Uporedni test Radeon X1650 Pro i X1300 XT kartica
Uvod
Prvo predstavljanje novog proizvoda u IT industriji može biti pompezno, propraćeno
preliminarnim nagađanjima, posebnim manifestacijama organizovanim za dilere
ili novinare; isto tako, lansiranje proizvoda je nekad potpuno „tiho”. Noviteti
kakvi su bili ATI Radeon X1800, X1600 i X1300 sami po sebi iziskuju veliki launch ,
dok je R580 – Radeon X1900 XTX bio predstavljen takođe zvaničnim događajem,
ali bez dizanja prašine, iako se radilo o impresivnom hardveru, o kome može
dosta toga novog da se ispriča. Sa druge strane, predstavljanje Radeona X1300
XT, X1650 Pro i X1900 XT sa 256MB memorije više za cilj ima bolje pozicioniranje
proizvoda unutar familije, odnosno osveženje kompletne ponude. Kako tehnologija
nije nova, već dobro poznata, ATI se odlučio za „tiho” predstavljanje novih
kartica, ali to nikako ne znači da se od njih ne očekuje mnogo i da proizvođač
ne želi da im se pokloni pažnja. Zapravo, Radeon X1300 XT i X1650 Pro su proizvodi
iz najatraktivnijih entry-level i mainstream segmenta, koji su u ovom slučaju
(za ATI) neobično bliski. Tema ovog teksta su kartice bazirane na novom grafičkom
procesoru – RV535, koji se od poznatog RV530 GPU-a razlikuje po tome što se
proizvodi u 80-nm procesu. Iako su TSMC i UMC usavršili i 65-nm litografiju,
interna arhitektura GPU-a mora da bude prilagođena sitnijem procesu, što u
praksi nije jednostavno postići, a ponekad je i rizično – nikada se ne zna
kako će se GPU ponašati jednom kad se „prebaci” na silicijum. Nakon predstavljanja
ATI Radeon X1900 XTX, prvog GPU-a sa 48 pixel shader jedinica, kao iAll-in-Wonder
X1900 akceleratora, krajem leta smo imali prilike da se upoznamo i sa prvom
grafičkom karticom koja koristi novu GDDR4 memoriju. Tako se trenutna, aktuelna
ponuda ATI kartica svodi na Radeon X1950 CrossFire (CE + XTX verzija na CrossFire
ploči), zatim Radeon X1950 XTX, koji je prijatno iznenadio sa krajnjom cenom
od 399 evra (sa PDV-om), dok je nešto slabiji model, Radeon X1900 XT, sada
sa 256MB GDDR3 memorije, dobio još atraktivniju cenu od 249 evra. Ovaj model
će zameniti postojeći Radeon X1900 XT sa 512MB memorije, a u najprodavanijem,
srednjem segmentu, Radeon X1650 Pro, sa preporučenom cenom od 99-109Є (u zavisnosti
od vrste memorije), će zauzeti poziciju modela Radeon X1600 XT, dok je Radeon
X1300 XT (89-99Є), sada sa znatno jačim grafičkim čipom, smešten u gornji deo entry – level ponude.
Slabiji modeli, Radeon X1300 Pro, X1300 i X1300 Hyper Memory (većina sa 64-bitnom
magistralom), trebalo bi da dobiju još niže maloprodajne preporučene cene od
75, 55 i 45 evra, respektivno.
U srednjoj klasi, u kojoj NVIDIA već tradicionalno ima najpovoljnija rešenja,
ATI se već dugo trudi da izbaci dovoljno konkurentan proizvod. U vreme Radeona
9700 Pro, kanadska kompanija je imala odličnu mainstream ponudu – Radeon 9500
i 9500 Pro, a prvi „problemi” su krenuli prelaskom na PCI Express. Problem
Radeon X700 i X700 Pro akceleratora je bio nedostatak AGP verzije, kao i velika
popularnost i rasprostranjenost GeForce 6600 i 6600GT rešenja. Modeli X800GT
i X800GTO su jedan kratak period bili hit zbog visoke isplativosti, koja je
bazirana pre na jako povoljnoj ceni (tim pre što X800 nije podržavao Shader
Model 3.0). Radeon X1600 Pro i XT kartice, iako full-featured, jednostavno
su bile prespore za cenovni rang u koji su u startu postavljene. Rezultati
su bili vrlo dobri ako posmatramo samo 3DMark, ali kada su u pitanju performanse
u aktuelnim igrama, standardne igre su radile sporije čak i od starih GeForce
6600GT i 6800GS solucija. Nešto konkretnije rezultate, već počinju da prave
Radeon X1650 Pro i X1300 XT akceleratori, koje je ATI pozicionirao vrlo agresivno
ka konkurentima oličenim u GeForce 7600GS i 7300GT karticama. Mi smo testirali
čak sedam različitih modela, pa ćemo preneti naše utiske…
ATI Radeon X1650 Pro
ATI Radeon X1650 Pro zauzima donji deo srednjeg
segmenta, ovoga puta, sa cenom koja se kreće oko cifre od 110 evra i predstavlja
zamenu za “stari” Radeon X1600 Pro, jer zauzima njegov (nekadašnji) cenovni
„prostor”. Ne radi se o prostom re-imenovanju proizvoda, jer Radeon X1650
Pro stiže sa novim jezgrom, proizvedenim u 80-nm, koje ima preporučeni
takt od 600 MHz i video RAM na efektivna 1.4 GHz. Tako je novi Radeon X1650
Pro za nijansu i brže rešenje i od Radeona X1600 XT, čiji je takt originalno
iznosio 590 MHz za GPU i 1380 MHz za GDDR. RV535 arhitektura je već podrobno
opisana u našem prvom testu Radeon X1K familije kartica – i dalje je u
pitanju za ATI standardna asimetrična arhitektura koja „na” 4 ROP i teksturne
jedinice ima 12 pixel shader procesora, 5 vertex jedinica i poseduje RingBus
memorijski kontroler. Put ka memoriji je za ovu klasu i dalje standardnih
128 bita, a sam GPU je malo redizajniran i optimizovan za novi proizvodni
proces, te sada ima 157 miliona tranzistora. Osim gotovo milion tranzistora
manje (skoro 12% manju površinu die-a ), plus za novi RV535 čip
je i nešto niža cena proizvodnje, kao i moguće više radne učestanosti.
Radeon X1650 Pro u principu, preuzima performanse od modela X1600 XT (i
za nijansu ih nadmašuje), ali po ceni koja je skoro dva puta niža od one
koju je Radeon X1600 XT imao kada je pre godinu dana prvi put predstavljen.
Ovim potezom, ATI je napravio mesta za nove modele, bazirane na RV560 i
RV570 čipovima, ali ćemo o njima pisati kada dođu do nas. ATI Radeon X1650
Pro bi trebalo da stiže u varijanti sa DDR3 memorijom i radnim učestanostima
od 600 / 1400 MHz, mada je proizvođačima dozvoljeno da ponude i verziju
sa DDR2 čipovima, koja je „klokovana” na 450 MHz (jezgro) i 1300 MHz (memorija)
i to u kombinaciji sa 512 ili 256MB. Osim toga, neki partneri su ponudili
i overklokovano izdanje GDDR3 verzije, pa se treba dobro informisati pre
eventualne kupovine.
… i ATI Radeon X1300 XT
ATI Radeon X1300 XT zapravo ima isto jezgro kao i Radeon X1650 Pro – RV535,
iako po nomenklaturi spada u nižu klasu, što kupcima može da ukaže na niže
performanse. Međutim, RV535 je dosta moćan GPU, posmatran u okvirima entry-level
klase i njime se Radeon X1300 XT bitno distancira od ostatka jeftinije
Radeon ponude (X1300 Pro, X1300, X1300 sa 64-bitnom magistralom i X1300
HyperMemory). Ove kartice i dalje koji koriste inferiorniji RV515 čip koji,
podsetićemo, ima jedan Quad Unit, odnosno 4 ROP, TMU i Pixel Shader jedinice,
kao i „obični” Crossbar memorijski kontroler. Referentni Radeon X1300XT
stiže radnim taktom jezgra na 500 MHz, dok bi memorija trebalo da bude
podešena na efektivnih 800 MHz (već na ovim karticama vidimo popularne
Infineon DDR2 čipove, kako u 512Mbit, tako i u 256Mbit „pakovanjima”).
Baš ove radne učestanosti, čine Radeon X1300 XT jednakim „bivšem” modelu
Radeon X1600 Pro, ali, za razliku od njega, a kao i jači Radeon X1650 Pro,
postoji i u varijanti sa GDDR3 čipovima, koje su obično podešena na 1380
MHz (kao kod Radeona X1600 XT). Jezgro je na ovoj ediciji kartica takođe
ubrzano, te radi na 575 MHz, što znači da je Radeon X1300 XT u DDR3 verziji
može biti tek marginalno sporiji od Radeona X1650 Pro. Zapravo, logično
je i da je Radeon X1300 XT u DDR3 verziji brži od Radeona X1650 Pro sa
DDR2 memorijom, ali isto tako i DDR3 verzija Radeona X1650 Pro se može
daleko „udaljiti” od obične DDR2 verzije Radeona X1300 XT. Poprilična zbrka,
zar ne? Sapphire Radeon X1300 XT DDR3 je klasičan primerak svog pod-izdanja
i ima klokove od 575 / 1380 MHz, što je vrlo atraktivna kupovina – pogotovo
ako znamo da je i dalje jeftiniji od Radeona X1650 Pro. Radeon X1300 XT
je pozicioniran ka GeForce 7300GT akceleratoru, koji, slično svom konkurentu,
pozajmljuje GPU iz više klase (od modela GeForce 7600) i koji takođe stiže
u DDR2 i DDR3 varijantama, a Radeon X1650 Pro za „nemesis”-a ima GeForce
7600GS (koji, opet, stiže u DDR2 i DDR3 izdanjima). Neke verzije Radeon
X1650 Pro i X1300 XT kartica i dalje stižu sa RV530 čipom, ali su takva
izdanja retka. Ovo ne bi trebalo da brine potencijalne kupce, jer se čak
i overkloking potencijali RV530 i RV535 čipa ne razlikuju previše. Zvanična
specifikacija Radeon X1300 XT i X1650 Pro kartica glasi :
Ultra Threaded Shader Engine
Support of DirectX9 Programmable Vertex and Pixel Shaders
VS3.0 Vertex Shader functionality
1024 Instructions (Unlimited with flow control)
Single Cycle Trigonometric Operations (SIN & COS)
PS3.0 Pixel Shaders
Ultra Thread Pixel Shader Engine
Fast Dynamic Branching
Single Precision 128-bit Floating Point (FP32) Processing
16 textures per rendering pass
32 temporary and constant registers per pixel
Facing register for two-sided lighting
Multiple render target support
Shadow volume rendering acceleration
128-bit, 64-bit & 32-bit per pixel floating point colour
formats
Advanced Image Quality Features
HDR Blending on FP16, Int10 and Custom Formats
All Blending modes work with all Anti-Aliasing Modes
3Dc+ Normal Map Compression
High quality 4:1 Normal Map Compression
Two Channel & Single Channel format support
2x/4x/6x Multi-Sampling full scene Anti-Aliasing modes, adaptive
algorithm with programmable sample patterns and colour buffer compression
Adaptive Anti-Aliasing for Transparent Surfaces
Temporal Anti-Aliasing
Lossless Color Compression (up to 6:1) at all resolutions, including
widescreen HDTV resolutions
High Quality, Angle Invariant, Anisotropic Filter Mode
2x/4x/8x/16x Anisotropic Filtering modes
4Kx4X texture Support
Memory Controller
Internal Ring Bus Architecture (RV530)
Programmable Arbitration Logic
Fully Associative Caches
3-level, Floating Point, Hierarchical Z-Buffer with early Z test
Lossless Z-Buffer compression (up to 48:1)
Fast Z-Buffer Clear
Z Cache Optimisations for shadow rendering
Optimized for performance at high display resolutions, including
widescreen HDTV resolutions
AVIVO
Dual 10-bit Display Pipelines
Dual Integrated Dual Link TMDS Transmitters, Dual 400MHz RAMDACS,
Xilleon Derived TV Output.
Hardware Accelerated H.264 Decode
Kartice na testu – GeCube Radeon X1300 XT GDDR3 (Platinum Edition)
Kompanija GeCube nam je poznata isključivo po ATI Radeon baziranim karticama.
Njihovi proizvodi su uvek jako brzo stizali na tržište, a čuveni su po korektnim
cenama, koje su moguće zbog nešto siromašnije prateće opreme, ali i po kvalitetnim
karticama, koje često ne prate u potpunosti originalno ATI rešenje. Ovoga
puta, Radeon X1300 XT koji nam je stigao sa potpisom kompanije GeCube, spada
u Platinum ediciju, a GDDR3 je istaknuto već na samoj ambalaži. Kutija sa
ATI-jevom maskotom Ruby (ovoga puta nije u borbenoj poziciji :)) nije velika
i u njoj se ne krije ništa osim najneophodnijih stvari – kabla sa S-Video
i kompozitnim priključkom (nije adapter, već kompletan kabl), CD na kome
su samo drajveri, DVI-to-D-Sub adapter i uputstvo. Zaista najneophodnije
sitnice, kako bi cena bila što atraktivnija. No, GeCube na samoj kartici
nije nimalo štedeo…
RX13XTG3 je interna oznaka GeCube Radeon X1300XT Platinum Edition kartice,
koja na test stiže sa posebno dizajniranim rashladnim sistemom. Ovaj kuler,
kao što i vidite na slikama, podseća na prethodna rešenja iz klasa Radeon
X800 XT, X800 Pro, X800 GT (GTO), ali se od njih ipak razlikuje. Sam ventilator
je manjeg promera (nije 44, već 38 milimetara), a čini se da je i nešto bučniji
od ventilatora na starim, pomenutim modelima, a ono što je čudno jeste da
ne usporava u 2D modu, niti ubrzava po potrebi, što je prava šteta. Ipak,
ovo je revizija 1.1B i moguće je da će naredna imati kontrolu obrtaja. RivaTuner,
ATI Tray Tool ni ATI Tool nisu uspeli da prepoznaju čip, pa nismo mogli ni
ručno da usporimo ventilator. Buka nije visoka, ali bi prijalo da je GeCube
Radeon X1300 XT za nijansu tiša kartica…
Bakarni hladnjak prekriva gotovo čitavu karticu, što znači da preuzima toplotnu
energiju i sa memorijskih čipova. Sam profil je veoma kvalitetno obrađen,
pa kartica izgledom podseća na one iz nešto više klase. Sa druge strane štampe
smešten je osigurač – metalni profil koji čvrsto drži osnovni kuler pomoću
četiri šrafa. Memorijski čipovi i GPU su prekriveni termalnim „žvakama”,
što ima i prednosti i mana u odnosu na običnu pastu (mi smatramo da je za
grafičke karte bolje rešenje „žvaka”, a za CPU – pasta). Jezgro je podešeno
na 560 MHz, a memorija na gotovo 1.4 GHz, – tačnije: 1386 MHz, efektivno,
što je već blizu radnih učestanosti za „stari” Radeon X1600 XT!
PCB je crvene boje, prepoznatljivog dizajna naponske jedinice i ostatka
komponenti, uz karakteristično raspoređene digitalne filtere i regulatore
(pod uglom od 45 stepeni), sa druge strane štampe. Na GeCube Radeon X1300
XT PE je ugrađeno 256MB GDDR3 memorije u vidu četiri 512-megabitna čipa,
koje je proizveo Samsung (vreme pristupa 1.4 nanosekundi). Ova memorija je
već dovoljno pristupačna i za instalaciju na kartice iz cenovnog ranga do
100 evra, a do samo pre godinu i po dana, predstavljala je ekskluzivu rezervisanu
samo za najbrže modele. Najlepša osobina ove kartice je prisustvo jednog
dva Dual-Link DVI konektora (što vam omogućava vezivanje 30-inčnih LCD displeja
i rezoluciju od 2560 x 1600 piksela), a tu je i standardni osmopinski video
izlaz nalik na S-Video.
Osim malo bučnijeg rada (u rangu sa Radeon X850 XT u „bržem” modu, ali ipak
sporije od referentnog Radeona X700 Pro), možemo zameriti i nedostatak komponentnog
kabla i drugog DVI-to-D-Sub adaptera. Ali, na kraju, koliko korisnika vezuje
monitor putem kompozitnog kabla? Ako je vaš računar u dnevnoj sobi i na njemu
instaliran Windows Media Center Edition, sve šanse su da je i LCDTV na koji
je vezan, u svojoj šumi priključaka ima DVI ili bar D-Sub. I na kraju, treba
pohvaliti GeCube što njihov Radeon X1300 XT ima dva DVI konektora (ostali
proizvođači kod Radeon X1300 XT modela imaju DVI+D-Sub kombinaciju) i odličan
bakarni profil rashladnog sistema.
Kartice na testu – HIS Excalibur Radeon X1300 XT ICEQ Turbo
HIS je jedna od cenjenijih kompanija koje prave isključivo kartice sa Radeon
GPU-ovima. Ova kompanija spada u „prvi red” ATI partnera, što znači da je Certified
i Launching partner, a najpoznatija je po svojoj ICEQ seriji kartica, koje
su se prvi put pojavile pre okruglo tri godine, na modelu Excalibur 9800 Pro
IceQ. HIS-ovo pakovanje je vrlo atraktivno, ali i informativno. Prozorčić koji
je postao zaštitni znak njihovih pakovanja, omogućava da vidite proizvod bez
„diranja” tj. dok je još na polici, a informativan je zbog velikog broja nalepnica,
koji sugerišu da su pri izradi korištene bolje, brže i skuplje komponente nego
kod sličnih kartica ostalih proizvođača.
I propratna oprema ukazuje na to da se ne radi o običnom, prosečnom Radeonu
koji možete potražiti kod većine drugih vendora. DVI-to-D-Sub adapteri su kompletni
DVI-I (većina poklanja samo DVI-D adaptere), a tu su i komponentni, S-Video,
kompozitni i kablovi adapteri. U pakovanju je Dual Layer DVD sa dve kompletne
igre i dosta demoa poznatih igara, kao i Cyber Link Power Suite softverom.
Nije izostao ni limčić koji se montira na kraj kućišta, pored PCI-Express slota,
kod izduvnog tunela, kao ni detaljno uputstvo. I umalo da zaboravimo – rashladni
sistem „radi” i izgleda kao da je „pozajmljen” sa neke high-end kartice. Ako
očekujete da ovakav Radeon X1300 XT košta kao i svaki drugi, onda Excalibur
ICEQ nije za vas.
Osim impresivnog (a i vrlo tihog) kulera, HIS Excalibur X1300 XT ICEQ Turbo
stiže i sa bržim memorijskim čipovima, višim radnim naponom i garantovano nižom
operativnom temperaturom koja garantuje dugotrajniji rad – ali o tome nešto
kasnije. PCB je sasvim standardan za ovu vrstu kartica, pa mislimo da na ovom
polju nema izmena u odnosu na referentni model. Dodatno napajanje za ovakvu
karticu nije neophodno, bez obzira na veći ventilator, koji nikad ne pravi
buku veću od 19 decibela, što je praktično nečujno. Artic Cooling rashladni
sistem za mainstream kartice je načinjen od aluminijuma, a dodiruje samo RV535
GPU, od koga izuzetno efikasno odvodi toplotnu energiju. Memorijski čipovi
koje HIS koristi za Radeon X1300 XT (ali i Radeon X1600 Pro i XT modele) je
Samsung GDDR3 oznake K4J52324QC-BJ12, što ukazuje na 1.2 ns i automatski na
mogućnost overklokovanja VRAM-a bar do 1667 MHz (a kako će se pokazati, i više),
što je preko 16% ubrzanja, a da čipovi i dalje ne prelaze svoju specifikaciju.
Sa druge strane štampe, očekivano, nema memorijskih modula – što je postala
praksa od kako su 512Mbit čipovi postali široko dostupni. Prijatno iznenađuje
i prisustvo dva Dual Link DVI-I konektora. Rashladni sistem zauzima susedni
slot, ali je ipak moguće instalirati dve ovakve kartice u CrossFire setup (mi
smo čak probali i da povežemo Radeon X1300 XT i X1650 Pro na MSI 975X Power
Up Ed. matičnu ploču, što je funkcionisalo bez ikakvih problema. Ako sve i
ne funkcioniše „iz prve”, lepo je znati da Radeon X1300 XT DDR3 prihvata bios
Radeona X1650 Pro, pa eventualni problemi sigurno nestaju. Grafičko jezgro
je podešeno na sjajnih 587 MHz, a video memorija na 1380 MHz, što je u startu
na istom nivou sa Radeon X1600 XT-om.
Kartice na testu – HIS Excalibur Radeon X1650 Pro ICEQ Turbo
HIS Excalibur X1650 Pro ICEQ Turbo je hardverski identična prethodnom modelu,
ali stiže sa drugačijim bios-om, koji GPU i memoriju podešava na još boljih
625, odnosno 1398 MHz. Pošto je i sam Premium Paket isti (igra Dungeon Siege,
demoi Half Life 2 itd.), ove dve kartice su praktično iste kada rade na istom
taktu, pa veštiji korisnici lako mogu da X1300 XT opreme bios-om modela X1650
Pro. U tom slučaju neće biti primorani da drže ATI Tool, Riva Tuner ili ATI
Tray Tool u start-up-u, ako žele da im kartica radi brže, a i sam naziv kartice
će biti drugačiji… Više o ove dve sjajne kartice, možete pročitati u Overclocking
delu testa, a ispod možete videti slike kako bi se uverili da su kartice identične…
Kartice na testu – MSI RX1300 XT GDDR3
MSI RX1300 XT GDDR3 je još jedna kartica koja rashladnim sistemom ne prati
nacrte referentnog rešenja. U pakovanju koje je već standardno „iscrtano” za
MSI proizvode, spakovano je takođe samo ono osnovno: DVI-to-D-Sub adapter,
kompozitni i S-Video kabl razdelnik, S-Video kabl i kompozitni kabl su prisutni,
što znači da MSI nije štedeo baš koliko i GeCube, bar kad je oprema u pitanju.
Međutim, ono što je karakteristično za MSI RX1300 XT u verziji sa DDR3 memorijom,
jeste prisustvo DVI-I + D-Sub kombinacije priključaka; podsetićemo da je GeCube
kartica imala Dual ~ Dual-Link DVI konektore.
Kako MSI RX1300 XT ima drugačiji sistem hlađenja, jasno se vidi da je na PCB-u
predviđeno mesto za RageTheater čip, koji nijedna kartica sa testa nije imala.
MSI kod naponske jedinice ima i oklopljene kondenzatore dok ostali proizvođači
imaju standardne, a vrlo je neobičan i izgled takt generatora (između čipa
i PCI-E interfejs konektora). MSI na svojoj kartici ima i posebnu LE diodu
koja svetli verovatno kada nešto nije u redu sa karticom (ova dioda nije dokumentovana,
a pored nje na ploči samo piše – BADMARK).
Za jednu MSI karticu, kuler je standardan i pokriva GPU i memorijske čipove
(koje ne dodiruje). Sam metalni profil je napravljen od istog materijala (špialter)
kao i Radeon 9600tx, koje je MSI proizvodio za nemački Medion i ofarban u nezgodnu
nijansu žute boje, kao i deo D-Sub predkonektora (te bi se lepo uklopio na
neke DFI LanParty matične ploče). Ventilator je neobično velikog promera i
vrlo je tih, osim u situacijama kada je kartica opterećena i dodatno overklokovana,
što znači da postoji regulacija broja obrtaja. Rashladni sistem je sa druge
strane „osiguran” sa četiri šrafa, što je dovoljno s obzirom na to da je najmanje
mase i gabarita od svih kartica na testu.
Upotrebljena memorija je GDDR3 tipa, a MSI se odlučio da na karticu postavi
Samsung čipove sa latencijom od 1.4 nanosekunde. 256MB memorije je podešeno
na 1386 MHz, dok je jezgro presetovano na dobrih 560 MHz. Kartica je na našem
testu radila savršeno stabilno, bez većeg pregrevanja, a slika je odlična čak
i na analognom izlazu.
Kartice na testu – MSI RX1650 Pro GDDR3
Opisivanje MSI RX1650 Pro kartice bi takođe bilo ponavljanje iste priče, jer
se hardverski, od prethodno opisanog modela razlikuje po prisustvu dva Dual
Link DVI konektora, između kojih se, kao i kod RX1300 XT, nalazi video out
priključak. Pakovanje je nešto drugačije i deluje skuplje kod modela RX1650
Pro (unutrašnjost kutije, dva DVI-D adaptera, MSI Beyond Multimedia CD itd.)
Sve ostale komponente koje čine RX1650 Pro, uključujući diodu, neobičan takt
generator i oklopljene kondenzatore su iste kao kod RX1300 XT modela, a MSI
je na kutiji istakao da RX1650 Pro podržava Hyper Memory? Naravno, upotrebljena
je ista Samsung GDDR3 memorija (1.4 ns), kao i isti kuler. Određene serije
MSI RX1650 Pro i X1300 XT kartica stižu i sa Infineon GDDR3 modulima sa propisanom
latencijom od čak 1.3 nanosekunde.
Radne frekvencije MSI RX1650 Pro akceleratora u DDR3 verziji su 594 MHz za
jezgro i 1398 MHz za VRAM, što je u rangu sa preporučenim vrednostima. Ostaje
da pogledamo i ostale slike „jačeg” modela :
Kartice na testu – Sapphire Radeon X1300 XT Overclocked Edition
Prva Radeon X1300 XT kartica koju smo testirali, bio je Sapphire Radeon
X1300 XT Overclocked Edition, koji se od “standardnih” kartica razlikuje
po prisustvu brže DDR3 memorije i viših radnih učestanosti. Jezgro je sa
standardnih 500 MHz, koliko je ATI preporučio za Radeon X1300 XT (DDR2 varijante),
ubrzano na 574,5 MHz, dok je umesto 400 MHz DDR2 memorije, postavljeno 256MB
u vidu četiri čipa koji bez problema rade na 1386 MHz (695 MHz, realno).
Pakovanje je atraktivno, ali se ni u njemu ne nalazi ništa posebno: komponentni
spliter, S-Video u kompozitni mini konvertor, DVI adapter, CD sa drajverima
i Power DVD 6.0…
PCB je plave boje, ali je to otprilike jedina razlika u odnosu na referentni
dizajn. Čak se i upotrebljeni kuler, na liniju poklapa sa nacrtom štampane
ploče. Profil je u potpunosti izrađen od aluminijuma. Upotrebljena memorija
je, na većini Radeon X1300 XT i X1650 Pro kartica korišteni Infineon sa oznakom
koja ukazuje na latenciju od 1.3 (1.25) nanosekunde, što odgovara realnom
taktu od 750 MHz (1500 DDR), ali sa nešto opuštenijim tajminzima od već pomenutih
Samsung 1.4 ns čipova. Takođe, trebalo bi napomenuti da neke serije Sapphire
Radeon X1300 XT Overclock Edition kartica koriste i Samsung čipove sa naznačenim
„1.25ns” u oznaci.
Jezgro je na ovoj ediciji kartica takođe ubrzano, te radi na 575 MHz, što
znači da je Radeon X1300 XT, u našem konkretnom slučaju, tek za nijansu sporiji
od Radeona X1650 Pro. Od njega se razlikuje po tome što kuler nije načinjen
od bakra, već od legure aluminijuma (iako se radi o isto dizajniranom profilu),
kao i po prisustvu Dual-Link DVI i D-Sub konektora (X1650 Pro ima dva DL-DVI
konektora). U paketu Sapphire Radeona X1300 XT „overclock edition”, nedostaje
i HDTV kompozitni spliter, što je učinjeno kako bi cena kartice bila još
konkurentnija.
Kartica koja bude u prodaji bi trebalo da ima nalepnicu, kao na slikama…
Kartice na testu – Sapphire Radeon X1650 Pro GDDR3
Na Sapphire Radeon X1650 Pro akceleratoru, koji je hronološki, bio i prvi
Radeon X1650 Pro koji smo testirali, iznenadio nas je visok kvalitet izrade
i završne obrade za proizvod ovog cenovnog razreda. Plavo-lakirani PCB je
standardne površine, a oba video izlaza, ovoga puta su Dual Link DVI-I tipa.
Grafički čip i memorija su pokriveni velikim, ali tankim bakarnim profilom,
koji je po obliku identičan alu-profilu kod modela X1300 XT Overclocked Edition.
Upotrebljena memorija je GDDR3 tipa, najverovatnije sa latencijom od 1.25
ns (Infineon), što mi ne možemo sa sigurnošću da tvrdimo za naš konkretan
primerak. Radne frekvencije Sapphire Radeon X1650 Pro GDDR3 kartice su 600
MHz za GPU i 1398 MHz na koliko efektivno rade memorijski čipovi. U pakovanju
uz karticu, Sapphire isporučuje i CD sa drajverima, HDTV komponentni spliter,
kompozitni kabl, S-Video u kompozitni i DVI >D-Sub adapter. Obe Sapphire
kartice, iako sample primerci, radili su savršeno stabilno tokom čitavog
procesa testiranja. Pogledaćemo i ostatak fotografija :
Test Setup
PCI Express kartice smo testirali na test sistemu
prikazanom u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6600 @ 3004 MHz (333 x 9)
Matična ploča
MSI
975X Platinum Power Up Edition Rev. 2.1
Intel i975X CrossFire Ready
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore @ 800 MHz
(4-4-4-12)
Hard Disk
Maxtor
DiamondMax 12 – 250 GB, SATAII, 16MB
Western Digital Caviar – 200 GB ATA133 (2000JB), 8MB
Video Karte
GeCube
Radeon X1300XT Platinum Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.8b
HIS Excalibur X1300 XT ICEQ Turbo – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.8b
HIS Excalibur X1650 ProICEQ Turbo – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.8b
MSI RX1300 XT – 256 MB GDDR3 –
Catalyst 6.8b
MSI RX1650 Pro – 256 MB GDDR3 – Catalyst 6.8b
Sapphire Radeon X1300 XT Overclocked Edition – 256 MB GDDR3 – Catalyst
6.8b
Sapphire Radeon X1650 Pro GDDR3 – 256 MB
GDDR3 – Catalyst 6.8b
Galaxy GeForce 7300GT Zalman Edition- 256 MB GDDR3 – ForceWare 91.37
Monitor
Benq FP93GX (ustupio
Kimtec)
Samsung SyncMaster
244T – for widescreen HD
tests
Cooling
CoolerMaster
Hyper L3
DVD uređaj
Pioneer DVR-108D
CDRW uređaj
Pioneer
DVR-111D
Operativni sistem
Windows
XP Service Pack 2
Direct X 9.0c
Igre/Bench programi
FutureMark – 3D Mark 05 Pro 1.2.0
FutureMark – 3D Mark 06
iD Software – Doom 3
iD Software / Raven – Quake 4
3DRealms – Prey
Aquamark 3 Commercial Plus
Activision Call of Duty 2
Valve Half Life 2
Valve Half Life 2 Episode One
Valve’s Half Life 2: Lost Coast
Splinter Cell 3: Chaos Theory
Crytek FarCry v1.33
ColinMcRae 4
Trackmania Nations
Need For Speed: Most Wanted
X3 Reunion Demo Benchmark
Prince of Persia: Warrior Within
The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher’s Bay
EA’s Battlefield 2
F.E.A.R 1.07
ATI kartice smo testirali sa Catalyst A.I podešenim na Standard. Ako je AF
bio uključen, to je podrazumevalo Quality setting, dok su Adaptive i Temporal anisotropic
filtering bili isključeni. Wait for vertical refresh odnosno Vertical Sync smo
isključili. Kod nVidia kartica, podrazumevani mip-map setting je Quality, trilinearne
optimizacije su uključene, anisotropic mip filter i sample optimizacije
isključene, a gamma correction pri antialiasingu uključen.
Test smo vršili sa Catalyst 6.8 beta drajverima, koji imaju isti build kao
i nedavno postavljeni oficijelni Catalyst 6.8 drajveri (koji, opet, nemaju
.ini podršku za Radeon X1300XT i X1650 Pro).
3DMark 05 Pro
Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro
Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa
su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok broj poligona koji opterećuje
VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje neravnina, osvetljenja, emulacija
pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične i meke senke, subface scattering,
napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i dosta postprocesing
efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji, a novi 3DMark
ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama, kao i kalkulacije
vezane za samu fiziku.
AquaMark Commercial Plus
Ovaj benchmark program karakterističan jepo velikom broju opcija za testiranje
mogućnosti Direct X 7, 8 i 9 kompatibilnih video kartica. Koristili smo maksimalan
nivo detalja, test se izvršava bez zvuka, a anisotropic i antialiasing filteri
su bili isključeni. Ne prikazujemo ukupan rezultat već prosečan frame rate po
rezoluciji.
SpecORG SpecView Perf 8.1
Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
ž
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2
Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan
Quake 3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno koliko su detaljne displacement
(normal i bump), specular i color-map teksture u ovoj igri, dok su particle
efekti i dim nešto najbolje što smo do sada videli. Nažalost,
za uživanje u najvišim setovanjima, potrebno je imati najjaču
karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT. Mi smo, kao i uvek, testirali
sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija "optimize for SLI" ubrzava
igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama), pa smo i nju uključili
prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske cifre – ova prelepa igra
jednostavno traži moćan hardver, a ako je budete igrali uz najviši
nivo detalja, verujemo da ćete se složiti sa nama da je u pitanju
možda i najlepša igra do sada.
Doom 3
Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Quake 4
Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – "duhovni" naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da "prikazuje" velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže
u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom tim dizajnera
i programera u "Raven"-u pristupio pri izradi ove igre, koja je, moramo
reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje pravog hardcore
uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko puta! Kao i uvek,
testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što smo "zadržali" kompresiju
color i specular tekstura – što znači da nije "aktiviran" Ultra
Quality, već High Quality mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Prey
Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih "pucačina", koja stiže
od kreatora "čuvenog" Duke Nukema, igra Prey zadržava sve
osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene gravitacije,
letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite "vijuge"
kako bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III
engine-a (kome je dodata "Portal" tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo "stresna" za nove grafičke
kartice.
Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim "setup"-om, osim što
smo "zadržali" kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije "aktiviran" Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole),
već High
Quality mod.
The Chronicles of Riddick
Ova odlična igra je napisana za OpenGL API, a mi smo testirali sa najvišim
setovanjima (PS3.0), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce kartice su značajno bolje u "Riddick"-u.
Splinter Cell Chaos Theory
Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5)
i u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki
broj poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump
mapping i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen.
Prince of Persia: Warrior Within
Nastavak igre koja je pre skoro dve godine oduševila gaming community širom
sveta: inventivan gameplay, potezi, jako simpatična Direct X 9 grafika sa skalabilnim
engine-om, sposobnim da radi i u Direct X 8.1, 8.0 i 7.0 modu. Tokom testiranja
smo se služili sa aplikacijom Fraps.
Ovoga puta smo kao glavni bonus, dodali igru veliku multiplejer hit igru
– Battlefield 2. Standardno, kartice smo "mučili" na
najvišim detaljima, uz AF+AA modove…
Far Cry v1.33
Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer.
Half Life 2
Sta reći o igri koja je čekana čitavih pet godina i prema mnogim mišljenjima
i prevazišla najviša moguća očekivanja. Engine nije toliko napredan kao onaj
kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan (skalabilan) i
odlično optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse kartice dati
u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest),
samo su Anisotropic i Antialiasing bili isključeni.
Half Life 2 Episode One
Half Life 2 Lost Coast
F.E.A.R 1.07
Ova fantastična, grafički impresivna i veoma
zahtevna horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test
batch-u. Testirali smo u "ugrađenom" walkpath demou, koji
ispisuje prosečan broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije smo
stavili na maksimum – sve osim mekih senki (+AF8x).
Colin McRae Rally 05 – Intense Racing Demo
Need For Speed: Most Wanted
Naša druga "bonus" igra. Performanse su merene FRAPS-om,
standardna DRAG vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi, pa rezultati nisu
u promil verodostojni. Naravno, sve opcije u igri, uključujući i AA
i AF su uključene na maksimum!
Overclocking
GeCube Radeon X1300 XT, nije predviđena samo da radi na default učestanostima,
jer bi broj obrtaja ventilatora “komotno” mogao da bude niži i za 20%, što
bi bilo prijatnije za uši (u slučaju da imate jako tih sistem), ali bi verovatno
narušilo overkloking potencijale ove kartice. Sa početnih 560 / 1386 MHz stigli
smo do 630 / 1470 MHz, što nije zanemarljivo.
HIS Excalibur kartice su napravljene za dodatno ubrzanje, bez obzira na to
što su već po default-u nešto brže od ostalih. Excalibur X1300 XT smo ubrzali
do sjajnih 650 MHz za jezgro i 1650 MHz za VRAM. Skuplji model je već „nasviran”
na 625 MHz za jezgro, a uspeli smo da iscedimo dodatnih 25 MHz, što znači da
je ova kartica već dosta blizu svom maksimumu. To se ne može reći za memoriju,
jer je u pitanju Samsung 1.2ns, koji je podešen na 1400 MHz, a raspoložen je
za mnogo više. Krajnji rezultat – 650 / 1660 MHz
MSI RX1300 XT se pokazao kao solidan overkloker – GPU smo ubrzali do 620 MHz,
a memoriju do 1490 MHz i u tom slučaju, ventilator na kuleru je pri intenzivnijem
testiranju značajnije povećao broj obrtaja. Druga MSI kartica, RX1650 Pro je
“išla” do sličnih 640 MHz (jezgro) i 1510 MHz (VRAM).
Sapphire Radeon X1300 XT Overclocked Edition smo uspeli da ubrzamo do 630
MHz za jezgro i 1485 MHz za memoriju, što nije impresivan rezultat, ali je
vredan pažnje. Radeon X1650 Pro je imao nešto bolji primerak jezgra (moguće
je da je i napon nešto viši, mada u to sumnjamo, a poznati uslužni programi
još uvek ne podržavaju RV535), koje smo ubrzali do 655 MHz, dok smo i memoriju
uspeli da „provozamo” na 1530 MHz. Pogledajmo i rezultate koje kartice daju
kada su na svojim limitima:
Zaključak
ATI Radeon X1300 XT u DDR3 izdanju (na testu nije ni bilo DDR2 verzija) predstavlja
povoljnije i brže rešenje od konkurentnog GeForce 7300GT DDR3 akceleratora
(osim u nekoliko OpenGL igara, kakve su Chronnicles of Riddick i Doom 3, na primer..
GeForce 7300GT DDR3 koji u verziji sa 256MB memorije u proseku košta od 15 do
20 evra više, što u ovom cenovnom rangu nije zanemarljiva razlika. Radeon X1650
Pro, iako nije mnogo brži, biće žestoka konkurencija GeForce 7600GS akceleratorima,
koji takođe nisu „daleko” od najbržih 7300GT primeraka. Kako ovi akceleratori
koštaju od 90 do 120 evra, impresivno zvuči činjenica da se sada u ovom segmentu
mogu kupiti akceleratori sa GDDR3 memorijom koja radi na 1400 MHz, odnosno čak
1600 MHz, kad se overklokuje. ATI je u nižoj klasi ponudio zaista konkurentne
proizvode, pa i od konkurencije očekujemo adekvatne odgovore; najlepša stvar
u celoj priči je što korisnici sa svakom novom generacijom ili osveženjem postojeće,
dobijaju znatno bolje proizvode po istoj ili još nižoj ceni. GeCube Radeon X1300
XT GDDR3 (Platinum Edition) je vrlo privlačan akcelerator, čija je jedina mana
za nijansu bučniji kuler. Međutim, dva DVI-I konektora, dobre mogućnosti za dodatno
ubrzanje i atraktivna cena ga čine primamljivom kupovinom. Sapphire Radeon X1300
XT Overclocked Edition spada u istu klasu, ali bez mana koje bi mogli istaći.
Radi se o standardnoj Radeon X1300 XT DDR3 kartici, sa svim prednostima koje
RV535 čuva, u malom pakovanju i uz povoljnu cenu. Nešto skuplji Sapphire Radeon
X1300 XT, kao i MSI RX1650 Pro, bile bi odlične ponude da nije DDR3 izdanja jeftinijih
rođaka, koji su im za petama, a dovoljno su jeftiniji da razlika ne bude zanemarljiva.
Na kraju ćemo istaći Radeon X1300 XT u izdanju kompanije MSI, koje odnosom cene
i performansi predstavlja najatraktivniju kupovinu u klasi, kako u poređenju
sa ostalim Radeon X1300 XT i X1650 Pro akceleratorima, tako i u poređenju sa
aktuelnim GeForce 7300GT DDR3 i GeForce 7600GS DDR2 primercima. Pošto su najbrže
Radeon X1300 XT DDR3 kartice vrlo bliske po performansama modelima X1650 Pro,
jasno je da se radi o apsolutnoj preporuci za sve igrače koji ne žele da izdvoje
više od 100 evra za grafički podsistem. Iskrenu preporuku
upućujemo i HIS Excalibur X1300 XT ICEQ kartici, koja radi bešumno, nudi dosta
prostora za dodatno ubrzanje, a čiji je jedini problem nešto viša cena. MSI RX1300
XT (256MB DDR3) je za primer ostalim proizvođačima – ne samo po tome kakve bi
performanse jedna grafička kartica ove klase trebalo da ima, već i u smislu kreiranja
propratnog paketa i formiranja krajnje cene, zbog čega joj darujemo Benchmark
Best Buy nagradu.
MSI RX1300XT-TD256E – Benchmark Best Buy Award
Kontakt : ATI
GeCube: KimTec
HIS: PiN Computers
MSI: Pakom , MBSoft , PiN
Computers
Sapphire: CT Computers