Branko Mitić Microsoft i Sony su u međuvremenu imali drugih problema i sve do sada se nisu odlučili da ponude rešenje koje bi pariralo igranju Wii konzole. Sada, u svega dva meseca i Sony i Microsoft su spremni da uđu u svet motion kontrolera. Zanimljivo je da su sva tri motion rešenje poslednje generacije konzola različita. Microsoft Kinect je potpuno drugačiji kontroler, ako se tako može nazvati, jer se ne drži u ruci, već stoji pokraj televizora i prati pokrete tela putem kojih upravljate igru. Nintento Wii ima najprostiji sistem, koji se zasniva na infracrvenim senzorima i accelerometru unutar kontrolera. Istina, Wii je kasnije dobio MotionPlus, sa novim senzorom, koji je povećao preciznost – u igrama gde se to poboljšanje moglo primetiti.
Po svom konceptu, PlayStation Move je negde između. Princip rada je sledeći. PlayStation Eye kamera postavlja se u blizini televizora. PlayStation Move kontroler na vrhu ima svetleću kuglu koju kamera prati i obrađuje pokrete. Unutar kontrolera nalazi se niz senzora (accelerometer, three-axis angular rate sensor i magnetometer) koji sakupljaju podatke o brzini i smeru kretanja kontrolera. Svi ti podaci se šalju putem Bluetooth veze, gde Cell procesor uparuje informacije sa kamere sa informacijama dobijenim od kontrolera i time stvara sliku o pokretima kontrolera u tri dimenzije. Činjenica je da je PlayStation 3 hardverski najbogatija konzola, pa nas tako nas ne čudi što je PlayStation Move hardverski najbogatiji motion kontroler. U poređenju sa Wii rešenjem, PlayStation ima kameru i preciznije senzore. U poređenju sa Microsoft Kinectom, PlayStation Move vam nudi kontroler u rukama, koji pored spomenutih senzora ima i tastere. Istina, Kinect ima moćniju kameru, koja može da zameni neke stvari koje se inače rade preko kontrolera, ali ne sve stvari. Svetleća kugla na vrhu Move kontrolera menja boje, što može da bude deo određene promene unutar same igre. Ipak, pravi razlog toga što kugla svetli i menja boje jeste kamera. PlayStation će odrediti najbolju boju kugle kako bi kamera što bolje izdvojila kontroler iz ambijenta. Kamera omogućava da se precizno kretanje kontrolera detektuje ne samo u vertikalnom preseku, nego i u trećoj dimenziji (kada se kontroler bliže i dalje od kamere). PlayStation Move ima najdužu listu hardvera u svojim motion kontrolerima. Istina, ukoliko se svi činioci ne sinhronizuju, rezultati neće biti ni malo pohvalni. Još u leto prošle godine, kada je svetu najavljen i prikazan Move, mogli smo da se uverimo u izuzetnu preciznost kontrolera. Čak i preko video snimaka videlo se da je Move značajno preciznji od Wii kontrolera. Istina, veći deo Wii igara pisan je tako da ni ne zahteva veliku preciznost ili bolje reći – tek nekolicina Wii naslova zahteva precizno i koncentrisano igranje. Na kraju krajeva, Move je morao da bude precizniji, sve osim toga je bilo neprihvatljivo, jer je bio savremenije tehničko rešenje. Što se tiče Microsoft Kineca, uzdržaćemo se od bilo kakvog komentara. Kinect mora da zaživi kako bi donosili bilo kakve sudove, jer je rešenje koje nudi prilično avangardno. Osnovne stvari da bi koristili PlayStation Move jesu jedna PlayStation Eye kamera i jedan PlayStation Move motion kontroler. Po uputstvu, kamera se postavlja ispod ili iznad televizora i trebala bi da bude u visini vaših grudi. Tokom korišćenja smo otkrili da položaj kamere ne mora da bude striktno definisan. Istina, najbolje bi bilo da je u osi sredine televizora, ali smo Eye kameru stavljali i sa strane dijagonalno metar (i to iza) od televizora i nikakve probleme nismo imali. Istina, to baš nije najudobnije rešenje, jer vam je onda telo okrenuto ka kameri, a glava ka televizoru, pa je vrat pod tenzijom. Na kameri se može pomerati objektiv gore i dole, pa tako nije problem ukoliko ne može da se postavi u visini grudi. Samo pozicioniranje kamere nije problem, kao što bi iz uputstva moglo da se nasluti. Ipak, otkrili smo jedan problem, koji je lako rešiv, ali zna da iritira. Naime, kamera je veoma lagana, a povezana je putem debelog i krutog usb kabla. Zavisno od toga kako svam stoje uređaji, može se desiti da će kabl stalno okretati laganu kameru levo ili desno. Još je veći problem ukoliko želite da stavite kameru na gornji deo oboda televizora. Kabl će je onda pomerati u svim pravcima. Daleko od toga da je problem nerešiv – rešiv je za 5 minuta, ali smo sigurni da je PlayStation Eye kamera morala da bude stabilnija ili kabl drugačiji.
Sam kvalitet PlayStation Eye kamere je odličan i može se reći da su rezultati u situacijama sa slabim svetlom dosta dobri (za uređaj koji je faktički web kamera). Naranvo, kao i svakoj kameri i ovoj će trebati normalna količina svetla. PlayStation Eye može da se koristi i za druge igre (koje zahtevaju) ili za video chat. Kamera poseduje i prilično kvalitetan mikrofon (koji će se koristiti u nekim igrama za Move), preko koga možete da pričate i kada ste udaljeni nekoliko metara, a koji, takođe, može da se koristi za druge namene. Motion kontroler je napravljen od kvalitetne crne plastike, a kugla na vrhu veličine stonoteniske loptice ima gumenu opnu i iznutra je šuplja. Moguće da je kugla namenski napravljena na ovaj način, kako bi se umanjila potencijalna šteta prilikom ispadanja kontrolera iz ruke i, na primer, udaranja u televizor. Istina, jasno je naglašeno da se motion koristi sa trakom koja ide oko ručnog zgloba, ali znamo da neće svi poslušati savet. Međutim, ova kugla ne može da bude potpuna zaštita, jer ako vam kontroler ispadne iz ruke i poleti ka televizoru, ne možete znati kojim će delom udariti. Pre će biti da je kugla napravljena šuplja i gumena da ne bi prilikom zamaha povredili nekoga ko vam se nađe u blizini.
Motion kontroler ima unutrašnju li-ion bateriju koja ne može da se menja i puni se preko mini-usb konektora (kao Sixaxis i DualShock). To što baterija ne može da se menja, ne vidimo kao manu, jer je broj otkaza baterija na originalnim kontrolerima za “trojku” beznačajan. Motion kontroler sa konzolom komunicira preko Bluetooth veze, a prvi put ga je potrebno upariti putem usb kabla (kao i sve PS bežične periferije). Move motion pored standardnih X, O, [ ], trougao, start i select, ima dva nova tastera: Move i T. Move je običan taster koji se pritiska palcem, a T je analogni triger na kažiprstu putem kojeg je moguće dozirati određene komande (naravno ukoliko igra to traži/podržava). Zapravo, Move i T tasteri će najviše koristiti, a ostali zavisi od ozbiljnosti igre. Posle dve osnovne stvari slede “komplikacije” i troškovi. U drugoj ruci moguće je imati ili PlayStation Move navigation kontroler ili još jedan PlayStation Move motion kontroler. Navigation kontroler je jednako dobro napravljen kao i sve Sony periferije, a pored d-pada, poseduje pečurku sa L3 klikom, X i O tastere kao i L1 i (analogni) L2 taster pozadi. Move navigation faktički ima funkciju levog dela Sixaxis ili DualShock kontrolera. Po sadašnjim najavama, navigation kontroler, koji se dokupljuje, neće biti obavezan za korišćenje, već njega moći da menja standardan kontroler. Mada se pitamo koliko će to rešenje biti praktično u pojedinim igrama. Navigation kontroler za sada nema bitnu primenu, a imaće kada počnu da se pojavljuju ozbiljni naslovi (kao što je Killzone 3).
Neke igre će zahtevati dva Move motion kontrolera ili pak omogućavati da koristite dva motion kontrolera zarad veće preciznosti i boljeg doživljaja. Ukupno na konzolu mogu da budu povezana četiri Move motion kontrolera, za četiri igrača ili po dva kontrolere za dva igrača. Sve u svemu, najjeftinija varijanta za jednog igrača jeste ona u kojoj vam treba kamera i jedan Move motion kontroler, srednje skupa je gde vam treba kamera, motion i navigation kontroler, a najskuplja je gde će se koristiti kamera i dva motion kontrolera. Naravno, sve ovo zavisi od igre do igre, a biće igara koje će dozvoliti fleksibilan izbor kontrolera. Na testiranje smo dobili i PlayStation Move Charging Station, za punjenje kontrolera bez usb kabla. Ovo postolje ima dva mesta za punjenje, a na oba može da se puni i navigation i motion kontroler. Sam uređaj je kvalitetno urađen i dostojan Sony imena, a šteta je što nije napravljen tako da na njemu mogu da se pune i Sixaxis/DualShock kontroleri. U tom slučaju bi upotrebna vrednost ovog uređaja bila mnogostruko veća.
Na testiranje smo dobili demo disk sa nekoliko (demo) igara, a uspeli smo da se snađemo i za Sports Champions igru. Nismo se fokusirali na igre, jer one u većoj meri tek treba da izlaze, već smo se bavili time kako Move kontroler radi i kakvu atmosferu obećavaju demoi igara koje smo dobili. Izdvojićemo najzanimljivije. Sports Champions Igra u kojoj možete igrati stoni tenis, gađati strelom, boćati se, igrati odbojku, boriti se (u antičkom stilu) i igrati frizbi-golf. Prvo smo probali stoni tenis i oduševili smo se činjenicom da sa reketom možete da radite apsolutno sve kao i u stvarnosti. Već na prvom koraku uvideli smo da je bogat hardver odlično povezan sa softverom. Odigrali smo jednu partiju na srednjoj težini. Utisak je da lag kontrola postoji, ali da je izuzetno mali i prestaje da se oseća posle svega pet minuta. Nije nam se dopalo što skoro da ne možemo da promašimo sto, pa smo igru pustili na najvećoj težini. Tu smo uverili koliko je stoni tenis dobar, ali i težak. Morate se navići na kontroler, imati taktiku i znati felševe. Stoni tenis je fantastično urađen i pokazuje pravi kvalitet Movea sa samo jednim motion kontrolerom, ali nam smeta što između normal i hard nivoa težine fali jedan koji će biti zanimljiv prvih nedelju (ili više) dana dok ne budete spremni za hard.
Dok stoni tenis može na hard biti zanimljiv na duže staze, ostale igre nisu toliko interesantne kada se igraju protiv konzole. Odbojka je spora i laka (i ne baš šampion fizike), mada ima solidan broj poteza. Boćanje je fizički odlično urađeno, ali opet, pravi doživljaj je igrati protiv nekoga uživo. Frizbi-golf nije posebno izazovan, iako je fizički jako blizak stvarnosti, dok borbe brzo mogu da dosade ukoliko nemate živog protivnika. Gađanje strelom može biti zanimljivo zahvaljujući različitim modovima igre, ali za potpuni užitak potrebno je imati dva motion kontrolera. Start the Party
Ovo je igra koja će vam doneti veliki osmeh na lice. Sama igra ne poseduje naprednu fiziku, ali koristi kameru, mikrofon i jako precizne pokrete motion kontrolera. Na ekranu vidite sebe i prostoriju u kojoj se nalazite kako držite neku virtuelnu alatku i sa njome nešto radite. Igra poseduje nekoliko različitih modova, u kojima treba brzo da pogađate stvari po ekranu ili pak precizno nešto da radite. Pisati o ovoj igri je nezahvalno, jer ona mora da se oseti. Odmah ćete je zavoleti, a ako vam je društvo u poseti, računajte da ćete ostati do jutra. Tumble
Tumble je igra u kojoj ređate, rušite i radite različite stvari sa kutijama i sličnim objektima. Ovako rečeno, ne zvuči ništa posebno, ali se u ovoj igri jako dobro može videti milimetarska 3D preciznost Move kontrolera. Sama igra zahteva pažnju, preciznost i razmišljanje. Poseduje prijatnu grafiku i opuštajuću muziku. Daleko od toga da će igra mnoge oduševiti, ali sam koncept u kombinaciji sa Move kontrolerom je odličan. The Shoot
2D pucačina sa kretanjem kroz treću dimenziju između pucanja. U principu, mnogo puta viđena igra, na svim igračkim platformama. Ne donosi ništa posebno, ali može biti zarazna zbog dobre atmosfere. Najbolje bi bilo prilikom igranja da stojite što bliže televizoru, a i bilo bi dobro zbog preciznosti da je televizor što veći. Tiger Woods PGA Tour 11
Pre svega morate voleti golf da bi voleli ovu igru. Što se tiče toga kako je tehnički urađena kombinacija kontrolera i igre, možemo samo pohvaliti Move. Ovo nije 100% simulacija golfa, ali da bi igrali ovu igru morate praviti prave golf pokrete i biti prilično koncentrisani. Sumnjamo da postoji realniji način simuliranja golfa od ove kombinacije, osim možda nekih trenažnih golf simulatora za koje ni ne znamo da postoje. Utisci o Move kontroleru dele se na dva dela. Prvi je kako je Move tehnički urađen i gde se postavlja u poređenju sa konkurentskim rešenjima. Drugi deo je priča o igrama, odnosno kakve nas igre očekuju i hoće li one učiniti da Move bude vredna investicija. Tehnički, Move je urađen gotovo savršeno. Kombinacija kamere i kontrolera sa mnoštvom senzora (i naravno kuglom, koja je kameri neophodna) je pravi pogodak. Kamera nekada služi samo da odredi položaj kontrolera, a nekada se uključuje u samu igru, tako što ćete vi i prostorija u kojoj se nalazite postadi deo igre. Move je dve generacije precizniji od Wii kontrolera i to niko ne može da ospori. Što se tiče poređenja Move – Kinect, teško je bilo šta komentarisati. Kinect ima mnogo moćniju kameru, ali i ništa osim nje. Zapravo, koncept Sony i Microsoft motion kontrolera se toliko razlikuje, da ih je nemoguće porediti. Sigurno da Move ima više stavki od Kinecta, ali dok je nekome postojanje kontrolera u ruci prednost, drugima će biti mana.
Ipak, čini nam se da će uspeh ovih rešenja. Baš zato Nintendo ne mora da brine što je Move par puta precizniji od Wii kontrolera. Nintendo ima armiju kupaca i stotine naslova koji su odavno učinili ono što Move i Kinect tek treba da urade. Mnogi komentari su da će Move uspeti samo ako bude imao ozbiljne naslove. Sigurno da su većina kupaca PlayStation 3 konzole ozbiljni igrači, ali smatramo da bi bilo pogrešno vezivati uspeh Move kontrolera sa pojavom ozbiljnih naslova. Stoni tenis, Start Party i Tumble su dovoljan razlog da već sada kupite Move i da ne napravite grešku. Naravno da će ozbiljni naslovi poboljšati položaj Move kontrolera, ali što se nas tiče, Move neće manje vredeti ako se za njega budu pojavljivali “neozbiljni” naslovi. U ostalom, ako imate PlayStation 3, želite malo razonode, jeftinije je kupiti Move, nego ceo Nintendo Wii sa svim potrebnim dodacima. U svakom slučaju, u vreme kada za mobilni dajemo 300 i više evra, za televizore 700 i više evra, investicija od stotinak evra za PlayStation Move ne deluje nam strašno. Najbolje bi bilo kupiti dva motion kontrolera, a navigation kontroler uzeti kasnije, ako uopšte bude bio potreban. Neke igre već sada traže (da bi bile bolje) dva motion kontrolera, a neke prosto nisu zanimljive ako ih sami igrate, pa će vam i za to trebati drugi motion kontroler. Sve u svemu, Sony je tehnički uradio posao za čistu desetku, a sada očekujemo igre. Mada već sada ima nekoliko zbog kojih vredi uzeti PlayStation Move. Cene u ComputerLand: PlayStation Move Motion controller – 4999 din PlayStation Move Navigation controller – 3699 din PlayStation Move Charging Station 3699 – din PlayStation Move Shooting Attachment – 1999 din PlayStation Move Starter Pack (Motion kontroler, Eye kamera i Demo disk) – 7999 din PlayStation Move radi potrebe testiranja ustupio ComputerLand
Sony PlayStation Move
Nintendo Wii je gotovo četiri godine bio jedina next-gen konzola koja je imala kontroler koji je omogućavao igranje ne samo pritiskom na tastere, već i pokretima tela. Konkurencija iz Sonija i Microsofta se pojavljuje praktično istovremeno. PlayStation Move je kontroler koji je Sony pripremio kao odgovor na Wii i Microsoft Kinect. Pogledajmo je li Move bolje rešenje i koliko će bitnu ulogu igrati igre? Nintendo Wii je najprodavanija next-gen konzola, a najveće zasluge za to idu na račun motion kontrolera, koji je pre četiri godine bio prava revolucija. Microsoft i Sony su u međuvremenu imali drugih problema i sve do sada se nisu odlučili da ponude rešenje koje bi pariralo igranju Wii konzole. Sada, u svega dva meseca i Sony i Microsoft su spremni da uđu u svet motion kontrolera