Dragoljub Radovanović
Koliko god se trudili da stvari držite pod kontrolom, u saobraćaju neke stvari nažalost ne zavise od vas i vaših sposobnosti upravljanja vozilom. Na drumovima je sve veći broj nesavesnih vozača, u isto vreme i onih sa agresivnijim stilom vožnje, a tu su i mlađi neiskusni vozači. Automobil je najpopularniji oblik transporta u Srbiji, uprkos rastućim cenama goriva iz godine u godinu. Ukoliko živite u većem gradu kao što je recimo Beograd, dobro ste upoznati koliko je danas vozila na ulicama i kakve se gužve mogu napraviti u popodnevnom špicu.
Sve kamere beleže video u 1080p rezoluciji
Trenutak nepažnje drugog vozača na drumu, neodgovarajuća brzina, umor ili druge okolnosti mogu dovesti do saobraćajne nezgode. Kako dokazati da uzrok sudara nije vaša krivica? Uređaji kojima se bavimo danas upravo mogu pomoći u takvim situacijama. Oni nisu pogodni samo u slučaju saobraćajne nesreće, već mogu poslužiti i razjasne situaciju oko saobraćajnih prekršaja za koje ste nepravedno optuženi i slično. Šta god da je u pitanju, kamerica je vaš najbolji svedok.
Najnapredniji model u ponudi proizvođača Mio je MiVue 388, zatim je tu blago inferiorniji MiVue 358 i kao što smo pomenuli u uvodu, kao treći model imamo MiVue M350 akcionu kameru. Svaki od pomenutih beleži video u 1080p rezoluciji, prva dva modela imaju ekrane za pregled video snimaka i lakše snalaženje, dok M350 nema ekran i poseduje oblik omanje “baterijske lampe”.Vrh ponude kompanije Mio kada su u pitanju kamere za snimanje saobraćaja iz vozila upravo je MiVue 388. Pre svega, sam izgled pakovanja prepoznatljiv je po svojoj karakterističnoj narandžastoj boji koja privlači pažnju. Evo i šta dolazi u kutiji – 12v/24v punjač sa podužim kablom koji ide u mesto za upaljač u kolima, zatim microSDHC kartica klase 10, kapaciteta 8GB i prateći adapter na SD, nosač za vetrobran i uputstvo za brzi početak. Nosač je izuzetno lako montirati – postoji kuglica na držaču koja se utakne u plastični deo na vrhu uređaja proširujući plastiku, koja nakon proširenja kuglicu drži na mestu. Nakon toga je potrebno zašrafiti plastični dodatak na navoj na uređaju i nakon toga ceo sklop zalepiti sukcijom na vetrobran.
MiVue 388 je kvadratnog oblika sa zaobljenim ćoškovima i nudi privlačan dizajn. Ekran mu je dijagonale 2.4 inča, a iznad njega se nalazi Power LED i logo proizvođača. Ispod ekrana umetnuta je naradžasta ukrasna traka i ispod njege četiri tastera – Meni, skrol gore, skrol dole i OK. Na levom boku je narandžasto dugme za uključivanje, ispod njega microSD slot za kartice, dok je sa suprotne strane Mini USB port i korisni Mini HDMI izlaz za pregledanje snimaka na većim ekranima. Zadnja strana sadrži CMOS objektiv rezolucije 3 megapiksela koji nudi široki ugao od 130 stepeni, a levo od njega nalazi se i zvučnik. Kuglica koju smo pominjali dozvoljava da podesite nagib i položaj kamere kako bi fino naštelovali ugao koji će obuhvatati tokom snimanja.
Korisnički interfejs je jednostavan i pregledan. U dnu ekrana postoji četiri opcije – ulazak u meni, opcija bezbednosnih kamera, beleženje fotografije, i ručni početak video snimanja. Snimanje može biti započeto automatski kada kameru prikačite na upaljač, ili uz pomoć G senzora ukoliko nije već u toku, aktivirano od strane oštrog skretanja, velike brzine ili u krajnjem slučaju udara. Traka u vrhu ekrana sadrži datum, simbol u vidu satelita i indikator baterije. Odlična stvar kod Mio MiVue 388 je prisustvo GPS modula, koji nudi mnoge pogodnosti. Najbitnija je svakako beleženje geografske širine i dužine u snimak i brzina kretanja vozila. Druga korisna stvar je upozoravanje na bezbednosne kamere, čije lokacije možete osvežavati sami postavljanjem novijeg fajla na microSD karticu. Tu je naravno i takozvani Parking režim, koji uz pomoć ugrađenog detektora kretanja automatski započinje video snimanje, što je vrlo korisno recimo u slučaju kada niste u autu i neko vas kretanjem u rikverc udari na parkingu.
Odlična stvar kod Mio MiVue 388 je prisustvo GPS modula, koji nudi mnoge pogodnosti
Što se tiče konkretnog snimanja, moguće je prekinuti ga i ručno pritiskom na strelicu ka dole. U protivnom, dok vozite MiVue 388 će snimati petominutne ili trominutne klipove, sve dok ne popunite karticu. Kada se kartica popuni, najstariji fajlovi prosto bivaju zamenjeni novim i tako u krug. Mi smo odabrali petominutnu opciju snimanja, pa je jedan takav snimak veličine oko 480 megabajta. U prevodu, sa 8GB koju dobijate u paketu to je otprilike 80 minuta snimanja pre nego što najstariji snimci počnu biti zamenjivani novim. Snimci se beleže u MOV formatu, njihov maksimalni bitrate je oko 15 Mbps, a frejmrejt ostaje blizu 30 FPS-a, čak i noću, što je pohvalno. Kvalitet snimka je dobar, možete se sami uveriti u isti pregledom na našem YouTube kanalu, ili preuzeti netaknute nekompresovane petominutne klipove klikom na sledeći link.
Video primer:
Specifikacije Mio MiVue 388:
Memory Slot
MicroSD
AC Input/Ouput
5V/1A
Battery
470mAh
Microphone
Yes
Speaker
Yes
Video Output
HD Output
Motion Detection Recording
Yes
Photo Function
Yes
Dimension (WxHxD)
71.5×65.3×22.9mm
Camera
CMOS lens; 3.0 megapixel; 130 degree wide angle
G-sensor
Yes
Video Format
mov (H.264) ; 1080p Full HD resolution (1920 x 1080 pixels); 30 fps
Weight
92g
Display Size
2.4inch
Cena: 12.499 RSDU pitanju je model koji je u dosta stvari sličan sa prethodno pomenutim MiVue 388 uređajem, ali je blago inferiorniji u nekim stvarima. Konkretno, najveća razlika je u tome što MiVue 358 ne poseduje ugrađeni GPS modul, tako da u snimku nema podataka o brzini i geografskoj širini/dužini. Takođe, u pakovanju uz MiVue 358 ne dobijate microSD karticu, tako da ćete morati istu da nabavite sami. Ostatak sadržaja kutije takođe uključuje punjač za upaljač, nosač sa malo drugačijim sistemom povezivanja, i uputstvo. Oblik ovog modela sličan je kao kod prethodnog, sa jasnom razlikom da je Mio logo ispisan ispod ekrana, a ne iznad.
Uprkos tome što MiVue358 poseduje senzor veće rezolucije – 5 naspram 3 megapiksela MiVue 388 modela, video kvalitet je nešto slabiji
Pomenuli smo da je sistem montiranja držača nešto drugačiji, ali je metoda i dalje jednostavna. Postoji ista ručica sa kuglicom na kraju, samo što se ona ne ubacuje direktno u sklop uređaja, već u takoreći “maskicu” koja se nakači na zadnju stranu uređaja. U suštini, kod oba uređaja se ugao u položaj može podešavati u istoj meri, samo što MiVue 388 deluje malo čvršće na vetrobranu jer ne koristi dodatni element, već se nosač šrafi direktno u telo. Tamo gde je u korisničkom interfejsu bilo dugme za sigurnosne kamere kod MiVue 358 modela smeštena je prečica za galeriju snimaka.
Što se tiče kvaliteta video snimka, uprkos tome što iz nekog razloga MiVue358 poseduje senzor veće rezolucije – 5 naspram 3 megapiksela MiVue 388 modela, video kvalitet je nešto slabiji u odnosu na pomenuti model. Format je isti, u pitanju je MOV, samo što snimci umesto 480 zauzimaju oko 340 megabajta pri trajanju od 5 minuta. To se može zaključiti i po tome što je Bitrate snimka niži – oko 9 Mbps, naspram 17 Mbps kod MiVue 388 modela. Uostalom, u kvalitet snimka se možete uveriti i sami gledanjem YouTube klipa linkovanog ispod, ili takođe preuzimanjem netaknutih petominutnih snimaka sa sledećeg linka.
Video primer:
Specifikacije Mio MiVue 358
Memory Slot
MicroSD
AC Input/Ouput
5V/1A
Battery
470mAh
Microphone
Yes
Speaker
Yes
Video Output
HD Output
Motion Detection Recording
Yes
Photo Function
Yes
Dimension (WxHxD)
67.6 x 62 x 31.5 cm
Camera
CMOS lens; 5.0 megapixel; 120 degree wide angle
G-sensor
Yes
Video Format
mov (H.264) ; 1080p Full HD resolution (1920 x 1080 pixels); 30 fps
Weight
85g
Display Size
2.4inch
Cena: 9.999 RSDPomenuli smo da je treći model više akciona kamerica nego kamera za snimanje saobraćaja iz vozila, ali mi smo je svejedno tretirali kao takvu. Najveća razlika u odnosu na prethodna dva modela je to M350 ne poseduje ekran. U pitanju je kompaktan uređaj oblika valjka, koji je sa lakoćom moguće montirati bilo da ste biciklista, motociklista, da vozite snoubord/skije, ili praktikujete bilo koji drugi vid ekstremnog sporta. Prednost ovog uređaja je to što je potpuno vodootporan, bez ikakve potrebe za specijalnim plastičnim kućištima. Poseduje IPX8 sertifikaciju, pa može ići do 3 metra ispod vode, u trajanju od jednog časa.
MiVue 350 nudi širi ugao snimanja od prethodne dve kamere, dok je kvalitet uporediv sa MiVue 388 modelom
Samim tim što je u pitanju akciona kamerica, u pakovanju se dobija mnogo više dodataka u odnosu na Mio MiVue 388 i 358. U kutiji se pored samog uređaja nalazi trakica za nošenje oko zgloba, poseban AC punjač za kućno punjenje, zatim 12V USB punjač za upaljač koji je vodootporan baš kao i sama kamerica, klasični samolepljivi nosač, nosač za ram bicikla, prsten oko kamere koji se povezuje sa nosačima, univerzalna trakica, samolepljivi nosač za kacigu i naravno uputstvo. Oblik MiVue M350 nas najviše podseća na neku omanju baterijsku lampu i deluje itekako privlačno. Lepa kombinacija narandžaste i crne boje na telu, dok je napred poveći širokougaoni 170 stepeni objektiv.
Na vrhu uređaja nalazi se taster kojim se uključuje uređaj, a ujedno služi i za pokretanje video snimanja. Potrebno je navići se i naučiti komande pošto nema ekrana, ali to ne traje dugo, pa smo se brzo prilagodili. Odšrafljivanjem poklopca na pozadini dobija se pristup microSD slotu, Mini HDMI izlazu, te tasterima koji služe za podešavanje kvaliteta snimka (četiri komada) i drugih opcija (potrebno je pogledati uputstvo), i na kraju Mini USB portu. USB kabl koji se dobija u pakovanju na kraju ima poklopac, tako da kabl šrafite diretkno na uređaj, pružajući potpunu vodootpornost, što je bitno recimo motociklistima koji će napajati kameru “u letu”.
Unutar uređaja smeštena je 750 mAh baterija koja nudi preko 2 sata video snimanja. Rezolucija koja je dostupna kod M350 modela može biti 1080p@30fps ili 720p@60fps za one nešto brže sportove. Korišćenjem u automobilu morali smo da koristimo nosač za kacigu, a pošto je on samolepljivog tipa, kada ga jednom postavite na vetrobran, poprilično ga je teško posle ukloniti zbog jakog lepka. MiVue 350 nudi širi ugao snimanja od prethodne dve kamere, dok je kvalitet uporediv sa MiVue 388 modelom. Bitrate snimka se kreće oko 12 Mbps, tako da 1080p@30fps klip u trajanju od 15 minuta zauzima oko 1.2 gigabajta. Kako sve to izgleda možete pogledati u YouTube klipu ili preuzimanjem netaknutih snimaka na sledećem linku.
Video primer:
Specifikacije Mio MiVue M350:
Lens
Glass, 6 element
Aperture
F2.8
Fixed Focus
Yes
Field of view
170°
Resolution
1920 x 1080 @30fps
1280 x 960 @30fps
1280 x 720 @60fps
1280 x 720 @30fps
Image sensor
5MP 1/3.2” CMOS Sensor
Video codec/ format
MOV/H.264
Loop recording
Yes
Vibration notification
Yes
Auto recording
Yes, in continuous mode
Audio
mono
Storage
MicroSD card SDHC up to 32GB
Battery
3.7V / 750mAH for up to 2 hours use.
Charging
Via USB cable, AC mains or waterproof DC cable
Operating temperature
-10 to 60°C
Waterproof
IPX8 for 3 metres submersion for 1 hour
HD out
Yes
Uninterrupted recording
Yes, via waterproof DC charging cable
Weight
Device: 106g. Device + holder: 129g
Warranty
12 months from date of purchase
Cena: 16.999 RSD
Sasvim smo zadovoljni kamericama koje nam je Mio ustupio na test. Kao najbolji i najnapredniji model nameće se MiVue 388 koji ujedno i nudi najbolji kvalitet snimka. Oni koji žele da prođu nešto jeftinije i kojima nije neophodan GPS modul neće nikako pogrešiti ni sa MiVue 358 modelom. Za ekstremne sportove svakako preporučujemo MiVue M350, ali kao što vidite, može poslužiti i za snimanje saobraćaja iz vozila. Sva tri modela poseduju privlačan dizajn, i kvalitet snimka koji je više nego dovoljan da posluži pri beleženju saobraćajne nezgode, ili u slučaju M350 modela – uzbudljive vožnje motorom, ili ronjenja u okeanu.
Kamerice za snimanje saobraćaja veoma je korisno imati u svom vozilu iz očiglednih razloga. Sa snimkom možete razjasniti situaciju oko saobraćajne nezgode i na taj način dokazati da nije izazvana vašom krivicom. Isto tako je korisno i kada vas neko takoreći “čukne” na parkingu, pa ćete u tom slučaju imati snimak sa registracijama vozila i na taj način pronaći krivca.
Kao najbolji i najnapredniji model nameće se MiVue 388 koji ujedno i nudi najbolji kvalitet snimka
Ukoliko snimanje iz vozila nije vaš prioritet, a volite ekstremne sportove ili uzbudljive situacije, onda je za vas MiVue M350 model koji je kompaktan, vodootporan i nudi dobar kvalitet snimka. Testiranjem ova tri modela, zaključili smo da se Mio pokazao kao vrlo kompetentan proizvođač kada se u pitanju kamerice, i možemo reći da se nama dopada šta ova kompanija ima da ponudi…
Kamere na test ustupio Mio.