Branko Mitić
GPS
GPS (Global Positioning System) u prevodu na naš jezik znači Globalni Sistem Pozicioniranja. GPS je razvijen od strane Ministarstva odbrane SAD tokom 70-ih godina i zasniva se na većem broju satelita (njihov broj je stalno varirao, pa i danas i trenutno iznosi 30) koji se nalaze u srednjoj orbiti. GPS je u startu korišćen samo za vojne potrebe SAD-a, ali je, nakon incidenta sa obaranjem korejskog aviona septembra 1983, američki predsednik Ronald Regan pustio GPS za slobodno (između ostalog i civilno) korišćenje kao “javno dobro”.
GPS sistem u globalu zasniva se na tri stvari. Prva su sateliti koji se nalaze u orbiti i koji su raspoređeni tako da se u bilo kom trenutku, na bilo kojoj tački na planeti mogu “uhvatiti” makar četiri satelita (što je minimum da bi GPS uređaj mogao da radi). Drugi činilac sistema jesu kontrolni mehanizmi koji su postavljeni na nekoliko mesta na planeti, koji su povezani kako sa satelitima, tako i sa kontrolnim centrom. Ove stanice za praćenje satelita, generalno gledano, jesu neophodne za održavanje ispravnog rada satelita u orbiti, ali su sateliti, isto tako, podešeni da danima mogu ispravno da rade ukoliko nisu povezani sa kontrolnim stanicama. Poslednja komponenta GPS sistema jeste ono što jedino treba da nas interesuje, a to su razni uređaji, koji imaju mogućnost prijema GPS signala, a mogu se naći u integrisani u prevoznim sredstvima (brodovi, automobili), kao i zasebni uređaji: napravljeni specijalno za “GPS” namenu ili u mobilnim telefonima, PDA uređajima i ostalim pokretnim uređajima. Čak i “gedžeti” bez GPS “hardvera” u sebi mogu koristiti ovu globalnu mogućnost putem, recimo, GPS bluetooth prijemnika.
Princip rada GPS-a koji može da se pročita u enciklopedijama, deluje prilično komplikovano, ali kada se prevede na običan jezik deluje zaista jednostavno. Svaki satelit u svakom trenutku zna svoj položaj, koliko je udaljen od zemlje i koliko je sati. Po principu računanja trajanja putovanja signala do zemlje i nazad (budući da signal putuje poznatom brzinom), satelit daje GPS uređaju neophodne podatke za određivanje koordinata (pozicije). Potrebna je identična komunikacija sa tri satelita, kako bi se što boljem ukrštanjem tri kružnice (a sateliti “rade” po principu kružnice) dobila tačka ili bolje rečeno polje. Što je polje manje i što više teži tački, to je GPS signal precizniji. Spomenuli smo da satelit mora da zna i koliko sati i to veoma precizno i zbog toga su sateliti opremljeni veoma skupim atomskim časovnicima, koji bi jednostavno ubili komercijalni uspeh civilnih GPS uređaja. Ovde se u priču ubacuje i četvrti satelit, koji neprestano koriguje vreme u GPS prijemniku-uređaju i na taj način omogućava tačnu “saradnju” tri satelita i GPS prijemnika.
Pored određivanja pozicije na moru, zemlji i vazduhu, GPS ima i veliku primenu u mapiranju zemljišta, pravljenju karata, određivanju tačnog vremena, otkrivanju zemljotresa i slicno, ali ćemo se mi zadržati na onoj osnovnoj primeni.
MIO GPS C520
Mio C520 jeste tipičan primer jače srednje klase GPS uređaja za automobil. Osnovna stvar bio kog GPS uređaja koji će najviše vremena da provede u automobilu, bez dileme je veličina ekrana. Što veći ekran neophodan je kako bi se informacije o navigaciji što lakše registrovale, kako bi se što manje skretao pogled sa puta i kako navigacioni uređaj ne bi narušavao koncentraciju u vožnji. Ovo nije samo fraza koju bi na televiziji izgovorio načelnik saobraćajne policije na početku neke akcije povećanja bezbednosti u saobraćaju, ovo je činjenica koja je neosporna. Nije tajna da gledanje u navigacioni uređaj, nesvesno, može da umanji efikasnost za volanom, a taj problem može biti veći kako je dijagonala ekrana manja.
Specifikacija
CPU
Samsung 2443-400Mhz
GPS čip-set
20-channel SiRFstarIII
ROM memorija
1GB
RAM memorija
64 MB
Memorijski slot
SD/MMC
Ekran
4.3″ TFT osetljiv na dodir
Rezolucija
480 x 272 tačaka (QVGA)
Orijentacija ekrana
u širinu (Landscape)
Batterija
Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene
Kapacitet baterije
1300mAh
Trajanje baterije
4-5 sati
Bluetooth
Da (V2.0)
USB
USB (2.0)
Zvučnik
Da
Izlaz za slušalice
Da (2.5 mm)
Debljina
19.9 mm
Širina
126 mm
Visina
81 mm
Masa
190 g
Operativni sistem
Win CE .Net 5.0
Video plejer
Ne
Pregled fotografija
Da
Muzički plejer
Da
Cena
Izgled, pakovanje
– Mio C520 navigacioni uređaj
– kućni punjač
– 12v punjač za automobil
– USB kabl
– nosač za automobil
– zaštitna torbica
– uputstvo za upotrebu i potreban softver na CD-u
Dijagonala ekrana C520-ice iznosi 4,3 inča i najviše zbog veličine ekrana bilo koji, pa tako i ovaj GPS, pripada srednjoj-višoj klasi. Ekran je sjajan, nema spora oko toga, ima odlično osvetljenje i ugao gledanja i žive boje, a obzirom da će 99% svog vremena prikazivati samo vektorsku grafiku, to su stvari i više nego dovoljne za jedan navigacioni uređaj, a ovaj ekran bi se sasvim lepo pokazao i da je ugrađen u neki uređaj koji je grafički zahtevniji. Pored odličnog prikaza, 4,3-inčni ekran osetljiv je na dodir, što dodatno doprinosi lakšem korišćenju, prilagođenom situaciji u automobilu. Uz C520 se ne dobija olovčica, što znači da se podrazumeva korišćenje “prstima” – ako nas pitate, mi podržavamo ovaj način korišćenja, jer prstima sve radi kako treba, a i nisu vam potrebne situacije sa gubljenjem olovčice u automobilu, pogotovo tokom vožnje.
C520 ostavlja odličan fizički utisak. Čini se da je minimalnih dimenzija (za ovu veličinu ekrana) – prilično je tanak i elegantno upakovan. Plastični materijali od kojih je urađeno kućište su solidni sa odličnom završnom obradom. Pored svega, čini se da C520 prilično moderan i elegantan dizajn.
Sa donje strane nalazi se nalazi se mini-USB konektor za USB kabl i široki konektor koji povezuje C520 sa njegovim stalkom. Sa bočne strane vidimo slot za SD/MMC memorijsku karticu i 3.5 milimetarski stereo izlaz za slušalice.
Sa gornje strane nalazi se taster za uključivanje i isključivanje uređaja, dok se na drugoj bočnoj strani ne nalazi ništa.
Kao što smo već spomenuli, C520 je prilično dobro upakovan i prilično malih dimenzija za današnje navigacione uređaje sa ekranom dijagonale 4,3 inča. Uz Mio C520 dobija se i zaštitna torbica, ali treba znati da GPS ove veličine nije preterano praktičan da se nosi sa sobom, čak ni bez torbice, pogotovo u toplijim periodima, kada se ne nose jakne koje obično imaju velike džepove, pogodne za ovakve namene.
Veoma bitna stvar bilo kog navigacionog uređaja je i nosač koji se postavlja negde u automobil, obično na prednji vetrobran. On treba da ima dobar sistem montiranja, kako skupoceni GPS ne bi otpao na većim rupama i neravninama. Pored toga, mnogima će biti bitno da ovaj nosač bude vizuelno lepo osmišljen, kako ne bi previše privlačio pažnju i kako ne bi narušavao izgled unutrašnjosti automobila. Nosač koji dolazi uz C520 je odličan – iako je bio proban u prilično neudobnom automobilu (svaka rupa se izuzetno oseća), nije bilo ni naznaka da bi vakum sistem za pričvršćivanje mogao da se odlepi. Pored toga, nosač kako svojim izgledom, tako i veličinom ne narušava unutrašnjost automobila i minimalno skreće pažnju.
Softver
Pre nego pređemo na glavnu stvar ovog uređaja, sposobnost navigacije i mape, treba spomenuti da C520 može da pušta muziku ili reprodukuje fotografije sa SD/MMC memorijske kartice. To su lepe opcije, svakako, ali pitanje je da li će ih iko koristiti na ovakvim uređajima i iz toga razloga brzo prelazimo na pregled kvaliteta mapa, rutiranja i ostalog.
Uz Mio C520 stiže Mio Map v3.3 i sa kompletom mapa za južnu i centralnu Evropu. Sama verzija softvera ne treba puno da brine, jer se verzije programa za ovakve uređaje gotovo svakodnevno unapređuju i u budućnosti mogu biti samo bolji. Isto tako, deo Evrope je samo početno stanje i vrlo lako se u ovom uređaju nađe kompletna Evropa, jer C520 ima čak 1 GB ROM memorije za smeštanje mapa, a ako kojim slučajem to nije dovoljno, u pomoć stižu dodatne SD/MCC kartice na koje je moguće smestiti još mapa, ukoliko ponestane mesta u ROM memoriji, u šta sumnjamo.
Prilikom ukucavanja adrese pomalo smeta što je svaki put potrebno ukucati grad i nismo našli način da prilikom traženja adrese odmah, recimo, pristupimo ukucavanju beogradskih adresa, gde smo C520 i probali. Princip rada ovog i gotovo svih navigacionih uređaja jeste praktično isti. Pomoću veze sa satelitom uređaj zna gde se u svakom trenutku nalazite, a ukoliko želite da vas vodi do neke lokacije, upisivanjem adrese određuje se destinacija i pravi ruta (put). Najbolja stvar u tome je da se softver neprekidno prilagođava krajnjoj destinaciji i u slučaju da promašite skretanje ili jednostavno ne želite da idete nekom ulicom ili bulevarom, uređaj će vrlo brzo uraditi rekalkulaciju rute i sve će biti kao da niste ni napravili “grešku”. Odlična stvar kada je reč o “rutiranju” mapa jeste da je moguće zadati adresu u gradu na drugom kraju Evrope i uređaj će vas besprekorno korak po korak voditi ka cilju, na isti način kao da vas vodi do susedne ulice.
C520 odlično nalazi sve ulice, ali smo primetili da ne zna baš svaki put i za brojeve u ulicama, a nismo ni shvatili kako i da li je uopšte moguće tražiti broj u ulici koji sadrži i slovo (npr. “23a”).
Ono što nas je prijatno iznenadilo jeste rutabilnost. U prevodu na srpski, dopao nam se način na koji C520 povezuje lokaciju na kojoj se nalazite sa lokacijom koja je zadata kao destinacija. Ne pokušava po svaku cenu da vas vodi najbližim putem, ukoliko, na primer, ta ulica nije uobičajena tokom putovanja kroz grad. Ne kažemo da je po ovom pitanju savršen, ali jeste prilično dobar.
Tokom navigacije pogled se stalno menja u manjoj meri, pa tako ako se krećete sporije i pred vama je dosta skretanja, prikaz će biti više približen, a ako imate pravac od par kilometara bez skretanja, prikaz će se udaljiti. Takođe, tokom navigacije moguće je odabrati i glas koji će vam govoriti kuda treba ići, a najbliži jezik našem jeste (ženski) hrvatski (dok je ostatak softvera srpski), mada smo videli na drugom uređaju sa ovim softverom i srpski audio jezik, što još jednom potvrđuje našu činjenicu o lakoj softverskoj nadogradnji ovih uređaja.
Način prikaza navigacije moguće je i ručno podesiti: birati nagib pod kojim će biti pogled, zumirati (+/-), proširiti mapu preko celog ekrana ili prikazivati informacije o vremenu puta i brzini kretanja ili o ulicama kroz koje treba proći.
Lepo rešenje je i noćni mod, koji će mape prikazivati kao crne sa plavim ulicama i smanjiće pozadinsko osvetljenje ekrana. Ovaj mod ne samo da je vizuelno lep, već i savetujemo da se koristi noću, da ne bi blješteći ekran kojim slučajem uticao na sužavanje zenica i remećenje “podešavanja” oka za noćnu vožnju.
Pored prikazivanja ulica, Mio Map poseduje i bazu sa tržnim centrima, hotelima, sportskim objektima, restoranima itd. Ovaj komplet softvera koji poseduje C520 koji smo imali na testu prilično je dobar, dobro je znati da se gotovo svakog meseca pojavljuju nove mape i da softver u budućnosti može biti samo bolji.
Utisci
Kada je reč o Mio C520 kao GPS navigacionom uređaju, moramo priznati da smo očekivali uređaj sa dosta dečijih bolesti. Međutim očigledno da smo se prevarili jer je C520 pravi dokaz da je vreme u kojem nije moguće kupiti kompletan kako hardverski, tako ni softverski GPS uređaj, daleko iza nas. Kao i u mnogim slučajevima kod tehničkih uređaja, hardver bi trebalo “samo” da omogući softveru, zbog kojeg taj uređaj na kraju krajev i kupujemo, da uspešno radi. Kod GPS uređaja softver je neizmerno bitan, jer ukoliko taj uređaj nije u mogućnosti da pruži mape koje su vam potrebne, neće vam pomoći ni njegova lepa fizička izrada, ni baterija sa dugom autonomijom rada.
C520 jeste jedan kompletan GPS navigacioni uređaj, kako po pitanju hardvera, tako i po pitanju softvera. Hardverski nemamo šta zameriti, naprotiv, C520 nam deluje prilično tanak i elegantan uređaj, sa odličnim ekranom. Kada je o softveru reč, takođe nemamo baš ništa da zamerimo, ali znamo da softver u budućnosti može biti samo bolji i na neki način jedva čekamo da vidimo još bolje uređene i upakovane mape, iako već u ovom trenutku sve izgleda jako, jako dobro.
Za kraj, dozvolićete nam rečenicu-dve iz filozofskog ugla :). Jedan ovakav uređaj cene, nikako malih, oko 400 evra, na prvi pogled deluje prilično skupo. Sa druge strane, kada bi na papir stavili koliko smo samo dinara i evra dali na potpuno nepotrebne tehničke stvari, koje su sigurno bile odlične igračke, ali od njih nismo imali nikakvu korist. Posle dužeg vremena, čini nam se, pojavljuju se uređaji koji sa sobom nose veliku upotrebnu vrednost. Ukoliko ne napuštate svoj grad i uglavnom se krećete do posla, kuće, kafića, sportskog ili tržnog centra, onda vam jedan ovakva uređaj može biti zabavan, ali ne preterano koristan. Međutim, ukoliko vaš posao zahteva pronalaženje “hiljada” adresa mesečno ili ukoliko često putujete automobilom po Evropi ili jednostavno imate lošu orijentaciju i snalaženje, ovakvi uređaji su ono što pod hitno treba da nabavite – zaboraviti na novi mobilni telefon ili HD televizor koji ćete i onako povezati na analognu televiziju, pazarite neki GPS navigacioni uređaj i uštedite sebi mnogo nerava i vremena.
Za
– odlične mape
– odlična “rutabilnost”
– veliki i lep ekran
– kvalitetna izrada, minimalne dimenzije
– veoma dobar nosač
Protiv
– softver zahteva solidan period privikavanja
– svaki put je potrebno uneti naziv grada – pomalo dosađuje ukoliko ne napuštate grad
Uređaj za potrebe testiranja ustupio DiFo