Branko Lukić YAMAHA CRW-F1EJapanski gigant Yamaha je kompanija pre svega poznata po proizvodima iz oblasti
audio tehnike. U ovom polju, kompanija već preko sto godina održava svoj imidž
jednog od vodećih proizvođača. Takođe, Yamaha se relativno rano uključila u proizvodnju
CD-RW pisača, kad su oni još uvek bili luksuznije parče hardvera. Još tad je ova
kompanija pokazala da ume da se snađe i na novom tržištu, i odmah je zauzela izuzetno
visoke pozicije. Ostajući verna svojim korenima, Yamaha je pri izradi svojih pisača posebnu pažnju posvećivala kvalitetu rada sa audio CD-ovima. Baš iz tog razloga, na mnogim inostranim specijalizovanim testovima koji su vršeni od strane audiofila, korišćenjem skupocene opreme, Yamahini pisači su uvek bili ispred cenjenije konkurencije po kvalitetu snimanja audio diskova.
Međutim, izgleda da je japanskim kompanijama u krvi da prave pogrešne procene,
te je isti slučaj bio i sa Yamahom. Ne vodeći mnogo računa o novim tehnologijama
i stremljenjima konkurencije, Yamaha je predstavila svoj 16x CD-R pisač, koji
je u tom trenutku bio najbrži pisač na tržištu. Da bi bili najbrži, ljudi u Yamahi
su morali da izbace pisač, koji nikako nije odavao utisak završenog proizvoda.
Radilo se o prvom pisaču koji je imao implementiran P-CAV metod pisanja. Pisač
bi počinjao da snima sa 12x, da bi posle određenog vremena postizao brzinu snimanja
od 16, i zadržao je do kraja diska. U tom trenutku to je bio najbrži pisač na
tržištu. Međutim, samo 20 dana kasnije, konkurencija predstavlja svoje snimače,
koji snimaju sa 16x, ali u CLV režimu. Oni su automatski bili brži od 16x P-CAV
metoda, i Yamahin proizvod brzo pada u zaborav. Uvidevši da su napravili pogrešan
potez, u Yamahi su rešili da što pre počnu sa proizvodnjom 20x pisača. U tom trenutku
se pretpostavljalo da će to biti sledeće specifikacija. Nažalost, po japanskog
proizvođača, bila je u pitanju još jedna pogrešna procena. Naime, ne dugo pošto
je Yamaha predstavila 20x pisač, konkurencija je tržištu predstavila 24x pisače,
i Yamaha je ponovo zatečena na pogrešnoj nozi. Od otg trenutka, stiče se utisak
da se Yamaha polako povlači sa CD-RW tržišta, tek povremeno predstavljajući CD-RW
pisače prosečnog kvaliteta. Ipak, japanskom proizvođaču treba odati priznanje na upornom guranju P-CAV metoda
snimanja. Kad su svi proizvođači CD-RW pisača prihvatili Z-CLV metod snimanja,
Yamaha je tvrdila da to nije dobro i da je P-CAV i CAV metod znantno bolji. Yamaha
je kao potvrdu navodila činjenicu da pri Z-CLV snimanju dolazi do prekida snimanja
kad se menjaju brzine, i u tom trenutku dolazi do neželjene pojave malog gapa
između traka, koji je svakako nepoželjan. Pri P-CAV snimanju, tog gapa nema, jer
nema naglih promena brzina. Koliko je Yamaha bila u pravu, pokazuje činjenica
da su skoro svi proizvođači, u svojim 40x CD-R pisačima, usvojili P-CAV, odnosno
CAV, kao nov metod snimanja. Testirani uređaj Iako se radi o nešto ekskluzivnijem proizvodu, Yamaha 44x dolazi van pakovanja,
a jedini dodatni materijal je originalna kopija Aheadovog Nera, i upustvo za korišćenje
samog uređaja. Snimač je izuzetno lepo dizajniran sa prednje strane, a veliki
plus predstavlja plava boja LED-ova, koja kao da zrači iz celog uređaja kad on
radi. Sa prednje strane se nalaze i dva “izduvnika”, pa uređaj zaista podseća
na formulu.
Novosti koje ovaj pisač donosi su skrivene ispod “haube”. Yamaha je integrisala
nekoliko izuzetno neobičnih i korisnih tehnologija, od kojih ćemo pomenuti: DiscT@2,
Audio Master Recording i SafeBurn. Svaka od ovih tehnologija će biti kasnije detaljnije
objašnjenja. Zvanična specifikacija je preuzeta sa sajta proizvođača.
Write/Read Speed
Write[CD-R]: 1x, 2x, 4x,
8x, 12x, 16x (CLV) 44x( FULL CAV) ReWrite[CD-R/W]: 2x, 4x, 10x, 12x, 16x (CLV) 24x (PARTIAL CLV)
10x, 24x (FULL / PARTIAL CAV) *Packet Writing Read: Max. 44x (Full CAV)
Data Transfer Rate
Program I/O (PIO) Mode4: 16.7 MB/sec Multiword DMA Mode2: 16.7 MB/sec Ultra DMA Mode2: 33.3 MB/sec
Buffer Size
8MB
Power Consumption
Write / Read 15W Stand-by 4W
Interface Type
Internet E-IDE / ATAPI type
Writing Modes
Disc at once (DAO), Session at once (SAO), Track at once
(TAO), Packet Writing, Advanced Audio MASTER Quality Recording
Support Format
CD-DA, CD-TEXT, CD-ROM, Mixed Mode CD-ROM
(CD-ROM+CD-DA), CD-ROM XA, Photo CD, Video CD, CD EXTRA, CD-MRW(CD-MRW)
WxDxH
146.0 x 41.3 x 193.1 mm
Weight
0.9kg
Bafer u pisaču ima kapacitet od pozamašnih 8 MB, što je i više nego dovoljno.
Pohvalno je što pisač podržava Mt. Rainier specifikaciju (CD-MRW). Obratite pažnju
da pod podržanim modovima pisanja postoji Advanced Audio MASTER Quality Recording
kao poseban mod. Prvi utisci Iako se radi o izuzetno brzom uređaju, motor ima sasvim pristojan zvuk i ne stvara
nepodnošljivu buku pri radu. Mehanizam ima solidan odziv, dok se stiče utisak
da bi motor ipak trebao da bude malo življi.
Ahead Nero
Nero InfoTool
U informativnom delu Nera se pojavljuju dve opcije: Buffer underrun protection,
kao i Optimum Writespeed Control. Obe ove funkcije spadaju u Yamahinu tehnologiju
– SafeBurn. Interesantno da je Yamaha ponudila zasebno upravljanje za funkcijama
SafeBurna, dok se većina ostalih proizvođača ne odlučuju na sličan potez. Test sistem – Windows XP Professional
CPU
– AMD Athlon 1700+ (1.47GHz)
Matična ploča
– MicroStar K7T266 Pro2 RU
Memorija
– 512MB DDR266 SDRAM
Video-karta
– ATi All-in-Wonder Radeon
Hard-diskovi
– 2 x Maxtor D740X 60GB (RAID0) (na Promise FastTrak100 kontroleru)
CD-ROM
– Yamaha CRW-F1 – Toshiba DVD-ROM SD-M1402 (svi na VIA kontroleru, generički bus master drajveri)
Korišćeni programi
– Ahead Nero v5.5.9.0 – Ahead InCD 3.32 – Nero CD Speed – CDVD Benchmark – CDDAE 99
Tehnologije DiscT@2 DiscT@2 predstavlja najveću novost koju je ovaj pisač doneo. Ova tehnologija
omogućuje pisaču da bukvalno crta po disku. O samoj tehnici, iz Yamahe kažu:
“CRW-F1 je prvi CD-RW snimač koji nudi revolucionarnu DiscT@2TM laserski
sistem za ispisivanje, koji omogućuje snimanje grafike i teksta po disku, i
na taj način eliminiše potrebu za labelovanje diska… Ovo je omogućeno kroz
Yamahinu, vodeću u industriji, kontrolu elemnata snimanja: 1) praćenje trake;
2) rotacije; 3) inteziteta lasera i njegovog pozicioniranja.” Evo kako je Yamaha to prikazala u svom prezentacionom materijalu:
Kao što se može videti na slici levo, deo diska na kojem ništa nije snimljeno
je iskorišćen za smeštanje teksta. Ovako snimljen disk je savršeno čitljiv u
svim čitačima, naravno onaj deo što je i snimljen. Desni disk je ceo “iscrtan”
i nema korisnih podataka. Početak pravljenja sopstvenih šara je vezan za Aheadov Nero, iz kojeg se pokreće
DiscT@2 Editor. Obratite pažnju da ćete ovu opciju imati samo ako imate originalnu
ili Yamahinu verziju Nera.
DiscT@2 Editor je klasičan program za raspored slika i teksta na template u
obliku diska. Slike je moguće importovati i na njima primeniti neke jednostavne
efekte. Tekst se može pisati horizontalno, vodoravno ili lučno, a na raspolaganju
vam je manja baza raznih efekata i senki. U našem slučaju, mi smo koristili
celu površinu za “crtanje”, i nismo snimali korisne podatke. Sve što
ste napisali, kao i sve slikice se u bitmap formatu prebacuju u bafer pisača
pre samog rezanja. Kada završite svoju kreaciju, kliknete na snimanje, i to je to:
Snimanje traje oko 12 minuta, u slučaju da ceo disk “iscrtavate”.
Ovako je ispala naša kreacija:
Naravno, nezahvalno je slikati površinu CD-a zbog izuzetno jake refleksije.
Ipak, i ovako možete da vidite koliko moćno deluje DiscT@2 tehnologija. Za postizanje što boljih rezultata, tj. za dobijanje što boljeg kontrasta, iz
Yamahe poručuju da treba koristiti tamno plave diskove. Sa svetlo plavim i svetlo
zelenim kontrast je mnogo manji, pa se morate potruditi da bi videli nešto na
disku. Srebrni i zlatni diskovi su zbog svoje refleksije najnepogodniji za snimanje
DiscT@2, pa njih treba izbegavati. Primene DiscT@2 tehnologije su brojne i samo treba pustiti mašti na volju. Možete
da snimite nazive pesama na audio disku, možete nekom poslati čestitku ispisanu
na CD-u, napraviti nekad popularne CD-satove… Advanced Audio Master Quality Recording Kao što smo već napomenuli, u Yamahi posebnu pažnju posvećuju audiofilima. U
prezentacionom materijalu o AAMQR-u se kaže: “Ova jedinstvena funkcija
omogućava snimanje muzičkih CD-ova na nivou kvaliteta kao što su master diskovi
u profesionalnoj upotrebi.” Ova opcija je jedino dostupna pri 1x, 4x i
8x snimanju, i to u Disc-at-Once modu. Tehnika se sastoji od toga što se trag
koji laser ostavlja na disku produžuje, i na taj način znatno se smanjuje jitter
koji nastaje tokom CD-R snimanja. Da bi najbolje razumeli o čemu se zapravo radi, uporedite ova dva zvučna zapisa
– originalni i klasično snimljeni.
Jasno se može videti do kakvog izobličenja u zvuku dolazi. AAMQR se brine da
zvučni zapis bude što približniji originalu. Ipak sve ovo ide na malu štetu maksimalnog kapaciteta. Tako, na 650 MB disk
je moguće snimiti 63 minuta, dok na 700 MB disk može da stane 68 minuta. Nažalost,
AAMQR ima jednu manu. Iz Yamahe potvrđuju da postoji šansa da svi CD plejeri
ne sarađuju sa ovako snimljenim diskom, baš zbog činjenice da su fizičke dimenzije
“jamica” promenjene. Iako ne spada u AAMQR, ovde ćemo napomenuti i još jednu neobičnu funkciju koja
je vezana za snimanje muzičkih CD-ova. CD-RW Audio Track Edit predstavlja mogućnost
da “skinete” određenu pesmu sa CD-RW diska, obradite je, i vratite
je na disk, bez potrebe za brisanjem diska. Safe-Burn Safe-Burn smo već pominjali, a radi se o Yamahinoj tehnologiji za sprečavanje
prekida snimanja usled pražnjenja bafera, kao i tehnologiji za kontrolu brzine
snimanja i snage lasera. U principu, radi se o sličnoj tehnologijama koje smo
već imali prilike da vidimo kod Ricoha (JustLink i JustSpeed).
Snimanje CD-R diskova
Kao što se može videti na grafiku fiktivnog testa snimanja, pisač počinje snimanja
sa 19x, da bi pri kraju diska brzina dostigla skoro 44x. Iako smo očekivali znatno
veći skok prosečne brzine snimanja, dobijeni rezultat spada u kategoriju rezultata
koje su postizali 40x pisači.
Ponuđene brzine snimanja CD-R diskova
Kako Yamaha 44x radi kontrolu brzine snimanja,
kad nema brzina između 16x i 44x? Relativno jednostavno. Pisač će vam po
ubacivanju diska dozvoliti izbor svih brzina. Tek po početku snimanja vrši
se procena da li se po disku može snimati sa brzinom manjom ili jednakom
od 16x, ili brzinom većom od 16x.
Ako je prva pretpostavka tačna, a vi ste izabrali brzinu snimanja od 44x, onda
vas pisač upozorava da će brzina snimanja biti smanjena na odgovarajuću za ubačeni
disk.
Brzina snimanja smanjena sa 44x na 16x
A ako je druga pretpostavka tačna, snimanje će početi kao što pokazuje test kriva.
Međutim, to ne znači da će pri snimanju biti dostignuta brzina snimanja od 44x.
Naime, tad na scenu stupa Optimum Writespeed Control. Ukoliko OWC utvrdi da disk
po kojem se snima ne može da “izdrži” veću brzinu od dostignute, prelazi
se u CLV mod snimanja.
Yamaha je definisala čak 6 mogućih finalnih brzina: 20x, 24x, 32, 36x, 40x
i 44x.
Snimanje CD-R @44x: 3′ 1″
Posle postignute srednje brzine snimanja koja je u klasi 40x pisača, ubrzanje
u odnosu na najbrži pisač do sada – LG 40x, je svega 8 sekundi, tako da Yamaha
nije uspela da se spusti ispod magične granice od 3 minuta. Overburn
Na 90-minutni disk, Yamaha 44x je uspela da snimi dodatna 4 minuta i 43 sekunde,
što je sasvim zadovoljavajući rezultat. Snimanje CD-RW diskova
Ponuđene brzine snimanja CD-RW diskova
Ovo je prvi put da se srećemo sa brzinom snimanja
RW diskova većom od 12x. Šta više, Yamaha je prvi proizvođač koji je ponudio
snimanje RW diskova brzinom od 24x. Za snimanje ovom brzinom, potrebni su
specijalni 24x Ultra Speed RW diskovi, a takve diskove proizvodi Verbatim.
Snimanje CD-RW @24x: 3′ 48″
Razlika između 12x i 24x CD-RW snimanja je nešto malo manje od tri minuta,
što se itekako oseti. Napomenućemo da se snimanje pri 24x vrši u P-CAV režimu,
dok se snimanja na nižim brzinama vrše CLV metodom. Pri korišćenju RW diska
sertifikovanog za 12x snimanje, na raspolaganju ćete imati sledeće brzine: 4x,
8x, 10x i 12x. Snimanje CD-RW diskova u Mt. Rainier formatu Mt. Rainier je prva kompletna specifikacija za packet writing. Kao što smo u
jednom od ranijih testova naglasili, MRW test će zameniti test klasičnog packet
writinga, kod pisača koji ga podržava. Kod MRW-a razlikujemo dva formatiranja: – logičko formatiranje koje traje oko 40 sekundi – na logički formatiran disk
se može snimati, ali snimanje odvija sporije, jer pisač obavlja još par funkcija
pri snimanju, dok se pri izbacivanju diska moraju snimiti dodatni podaci; – fizičko ili kompletno (pozadinsko) formatiranje u trajanju od 15-ak minuta
– po ovako formatiranom disku je moguće snimati maksimalnom brzinom.
Yamaha je postigla prosečan rezultat, a s obzirom da se radi o 24x RW pisaču,
očekivali smo ipak malo bolje performanse.
Završna reč o snimanju Iako smo očekivali veće probleme pri izboru medija koji će moći da se snimaju
sa 44x, Yamaha nas je prijatno iznenadila. Brand diskovi sa 40x sertifikatom
su bez problema snimani na 40x, dok je i jedan NoName disk (Princo, blue) sniman
na 44x. Naravno, pošto se kod Yamahe ne može tačno znati kojom se brzinom završava
snimanje, samo analiziranjem dobijenog vremena je moguće oceniti kojom je brzinom
završeno snimanje. Baš iz ovog razloga ćemo se fokusirati na grafike dobijene
snimanjem brzinama od 16x i 44x. Yamaha generiše solidnu količinu toplote pri snimanju, pa u nedostatku bilo
kakvog aktivnog hlađenja na samom uređaju, naša preporuka je da pisač u kućište
stavite tako da nema nijednog uređaja ispod ili iznad, a po mogućstvu i u prvo
5,25″ mesto u kućištu. O C1 greškama C1 greške su male, tj. slučajne greške na samom disku. C1 greške nastaju zbog
brojnih razloga, koji se mogu podeliti u dve grupe: fizičke probleme (disk/pisač
asimetrija, prašina ili prljavština na disku) i probleme zbog tehnologije snimanja
pisača. Pošto su C1 greške koje pripadaju prvoj grupi minimalne i obično učestvuju
sa znatno manje od 10% u ukupnom zbiru C1 grešaka (naročito kod tek snimljenih
diskova), uzima se da prosečan broj C1 grešaka onda u potpunosti zavisi od kvaliteta
snimanja testiranog pisača. Iako je maksimum dozvoljenih C1 grešaka 220 po sekundi,
smatra se da je disk solidno snimljen ako je nivo grešaka ispod 10.
Verbatim DataLife Plus 40x
pisač
brzina snimanja
prosečan broj C1 grešaka
Yamaha CRW-F1E
16x
1,554
44x
4,337
TDK 48x
pisač
brzina snimanja
prosečan broj C1 grešaka
Yamaha CRW-F1E
16x
1,566
44x
3,987
Princo 48x
pisač
brzina snimanja
prosečan broj C1 grešaka
Yamaha CRW-F1E
16x
2,231
44x
6,366
Prodisc 40x
pisač
brzina snimanja
prosečan broj C1 grešaka
Yamaha CRW-F1E
16x
3,237
Čitanje CD-R diskova (80 min.)
Po dobijenim rezultatima, Yamaha je zauzela očekivano mesto između 40x i 48x
brzinskih čitača. Kad se dobijene vrednosti malo pažljivije pogledaju, može se
videti da Yamaha ima nešto veća vremena pristupa podacima i veće vreme potrebno
za zaustavljanje motora. Sa druge strane, pohvalna je startnost motora, kao i
kratko vreme potrebno za prepoznavanje diska. Obratite pažnju da pri čitanju nije
dostignuta brzina od 44x. Čitanje 90-minutnih diskova predstavlja mali problem za Yamahu 44x, pošto dolazi
do značajnog pada brzine pri kraju diska.
Čitanje CD-RW diskova
Rezultati su veoma slični onima koje smo dobili pri testiranju čitanja CD-R diskova,
sa tom razlikom da je vreme potrebno za prepoznavanje diska nešto veće. Čitanje CD-MRW diskova
Yamaha 44x je prosto oduvala konkurenciju pri čitanju CD-MRW diskova. Čitanje audio diskova
Odlična prosečna brzina ripovanja postignuta od strane ovog pisača, je nadvisila
čak i prosečnu brzinu do sad najbržeg “grebera” medju pisačima – LG
40x. Ipak ono najvažnije je svakako kvalitet čitanja:
Nero CD Speed: Advanced DAE Quality Test
CDDAE99
100% tačnost ripovanog materijala i u jednom i u drugom testu je dovoljan pokazatelj
da se radi o izuzetno kvalitetnom “greberu”, tj. pravoj poslastici
za audiofile. Završna reč o čitanju Iako po specifikaciji ovaj pisač treba da čita diskove sa maksimalnom brzinom
od 44+x, to nažalost nije slučaj. Međutim, ovo je jedina ozbiljnija mana koja
se može izreći na račun čitanja. Sve postignute brzine su više nego solidne,
a u čitanju CD-MRW i grebovanju audio diskova, Yamaha 44x prosto briljira. Čitanje
oštećenih diskova takođe ne predstavlja problem za ovaj pisač. Zaključak Neverovatne
stvari koje ovaj pisač može da obavlja, pored standardnih funkcija, stavljaju
ga na znatno viši nivo od ostatka konkurencije. Pravim audiofilima, Yamaha 44x
je sve što su oduvek želeli i što im je oduvek trebalo. Efikasne tehnike smanjivanja
jittera koje ima Yamaha, nema još nijedan komercijalan pisač. Kad se ovom dodaju
odlični rezultati postignuti pri čitanju i pisanju, nizak nivo C1 grešaka, kao
i neverovatna brzina snimanja RW diskova od 24x, dobija se vanvremenski proizvod. Nažalost, uz vanvremenski proizvod ide i vanvremenska cena, te će zainteresovani
za kupovinu ovog pisača morati da izdvoje 100€ više nego što bi izdvojili za
kupovinu nekog 40x pisača. Ali, ako se ima u vidu komercijalizacija ovog proizvoda
(npr. pravljenja nekog vida čestitiki, ili pozadina za satove), investicija
i nije toliko strašna. Ako smo za LG 40x rekli da je pravi pisač za kraj CD ere, onda je Yamaha pravi
pisač za produženje CD ere.