Branko Mitić
Da obim prodaje najviše diktira brzinu razvoja nekih proizvoda, može se videti iz primera volana. Ovo tržište je veoma “sporo” i ponuda se uglavnom fokusira na povremene vozače i decu, koji nemaju previše zahteva i najviše im je bitna cena ili na posebne, gotovo ručno izrađivane elemente, čiji kompleti znaju značajno da uđu u četvorocifrene sume evropske valute. Ponuda volana srednje-više klase je slaba, najviše zato što treba da prođe po nekoliko godina da bi se pojavio novi model.
Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition nije pripadnik nijedne od ovih klasa, već je poseban volan koji pokušava da odgovori na možda i najveću prepreku kupovini volana – postavljanje za igranje i skladištenje onda kada završite. Svaka čast entuzijastima koji mogu da priušte posebno mesto za volan, sa ekranom ili televizorom, verovatno i sedištem i drugim dodacima, ali za većinu ljudi realnost je nešto drugačija i većina ljudi bi želela da se vozi ponekad, ali kada to ne rade, ne žele da njihova “igračka” smeta u domu i upada nekome u oči.
Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition je volan koji ne zahteva kablove i može se nakon igranja spakovati da zauzima manje mesta. Da stvar bude još bolja, ovaj uređaj je u celini jedno postolje za sam volan i papučice, u jednom komadu, što će znati da cene svi oni koji su makar nekoliko puta u životu postavljali i uklanjali volane sa više delova i nekoliko metara kabla. Ovaj volan dolazi u zanimljivoj kutiji, iz koje ga nije teško izvaditi, ali je veoma teško zapamtiti položaj i raspored u slučaju da treba ponovo da ga vratite u kutiju.
Povezivanje, praksa Volan je razumno masivan, mada neće impresionirati nikoga ko želi da mu volan bude čvrst kao stena. Ovaj Thrustmaster ne poseduje force feedback, što je olakšavajuća okolnost jer ova činjenica omogućava da volan bude razumnom upotrebljiv, iako nije maksimalno čvrst. Sa druge strane, nedostatak force feedback motora će u ovom trenutku učiniti da određeni broj čitaoca odustane od ovog teksta i volana, ali izostavljanje motora gotovo je neophodno za potpuno bežično iskustvo.
Uređaj se povezuje putem bežičnog USB konektora, nalik većini (bežičnih) miševa i tastatura. Risiver na sebi ima prekidač sa oznakama PC i PS3, a ujedno treba reći da se Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition može koristiti na računarima i PlayStation 3 konzoli. Ipak, činjenica da volan može da radi na PlayStation 3 konzoli, nije garancija da će raditi idealno, šta ćemo objasniti nešto kasnije tokom teksta. Volan zahteva četiri AA baterije kako bi napajao svoju bežičnu konekciju. Nije nam poznato koliko će te baterije trajati, obzirom da smo volan testirali nekoliko dana, ali ne vidimo razlog zbog čega bi se baterije brzo trošile, naprotiv.
Volan se može podešavati po visni (pod uglom) i po dubini. Za podešavanje ugla, tj. visine potrebno je popustiti i kasnije stegnuti dva šrafa (koja naravno imaju plastični vrh da bi mogli da se okreću rukom, bez alata), dok se dubina fiksira jednim šrafom. Ovakvo podešavanje je zapravo dosta dobro i pogodno je kako za stolice, tako i fotelje, dvosede i trosede, obzirom da vam je nekada potrebna visina, a nekada dubina. Volan se nakon igranja može sklopiti da bi zauzimao manje mesta, mada njegova prednost zapravo što nema kablove i može se začas pomeriti da ne smeta.
Veoma bitna stvar kada je ergonomija u pitanju jeste koliko volan svojim podešavanjima postolja i opsega zadovoljava osobe različitih visina. Za osobu visine oko 190cm, volan je bio dovoljno veliki, čak i je bilo malo rezerve i za visinu i za dubinu, tako da ni po ovom pitanju nemamo zamerki. Takođe, volan je dovoljno težak da ne kliza tokom igranja, a sa druge strane dovoljno lak da ga nije teško pomerati. Sve u svemu, volan je fizički dosta dobar, rekli bismo bolji nego što će zahtevati oni kojima je namenjen, mada naravno ovakav volan ne može da bude vanserijski čvrst, jer se jednostavno oslanja na sopstvenu konstrukciju.
Pored minimalnih problema vezanih za pakovanje i fizičko štelovanje, oni pravi dolaze kada poželite da volan podesite (softverski). Volan zapravo ima solidan broj podešavanja, ali ne postoji način da logično zaključite kako se to radi, osim da konsultujete uputstvo. Većina podešavanja zasniva se na tome da li želite da ose papučica budu odvojene ili spojene, kao i to koliki će “deadzone” imati volan prilikom okretanja. Ove dve opcije će biti ključne da sebi napravite optimalne ili makar što bolje kontrole, a ostala podešavanja (kao što su preseti tastera) neće biti korišćena od strane većine korisnika. Ukoliko iz naziva niste shvatili, ovaj volan imitira onaj iz pravog Ferrari F430 automobila, a na volanu tog automobila postoji prekidač koji se okreće zavisno od stila vožnje, uslova i načina na koji želite da vam elektronika automobila (ne)pomaže. Na ovom igračkom volanu se takav prekidač koristi za spomenuta podešavanja, ali ponavljamo još jednom da logično ne možete da zaključite kako da to uradite, već vam je potrebno uputstvo.
Kao što smo rekli, volan nema force feedback i to će biti prepreka za mnoge igrače. Odmah treba reći da je moguće napredno i dugo igranje sa volanom bez motora, ali takav volan nećemo moći da okarakterišemo kao izuzetno ozbiljan, a takav je slučaj i sa ovim Thrustmasterom. Volan se okreće oko 3/4 kruga, što je još jedan, uslovno rečeno, problem za ozbiljne igrače. Sa druge strane, mala rotacija i odsustvo velikog otpora mogu čak predstavljati prednost za decu ili arkadne vožnje. Sam otpor opruge je pristojan, ali nikada neće moći da zameni force feedback, ne samo zbog otpora, nego celokupnog osećaja.
Što se tiče papučica, treba reći da su dosta dobre. Pre svega je za pohvalu njhova veličina, dovoljan razmak, a otpor koje pružaju je više nego adekvatan. Minimalnu zamerku možemo uputiti na račun zadnjih pedalica za promenu brzina, koje imaju nešto duži hod nego što bismo želeli, mada ne znamo da li je hod “preslikan” sa pravog F430 automobila ili ne.
I PS3 i PC Kao što smo rekli, volan radi na PlayStation 3 konzoli i na računaru, a rezultati na PlayStation 3 konzoli neće uvek biti sjajni. Naravno, prvo smo uključili Gran Turismo 6, legendarnu igru čiji se poslednji nastavak pojavio pre mesec i po dana. Nakon privikavanja na volan koje je bilo pozitivno, ustanovili smo da volan nije sjajan u GT6 igri kada počnete brže da vozite. Problem leži i u samoj igri, kao i u generalnoj podršci za PlayStation 3. Naime, konzola volan vidi zapravo kao običan analogni kontroler. To u principu ne mora da znači ništa loše, ali u slučaju Gran Turismo 6 igre jeste. Gran Turismo 6 igra je posebno optimizovana da se može solidno voziti i džojpedom, ali vožnja volanom koji imitira džojped je loša ideja. Naime, u brzim krivinama ukoliko naglo okrenete volan, igra će to ignorisati, jer je napravljena da ignoriše preterane pokrete putem male pečurke kontrolera. Ova ideja je zapravo dosta dobra i olakšava vožnju džojpedom, ali kao što vidimo otežava vožnju volanima koji se “predstavljaju” kao džojped. Volan u Gran Turismo 6 igri može biti upotrebljiv za decu ili vozače koji su početnici, ali ćete pre ili kasnije shvatiti problem zbog toga što ovaj volan nije zvanično podržan od igre. Tražili smo podešavanja u igri i na volanu koja bi situaciju popravila, ali nažalost ništa nismo našli.
Druga igra koju smo probali na PlayStation 3 konzoli jeste F1 2013 i treba reći da je situacija bolja. Ova igra ne pravi tolike razlike između džojpeda, volana i volana koji se prijavljuju kao džojped. Igranje je, nema sumnje, bilo bolje i volan se veoma dobro pokazao. Ipak, zbog načina na koji se ovaj volan povezuje na PlayStation 3, treba imati na umu da neće uvek sjajno raditi u svim igrama. Optimizacija za svaki volan je urađena na nivou svake igre pojedinačno, a “problem” je i u tome što podrška za ovaj volan na PlayStation 3 ni u jednoj igri ne može da postoji, baš zato što se volan prijavljuje kao džojped, a ne kao volan. Ipak, to ne znači da nećete moći da se zabavite, ali objektivna posledica koncepta prijavljivanja volana kao džojpeda jeste situacija da se iskustvo može drastično razlikovati od igre do igre.
Što se tiče PC-a, generalno je podrška za volane i dodatke bolja, ali pod uslovom da odvojite određeno vreme za fino podešavanje, koje se delimično nalazi u drajverima, a delimično u samoj igri. Ovaj volan će se sigurno bolje ponašati na računaru, mada opet nije garancija da će se dobro ponašati u svakoj igri, jer prosto neke igre neće lepo raditi niti sa jednim volanom, dok druge zahtevaju dosta vremena dok nađete idealno podešavanje. Međutim, mora se priznati da je volan generalno dobar što se tiče osećaja koji pruža, maksimalno koliko se to može reći za volan bez force feedback motora, a što se tiče eventualnih problema sa podrškom, oni se u većini slučajeva moraju pripisati kreatorima igara, a ne ovog volana.
Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition je odličan volan za one ljude kojima je namenjen, ali moramo reći da to nisu ozbiljni vozači. Nedostatak force feedback motora eliminiše ga iz bilo koje priče o volanima koje će koristiti entuzijasti za simulacije vožnje. Ipak, ovaj volan će mnogi znati da cene, obzirom da će im omogućiti ono što su verovatno godinama sanjali: da nema kablove, da im ne treba posebno postolje (ili sto), da se lako može staviti ispred bilo kog ekrana ili monitora i da ne mora da smeta dok se ne koristi. Treba biti objektivan i reći da je takvih ljudi daleko više nego onih prvih; u takvu ciljnu grupu mogu da spadaju svi od 7 do 77 godina, koji igraju bilo kakvu vožnju, od arkada do simulacija (na nezahtevan način).
Sigurni smo da su u gornjem pasusu sadržane glavne prepreke mnogih koji žele da kupe volan, a ovaj model Thrustmastera prevazilazi skoro sve od njih. Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition je gotovo idealan za sve one koji imaju devojku ili suprugu u skoro uređenom stanu, koja nema razumevanja za držanje volana. Pored toga, bežični volan će vam omogućiti da se lako postavite pred vaš najveći televizor i nećete morati da se koristite manji TV ili monitor za igranje. Ovaj volan je idealan i za decu, jer ga je moguće lako podesiti da mogu da dohvate papučice, ali i zbog toga što ga nije potrebno svaki put šrafiti kada dete poželji da ga igra – iznad svega, odsustvo force feedback motora svakako je prednost u slučaju manje dece.
Sve u svemu, Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition je volan koji će mnogi poželeti, ali neće zainteresovati one ozbiljne vozače, kao ni one sa plićim džepom. Ipak, ovakav volan odgovara na mnoge probleme koje volani znaju da stvore u kući, a Ferrari glazura u očima većine ljudi svakako biti plus. U krajnjoj liniji, ovo je jedini volan koji nudi odgovore na neke od gore pomenutih problema, tako da praktično predstavlja klasu za sebe. Možda nije najbolji po voznim karakteristikama nas koji svaki dan visimo po virtuelnim kokpitima, ali je za mnoge korisnike objektivno odličan, ako ne i najbolji izbor.
Prednosti
– bežična konekcija – postolje i volan u jednom – lako podešavanje položaja – solidne papučice – podržava PS3 i PC – pogodan i za odrasle i za decu
Nedostaci
– bez force feedback motora – samo 3/4 kruga rotacije – za podešavanje “outputa” volana potrebno uputstvo – iskustvo sa PS3 igrama varira od igre do igre (videti tekst) – (uslovno) visoka cena
Volan za potrebe testa ustupio Gigatron.
Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition
Volan je jedan od omiljenih dodataka svih vlasnika konzola i računara, ali se na kupovinu odlučuje veoma mali broj ljudi. Finansije nisu uvek problem, već postavljanje volana pred ekran ili televizor, kablovi i kasnije skladištenje volana kada se on ne koristi, obzirom da malo ljudi može da priušti sebi posebno mesto u domu gde će volan sa ekranom uvek biti spreman. Thrustmaster Ferrari Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition pokušava da odgovori na ove probleme