Luk a Jovanović
Gotovo godinu i po dana od predstavljanja Microsoft Xbox X360 konzole, Sony je u Evropi skinuo veo sa dugo očekivanog Playstation-a treće generacije skraćeno nazvanog PS3. Zbog medijske pažnje koja je posvećena jednoj konzoli za igranje i opštoj ”Playstation maniji” koja vlada svetom, pred Sony je postavljen veoma težak zadatak jer po prvi put ima stvarno ozbiljnu konkurenciju – moćni Microsoftov Xbox X360 čija prodaja neprekidno raste, a tu je i jeftini, inventivni, Nintendo Wii koji je, iako tehnički generaciju iza, premašio sva očekivanja analitičara. Pored igrača, za PS3 su veoma zagrejani i svi oni koji pomno prate razvoj kućnog bioskopa, jer je Sony u svoju konzolu ugradio mnoga savremena rešenja koja se ipak ne mogu naći kod konkurencije.
Sony je pametno ispitao tržište i u svoju konzolu ubacio Bluray plejer, tako da će milioni domova širom sveta posedovati isti, kupovati filmove dok će Sony promovisati svoj standard. Mnogi pokušavaju da opovrgnu negativne vesti koje se pojavljuju u vezi konzole, ali da li za to imaju osnova? Sa cenom od minimalnih 600 € u Evropi i 700 € u Srbiji, PS3 mora da pomogne mnogo da bi našao put do svojih kupaca. Slabija verzija (40 GB manji HDD, nedostatak WiFi-a i čitača kartica) za sada neće postojati u Evropi, ali postoje neka nezvanična nagađanja. Ono od čega će zavisiti uspeh same konzole je kvalitet igara koji trenutno nije dovoljan da bi neko osim zagriženih fanova kupio konzolu. Najavljeno je mnogo naslova od kojih skoro trećina ekskluzivna koje se ne mogu naći ni na jednom drugom sistemu, ali šta će od svega uspeti i stići do kupaca, vreme će pokazati.
Ceo sistem je spakovan u dosta veliku kutiju, a dodatna oprema je svedena na apsolutni minimum. Pored same konzole i generičkih uputstava koje ionako nikad ne čitate dobijate jedan ”SIX AXIS bežični kontroler”, USB kabl za punjenje istog, UTP kabl (u slučaju da ne koristite integrisani WiFi) i nažalost samo kompozitni video kabl. U ovom slučaju limitirani ste na stereo zvuk i najlošiji prenos slike do vašeg TV uređaja. U praksi ovo znači da ćete povezivanjem konzole na HDTV maksimalno dobiti 480i signal. Sistem ćete u potpunosti iskoristiti ukoliko posebno dokupite HDMI kabl i optički kabl za prenos zvuka što svakako predstavlja dodatni trošak koji nije tako mali.
Pored HDMI veze za prenos video signala možete koristiti i komponentnu vezu (Y, Pb, Pr) kao i SCART (RGB). Nakon otvaranja kutije i divljenja odlično dizajniranoj crnoj kutiji prvo što ćete uočiti je količina otisaka prstiju koja se pojavila na konzoli posle samo nekoliko minuta. Naime, otisci su toliko uočljivi i sa ogromnom lakoćom se našu na vašem ljubimcu za veoma kratko vreme, jednom rečju PlayStation 3 je pravi magnet za otiske i sitne ogrebotine (…nešto kao iPod prim.ured.). Za Evropsko tržište je najavljena samo jača verzija konzole; hard disk od 60 GB naspram 20 GB kod slabije, ugrađen WiFi, čitač kartica raznih formata i neizostavna srebrna hromirana linija na prednjoj strani konzole. Evidentno je da će konzola izmamiti uzdahe svih tehno-entuzijasta, ali će se vama dići kosa na glavi svaki put kada neko krene da dodiruje konzolu, jer je čišćenje iste prilično zamoran posao. Sama konzola je prilično teška, ali uzimajući u obzir da ima integrisano napajanje u rangu je konkurencije.
Izrada je na visokom nivou uprkos izboru plastike koja je prava noćna mora za pedantne korisnike. Dimenzije konzole su 325 x 96.5 x 274 mm, što je priznaćete prilično veliko u odnosu na prethodnike i sadašnju konkurenciju. Sa prednje strane nalaze se tasteri osetljivi na dodir za uključivanje konzole kao i za izbacivanje medija iz slot drajva. Sa leve strane od drajva nalazi se poklopac ispod kojeg je smešten gore pomenuti čitač kartica (SD, MMC, Memory Stick, Compact Flash I – II, xD). Ispod drajva nalaze se dve statusne LE diode koje vas obaveštavaju o aktivnosti hard diska i bežične mreže; kao i četiri USB porta. Sa zadnje strane konzole se nalaze svi A/V portovi i to HDMI, optički izlaz za prenos zvuka, A/V multi izlaz, LAN port kao i priključak za naponsku mrežu. Naše ubedljivo najveće razočarenje je SIXAXIS kontroler.
Naime, iako na prvi pogled deluje gotovo identičan svom Dual Shock 2 prethodniku on je po kvalitetu izrade daleko iza njega. Plastika od koje je napravljen izgleda veoma jeftino i ne pristaje uz konzolu ovog cenovnog ranga. Loš utisak nadopunjuje i mala masa istog usled nedostatka Rumble (vibration) motora. Analogne palice su veoma precizne kao i navigacioni tasteri što smo naravno i očekivali. R2 i L2 tasteri su dosta promenjeni i sada su nalik onima na Xbox 360 kontroleru – zbog oblika popularno nazvani trigeri ili okidači. Kraćeg su hoda nego oni na Xbox 360 kontroleru, ali se ruka veoma brzo navikne na iste.
Korisnici sa manjim šakama imaće manjih problema sa pozicioniranjem kažiprsta na L i R tastere što je takođe stvar navike. Ugrađeni žiroskop radi kako bi trebalo, ali nažalost još uvek ne postoje igre koje bi u potpunosti iskoristile sve prednosti ove tehnologije. Nadamo se da će u budućnosti programeri uvideti pogodnosti koje im ovaj način upravljanja može doneti. Nakon inicijalnog uključivanja konzole potrebno je da uparite kontroler sa istom tako što ćete povezati kontroler pomoću USB kabla, nakon nekoliko sekundi spremni ste za bežičnu komunikaciju sa konzolom. Sa gornje strane kontrolera, pored USB porta, nalazi se i četiri statusne LE diode koje su označene rednim brojevima 1-4 i predstavljaju broj kontrolera koji je priključen na konzolu. U sam kontroler ugrađena je Li-Ion baterija koja vam može obezbediti u proseku 5 sati neprekidnog igranja nakon čega je dovoljno samo priključiti USB kabl i baterija će se dopunjavati dok vi nesmetano nastavite sa uživanjem.
U radu konzola je veoma tiha, moramo priznati dosta tiša od Xbox 360, što je pohvalno, jer se ipak unutar sjajne plastike nalazi moćan sistem. Glavni adut Sony-a za nadmoć nad konkurencijom je IBM-ov Cell procesor koji je jedinstvena varijacija višejezgarnog procesora. Jedinstvena? U svakom pogledu! Naime, Cell je sastavljen od glavnog procesora (Power Processing Element) i još sedam aktivnih ko-procesora (Synergistic Processing Element) povezanih interkonekcijskom magistralom projektovanom za kružni tok informacija. Ono sto Cell čini tako posebnim je mogućnost da svaki koprocesor radi kao i glavni, ali su najčešće samo u redu za operaciju koju dobija od glavnog; u praksi to znači da Cell može da radi i kao procesor sa sinhronih osam jezgara.
Treba naglasiti da svaki koprocesor poseduje svoju keš memoriju što ga još više približava glavnom procesoru. Sve u svemu veoma moćan procesor i svakako napredna tehnologija koja će se tek razvijati i dodatno iskorišćavati u budućnosti. Cell je uparen sa RSX čipom kompanije nVidia koji je zadužen za obradu grafičkih operacija. RSX je baziran na 7800GTX čipu i sastoji se od 300 miliona tranzistora koji rade na 550 MHz, sve u svemu pozamašna snaga. Na programerima je kako će tu snagu iskoristiti. Prednost koja je najuočljivija u odnosu na konkurenciju je posedovanje Bluray drajva koji u daljoj budućnosti može doneti pobedu Sony-u zbog višestruko većeg kapaciteta medija (50 GB naspram sadašnjeg maksimuma DVD medija od 8.5 GB). Veoma dobar potez Sony inženjera je omogućavanje naprednim korisnicima da zamene Hard disk većim i to veoma lako. Potrebno je samo skinuti poklopac sa strane i ubaciti bilo koji veći 2.5 inčni disk (poznatiji su kao ”diskovi za prenosne računare”). Treba napomenuti da je moguće prikačiti i standardni 3.5 inčni SATA disk iz desktop računara, ali on nažalost ne može fizički stati u konzolu tako da će viriti sa strane.
Nakon uključivanja dočekaće vas interfejs koji je veoma sličan onom na Play Station Portable (CrossMediaBar) konzolama što će za neke biti prednost a za neke mana. Navigaciju vršite ulevo i udesno kroz glavni meni dok svaka stavka ima pod meni koji je realizovan kao kolona koja se pojavljuje ukoliko se zadržite na željenom meniju. Navigacija je prilično laka i logična, ali ćete se zateći kako skrolujete na dole i to veoma često. Nakon prvog startovanja konzole dočekaće vas ekran sa koracima potrebnim za inicijalno podešavanje (jezik, korisničko ime…). Prvo što ćete uraditi je kreiranje vašeg igračkog profila koji ćete koristiti u svim igrama kao i u mrežnom igranju. Naravno, podržano je kreiranje višestrukih profila kao i promena istih. U podmeniju za podešavanja se nalazi i opcija za nadogradnju softvera konzole koju vam svakako preporučujemo, jer nove verzije operativnog sistema izlaze redovno donoseći mnoga poboljšanja. Pored uobičajenih podešavanja vezanih za audio/video ugođaj koja su standardna, nalazi se i nekoliko opcija veoma specifičnih, jer se odnose na formatiranje i deljenje hard diska na particije, kao i instaliranje dodatnih operativnih sistema, što definitivno viđamo po prvi put. Na Internet stranicama se već mogu pronaći komentari mnogih korisnika koji su svoje konzole obogatili nekom od distribucija sve rasprostranjenijeg Linux operativnog sistema.
PS3 je u stanju da reprodukuje sve oblike fotografija i to sa kartica svih formata kao i sa DVD medija. Ugrađene opcije za slajd-šou mod prikazivanja su veoma lepo dizajnirane i primamljive za oko, ali ćete većinu fotografija pregledati bez istih, jer veoma brzo dosade i počnu da smetaju. Reprodukcija i manipulisanje muzičkim fajlovima je urađena sasvim korektno, tako da ste u mogućnosti da ripujete muziku sa svojih audio diskova, prilikom čega će konzola potražiti informacije (omot albuma, izvođač i nazivi pesama) o ubačenom disku na Internetu. Jedini nedostaci su nemogućnost kreiranja plej lista i reprodukcija muzike prilikom igranja igara, ali se nadamo da će dotične stvari biti ispravljene već sledećim apdejtom softvera. Što se tiče podrške za video fajlove ona je dosta kvalitetno urađena tako da ćete moći da pustite većinu MPEG 1 i 2 materijala kao i MPEG 4-SP i h.264. Za fajlove koji nisu podržani postoji kao i za Xbox 360 gomila konvertera koji će iste učiniti podržanim od strane konzole. Prava je šteta što nijedna od novih konzola nema podršku za DivX i XviD fajlove. Nažalost ove tehnologije verovatno nikada neće ugledati svetlost dana na konzolama uglavnom zbog DRM zaštita koje su kod Sony proizvoda uvek naglašene. Glavni deo multimedije na konzoli je svakako BluRay plejer koji svoj posao obavlja fenomenalno, ali samo ukoliko posedujete 1080i ili 1080p TV uređaj, jer je reskaliranje u manje rezolucije onemogućeno. Prava je šteta što se kod nas ne može naći izbor filmova u ovom formatu, jer je zaista reč o superiornom kvalitetu slike, ali verujemo da će se stvari iskristalizovati vremenom kada cela tehnologija postane dostupna širem krugu korisnika. Jedan od glavnih aduta Microsofta u ratu konzola bio je i ostao Xbox LIVE servis koji je veoma dobro primljen kod korisnika i u stalnom je usponu. Pandan tome je Sony-onlajn mreža koja poseduje radnju sličnu Microsoft Marketplace-u. U radnji se nalaze probne verzije igara, trejleri, uputstva za igranje kao i dodaci igrama koji mogu pospešiti ili produžiti gejmplej. Glavna prednost koju Sony planira da iskoristi je besplatno onlajn igranje koje Microsoft naplaćuje oko 50€ godišnje. Xbox Live postoji još od vremena originalnog Xbox-a tako da ima koliko toliko razvijeno zajednicu. Na tom polju Sony mreža tek treba da se dokaže. Pored igranja omogućen je i pregled http sadržaja kroz ugrađeni web brauzer koji radi sasvim korektno ukoliko vam ne smeta pomeranje kursora analognim palicama kontrolera. U svakom slučaju plus u odnosu na konkurenciju.
Jedna od stvari kojom se Sony hvalisao ,,na sva usta’’ je podrška za naslove sa prethodnih generacija konzola; ispalo je suprotno od najavljenog. Probali smo jednu od najpopularnijih igara na PS2 (Pro Evolution Soccer 6) i doživeli pravo razočarenje. Naime, igra je trzala veoma često, frejm rejt je varirao non-stop što smatramo nedopustivim za konzolu ove snage. Jednostavno igra je bila apsolutno neigriva. Pravo razočarenje za ljubitelje prethodnih verzija konzola. Ne znamo koliki će procenat korisnika koristiti ovu opciju, ali u svakom slučaju vredno pomena.
Od zvaničnog uvoznika smo uz konzolu dobili samo dve igre i to one koje se mogu naći na drugim platformama – Fight Night Round 3 i The Need For Speed: Carbon. Obe igre izgledaju fenomenalno, ali to je slučaj i na ostalim konzolama tako da nismo bili u stanju da ustanovimo nadmoć ili inferiornost u odnosu na konkurenciju. Fight Night je detaljniji u nekim delovima (tekstura kože, znoj), ali isto tako oskudniji u drugim (broj poligona i okolina) tako da možemo zaključiti ravnopravan odnos između obe verzije. Motion sensing tehnologija je u igri iskorišćena apsolutno minimalno i ostaje utisak nedovršenosti. Sama igra je apsolutno fantastična i zarazna što ste mogli pročitati u detaljnom opisu Xbox 360 igara. Pošto se radi o istoj verziji igre ne moramo se ponavljati. Novi nastavak The Need For Speed serijala je apsolutno preslikana PC i Xbox 360 verzija igre. Niti je poboljšana u niti oslabljena u odnosu na verzije sa drugih platformi – direktan port, na šta smo uostalom navikli od EA Games-a.
Svoju pravu snagu konzola će da pokaže tek u narednom periodu kada nas očekuju pravi hitovi, ekskluzive ili popularno nazvani AAA naslovi. Ovakvih naslova je za PS3 najavljeno mnogo i ne možemo sakriti oduševljenje koje raste sa pojavom svake nove vesti oko istih. Tempo kojim će programeri ovladati tehnikom iskorišćavanja velike snage konzole ćemo tek videti. Od istog može zavisiti uspeh konzole na globalnom nivou. U narednom periodu predstavićemo vam, kao što je bio slučaj sa X360 konzolom, najkvalitetnije do sad objavljene naslove sa detaljnim opisima svih njihovih karakteristika. Pred konzolama tek predstoji budućnost, jer se sve više PC igrača okreće ka igranju u dnevnoj sobi sa maksimalnom udobnošću. Na to je uticalo i jačanje hardvera koji se danas ugrađuje u konzole kao i pojavljivanje, do sada PC-only, žanrova na istima. Za igrače je najbolja kombinacija posedovati sve, ali finansije to retko dozvoljavaju. Zato se za cenu jedne od top grafičkih karti može kupiti neka od konzola najnovije generacije koja će vam pružiti nekoliko godina zadovoljstva. Sve u svemu, Sony je na tržište izbacio dostojnog naslednika, koji ovog puta ima konkurenciju koja je jača nego ikad, ali svaka konkurencija je zdrava, od toga će najviše profitirati sami igrači. Konzolu za potrebe testa ustupio CT Retail.