Branko Mitić
Kada bi trebali da se kladite koliko je stara kompanija Mio (Mitac), velike su šanse da bi imali loše pretpostavke. Mio je kompanija koja je osnovana 2002 godine i u početku svog poslovanja jedino je ordinirala po korejskom i tajvanskom tržištu. Iako nekome ove zemlje ne deluju kao značajne, što se tiče tehničkih rešenja, njihova tržišta su veoma razvijena i velika u poređenju sa veličinom zemlje i brojem stanovnika. To je omogućilo Mio robnoj marki da ojača i da se pojavi u Evropi već 2004 godine. Mio kompanija pokazala je školski primer kako u današnje vreme nije potrebna decenijska tradicija i zvučno ime, ukoliko kupcima ponudite upravo ono što žele, na način na koji to žele. Pored toga, razvoj interneta i komunikacija uslovio je da se “dobar glas” čuje i dalje i brže nego ikada, pa nam od prvog dana nije bilo bitno što uređaji ove kuće ne nose neka globalno zvučna imena na polju tehnologije kao što su Sony ili Siemens. Mio uređaji od početka pa do danas igrali su na kartu što boljeg kvaliteta, što znači da nisu mogli da imaju previše primamljive cene, ali daleko od toga je za ove igračke bilo potrebno izdvojiti sumanute i neopravdane sume novca.
Do sada smo na našem sajtu imali jedan prikaz Mio GPS uređaja koji je kasnije iskorišćen i za uporedni test desetak navigacionih uređaja koji se nalaze (nalazili) na našem tržištu. U pitanju je model C520 koga nismo okarakterisali kao savršen uređaj, ali o kojem smo imali puno reči hvale. Iako je Mio prilično zvučno ime u istočnom i centralnom delu Evrope, kada se sve sabere i oduzme na globalnom planu nije još u prilici da se meri sa dva najveća brenda u branši: Garmin i TomTom. Primera radi, ako putujete po Zapadnoj Evropi i gledate šta se u njihovim prodavnicama može naći od GPS uređaja za automobile (ne mislimo na specijalizovane radnje, već klasične radnje u kojima se prodaje potrošačka elektronika), čak 95% ponude, u najvećem broju slučajeva, čine TomTom i Garmin. Međutim, ako treba u budućnosti tražiti ime koje će se podići na taj nivo, onda je Mio sigurno jedan od glavnih pretendenata, jer po svim aspektima poslovanja deluje kao igrač za visoke poduhvate. Sa druge strane, ne bi bilo pogrešno kada bi se reklo da je Mio lider industrije u centralnom i istočnom delu Evrope. Postoji za to dva razloga. Prvi je taj što TomTom-a gotovo da nema u ovom delu Evrope (što naravno ne umanjuje trud Garmina i Mia na tim ovim tržištima). Drugi razlog je u tome što Mio u borbi sa Garmin-om ipak uspeva da ponudi atraktivnije cene, što je na tržištima zemalja u razvoju ipak bitnije od nekih dobrih sitnica zbog kojih je Garmin specijalan i atraktivan. Sudeći prema nastupu sa poslednjom serijom Moov navigacionih uređaja, teško da se može konstatovati da je Mio zadovoljan bronzanim ili srebrnim postoljem. Još ranije se pretpostavljalo da Mio ima potencijala za najbolje, a kako vreme prolazi, ta pretpostavka postaje sve realnija.
Mio ponuda GPS uređaja
Pred nama se našao Moov 360 koji ako treba da se u jednoj rečenici opiše, jeste direktan naslednik opisanog C520 modela. Ipak pokušajmo da definišemo ponudu koju Mio u ovom trenutku nudi sa 4 nova i 5 starijih navigacija za automobile. Skrećemo vam pažnju da naredne modele nalazimo pod delom istočne Evrope, pa ako nađete Mio navigacije drugih oznaka koje ovde nismo spomenuli, imajte na umu da su to uređaji koji nisu namenjeni za naše tržište i moguće da nemaju naše mape (ali treba znati da se naše mape mogu dodati na takve uređaje).
Klasa
Prethodnik
Naslednik
niža
C250
Moov 200
niža-srednja
C320
Moov 300
srednja
–
Moov 330
viša-srednja
C520
Moov 360
visoka
C720
–
klasa 7″ ekrana
C725
–
Nemojte da shvatite ovo “prethodnik” kao uređaje koji su povučeni, jer se još uvek aktuelni i, po našem mišljenju, i dalje atraktivni ukoliko ih pronađete po privlačnoj ceni. Takođe, ovo dodeljivanja klasa može nekome da zvuči pretenciozno, ali to smo samo učinili da bi bolje vizuelno dočarali stanje Mio ponude. Osnovna osobina svih Moov uređaja jeste posedovanje poslednjeg MioMap 2008 softvera. Mio je oduvek nudio svoje softvere na uređajima. Ipak, treba znati da su to uvek bili prerađeni IGo softveri. Takav je slučaj i kod MioMap2008, samo što je Mio ovoga puta učinio mnogo veće prerade pogotovo na polju interfejsa. Prikaza mapa nije udaljen od IGo 8 softvera i odlikuje ga 3D prikaz.
Moov 200 ne predstavlja značajno kvalitetnog naslednika u odnosu na C250. I dalje je to GPS sa 3.5″ ekranom, ali poseduje veću masu i manju bateriju (manju autonomiju rada samim tim). Glavni aduti Moov 200 modela u najnižem segmentu su novi MioMap 2008 softver i atraktivniji dizajn. Što se tiče C320 i Moov 300 modela, situacija je slična, čak je i razlika u dizajnu ovde minimalna. Moov 300 se u odnosu na prethodni model ističe manjom masom i novim softverom, ali zaostaje u kapacitetu baterije. Moov 330 je nije imao adekvatnog prethodnika samo iz razloga što poseduje Bluetooth, ali je on ograničen na prenos podataka i ne može se koristiti tako da GPS uređaj bude handsfree. Moov 360 kao što smo već rekli najviše je nalik opisanom C520 modelu – ima Bluetooth kako za prenos podataka, tako i za handsfree opciju. Moov 360 je nešto lakši ali i, kao i ostatak Moov serije, ima bateriju manjeg kapaciteta. Opet, kao i ostali Moov uređaji, tu je novi MioMap 2008 softver. Napominjemo da su Moov 3xx spolja potpuno isti, dok je jedina njihova razlika u Bluetooth mogućnostima. C720 sa svojom kamerom i C725 sa 7 inča dijagonalom ekrana i dalje ostaju uzdanice visoke klase Mio navigacija. Napominjemo da ukoliko na kraju oznaka nađete slova kao što su “e” ili “u” da treba da znate da prvo slovo znači da uređaj poseduje samo mape istočne Evrope (gde je i Srbija), dok je “u” sufiks za imanje mape kompletne Evrope (sa Srbijom, naravno).
Specifikacija i pakovanje
CPU
Samsung 2443-400Mhz
USB
Da
GPS čip-set
20-channel SiRFstarIII
Zvučnik
Da
ROM memorija
2048 MB
Izlaz za slušalice
Ne
RAM memorija
64 MB
Debljina
17.7 mm
Memorijski slot
SD/MMC
Širina
13 0mm
Ekran
4.3″ TFT osetljiv na dodir
Visina
77.7 mm
Rezolucija
480 x 272 ta;aka (WQVGA)
Masa
171 g
Orijentacija ekrana
u širinu (Landscape)
Operativni sistem
Win CE .Net 5.0
Batterija
Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene
Softver
MioMap 2008
Kapacitet baterije
720mAh
Video plejer
Ne
Trajanje baterije
2.5 sati
Pregled fotografija
Da
Bluetooth
Da
Muzički plejer
Ne
nosač
punjač za automobil (12v)
USB kabal
CD sa softverom
GPS na testu – Mio Moov 360
Prilikom dizajniranja navigacija malo je ostavljeno prostora za bilo kakve egzibicije i to zbog dva razloga. Prvi je taj što navigacioni uređaj u osnovi zahtevaju samo ekran i ono malo plastike oko ekrana ne dozvoljava bilo kakve posebne dizajnerske poduhvate. Drugi je razlog taj što navigacija mora da se uklopi u enterijer automobila, a složićete će proizvođači navigacija smanjiti rizik od greške ukoliko naprave relativno neutralno dizajniran uređaj. Naše mišljenje jeste da je minimalistički dizajn mnogih navigacija, pa tako i Moov 360, pravi pogodak, kao i tamnosivo-crna kombinacija boje. Kvalitet spoljašnosti Moov 360 na prilično je dobrom nivou. Naravno, kako je uređaj napravljen od plastike ne treba očekivati neki vanserijski kvalitet, ali kako je sam kvalitet plastike na visokom nivou i kako je ceo uređaj jako dobro upakovan, Moov 360 ipak ispunjava sva naša očekivanja, pa i više od toga. Navigacija deluje čvrsto i postojano, ivice i uglovi su precizno skrojeni, dok su taster i konektori smešteni na dobra mesta.
Sa gornje strane nalazi se taster koji može da se postavi u tri položaja. Srednji položaj je “off” i služi za gašenje navigacije, gledano s preda pomeranje tastera u levo će upaliti uređaj, dok se eventualno resetovanje uređaja obavlja prebacivanjem tastera u položaj desno. Sa gornje strane se još nalazi i SD/MMC slot za proširivanje memorije. Kako Moov 360 ima 2 GB skladišne memorije očekivano je da je memorijski slot ostao prazan. Samo korišćenje dodatne kartice biće potrebno zaista u specifičnim situacijama, poput stavljanja mapa zemalja nekog drugog kontinenta (i to pod uslovom da napunite unutrašnju skladišnu memoriju) ili ogromne količine fotografija (pošto Moov 360 ima opciju navođenja na lokaciju gde su fotografije snimljene – naravno, takve fotografije moraju da imaju “geotagovane” fotografije kojih na internetu već uveliko ima, ali koje će u bliskoj budućnosti doživeti pravi bum). Sa prednja strane nalaze se dve rupice – jedna je lampica koja pokazuje da li se uređaj puni i jeste li napunjen, dok je druga mikrofon. Sa zadnje strane nalazimo mono zvučnik koji na ovom GPS-u ima namenu reprodukcije glasovnog navođenja, ali i služi ukoliko na Moov 360 preko blutetooth konekcije povežete telefon radi handsfree mogućnosti. Zvučnik bi po našem mišljenju mogao da bude za nijansu glasniji, za svaki slučaj, mada generalno nismo osetili problema tokom korišćenja. Sa zadnje strane se još vidi zarez na osnovu koga se nazire način montiranja uređaja na nosač. Jedina stvar na donjoj strani je univerzalni mini-USB koji služi prilikom povezivanja uređaja sa računarom putem USB porta, ali se i na isti konektor povezuje i 12v punjač za automobil.
Ekran je dijagonale 4.3″ kao na većini GPS uređaja. Predstavlja jako bitan hardverski deo uređaja jer svi podaci unose preko ekrana (koji je osetljiv na dodir), a o primanju informacija izlišno je govoriti. Na neki način ekrani su prilično slični na većini navigacija i mi za to vidimo opravdani razlog. Prvi je taj što su LCD ekrani za ovakve uređaje dostigli jedan sasvim pristojan nivo prikaza, ugla gledanja, kontrasta i osvetljenja. Drugi je razlog što neki dalji razvoj svih LCD ekrana praktično ne treba očekivati jer je ova tehnologija dostigla svoja ograničenja i u budućnosti se treba fokusirati na neke nove tehnologije pravljena ekrana. Mi samo sa ekranom na Moov 360 sasvim zadovoljni, kako prikazom, tako i kvalitetom (i odzivom) “klika”, ali treba naglasiti da ništa novo nismo videli. Kvalitet nosača je odličan, ali ne možemo reći da je perfektan. Ne možemo da zaboravimo Garmin nosač koji je u isto vreme bio i najprostiji i najbolji nosač koji smo ikada videli. Što se tiče nosača za Moov 360, jako smo zadovoljni kako je vakum urađen, što znači da odlično drži i lako se aktivira i popušta. Ono što je takođe dobro jeste sistem montiranja. GPS jednostavno treba postaviti na nosač odozgo ka dole, kako bi izbočina na nosaču ušla u zarez na uređaju i to je to – za svaku pohvalu. Zameramo menjanju orijentacije nosača koja nije baš jednostavna. Ukoliko orijentaciju namestite samo jednom, nosač je odličan, dok ukoliko iz nekih razloga to radite češće i dalje je vrlo dobar.
Softver i mape
Kao što smo i spomenuli Moov serija Mio uređaja najviše se ističe po novom MioMap 2008 softveru. Poznato je da Mio koristi IGo mape i IGo softver kao osnovu. Takođe je poznato da svaku verziju IGo softvera Mio preradi kako bi napravio svoj MioMap. Da li iz razloga da napravi bolji softver ili prosto da se istakne u gomili drugih vendora koji imaju generički IGo softver, u ovom trenutku nije ni bitno. Kako je ove godine izašla nova verzia IGo softvera sa oznakom 8, tako je očekivano što je Mio preradio i ovu verziju napravio MioMap 2008.
U odnosu na prethodni Mio (v3), softver u Moov uređajima je preživeo značajne promene. One se najviše mogu videti na korisničkom interfejsu, odnosno biranju adresa i gradova, tačaka interesa, favorizovanih adresa, podešavanje uređaja i tako dalje. Sigurno da MioMap V3 (kao i generički IGo softver) nije bio težak za upotrebu, ali sećamo se kada smo imali C520 prvi put na testu i kada nam je zaista trebala koja desetina minuta vremena da uopšte shvatimo gde i šta.
Što se tiče korisničkog interfejsa bez dileme možemo reći da MioMap 2008 svoje uzore tražio u Garmin (pa i TomTom, zašto da ne) uređajima. Ne kažemo da su meniji kopirani, daleko od toga, ali princip korišćenja jeste veoma sličan. U odnosu na prethodne softvere, beležimo značajno olakšanje u korišćenju, kao i skrivanja sa ekrana onih manje korišćenih funkcija, pa čak i uklanjanje onih nepotrebnih funkcija. Pored toga, sve je prilagođeno korišćenju putem prstiju, mnogo više nego putem olovčice kao na starijim GPS uređajima (koji ne zaboravimo i vode poreklo sa PDA uređaja gde je olovčica glavna). Ono što je u prethodnom periodu procenjeno kao bitna stavka u zaokretu pravljenja korisničkih interfejsa jeste smanjivanje broja podmenija potrebnih za neku operaciju (biranje adrese ili tačke interesa, recimo). Shvatamo da su analitičari relevantni za takve stvari procenili da to tako treba, ali smatramo da bi bilo bolje da ipak ima malo više podmenija. Na primer, prilikom biranja adrese ili tačke interesa, sve je smešteno na jedan ekran i čini da taj prikaz bude previše skučen, što znači da je potrebno biti precizniji sa dodirivanjem ekrana da ne bi pritisnuli ono što ne želite.
Moov 360, izuzimajući zemlje bivšeg SSSR, dolazi sa kompletnom mapom Evrope. Evo i spiska zemalja: Andorra, Austria, Belgium, Denmark, Finland, France, Germany, Gibraltar, Great Britain, Italy, Ireland, Lichtenstein, Luxembourg, Monaco, Norway, the Netherlands, Portugal, San-Marino, Spain, Sweden, Switzerland, Vatican, Czech Republic, Hungary, Turkey, Latvia, Lithuania, Estonia, Poland, Slovakia, Slovenia, Croatia, Greece, Romania, Bulgaria, Bosina, Montenegro, Serbia. Većinu mapa Evrope potpisuje Tele Atlas, jedan od dva najveća snabdevača mapa na svetu, dok je za Srbiju potpisan kod nas dobro poznati i uspešan Contrast. Mapa nosi oznaku 2007.12 i po svemu sudeći to je poslednja mapa koja je izdaza za Srbiju. Veliki i veći gradovi imaju detaljno urađene ulice i raskrsnice, dok kvalitet broja ulaza i kuća, tačaka interesa i jednosmernih ulica zavisi od veličine grada i znajte da neki manji grad nije dobro urađen kao prestonica, što je i očekivano.
Kvalitetom mapa i njihovim sadržajem smo u osnovi veoma zadovoljni i taj zaključak vučemo od ranije i nemamo potrebe da ga menjamo. Što se nekih finesa tiče kao što su jednosmerne ili tačke interesa ne može se reći sa softver u potpunosti blista. Zapravo, ono što nam je zasmetalo jeste da se ponekad zbuni što se tiče biranja obližnjih tačaka interesa kao i prikazivanja udaljenosti do te tačke. Sama količina tačaka je više nego pristojna, ali daleko od toga da je savršena – konkurencija (khm… Garmin) je po ovom pitanju ipak korak ispred. Situacija sa brojevima ulaza ili kuća jeste popravljena u odnosu na raniju verziju, ali i dalje tu prostora za poboljšanja. Endžin rutiranja je i ranije bio dobar, pa tako ni sada nismo naišli na veće probleme. Naravno, ukoliko ste taksista, poštar ili bilo ko će 8 sati dnevno stavljati navigaciju na granice izdržljivosti, sigurni smo da ćete s vremena na vreme primetiti određene nesavršenosti u sistemu rutiranja, ali daleko od toga da se tom sistemu bilo šta može prigovoriti – štaviše, dosta je dobar.
Još jedna promena je prikaz samih mapa. Pored toga što su omogućene 3D mape (ne očekujte previše, jer su 3D aplikacije na mapama Srbije zaista siromašne), sada je prikaz mape na neki način kvalitetniji. Pored toga što je prikaz bogatiji, nije narušena preglednost. Štaviše pored duplo više detalja i živosti prikaza mape, preglednost je na prilično visokom nivou što značajno popravlja celokupan doživljaj.
Utisci
Ako gledamo Moov 360 kao naslednika C520 modela i nemamo šta preterano da vidimo. Prilično sličan izgled, specifikacija, nešto manji kapacitet baterije i noviji softver. Istina, navigacije su takvi uređaji da je teško očekivati značajne hardverske promene, pogotovo kada su već prethodne generacije imale veoma lep ekran, bluetooth, Sirf III GPS čip, itd. Stavljanje baterije manjeg kapaciteta svakako nije ono za pohvalu, ali kako će GPS 99% vremena biti u automobilu, gde će se i nalaziti 12v punjač, ne vidimo to kao neku značajnu manu. Pogotovo ako je Mio time želeo da postigne manju masu uređaja i učini ga cenovno dostupnim, jer nismo baš stekli utisak da ova tajvanska kompanija ume da podbaci kada je u pitanju koriščenje kvalitetnih komponenti. Ako celu stvar posmatramo sa softverskog aspekta, onda je Moov 360 sasvim nov uređaj. Svakako da tako treba da gledamo navigacije, jer će se u budućnosti glavna borba voditi na ovom polju – na polju kvaliteta i prikaza mapa s jedne i jednostavnost i efikasnosti korišćenja s druge strane. MioMap 2008 kao prerađeni IGo 8 jeste softver koji mahom zaslužuje sve pohvale. Istina, pojedini zaljubljenici u tehnologije će možda zameriti što ceo softver i interfejs na neki način uprošćen, a nekima se novi način prikaza i interfejs neće dopasti, ali to je onako kako u kompaniji Mio smatraju da treba da bude. Procenjuje se da je prva tri minuta korišćenja uređaja presudno prilikom odlučivanja o eventualnoj kupovini i s toga razumemo razvojne timove koji se trude da upotrebu GPS-a učine moguću za što širu publiku. Pored toga, navigacija je ponajmanje igračka među svim ostalim igračkama za veliku decu i zato nije bilo mesta za bilo kakve “geek” akrobacije.
Žao nam je što neke opcije kao što su “Mio Connect” (koji poboljšava interaktivnost navigacije) ili NavPix (za koje su potrebne geotagovane fotografije Srbije kojih ima relativno malo) praktično neupotrebljive, čime se ograničava 100% upotrebljivost ovakvog uređaja. Treba znati da to nije tako zbog Mio uređaja nego prosto do podrške za zemlju u kojoj živimo. Bez obzira na to, Moov 360 je daleko od prosečnog, sasvim običnog navigacionog uređaja. Veoma dobro hardverski opremljen i upakovan, uz prilično kvalitetan nosač, ukombinovan sa odličnim MioMap 2008 softverom, Moov 360 je GPS koji će se itekako istaći u moru drugih generičkih brendova koji mogu da ponude samo nisku cenu, ali i ništa osim toga. Uz proveren hardver u vidu dobrog ekrana, Sirf III čipa, bluetooth opcije i kvalitetnog nosača, kao i više nego dopadljiv, jednostavan i efikasan MioMap 2008 softver, Moov 360 je navigacija koja nam se od početka dopala i uspešno izlazila na kraj sa svim našim zahtevima.
Za
– kvalitet izrade
– dimenzije i masa
– dizajn
– nosač
– bluetooth
– Sirf III čip
– MioMap 2008
– performanse
Protiv
– trajanje baterije
– orijentacija nosača
– ponekad konfuzne tačke interesa
– jedan ekran (pretrpan) za biranje adresa ili tačaka
GPS uređaj na test ustupio RRC