Branko Mitić
Digitalni fotoaparati danas predstavljaju uobičajenu tehničku spravu jednog domaćinstva. Ta rasprostranjenost fotoaparata poklopila se sa limitom u njihovom tehničkom razvitku, što je uslovilo da fama oko digitalnih fotoaparata dostigne svoj limit, što je blaži izraz za da su digitalci naišli na ćorsokak. Naravno, na digitalne fotoaparate ne treba gledati kao na neki modni hir koji će da dođe i ode, ali jasno je da će ubuduće borba za kupce biti dosta teška, a u pomoć neće moći da priskoče tehničke novotarije, jer njih sve manje ima.
Iskreni da budemo, današnji digitalni fotoaparati svojim kvalitetom i praktičnošću jesu nešto čemu nismo mogli da se ni da se nadamo pre desetak godina, tako da mi kao kupci ne treba da budemo nezadovoljni i ne trebamo ni za čime da žalimo, a brigu o tome “kako osvojiti kupce” ostavljamo proizvođačima.
S5 Canon je naslednik ultrazum aparata sa oznakom S3. Ukoliko se pitate šta je sa četvorkom, sledi kratko objašnjenje :). Kako su sve velike foto kompanije iz Japana, logično je da se pojedine “sitnice” iz japanske kulture provuku u biznis i rasprostrane po celom svetu. Broj četiri u japanskom jeziku smatra se za nepodoban i japanci gledaju da ga izbegavaju zato što se izgovara isto kao i reč smrt (“ši”). Zapravo, jedini japanski proizvod kojeg u ovom trenutku možemo da se setimo, a gde je posle “trojke” usledila “četvorka” jeste kultni serijal simulacije vožnje Gran Turismo. Canon S5, kao što se to moglo i očekivati, donosi neke kozmetičke promene, koje upotpunjene sa softverskim izmenama “u” aparatu obično predstavljaju dovoljno da bi se predstavio model naslednik.
Spoljašnjost
S5 ima 12x optički zum i raspon objektiva 36 – 432 mm, dok je svetlosna moć f/2.7 u najširem položaju objektiva i f/3.5 u tele položaju. Objektiv je zadržao dobre osobine viđene na svim Canon ultrazum aparatima, a to su IS i USM. IS je oznaka za mehaničku stabilizaciju, koja će dobro doći za smanjivanje vibracija. Pored omašenog fokusa, vibracije su druga stvar koja prouzrokuje mutne fotografije. Prilikom korišćenja “većih zumova”, svako pomeranje aparata je višestruko uvećano u “očima” senzora, pa je tako broj uspešnih fotografija niži. Stabilizacija služi kako bi se u uobičajenim situacijama povećao procenat uspešnih fotografija, kada se snima pri (recimo) 200 mm i više. Vibracije mogu prouzrokovati probleme i kada je objektiv u širokom delu, u slučajevima kada su ekspozicije produžene. Stabilizacija i u ovom slučaju povećava broj uspešnih fotografija, pri (recimo) 1/20s i sporije. Priča se o snimanju “iz ruke”. USM znači da aparat ima “ultrasonično” pomeranje sočiva unutar objektiva. Ovaj sistem pokretanja sočiva unutar objektiva je veoma brz (a može biti i veoma spor – precizan) i gotovo bešuman. Ovo omogućava Canon S5 IS fotoaparatu da prilikom snimanja video klipova, snima ton, odnosno da se na snimljenom tonu ne čuje mehanizam unutar objektiva. Zaštita za objektiv je izrađena u vidu običnog poklopca koji se da lako izgubiti ukoliko se ne veže malom trakom koja se dobija u pakovanju.
Blic na S5-ici podiže se ručno, što nije baš tehnološki napredno, ali povećava pouzdanost ovog aparata, jer je Canon kod S1 imao problema sa podizanjem blica i rešio je taj problem na pomalo sirov, ali efikasan način. Novi S5 donosi identičan blic kao kod S2 i S3 aparati, čiji su blicevi poneli dobre ocene. Pri ISO auto, u širokom položaju objektiva, domet iznosi 5.2 m, dok je domet u tele položaju 4 m.
Sa leve strane aparata nalazi se zvučnik za reprodukciju zvuka sa video klipova i ostalih zvukova koje fotoaparat ispušta, dok je desna strana aparata prazna.
Sa donje strane aparata prva stvar koja upada u oči je navoj za stativ koji napravljen od metala, ali se ne nalazi u ravni sa objektivom. Kada se vratanca sa donje strane otvore nalazimo mesto za smeštanje 4 baterije AA veličine i SD/MMC slot. Mesto za baterije je logično izabrano, ali nam se pozicija SD kartice nije dopala, jer smo uvideli nekoliko problema. Kada se poželi promeniti kartica dok je aparat na stativu, baterije će poispadati iz aparata, ukoliko se ne pridrže. Pored toga, donja vratanca koja drže baterije obično su masivna i ne otvaraju/zatvaraju se bač lako, što i nije baš praktično u vremenu kada je normalno koristiti čitače kartica i često vaditi i vraćati memorijsku karticu u fotoaparat.
Sa gornje strane aparata dominira stopica na koju je moguće priključiti spoljni blic i na taj način značajno poboljšati mogućnosti blica. Pored stopice, vidimo i veliki točkić s modovima – o modovima koji donosi točkić previše smo puta pričali, a kako se on ne razlikuje od onog viđenog na S3 Canonu, nećete nam zameriti što ćemo vas uputiti na taj test radi detalja.
Spoljašnjost
S5 ima 12x optički zum i raspon objektiva 36 – 432 mm, dok je svetlosna moć f/2.7 u najširem položaju objektiva i f/3.5 u tele položaju. Objektiv je zadržao dobre osobine viđene na svim Canon ultrazum aparatima, a to su IS i USM. IS je oznaka za mehaničku stabilizaciju, koja će dobro doći za smanjivanje vibracija. Pored omašenog fokusa, vibracije su druga stvar koja prouzrokuje mutne fotografije. Prilikom korišćenja “većih zumova”, svako pomeranje aparata je višestruko uvećano u “očima” senzora, pa je tako broj uspešnih fotografija niži. Stabilizacija služi kako bi se u uobičajenim situacijama povećao procenat uspešnih fotografija, kada se snima pri (recimo) 200 mm i više. Vibracije mogu prouzrokovati probleme i kada je objektiv u širokom delu, u slučajevima kada su ekspozicije produžene. Stabilizacija i u ovom slučaju povećava broj uspešnih fotografija, pri (recimo) 1/20s i sporije. Priča se o snimanju “iz ruke”. USM znači da aparat ima “ultrasonično” pomeranje sočiva unutar objektiva. Ovaj sistem pokretanja sočiva unutar objektiva je veoma brz (a može biti i veoma spor – precizan) i gotovo bešuman. Ovo omogućava Canon S5 IS fotoaparatu da prilikom snimanja video klipova, snima ton, odnosno da se na snimljenom tonu ne čuje mehanizam unutar objektiva. Zaštita za objektiv je izrađena u vidu običnog poklopca koji se da lako izgubiti ukoliko se ne veže malom trakom koja se dobija u pakovanju.
Blic na S5-ici podiže se ručno, što nije baš tehnološki napredno, ali povećava pouzdanost ovog aparata, jer je Canon kod S1 imao problema sa podizanjem blica i rešio je taj problem na pomalo sirov, ali efikasan način. Novi S5 donosi identičan blic kao kod S2 i S3 aparati, čiji su blicevi poneli dobre ocene. Pri ISO auto, u širokom položaju objektiva, domet iznosi 5.2 m, dok je domet u tele položaju 4 m.
Sa leve strane aparata nalazi se zvučnik za reprodukciju zvuka sa video klipova i ostalih zvukova koje fotoaparat ispušta, dok je desna strana aparata prazna.
Sa donje strane aparata prva stvar koja upada u oči je navoj za stativ koji napravljen od metala, ali se ne nalazi u ravni sa objektivom. Kada se vratanca sa donje strane otvore nalazimo mesto za smeštanje 4 baterije AA veličine i SD/MMC slot. Mesto za baterije je logično izabrano, ali nam se pozicija SD kartice nije dopala, jer smo uvideli nekoliko problema. Kada se poželi promeniti kartica dok je aparat na stativu, baterije će poispadati iz aparata, ukoliko se ne pridrže. Pored toga, donja vratanca koja drže baterije obično su masivna i ne otvaraju/zatvaraju se bač lako, što i nije baš praktično u vremenu kada je normalno koristiti čitače kartica i često vaditi i vraćati memorijsku karticu u fotoaparat.
Sa gornje strane aparata dominira stopica na koju je moguće priključiti spoljni blic i na taj način značajno poboljšati mogućnosti blica. Pored stopice, vidimo i veliki točkić s modovima – o modovima koji donosi točkić previše smo puta pričali, a kako se on ne razlikuje od onog viđenog na S3 Canonu, nećete nam zameriti što ćemo vas uputiti na taj test radi detalja.
Tasteri sa zadnje strane aparata:
1
Print/share taster.
2
Kursorski taster. Gornji deo kursorskog tastera služi za kompenzaciju ekspozicije.
3
Taster za potvrđivanje raznih podešavanja.
4
Za ulazak i izlazak iz menija.
5
Ulazak u meni za podešavanje parametara fotografije.
6
Menjanje ISO osetljivosti.
7
Menjanje informacija na displeju i prebacivanje na EVF.
8
Taster za direktno snimanje video klipova bez obzira na mod u kojim se nalazi aparat.
9
Biranje moda za snimanje ili pregled.
Ekran je postavljen na takav mehanizam, da se može rotirati 180 stepeni po jednoj i čak 270 stepeni po drugoj osi. Na svakoj novoj generaciji S aparata, Canon je ugrađivao sve veći ekran, a takav je slučaj i sa “peticom”. Dijagonala ekrana sada iznosi 2.5 inča, dok se broj tačaka dostigao 207.000. Prikaz na ekranu je zaista sjajan i povodom toga nemamo nikakvih zamerki, uz konstataciju da su ekrani na digitalnim fotoaparatima dostigli visok kvalitet, ne želivši da omalovažavamo odličan posao koji je Canon uradio sa ekranom na S5.
Usled velikog raspona objektiva, umesto klasičnog optičkog tražila, korišćeno je elektronsko, koje direktno prikazuje ono što senzor vidi. Zapravo, to je mali ekran koji se nalazi na mestu optičkog tražila i ima dužinu dijagonale trećinu inča i rezoluciju od 115.000 tačaka. Prikaz na EVF nije dobar kao što bi se možda pretpostavilo na osnovu podataka.
Ekran i meni
fotografisanje
pregled
Opcije i podešavanja
Exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije.
White Balance
Odabir balansa belog.
ISO
Opcija za podešavanje ISO osetljivosti. Moguće je dopustiti da aparat zavisno od scene (osvetljenosti scene) automatski bira ISO osetljivost ili ručno odrediti.
Photo Effects
Canon je zadržao svoje predefinisane efekte, uprkos činjenici da je na ovaj model uvrstio pojedinačno podešavanje zasićenosti boja, kontrasta i oštrine (Custom).
Bracketing
Moguće je vršiti “bracket” za ekspoziciju i fokus. Suština je u tome da kamera fotografiše 3 slike za redom; jedna će biti sa setovanjima koje korisnik odredi (ili automatika aparata), a druge dve će predstavljati +/- varijacije na ta setovanja. “Bracket” za ekspoziciju je moguće vršiti samo kada je blic isključen, a za fokus samo kada se koristi ručni fokus. Moguće je odrediti raspon između +/- varijacija.
Flash Exposure Compensation
Kompenzacija ekspozicije blica.
Size (video)
Određivanje rezolucije i kompresije video klipova.
Size (photo)
Određivanje rezolucije i kompresije fotografija.
Flexi Zone
Mogućnost biranja pojedinačnih tačaka fokusiranja.
Digital Zoom
Uključivanje ili isključivanje digitalnog zuma.
Flash Sync
Opcija koja ima značaja prilikom fotografisanja dužih ekspozicija sa blicom. Ukoliko je prva opcija izabrana, blic će sevnuti neposredno posle otvaranja zatvarača (odnosno na početku ekspozicije). Ukoliko je druga opcija izabrana, blic će sevnuti neposredno pred zatvaranje zatvarača (neposredno pred kraj ekspozicije).
Slow Synchro
Uključivanje ili isključivanje slow-sync moda blica.
Red-eye
Opcija za redukciju crvenih očiju. Kako i ovaj Canon koristi AF lampu za smanjivanje efekta crvenih očiju, ova opcija postavljena na “on” će rezultovati sijanjem AF lampe i nakon uspešnog fokusiranja (sve u cilju sužavanja zenica i smanjivanja fenomena crvenih očiju).
Safety FE
U PAS modovima ova opcija omogućava da fotografije ne mogu previše svetle ili tamne prilikom korišćenja blica.
Self-timer
Podešavanje samookidača. Kod ovog aparata, moguće je odrediti dužinu samookidača, kao i broj fotografija koje će biti snimljene.
Spot AE Point
Ukoliko je opcija podešena na Center, a koristi se Spot način merenja, onda će se merenje vršiti sa centralne tačke kadra (bez obzira na položaj AF frejma). Ukoliko je izabrana AF point opcija, Spot merenje će se vršiti sa mesta gde se nalazi i AF frejm, odnosno AF tačka.
Auti ISO Shift
Prilikom “prefocusa” ukoliko aparat ukazuje da će parametri ekspozicije predugi za fotografisanje iz ruke, pritiskom na print/share taster, povećava se ISO osetljivost čime se skraćuje ekspozicija.
MF-Point Zoom
Ukoliko je ova opcija postavljena na ON, centralni deo pregleda na LCD ekranu biće uvećan prilikom korišćenja ručnog fokusa.
Safety MF
Omogućava korišćenje autofokusa kada je ručni fokus uključen.
AF Mode
Continuous ili single. Kod prve opcije, fokusiranje se odvija neprestano, dok se kod druge opcije fokusiranje odvija samo kada je okidač pritisnut do pola.
AF-assist Beam
On – AF lampa uključena, Off – isključena.
Tally Lamp
Podešavanje da li će se mala lampica sa prednje strane aparata treptati ili ne tokom snimanja video klipova.
Review
Neposredno nakon snimanja fotografije, moguće je ovom opcijom omogućiti brzo prikazivanje, od 2-10 sekundi, snimljene fotografije na ekranu. Ovu mogućnost je moguće isključiti postavljanjem ove opcije na off. Novina je opcija Hold, koja na ekranu drži fotografiju dok je korisnik ne ukloni pritiskom na taster.
Reverse Disp.
Ovo je opcija koja bi trebala da bude uključena, ukoliko želite da slika bude pravilno orjentisana na ekranu, kada je ekran zarotiran za 180 stepeni.
Auto Category
Stavlja fotografije u kategorije zavisno od moda snimanja.
IS Mode
Podešavanje načina rada optičke stabilizacije.
Converter
Podešavanje aparata ukoliko imate neki od konvertera, radi boljih performansi.
Custom Display
Podešavanje pomoćnog prikaza na ekranu.
Set Shortcut button
Podešavanje tastera-prečice.
Save Settings
Ova opcija snima trenutna setovanja i “kopira” trenutni mod na C mod.
Mute
Isključivanje svih zvukova aparata.
Volume
Podešavanje glasnoća raznih tonova koje ispušta aparat.
Audio
Razna audio podešavanja aparata.
LCD Brightness
Podešavanje osvetljenosti ekrana.
Power Saving
Opcije za uštedu baterije.
Time Zone
Korišćenje “tuđih” vremenskih zona prilikom putovanja.
Date/Time
Podešavanje datuma i vremena.
Clock Display
Prikaz sata.
Format
Formatiranje kartice.
File Numbering
Podešavanje da li će se brojevi fotografija resetovati nakon ubacivanja nove kartice ili ne.
Create Folder
Pravljenje foldera.
Auto Rotate
Ovom opcijom se određuje da li će fotografija automatski rotirari ukoliko je i sam aparat bio rotiran prilikom fotografisanja. Međutim, fotografije neće biti zaista rotirane (to je potrebno na računaru kasnije učiniti nekim softverom), već samo prilikom pregleda na fotoaparatu.
Distance Units
Prilikom korišćenja ručnog fokusa, na ekranu se prikazuje približna udaljenost na koju je aparat fokusirao, te jednice je moguće izraziti metričkim ili američkim sistemom.
Language
Odabir jezika.
Video System
Podešavanje PAL ili NTSC video standarda.
Print Method
Podešavanje načina direktnog štampanja
Reset All
Resetovanje svih setovanja.
S5 u praksi
Canon S5 je malo veći od proseka veličine ultrazum aparata: previše je velik za džep, pa će biti potrebno nositi ga u ruci, oko vrata ili u torbici. Iako je urađen od plastike, S5 je generalno dobre fizičke izrade i deluje prilično kvalitetno. Rukohvat je prilično veliki i solidne je ergonomije. Raspored tastera po aparatu je dobar bez obzira na njihov veliki broj, a sve bitne funkcije su brzo dostupne.
12x optički zum i rezolucija od 8 megapiksela će biti omiljene osobine ovog aparata, svima onima koji bi sa daljine želeli da izvuku određene detalje. Objektiv “dobacuje” do 432mm, što je impresivan rezultat. Nažalost, nedostatak dovoljne širine objektiva je ono što muči sve ultrazum fotoaparate, ovaj Canon nije izuzetak. Olympus je na jedan svoj UZ aparat stavio širok objektiv i taj nam se potez dopao, voleli bi smo da i ostali postupe slično. Stabilizacija objektiva je bila odlična i na prethodnim Sx modelima, tako da nema razloga da isto to ne bude i na njihovom nasledniku. Zapravo, za pravog poznavaoca, stabilizacija objektiva jeste sigurno i najbitnija osobina jednog ovakvog aparata.
Canon S5 dolazi sa novim “mozgom”, DIGIC III procesorom, kome treba zahvaliti za malo, ali osetno poboljšane performanse u odnosu na S3 ultrazum. S3 je već uveliko bio najbrži u klasi, a S5 postavlja nove brzinske rezultate za jedan aparat ove veličine i kompleksnosti i praktično se približava Ixus aparatima.
operacija
Canon S5 IS
uključivanje aparata u mod za fotografisanje
1.19
uključivanje aparata u mod za pregled
1.67
isključivanje aparaza iz moda za fotografisanje
1.44
isključivanje aparata iz moda za pregled (objektiv uvučen/izvučen)
0.1/1.25
prelazak iz moda za fotografisanje na pregled
1.74
prelazak iz pregleda na mod za fotografisanje (objektiv izvučen)
1.24
zumiranje (iz wide u tele)
1.07
od isključenog aparata do snimljene fotografije
1.87
Utisci o AF mogućnostima slični su kao kod S3 modela. Prilikom snimanja po dana ili u situacijama sa jakim izvorima svetla, fokusiranje se odvija brzo i precizno, čak i u tele položaju objektiva. U situacijama sa slabim izvorima svetla ipak nastaju problemi. Problem je u AF sistemu, koji se neretko zbunjuje. Pokušaj fokusiranja u specifičnim uslovima može se završiti neuspešno, dok se odmah sledeći pokušaj već može završiti uspešno. Ovo dosta može da iritira i da kod korisnika stvori jednu dozu nesigurnosti. I dok generalni utisak o mogućnostima fokusiranja ovog aparata nije loš, ostaje žal što performanse nisu dodatno unapređene.
Ukoliko sa digitalnim fotoaparatom želite da snimate video klipove, onda za to ne postoji bolji aparat od Canona S klase. Rezolucija 640×480 tačaka sa 30 snimaka u sekundi, omogućava ovom aparatu da pruži veoma dobar kvalitet snimka. Zahvaljujući ultrasoničnom kretanju sočiva, dozvoljeno je zumiranje tokom snimanja video klipova, što je sjajna mogućnost, kada govorimo o digitalnim fotoaparatima. Zvuk uz video klipove je stereo tipa, što je još jedan dokaz o tome koliko je ovaj aparat dobar u svojim video mogućnostima.
Fotografije
Sve fotografije su snimljene u najvećoj rezoluciji i najfinijoj kompresiji pri ISO 80 osim ako drugačije nije naglašeno. Veličina fotografija je 2.4 do 5.4 megabajta.
Canon nije previše menjao kvalitet fotografija u odnosu na S3, delimično zato što nije imao šta, a delimično zato što za to nije imao potrebe. Rezolucija je sada 8 megapiksela, što u principu donosi sitnije probleme, zbog gušćeg senzora. Veličina objektiva je ista, veličina senzora je ista, pa je zbog toga u jednoj generaciji teško postići bilo kakvo napredovanje u kvalitetu fotografija pa makar ponudili aparat koji ima 108 megapiksela. To nećemo uzeti za zlo, jer smo davno naučili da je to samo propagadni potez karakterističan za sve proizvođače. Reprodukcija boja je dosta dobra. Veliku količinu detalja donosi veliki objektiv, ali ne može dovoljno da dobro da ih primi mali i gusti senzor senzor, tako da je utisak o kvalitetu detalja polovičan, ali bi bila greška optuživati ovaj Canon, jer se neki posebni rezultati na ovom polju ne očekuju od aparata ove klase. Hromatska aberacija odlično je ukroćena u još na S “dvojci”, pa tako ni S5 ne pati previše od ovog fenomena. Primetili smo određeni nivo crvene i zelene hromatske aberacije na fotografijama, koja je verovatno nastala na samom čipu, a ne “u” objektivu. S5 u odnosu na S3 donosi i ISO 1600. Do ISO 800 sve izgleda ok, koliko je to moguće sa ovom veličinom senzora pri linearnom povećanju šuma, dok se ISO 1600 izgleda malo integrisano na silu i pri ovom podešavanju šum ne samo da utiče na detalje, nego i na reprodukciju boja, što previše narušava integritet fotografija.
Utisci
S5 u odnosu na S3 donosi DIGIC III procesor, veću rezoluciju (8 naspram 6 megapiksela), veću krajnju ISO osetljivost (1600 naspram 800), stopicu za povezivanje spoljnog blica, veći ekran i još nekoliko sitnica. Pored svega ovoga, S5 nije kompletan naslednik S3-ke, što je čest slučaj, jer proizvođači moraju da se bore za tržište i lansiraju nove modele što je pre moguće. Sigurni smo da vam je jasno da S5 nije za vas ukoliko imate S3-ku ili neki ultrazum aparat prethodne generacije.
Međutim, treba zanti da je Canon S5 odličan fotoaparat i da ga treba uzeti u razmatranje ukoliko planirate kupovinu digitalca, bilo prvog ili radi zamene nekog starog, prevaziđenog, pod uslovom da vam je budžet solidno popunjen. Ono što nam se najviše dopada kod ovoga aparata jesu njegove performanse. Obično su digitalci ove klase tromi, bučni i nezgrapni, dok je S5 skoro brz i živahan kao Ixusi. O kvalitetu ovog aparata naširoko smo pričali u tekstovima o S2 i S3 aparatima. Kod S5 sve i dalje stoji, samo je malo bolje upakovano i malo utegnuto. Ne budite ljuti na nas što smo izgubili inspiraciju, ali nemamo ništa drugo reći osim da je S5 sjajan aparat i da će potencijalne kupce lepo služiti, ukoliko ga sebi mogu priuštiti.
Za
– objektiv
– ekran
– kvalitet fotografija
– optička stabilizacija
– odlične performanse
Protiv
– elektronsko tražilo nije odgovarajućeg kvaliteta
– loša pozicija memorijskog slota
– nepostojanje RAW formata
Uređaj za potrebe testa ustupio Pin Computers.