Branko Maksimović XFX GeForce 8800 GTS 320MB ExTreme Uvod GeForce 8800 GTS sa 320MB je postao vrlo tražen akcelerator na globalnom tržištu,
što nije veliko iznenađenje ako znamo koliko visoke performanse nudi po ceni
od svega 300-ak evra. Poznat je i kao odličan overkloker, a posebno su popularni
jeftiniji modeli koji stižu sa oficijelnim radnim učestanostima, pa se procentualno
gledano, najviše mogu ubrzati. Sa G80 grafičkim čipom, NVIDIA je postigla i
više nego što je očekivala, pogotovo uzevši u obzir koliko AMD kasni sa novim
DirectX 10 Radeon akceleratorom. Mnogi korisnici su, pak, bili nezadovoljni
količinom bagova koje ispoljavaju (ranije) verzije ForceWare drajvera za Windows
Vista OS. Ako znamo da su programeri iz ForceWare tima bili veoma revnosni
kad je ispravka bagova u pitanju, i ako se podsetimo da im je za plasiranje
najvećeg broja zakrpa bilo potrebno nekoliko meseci, ostaje samo da zaključimo
da je programiranje drajvera za Vistu naporan i problematičan posao. Postoji,
tu i veliki broj „zakrpa” koje je potrebno aplicirati na sam OS, jer znamo
da će Vista, kao i svaki Windows, biti kompletniji proizvod jednom kada izađe
prvi Service Pack. Upravo to čeka ogroman broj korisnika kako bi se više posvetio
Visti, a velika je šteta što je upravo Vista osnovni requirement da
bi neko koristio blagodeti DirectX 10 API-ja. No, G80 ne bi postigao ovakav
uspeh da nije i fenomenalan DirectX 9 akcelerator. Kao što već znamo, ovaj
GPU od 680 miliona tranzistora, na najjačem modelu, GeForce 8800 Ultra, radi
na 612 MHz (650 MHz i više na pojedinim fabrički overklokovanim modelima),
dok Stream procesori rade na čak 1500 MHz. Slabiji, GeForce 8800 GTS model,
kako za onaj sa 640 MB video memorije, tako i popularnija varijanta, sa 320MB
sadrže isti G80 GPU sa jednim nefunkcionalnim delom. Ovoga puta, razlika je
u nižem radnom taktu, koja kod GeForce 8800GTS modela za
čip iznosi 500 MHz (GTX je podešen na 575 MHz, a Ultra na 612 MHz),
a 96 Stream procesora (GTX i Ultra imaju 128) „kuca” na „svega”
1200 MHz. Broj teksturnih (texture mapping units – TMU) jedinica je manji –
ima ih 24, dok je kog jačeg modela aktivno svih 32. No, broj ROP unita
je smanjen samo za 4, pa kod GTS-a „broji” 20 jedinica. Naravno, uz
manji propusni opseg memorijske magistrale i bandwidth memorije je
sa 86, spao na 64 gigabajta po sekundi, bar kod referentno podešenih modela.
BFG, eVGA, XFX su neka od imena koje su domaći kupci duži niz godina želeli
da vide na našem tržištu, ali su se tek od nedavno počeli pojavljivati u cenovnicima
ovdašnjih distributera.
Od prezentacije i početka prodaje prve DirectX 10 serije kartica kompanije
NVIDIA je prošlo pola godine i konkurent, kompanija AMD, će tek sredinom maja
meseca predstaviti odgovor, dok će se kartice u prodaji pojaviti početkom juna,
skoro osam meseci nakon predstavljanja GeForce 8800 akceleratora. Trenutno
su GeForce 8800 GTX i Ultra najbolja rešenja za high-end PC gaming koji jedan
igrač sebi može priuštiti, a cena ovih kartica se spustila na nivo od oko 500
evra (za GTX model). Čak i kada govorimo o najzahtevnijim DirectX 9 i OpenGL
igrama, GeForce 8800 GTX pruža najviši nivo kvaliteta prikaza i najviše performanse,
kome se nijedno rešenje iz konkurencije ne može ni približiti. GeForce 8800GTS
je jednako dobar izbor za zahtevne igrače, koji koriste malo manje monitore
(22 inča) i ne žele da plaćaju više od 300-ak evra za grafički podsistem. Za
one koji ne planiraju da plate više od 200 evra, NVIDIA je namenila GeForce
8600 GTS. No, u ovom testu i dalje govorimo o karticama koje pripadaju višoj
klasi – konkretno o GeForce 8800 GTS akceleratoru kompanije XFX. Čuveni XFX
je deo manje poznate hongkonške kompanije Pine Technology Holdings Ltd., koja
je posvećena kreiranju grafičkih kartica sa NVIDIA čipsetovima. Kao i dva pomenuta
konkurenta, BFG i eVGA (ali i Gainward i Galaxy), XFX je poznat po overklokovanim
izdanjima grafičkih kartica, često sa posebnim, specijalno dizajniranim rashladnim
sistemima ili vodenim hlađenjem. Osim po sloganu „Play Hard” (slično čuvenom
Die Hard serijalu neuništivog Brusa Vilisa), XFX je poznat i po „Double Lifetime
Warranty” garanciji. Naravno, to ne znači da će i vašim unucima zameniti pokvareni
GeForce 8800, već da, ako karticu registrujete na njihovom sajtu, svaki naredni
vlasnik moći da je „preregistruje” na svoje ime. Pošto smo o G80 baziranim
karticama više puta pisali, za više informacija pogledajte test GeForce 8800
GTX kartice na Benchmark-u.
Kartica na testu – XFX GeForce 8800 GTS 320MB ExTreme Četvrta GeForce 8800 GTS kartica koju smo testirali,
stigla nam je iz kompanije XFX. Proizvod ove kompanije se prvi put našao na
našem testu, nakon što je od nedavno njihov zvanični distributer postala firma
Pakom. Kompanija XFX u ponudi ima čak šest varijanti GeForce 8800 GTS kartica,
i čak četiri verzije najjačeg GTX-a. Uz tek predstavljeni GeForce 8800 Ultra,
dolazimo do 11 različitih XFX akceleratora baziranih na G80 čipu. Iako se radi
o tek dva drugačija PCB-a, svih 11 kartica ima različite cene i pruža različite
performanse, pa se mogu nazvati zasebnim proizvodima. Pošto ovaj tekst govori
o GeForce 8800GTS karticama sa 320MB memorije iz kompanije XFX, zadržaćemo
se na njima. Kao što u tabeli iznad možete videti, postoje tri različita modela.
GeForce 8800 GTS, regularno izdanje ima GPU koji je postavljen na 500/1200
MHz, dok je memorija podešena na 1600 MHz. Kartica koju smo mi testirali ima
sufiks ExTreme i u pitanju je fabrički overklokovano izdanje čiji je GPU fabrički
ubrzan na 560/1320 MHz, a VRAM na 1700 MHz, što je 15 MHz manje u odnosu na
overklokovano izdanje iz MSI-ja. Međutim, ExTreme je blago overklokovan u poređenju
sa Tripple-X modelom, čiji je pun naziv XFX GeForce 8800 GTS 320MB XXX, a radni
klokovi su 580 MHz za jezgro (1366 MHz za Streaming Processors jedinice) i
čak 1800 MHz za VRAM.
Kao što je već poznato, GeForce 8800GTX se od GTS verzije
ne razlikuje samo po konfiguraciji G80 čipa i radnim frekvencijama, već i po
štampanoj ploči koju koristi. Dužina GeForce 8800GTX kartice
je 26.7 cm, a GTS je 42 milimetra kraći, što je slično Radeonu X1950
XTX akceleratorom. XFX GeForce 8800 GTS sa svojim dual-slot rashladnim
sistemom koji se prostire gotovo čitavom dužinom kartice, teži čitavih 700
grama. Pošto je u pitanju prva XFX kartica koju smo testirali, iznenadilo nas
je luksuzno dvostruko pakovanje, kao i unutrašnja zaštita za karticu od sunđera,
što nismo viđali ranije, bez obzira koliko je „bogato” napakovana sama kutija.
U paketu se nalazi CD sa softverom za overkloking i drajveri, a tu je i puna
DVD verzija prvog Ghost Recon Advanced Warfighter-a. Naravno, komponentni i
kompozitni kablovi su tu, kao i DVI->D-Sub adapteri, a ono što je interesantno
jeste da isti poseduju i XFX logo. Sami DVI adapteri su full-I tipa (DVI-I),
za razliku od onih koje najčešće viđamo i koji su DVI-A (nedostaje mu 40% pinova
i prenosi samo analogni signal). Ukratko, možemo reći da samo pakovanje, već
u startu „uliva poverenje”.
Implementacija G80 je zahtevala dizajniranje potpuno novog PCB-a, tako da
upotreba onog za G71 nije dolazila u obzir. Međutim, ovaj GPU je u konfiguraciji
za GeForce 8800GTS nešto skromniji po pitanju potrošnje i zagrevanja,
odlučeno je da za njega ide drugačiji dizajn PCB-a, kako bi se postigla ušteda
ali i omogućila instalacija u manja kućišta. G80 GPU ima ukupno šest 64-bitnih
crossbar „izvoda” ka memoriji, ali je kod GTS-a aktivno pet, što ukupnu
propusnu moć magistrale smanjuje sa 384 na 320 bita, a količina memorije je
iz tog razloga smanjena sa 768 MB na 640 MB (128 MB manje, odnosno dva čipa
manje). XFX GeForce 8800 GTS bez obzira da li je obična, ExTreme ili
XXX varijanta u pitanju, ima jedan konektor za eksterno napajanje koje se obavezno
mora povezati, inače će kartica zvučnim signalom (zbog koga je, pored samih
6-pinskih priključaka za napajanje, smešten standardni speaker kakav
viđamo na dial-up modemima) upozoriti da ga priključite, i dok to ne učinite,
radiće na znatno nižem taktu uz konstantno upozorenje pri startovanju sistema
i inicijalizaciji drajvera. Da bi se pravilno napajala, XFX GeForce 8800
GTS kartica zahteva kvalitetno napajanje od minimum 400 vati, mada se
preporučuje 450W ili više. Po svemu ostalom, XFX GeForce 8800 GTS se ne razlikuje
od već opisanih GTS kartica drugih proizvođača. Razlike se svode na verziju
i podešavanje u BIOS-u.
Manji FCBGA čip koji je smešten na poziciji na kojoj obično zatičemo dosta
manji video koder čip, ima oznaku NVIO-1-A3, a koji predstavlja skup TMDS transmitera
i eksterni RAMDAC. NVIO čip (IO stoji za Input/Output) je specijalizovan čip
koji ima ulogu dual TMDS transmitera i RAMDAC-a. Ove komponente moderne grafičke
kartice imaju zadatak da proslede signal (sliku) ka monitoru, odnosno nekom
drugom displeju. Ovaj čip obezbeđuje i podršku za HDCP, ali predstavlja i svojevrsni
compositing engine za SLI (otuda vodovi od ovog čipa ka SLI konektoru koje
vidimo na PCB-u). I kako je ATI tek uvrstio svoj compositing engine unutar
GPU-a, NVIDIA ga je, zajedno sa TMDS, RAMDAC i HDCP komponentama odvojila u
zaseban procesor. To je verovatno bilo neophodno zbog toga što je G80 ionako
kompleksan GPU čiji Stream procesori rade na izuzetno visokom taktu,
što može da stvara interferenciju TMDS transmitera sa Stream jedinicama.
Dakle, NVIO je zadužen za analogne, komponennte, S-Video i digitalne Dual Link
DVI (sa HDCP-om) „izlaze” kao i za kompoziciju signala dve kartice u SLI režimu,
a u sebi ima i TMDS transmiter i RAMDAC.
Sam G80 GPU na sebi ima heat-spreader koji poboljšava prenos toplote sa površine
jezgra na rashladni sistem, a kakav viđamo i na modernim CPU-ovima kakav je
Intel-ov Core 2 Duo. Oko grafičkog procesora je, u tri reda pod uglovima od
90 stepeni, smešteno 10 memorijskih čipova. I na GeForce 8800GTS kartice,
partneri ugrađuju najbrže GDDR3 memorijske čipove, ali dok je model sa 640MB
imao čipove kompanije Samsung (BJ1A sa latencijom od 1.1 ns, koji mogu da rade
na frekvencijama do 1800 MHz), 320MB model ima Hynix čipove (FP-11) sa istom
latencijom i dvostruko manjim kapacitetom. Bez obzira na niži radni takt memorije
u odnosu na Radeon X1950 XTX, šira memorijska magistrala je omogućila odličan
propusni opseg od 64GB/s za referentni model, 68 GB/s za GeForce 8800 GTS ExTreme,
odnosno čak 72 GB/s u slučaju XXX verzije.
Znamo da GeForce 8800GTX ima dva SLI (MIO) konektora, međutim, na XFX GeForce 8800 GTS ExTreme kartici postoji samo jedan i smešten je na standardnoj poziciji i podsećaju na one kod ATI Radeon X1950 Pro kartica kod koje smo prvi put videli tzv. “prirodni” CrossFire. Dva SLI konektora su
tu zbog brže, dvosmerne komunikacije između kartica, a navodno i zbog mogućnosti
kreiranja QuadSLI “niza”. Ova druga je za sada manje verovatna, mada nije neizvesna,
ako znamo koliko se stvari brzo menjaju na tržištu grafičkih kartica. XFX GeForce 8800
GTS ima dva Dual Link DVI konektora sa HDCP podrškom, kao i standardni
7-pinski S-Video priključak na koji se vezuje YpbPr port razdelnik.
Rashladni sistem instaliran na referentne GeForce 8800GTS kartice
(a hardverski, takav je i XFX GeForce 8800 GTS ExTreme) je takođe
dizajniran „od nule” i veoma je sličan onom sa jačih, GTX modela.
Novi kuler podseća na rešenje primenjeno na GeForce 6800 Ultra
karticama, ali je većih dimenzija i redizajniran tako da se vruć vazduh izbacuje
van kućišta. Baza kulera je napravljena od velikog, fino obrađenog bakarnog
profila, dok je ostatak profila načinjen od legure aluminijuma. Mesto na kome
kuler dodiruje memorijske čipove i NVIO procesor su posebno obrađeni i premazani
termalnom pastom. Unutar tunela rashladnog isstema nalazi se niz tankih rebara
pored kojih velikom brzinom prolazi vazduh, koji prima toplotnu energiju i
izbacuje je van kućišta, a za bolju raspodelu toplotne energije, „brinu” se
i četiri heat-pipe-a. Treba znati da je kuler na GeForce 8800GTS-u manji (kraći)
od kulera na 8800GTX-u, iako su konstrukcijski oba rešenja ista.
Ventilator velikog promera troši 5.8W na najvišem broju obrtaja, ali ih, sva
sreća, nikada ne dostiže, što je dovoljan pokazatelj efikasnosti rashladnog
sistema. XFX GeForce 8800 GTS je u proseku od 8 do 14 stepeni
hladniji od jačeg modela, dok je XFX GeForce 8800 GTS ExTreme prema
informacijama sa XFX foruma topliji za 4 do 6 stepeni u odnosu na referentni,
sporiji model. XFX GeForce 8800 GTS XXX je topliji za do
16 stepeni, što ga čini „vrućim” kao i GeForce 8800 GTX ili više (GTX ipak
ima nešto veći, tj. duži kuler). Termalna sonda je i ovde prisutna, pa bi drajveri
svakako ubrzali ventilator kako bi temperaturu GPU-a zadržao u granicama normale
(niže od 110 stepeni). Na našem testu, ovaj kuler se pokazao kao prilično tih,
ali ipak bučniji od GeForce 7900 GTX modela, koja je jedna
od najtiših ikada testiranih na našem sajtu (naravno, ako ne računamo pasivno
hlađene kartice).
Test Setup PCI Express kartice smo testirali na test sistemu prikazanom
u tabeli:
Procesor
Intel
Core 2 Duo E6700 @ 3600 MHz (400 MHz x 9), 1600 MHz QPB
Matična
ploča
ASUS
Striker Extreme NVIDIA nForce 680i (SLI) Chipset
Memorija
2
x 1024 MB Kingmax Hardcore PC800 (4-4-4-12, as DDR888)
Hard
Disk
Maxtor
Diamond Max 11 SATA II, 250 GB, 16MB Western Digital Caviar 2500JS SATA II 250 GB, 16MB
Video
Karte
ASUS
EN8800GTS GDDR3 – 640 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 ASUS EN8800GTX – 768 MB GDDR3 – ForceWare 93.71 ATI Radeon X1950 XTX – 512 MB GDDR4 – Catalyst 7.2 MSI NX8700GTS – 320MB GDDR3 – ForceWare 97.92 XFX GeForce 8800GTS – 320MB GDDR3 – ForceWare 158.19
Monitor
Benq
241WZ TFT-LCD (ustupio Kimtec)
Cooling,
Case, PSU
ASUS
Silent Knight CPU Cooler CoolerMaster WaveMaster CoolerMaster Real Power 850W SLI Certified
DVD
uređaj
Pioneer
DVR-108D
CDRW
uređaj
Pioneer
DVR-112L
Operativni
sistem
Windows
XP Service Pack 2 (optimized for performance) Direct X 9.0c
Igre/Bench
programi
FutureMark
– 3D Mark 05 Pro 1.2.0 FutureMark – 3D Mark 06 iD Software – Doom 3 iD Software / Raven – Quake 4 3DRealms – Prey Company of Heroes 1.3 EA’s Battlefield 2142 SPECORG SpecVIEW Perf 8.1 Activision Call of Duty 2 Valve’s Half Life 2 Episode One Valve’s Half Life 2: Lost Coast Splinter Cell 3: Chaos Theory Crytek FarCry v1.4 The Elder Scrolls IV: Oblivion Trackmania Nations Need For Speed: Most Wanted Need For Speed: Carbon X3 Reunion Demo Benchmark The Chronicles
of Riddick: Escape from Butcher’s Bay F.E.A.R 1.08
Pošto smo XFX karticu testirali sa tada najnovijim dostupnim drajverima, ForceWare
158.19, test možete posmatrati i kao poređenje drajvera, pošto smo MSI NX8800GTS karticu
testirali sa ForceWare drajverima verzije 97.92. Pre tri dana, NVIDIA je izbacila
još jednu verziju, 158.22 (sve pomenute verzije su za Windows XP), koja dodatno
podiže performanse celokupnoj GeForce 8 familiji akceleratora, ali što je još
bitnije, donosi veliki broj ispravki za GeForce 8600 i 8500 seriju kartica. Sve
kartice smo testirali pod Windows XP SP2 operativnim sistemom.
3DMark 05 Pro Izdanje 3DMark benchmark programa iz 2005 godine, može da se izvršava samo
sa Direct X 9 kompatibilnim akceleratorima. Sva tri testa koriste Shader Model
verzije 2.0, 2.0a, 2.0b ili 3.0 – u zavisnosti od podrške koju GPU ima (Radeon
9700 do X800 modela podržavaju SM 2.0 i 2.0b, dok nVidia FX akceleratori podržavaju
verziju 2.0 i 2.0a, a GeForce 7800GTX, kao i GF serije 6, podržava SM 2.0, 2.0a
i 3.0). Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih jezivo visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija HDR, particle efekti, dinamične i meke senke,
subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta), ali i
dosta postprocesing efekata. Najjače kartice danas isporučuju od 15 do 20 frejmova
u većini scena, a na najzahtevnijim delovima i manje!
3DMark 06 Pro Novo izdanje 3DMark benchmarka može da se izvršava samo sa Direct X 9 kompatibilnim
akceleratorima. Tri prerađena testa iz prošlogodišnje verzije
koriste Shader Model verzije 2.0, dok najnoviji zahteva SM3.0 i 256 MB video
memorije Sva tri game demoa su izuzetno zahtevni, karakteriše ih solidno visok
broj poligona koji opterećuje VS jedinicu, kompleksni shader programi (mapiranje
neravnina, osvetljenja, emulacija pravog HDR osvetljenja, particle efekti, dinamične
i meke senke, subface scattering, napredni fog efekti (emulacija volumetric efekta),
ali i dosta postprocesing efekata. Novi test – Deep Freeze je grafički najimpresivniji,
a novi 3DMark ima i napredni CPU test, koji simulira upotrebu A.I. rutina u igrama,
kao i kalkulacije vezane za samu fiziku.
A sada, Shader Model 2.0 i 3.0 HDR testovi, koji nekima daju mnogo relevantnije
podatke…
SpecORG SpecView Perf 8.1 Koristili smo poslednju aktuelnu verziju koji se sastoji od čak osam celina.
SpecviewPerf meri performanse sistema pod OpenGL API-jem tako što simulira osam
standardnih industrijskih aplikacija. 3Dsmax-03 je bayiran na SPECapc za 3dS
MAX u OpenGL okruženju. U sceni su tri modela sastavljena od po približno 1.5
miliona vertices-a, a testiranje se vrši uz nekoliko tipičnih tipova osvetljenja.
Catia-01 je bazirana na Dassault CATIA inžinjering aplikaciji u kojoj modeli
imaju do dva miliona osnovnih linija. Ensight-01 je simulacija CEI EnSight inžinjering
aplikacije koja se koristi za vizuelizaciju. U test su ubačeni displej-list i
fast preview modovi rada. Light-07 je baziran na Discreet-ovoj Lightscape aplikaciji
koja koristi realtime radiosity senčenje. Maya-01, kako joj i samo ime govori,
simulira radno okruženje paketa kompanije Alias – Maya 5, nezamenljivi alat filmadžija
u Holivudu. Proe-03 je baziran na SPECapc okruženju za Pro-Engineer 2001, koji
u sceni primenjuje dva modela u tri shade moda (senčeni, wireframe i hidden-line
removal). SW-01 simulira Solidworks 2004 aplikaciju, koju izdaje Dassault Systems
i konačno, test Ugs-04, baziran na SPECapc Unigraphics V17 aplikaciji (odnosno
simulaciji iste), u kojem je prikazan model motora sastavljen od preko četiri
miliona osnovnih linija.
Real Gaming testovi ~ Call of Duty 2 Iako su prethodne Call of Duty igre koristile više klasičan Quake
3 Team Arena engine, Call of Duty 2 koristi novi Direct3D engine. Prosto je neverovatno
koliko su detaljne displacement (normal i bump), specular i color-map teksture
u ovoj igri, dok su particle efekti i dim nešto najbolje što smo
do sada videli. Nažalost, za uživanje u najvišim setovanjima,
potrebno je imati najjaču karticu – GeForce 7800 GTX ili Radeon X1800 XT.
Mi smo, kao i uvek, testirali sa svim podešavanjima na maksimumu. Opcija “optimize
for SLI” ubrzava igru i u SingleGPU modu (na Radeon i GeForce karticama),
pa smo i nju uključili prilikom testiranja. Nemojte da vas zavaraju niske
cifre – ova prelepa igra jednostavno traži moćan hardver, a ako je
budete igrali uz najviši nivo detalja, verujemo da ćete se složiti
sa nama da je u pitanju možda i najlepša igra do sada.
Doom 3 Doom 3 testiramo sa ugrađenim Demo1 demo-om, na high podešavanjima (highest
je predviđen za kartice sa 512 MB memorije), što podrazumeva da je zvuk isključen,
svi detalji na maksimumu (sve senke, poligoni i najveće teksture), ali i da je
uključeno osmostruko anizotropno filtriranje. Dodat je i UltraHighQuality.pk4,
koji omogućava da objekti bacaju senku sami na sebe (tzv. self-shadow). Zvuk,
AI i fizika su isključeni automatski, samim pokretanjem timedemo komande.
Pogledajmo kakvi su rezultati u “opretećenim” modovima…
Quake 4 Definitivno jedna od najboljih igara 2006. godine – “duhovni” naslednik
fenomenalnog Quake-a 2. Iako ne može da “prikazuje” velike otvorene
nivoe, Doom 3 engine itekako pokazuje koliko detalja sa lakoćom može
da prikaže u jednoj sceni. Apsolutno je neverovatno sa kolikom je pažnjom
tim dizajnera i programera u “Raven”-u pristupio pri izradi ove igre,
koja je, moramo reći, uz Call of Duty 2, najatraktivnija do sada. Za ljubitelje
pravog hardcore uzbuđenja – obavezno štivo je Quake 4 i to nekoliko
puta! Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije “aktiviran” Ultra Quality, već High Quality
mod (UQ je namenjen za kartice sa 512 MB memorije).
Još jedna igra koja ne zahteva veliku količinu VRAM-a ni u najzahtevnijim
situacijama… Prey Jedna od najzanimljivijih i najinventivnijih “pucačina”, koja
stiže od kreatora “čuvenog” Duke Nukema, igra Prey zadržava
sve osobine klasičnog First Person Shootera, u koji uvodi elemente izmene
gravitacije, letenja u Descent stilu, a tu su i delovi koji traže da uključite “vijuge” kako
bi pronašli ostatak puta. Izrađena oko modifikovanog Doom III engine-a
(kome je dodata “Portal” tehnologija), Prey je vizuelno izuzetno atraktivan,
a igra je, iako dobro optmizovana, vrlo “stresna” za nove grafičke
kartice. Kao i uvek, testirali smo sa najzahtevnijim “setup”-om, osim što
smo “zadržali” kompresiju color i specular tekstura – što
znači da nije “aktiviran” Ultra Quality (koji se uključuje
iz konzole), već High Quality mod.
The Chronicles of Riddick Ova odlična igra po istoimenom filmu, napisana je za OpenGL API, a mi smo
testirali sa najvišim setovanjima (i u PS3.0 modu), dostupnim iz same igre.
I ovoga puta, i dalje… GeForce značajno bolji u “Riddick”-u.
GeForce 8800GTX kao da ne oseća povećanje rezolucije. Ali pogledajmo
kako se situacija menja kada se aktiviraju anisotropic i antialiasing…
Splinter Cell Chaos Theory Ova igra koristi najnoviju dostupnu verziju Unreal engine-a (tzv. U2.5) i
u mnogo većoj meri se oslanja na upotrebu shadera. Karakteriše je veliki broj
poligona, ali i funkcije kao što su HDR, paralax mapping, klasican bump mapping
i veliki broj normal tekstura (tu su i stancil efekti, dosta post processing
filtera itd.). Testirali smo na najvišim mogućim setovanjima, kao i uvek. HDR
je, za razliku od SM3.0 moda na GeForce karticama bio iskljucen. Uskoro ćemo
ovu igru zameniti sa novim nastavkom ove sjajne igre – Double Agent, koja koristi
noviji build Unreal Engine-a 2.5!
X3: Reunion X3 Reunion je igra koja vam omogućava da iskusite život u svemiru,
u dalekoj budućnosti. Možete graditi, trgovati, boriti se ili biti
samo istraživač. Naravno, igra ne bi bila toliko zanimljiva da nije
grafičkih dostignuća koji se mogu opisati samo superlativima. Iako
nema nekih do sada neviđenih tehnologija, modelima brodova su bogato dizajnirani,
raznovrsni i po tipu, i po veličini i po ulozi koju imaju, sa velikim brojem
poligona (često preko pola miliona po sceni) , opskrbljeni fantastičnim
color i displacement (bump) teksturama. Okolina (sam svemir, planete, asteroidi,
magline…), kao da je još impresivniji, pa vas ova igra uvlači u
priču i svet i samim gledanjem rolling demoa. Da bi imali predstavu koliko
je ova igra zaista lepa, za vas smo “okačili” nekoliko hi-res
(1920 x 1200, 4xAA, 4xAF) shot-ova na sledećem linku.
Company of Heroes Prva real-time strategija u našem test-suite-u, Company of
Heroes, koristi next-gen engine kakav viđamo u modernim PC
igrama i na konzolama poslednje generacije. Ovaj engine podr žava sve
nove fancy efekte kao što su High Dynamic Range i dinamičko osvetljenje, per-pixel senke,
a displacement (normal) mapping je vidljiv na mnogim objektima. Kao
i obično, u igri smo uključili sve moguće efekte, što se po frame-rate-u
i vidi:
Razlika između MSI i XFX kartica je vidljiva. CoH je u 1600 x 1200 uz AA
i AF na GeForce 8800GTS sa 320MB i starim drajverima bio praktično neigriv
kada se akcija zahukta (imajte u vidu da je ovo prosečan broj frejmova po
sekundi). Novi drajveri i viši “klokovi” dosta znače…
Battlefield 2142 Umesto igre Battlefield 2, koristili smo novi Battlefield 2142 sa 1.10 zakrpom.
Ova igra je bazirana na istoj mašini kao i Battlefield 2, ali uz nekoliko dodataka
u koje spadaju detaljnije teksture, povremeni normal mapping, parallax mapping,
dinamičke senke, post processing efekti (blur, depth of field, bloom i sl.).
Igru smo testirali na najvišim setovanjima na jednoj od zahtevnijih mapa. Pogledajmo
rezultate:
Još jedna igra koja koristi više od 320MB VRAM-a u visokim rezolucijama… Far Cry v1.4 Igra koja je po mnogima redefinisala žanr, odnosno pooštrila kriterijume
kada su vizuelni aspekt, ali i gameplay u pitanju. CryTek-ov engine je demonstracija
mogućnosti Direct X 9 API-ja u praksi – tu je ogroman broj poligona i efekata
koji se izvršavaju u Shader jedinicama, celih 128 MB video memorije je po nivou
rezervisano i zajedno sve izgleda jednostavno fenomenalno. Fotorealistična grafika
i do sada najbolja fizika i dizajn nivoa su atributi ove fenomenalne igre. Tu
su i shaderi za Normal mapping, napredne enviroinment fizike, promenljiva geometrija
terena, dinamičke senke i osvetljenja, motion capture animacije… Testirali smo
sa Very high i Ultra high podešavanjima (gde je moguće), uz pomoć već snimljenog
i opšte prihvaćenog demoa. GeForce 6 i 7 serija kartica koristi Shader Model
3.0, ali smo HDR, naravno, iskljucili kako bi poredjenje sa konkurentom bilo
fer. Ovu igru ćemo “izbaciti” kada se na našem testu pojavi
prva prava DirectX 10 igra – dugo očekivani Crysis.
Half Life 2: Lost Coast Novo, dopunjeno izdanje igre Half Life 2 u showcase demo verziji koji
donosi teksture više rezolucije, objekte sa više poligona i HDR “rendering”. Engine
nije toliko napredan kao onaj kod igre FarCry ili čak Doom 3, ali je moćan, fleksibilan
(skalabilan) i odlično optimizovan, te svakako pokazuje kakve će performanse
kartice dati u igrama koje očekujemo. Testirali smo sa najvišim kvalitetom (highest),
samo su Anisotropic i Antialiasing bili isključeni.
Half Life 2: Episode One Episode One je prva epizoda koja se nastavlja tamo gde se originalni HL2 završava.
Baziran na istom build-u Source engine-a kao i Lost Coast, donosi pregršt
akcije, pa je i naš demo značajno zahtevniji od originala… Podešavanja
su ista kao i kod originalnog Half Life 2 – sve je na maksimumu.
F.E.A.R 1.08 Ova fantastična, grafički impresivna i veoma zahtevna
horror igra je dobila zasluženo mesto u našem test batch-u. Testirali
smo u “ugrađenom” walkpath demou, koji ispisuje prosečan
broj frejmova. Naravno, sve moguće opcije vezane za grafiku, fiziku i zvuk
smo stavili na maksimum – sve osim mekih senki, koje ne rade sa antialiasingom.
Prosto je neverovatno koliko FEAR ume da optereti grafičku karticu, pogotovo
ako mu se uključe i meke senke – frame rate je tada i za 30 do 40% niži. The Elder Scrolls IV: Oblivion O ovoj igri zaista ne treba mnogo pisati, jer je u pitanju ne samo najbolja RPG
igra iz prvog lica i dostojni naslednik prethodnih igara TES serijala, već i
grafički revolucionaran naslov. Oslonjen na poslednju verziju Gamebryo engine-a
(koji koriste i mnoge druge igre – Sid Meier’s Pirates!, Civilization IV, Dark
Age of Camelot itd.), Oblivion je sposoban da prikaže ogromna prostranstva prepunu
bogatom florom i faunom uz nezapamćeno visok nivo detalja. Igra podržava i Havok engine za
kalkulaciju fizike (nažalost, za sada samo od strane CPU-a). Zbog tehnike na
koju su Bethesdi ponosni, SpeedTree, koja svaki put drugačije generiše raspored
drveća i manjih stena, benchmark-ovanje u ovoj igri je pomalo nekonzistentno,
te zahteva veći broj ponavljanja. Mi smo se odlučili za merenje performansi unutar
veoma guste šume, u kojoj prolazimo između dva Eyelid-a (podzemne prostorije
drevne civilizacije) na konju, sve posmatrajući iz prvog lica (postoji i mogućnost
igranja iz trećeg lica). Svaka od tri vožnje je merena Fraps-om, zabeleženi su
srednji rezultati, a onda je dat prosek. Naravno, koristili smo najviši nivo
detalja koji je moguće postići iz same igre (bez self-shadows, koje
nisu lepo rešeni), uključujući i HDR+AA, gde je to moguće.
I da, jedna od igara koje lepo pokazuju koliko je velika količina memorije
bitna kada se poveća količina detalja…
TrackMania Nations Ova besplatna online-only igra je nastala na fleksibilnoj “mašini” komercijalne
igre TrackMania Sunrise. Predstavlja takmičenje manjih automobila na stazama
koje kreiraju sami igrači u jednostavnom editoru. Iako sve deluje pitko
i jednostavno, igra je grafički vrlo kompleksna, animacije objekata kao što
su zastave, trava i sl.su sjajne, a teksture detaljne, zajedno sa shader-ima
za refleksiju okoline i sunca. Za pravilno benchmarkovanje potrebno je postaviti
sve opcije na maksimum (forsirati Post Processing, Motion Blur i Dynamic Color,
Shader Model 3.0, a kompleksne senke i geometriju postaviti na maksimum. Filtering
tekstura se postavlja na trilinear, a antialiasing na “none”, te se
oni “biraju” iz panela grafičkih drajvera. U suprotnom (ako ih
izaberete u samoj igri), igra forsira najniži LOD tekstura, dok su teksture
okoline (sve osim staze) prebačene na bilinear filtering, pa sve radi dosta
brže, ali izgleda daleko lošije. Koristili smo standardni benchmark
loop inkorporiran u samu igru.
Need For Speed: Most Wanted Naša druga “bonus” igra. Performanse su merene
FRAPS-om, standardna vožnja u kojoj se pomalo menjaju uslovi (atmosferski
i saobraćajni), pa rezultati nisu u promil verodostojni, tj. sve ume malo
da odskače. Ipak, ovo omogućava da vidimo performanse koje kartice
postižu u igri. Sve in-game opcije su uključene na ON ili maksimum,
uključujući i AA i AF!
A za sve ljubitelje Need For Speed serijala, evo i rezultata
iz novog nastavka ove popularne franšize – Carbon. Igra
je znatno grafički poboljšana (mnogima se doduše ne sviđa
motion blur), ali su teksture detaljnije, broj objekata koji su animirani znatno
veći, AI NPC-ova je bolji, a broj poligona je tri puta viši uz bolje
efekte. Tu su i neki lepi noviteti kao što je DOF, HDR i paralax mapping…
Pogledajmo rezultate iz verzije 1.2.
Overclocking
Naš primerak XFX GeForce 8800 GTS 320MB ExTreme kartice se „klokovao”
do 610 MHz, jer je na 630 ili čak 640 MHz „throttlovao”, iako nije dostigao
ni blizu temperaturu od 110 stepeni celzijusa. Memoriju smo uspeli da doteramo
do 1900 MHz, ali ne mnogo više od toga. Temperatura se kretala oko 70-ak u
2D modu, do oko 85-87 stepeni kada je pod opterećenjem, a i do 94 stepena pod
opterećenjem kada je ubrzana, mada treba imati u vidu da se i naša ASUS Striker
Extreme ploča poprilično zagreva jer se pasivno hladi. Pogledajmo tabele:
Zaključak Nakon kompanija Leadtek, Gainward, Point of View, BFG i eVGA, na tržištu je konačno
zvanično i poslednji igrač koji čini “veliku šestorku” zelenog tima. XFX nudi
u startu više performanse, mada treba uzeti u obzir i porast performansi koje
su doneli sami drajveri. Nadamo se da vam je 36 grafikona performansi iz ovog
testa pomoglo da uvidite performanse GeForce 8800 GTS kartice sa 320MB, odnosno
koliko XFX model, sa novim drajverima i nešto višim radnim učestanostima, donosi
poboljšanja u odnosu na drugi GeForce 8800 GTS koji smo testirali sa ForceWare
drajverima serije 90. Cena XFX GeForce 8800 GTS ExTreme kartice na našem tržištu
je slična onoj koja važi sa MSI NX8800 GTS 320MB Overclocked Edition, pa je samo
pitanje šta korisnik više preferira. Bundle je kod oba modela bogat, a MSI, Gainward
i XFX GeForce 8800 GTS 320MB kartice su se overklokovale veoma slično. Kako smo
ranije zaključili da je GeForce 8800 GTS sa 320MB memorije odlično rešenje za
korisnike koji ne žele da daju između 500 evra da bi posedovali izuzetno brzu
DirectX 10 karticu, to sada možemo samo da potvrdimo, a jako je lepo što je sada
izbor još veći nego ranije, dok su cene sve niže. Direktni konkurent GeForce
8800GTS-a sa 320MB VRAM-a su poslednje količine Radeona X1950 XTX, od koga je
GTS ipak brži, a nudi još viši kvalitet prikaza. Nema sumnje da je u pitanju
kartica sa najboljim odnosom cene i performansi u DirectX 10 areni. Naredna generacija
igara će najverovatnije sve manje ličiti na Quake 4 ili Riddick-a, a više na
Company of Heroes i Oblivion (obratite pažnju na razliku između MSI NX8800 GTS
320 i ASUS EN8800GTS kartice sa 640 MB memorije), pa je moguće da će se u drugoj
polovini godine pojaviti i naslovi koji će već u 1280 x 1024 tražiti više od
320MB za maksimalan nivo detalja, te će razlika u odnosu na model sa 640MB biti
znatno veća. Gledajući slike i “trejlere” za igre kakve su Alan Wake, Age
of Connan, Crysis, World in Conflict, Unreal Tournament 3, ShadowRun,
Lost Planet, Hellgate London, Company of Heroes 2, Bioshock ili Assasin’s Creed
ne možemo da tvrdimo da iste neće zahtevati više od 320 MB video memorije za
najviši nivo detalja. Međutim, i tada će razlika u ceni između verzija sa
320 MB i 640 MB biti opravdana, jer ne možemo da očekujemo da kartica koja je
jeftinija više od 100 evra, ima apsolutno iste karakteristike kao i skuplji proizvod.
Osim već testiranih, preporučujemo da obratite pažnju i na još jedan izuzetan
primerak pristupačne i veoma brze DirectX 10 kartice – XFX GeForce 8800 GTS ExTreme
Edition.
Zahvaljujemo se kompaniji Pakom koja
nam je ustupila XFX karticu za potrebe testiranja.