Branko Mitić
D5100 se u rangu ponude Nikona smešta između jeftinijeg modela D3100 i skupljeg D7000. Cene (u dinarima) koje smo našli na Gigatronovom sajtu, a koje deluju više nego realno, su sledeće:
D3100 – 45.990 D3100 + 18-55mm – 49,990 D3100 + 18-55mm VR – 52.990 D5100 + 18-55mm VR – 60.990 D3100 + 18-105mm VR – 65.990 D3100 + 18-55mm + 55-200mm VR – 69.990 D3100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR – 73.990 D5100 + 18-105mm VR – 88.990 D5100 + 18-55mm + 55-200mm VR – 92.990 D5100 + 18-55mm + 55-200mm VR – 104.990 D7000 – 109.990 D7000 + 18-105mm VR – 129.990 D7000 + 18-105mm VR + 55-200mm VR – 149.990 D7000 + 18-105mm VR + 70-300mm Vr – 164.990 D7000 + 18-200mm VR II – 164.990 Kao što se može videti, cene između D3100 i D5100 model se prepliću u slučaju ako se uz D3100 izabere skuplji kit, ali je D7000 po ceni jasno ispred D5100. Interesantno je da Nikon i dalje drži D90 u ponudi, koji se smešta između D5100 i D7000 (bliže D5100), ali se čini da će u ovom trenutku malo ljudi interesovati za ovaj fotoaparat. Nikon D5100 ima sličan 16.2 MP CMOS senzor kao D7000, ali su zato uskraćeni neki drugi kvaliteti kako bi se dobila niža cena. Tu se pre svega misli na magnezijumsko telo, veći broj AF tačaka i bežično okidanje koje D7000 ima, a D5100 ne.
U poređenju sa D3100 razlike nisu velike, obzirom da ni razlika u ceni nije toliko velika. D5100 pored veće rezolucije i jedva većeg senzora (14.2MP naspram 16.2MP, 23.1 x 15.4mm naspram 23.6 x 15.6mm), ima veći ISO raspon (6400 sa “boostom” do 25.600, dok D3100 ima 3200 sa “boostom” do 12.800), nešto brži “rafal”, značajno kvalitetniji ekran i 14-bitni RAW mod. Pored toga, D3100 nema AE bracketing i nema opciju Active D-lighting. Tehničke razlike u odnosu na D5000 su više generacijske, jer ovaj aparat ima 12.3MP i 720p video mod, što ga na neki način isključuje iz priče o zanimljivim fotoaparatima, mada D5000 za pojedine namene i dalje može biti odlično rešenje. Veća razlika između D5000 i D5100 fotoaparata je u spoljnom izgledu, a najviše se ogleda u rotacionom ekranu, koji je na D5100 postavljen na klasičnu bočnu šarku, dok je D5000 imao šarku na dnu aparata, što je na stativu i u drugim situacijama pravilo problem prilikom rotacije ekrana. D5100 ima prilično drugačije raspoređene tastere i drugačiji dizajn. Ne volimo da presuđujemo koji uređaj bolje izgleda, ali u ovom slučaju sigurno može reći da je D5100 lepši od D5000. Ipak, postavlja se pitanje da li je smanjivanje dimenzija D5100 učinilo da ergonomija bude slabija.
Bajonet: Nikon F Crop faktor: 1.5x (DX format) Veličina senzora: 23.6 x 15.6mm Tip senzora: CMOS Ukupan broj piksela/efektivni pikseli: 16.9MP / 16.2MP Raw: 14 bit Memorija: SD/SDHC/SDXC Pokrivanje tražila: 95% Veličina tražila: 0.78x Brzina zatvarača: 1/4000s – 30s u koracima od 1/3 EV, Bulb Sinhronizacija blica: 1/200s Continuous: 4 fps Merenje: TTL merenje sa senzorom od 420 RGB tačaka Komp. ekpspozicije: +/- 5 EV u koracima od 1/3 EV ili 1/2 EV ISO osetljivost: 100 – 6400, Hi-0.3, Hi-0.7, Hi-1 (12,800), Hi-2 (25,600) AF tačke: 11 AF sistem: Nikon Multi-CAM 1000 autofocus TTL AF modovi: Auto AF-S/AF-C selection (AF-A), Continuous-servo (AF-C), Face-Priority AF (Live view), Full-time Servo (AF-A) (Live view), Normal, Single-servo AF (AF-S), Wide area, Manual Ugrađen blic: 12m @ ISO 100 Balans belog: Auto, Cloudy, Direc Sunlight, Flash, Fluorescent (7 tipova), Incandescent, Preset Manual, Shade Video format: MOV, H.264/MPEG-4 Audio: Linear PCM Veličina videa: 1920 x 1080 25/24fps, 1280 x 720 25/24fps, 640 x 480 25fps – (30fps za NTSC) Mikrofon: Mono Priključak za eksterni mikrofon: 3.5mm Ekran: 3.0″, rotacioni Rezolucija ekrana: 921,000 tačaka Baterija: EN-EL 14 Li-ion, 660 snimaka (CIPA) Dimenzije: 127 x 96.5 x 78.7 mm Masa: 560g Nikon D5100 ima telo u potpunosti urađeno od plastike. Kada se kaže “plastike”, to ne zvuči previše dobro, pogotovo u svetu kompakta. Ipak, u DSLR svetu to u većini slučajeva znači nešto potpuno drugačije, jer je to obično plastika boljeg kvaliteta, kao što je slučaj sa D5100. Svakako da ljudi koji su karijeru proveli sa profesionalnim klasičnim i digitalnim aparatima u rukama neće biti oduševljeni ovim plastičnim telom, ali za namenu i ciljnu grupu kupaca ovog aparata, možemo reći da je kućište odlično. Plastika je veoma dobrog kvaliteta, matirana je (ili bolje reći “poprskana”), a sa prednje strane gde idu prsti i sa zadnje gde je mesto za palac, nalazi se guma. Telo je odlično upakovano, ima dobru završnu obradu i deluje veoma postojano (ali ne na onaj način kako zamišljaju reportažni novinari – ko je jednom video reportažnu foto opremu, zna da ovakvi polu-profi ili amaterski DSLR aparati tu torturu ne mogu da trpe).
D5100, kao i poslednje generacije manjih Nikon DSLR tela, nemaju AF motor. To znači da će autofokus biti moguć samo sa objektivima koji u sebi imaju motor. Ovo znači da D5100 neće moći da fokusira sa “screw-drive” objektivima koji se i dalje nalaze u ponudi Nikona. Srećom, najpopularniji objektivi za koje će biti zainteresovani kupci D5100 tela imaju ugrađen motor. Nikon D5100 ima jedan SD/SDHC/SDXC memorijski slot koji se nalazi sa desne strane i kome može bez problema da se pristupi kada se aparat nalazi na stativu. Sa leve strane nalazi se USB konektor koji ujedno služi i kao AV priključak, a prisutan je i HDMI. Na ovom mestu nalazi se i 3.5mm priključak za eksterni mikrofon, kao i konektor za GPS prijemnik koji je se nalazi na listi dodatne opreme. Ekran ima dijagonalu od 3.0″ i rezoluciju od 921,000 tačaka. Ekran je odličan uz par minimalnih zamerki. Ugao gledanja je vrlo dobar, a kada se koristi živi prikaz, u mračnijim situacijama ekran ne posvetljava dovoljno, što bi na prvi pogled moglo da se uzme kao mana, ali obzirom da DSLR ekrani teže ka tome da što realnije prenesu potencijalnu fotografiju, ovakvo činjenično stanje je sasvim očekivano. Brzina prikaza u svim slučajevima je dosta dobra. Ekran se može rotirati u gotovo svim pravcima, a može se okrenuti ka unutra, kako bi se zaštitio od oštećenja. Nikon D5100 ima klasično postavljenu šarku ekrana sa leve strane, što je dobra vest, obzirom da je nestandardno postavljena šarka sa donje strane na prethodnom D5000 pravila problem u pojedinim situacijama.
Nikon D5100 ima ugrađen blic, što je karakteristično za ovu klasu DSLR aparata. Blic je očekivane snage za DSLR (ili bolje reći značajno jači od kompakta). Ugrađenim blicevima na DSLR aparatima se ne daje veliki značaj, jer se podrazumeva da će se koristiti dodatni blic (putem stopice koju D5100, naravno, poseduje). Ovakva pretpostavka više nije realna, jer sve veći broj amatera kupuje DSLR aparate. Pored toga, veliki broj ljudi kupuje DSLR aparate poslednjih generacija da bi snimali prevashodno video, što znači da se neće trošiti na spoljni blic, pa je zato potrebno da ugrađeni blic bude dovoljno dobar, a može se reći da je za amaterske potrebe više nego dobar. Treba se istina poigrati sa podešavanjima, neretko koristiti i opciju komp. ekspoizcije blicem, ali se čak i sa ugrađenim blicem mogu dobiti dobri rezultati, svakako bolji nego sa gotovo svih kompakta. Blic je dovoljno podignut (od objektiva) da se u većini slučajeva neće javiti crvene oči. Nikon D5100 ima klasično pentamirror tražilo, koje ima korekciju dioptrije. Tražilo ima 0.78x uvećanje, što je cifra neznatno manja u odnosu na konkurentski Canon 600D. Ipak, kako D5100 ima senzor neznatno veći od Canona 600D, dolazi se do računice da ova dva aparata imaju tražilo praktično iste veličine. Tražilo pokriva 95% kadra, što znači da će fotografija imati nešto širi kadar u odnosu na ono što vidite u tražilu. Tražilo aparata jeste dobro i svetlo, ali se ne može meriti sa D7000 ili drugim većim aparatima, bilo da su Nikon ili Canon. Na kraju krajeva, tražilo je jedan od bitnijih razloga zašto se za profesionalne DSLR aparata izdvajaju velike sume novca.
Nikon D5100 ima 11 AF tačaka kada se aparat koristi na klasičan način – kroz tražilo. Kada se koristi Live view, AF tačka može biti bilo koji deo kadra, ali se onda koristi drugi princip fokusiranja, koji je u slučaju DSLR aparata primetno sporiji. Nikon D5100 ima relativno male dimenzije za DSLR. Da li je to prednost ili mana, veliko je pitanje. Tokom testiranja u redakciji smo imali Canon 600D koji ima desnu stranu aparata (rukohvat i mesto gde idu kontrole i prsti) veću nego D5100. Moramo reći da nam se 600D više dopao. Smanjenje veličine (gripa) ne donosi prednosti iz našeg ugla gledanja. Ni jedan DSLR aparat ne može da stane ni u jedan džep i jasno je da se mora nositi u torbi ili oko vrata/ramena. U tom slučaju, nešto veće dimenzije nisu problem, ali zato znatno pomažu prilikom samog korišćenja. Čini nam se da je i Nikonu ovo jasno, ali da vas manji grip podseća da ipak imate DSLR aparat niže klase.
Što se tiče rasporeda tastera, situacija nije ništa bolja. Aparat se uključuje putem prekidača koji se nalazi oko okidača. Tu se nalaze tri tastera: poseban taster namenjen za video, taster za ekspoziciju i “info” taster. Točkić sa modovima je standardan, a kod njega se nalazi poluga za prebacivanje u Live view mod. Na žalost, ova poluga je zamenila odličnu “drive” polugu sa D3100 modela koja nam se mnogo više sviđa. Na mestu gde se palac nalazi u “prirodnom položaju” nalazi se “i” taster, AE-L/AF-L taster i rotacioni kontroler (jedini). Desno od ekrana se nalaze tasteri koji se takođe kontrolišu palcem, a to su “play” taster, kursorski, dva tastera za zum i brisanje. Taster meni nalazi se levo od tražila, a D5100 ima još dva tastera: za blic i Fn. Taster za kontrolu blica je odlično zamišljen. Za razliku od mnogih aparata kod kojih taster na ovom mestu služi da bi samo podigao blic, ovaj ima više funkcija. Ukoliko držite taster i pomerate kružni kontroler, promeniće se modovi blic. Ukoliko zajedno sa njim držite i taster za komp. ekspozicije, dobićete opciju za komp. ekspozicije blicem. Fn taster, iako se nalazi na ovoj strani, zapravo je veoma bitan. Bitan je zato što D5100 nema poseban taster za ISO podešavanja i većina korisnika će Fn taster podesiti za ISO. Pored ISO podešavanja, ovaj taster se može namestiti da služi za određivanje veličine fotografija, balansa belog i Active D-Lighting opcije.
Kontrolisanje aparata je još jedna stavka oko koje nismo preterano oduševljeni. Nije potrebno puno vremena da bi se sve kontrole naučile, ali se mali broj podešavanja može obavljati veoma brzo. Čini nam se da je i u ovom slučaju Nikon namerno uskratio brze komande kako bi vas naterao na razmišljanje o skupljim telima. Prvi problem je u tome što za veći broj podešavanja (isključujući ekspoziciju, blic i Fn taster) morate da uđete u meni kao kod nekog kompakt aparata. Drugi problem je u tome što se rotacioni kontroler koristi samo za ove osnovne komande i gotovo nigde više. Poređenja radi, kod Canon 600D aparata rotacioni kontroler je konstantno koristi, dok kod D5100 veoma retko. Nikon D5100 prilikom podešavanja ima previše “klikova”, ulazaka i izlazak iz menija. Mnogo više nego konkurentski Canon 600D. I ne samo to, Canon 600D nekada koristi kombinaciju kursorskog tastera i rotacionog kontrolera kako bi vam prepolovio vreme za određeno podešavanje, što je za Nikon D5100 misaona imenica.
Nikon D5100 i Canon 600D su direktni konkurenti i veoma slični aparati i upravo je način korišćenja i podešavanja ono što najviše razdvaja ova dva aparata (kao i grip). Iako i D5100 i 600D teže srednjoj klasi DSLR aparata, podešavanje i kontrole na D5100 su kao kod kompakta, a kod 600D kao kod nekog profi aparata i uz lošije ležanje u ruci (ukoliko imate tek nešto veću šaku), to je sigurno najveći minus koji D5100 od nas dobija. Objektiv koji smo imali na testu uz D5100 je onaj za koji će se kupci ovog aparata najčešće odlučiti: Nikon DX AF-S 18-55mm VR Nikkor. Objektiv ima standardnu svetlosnu moć od f3.5 – f5.6. Računajući crop faktor od 1.5, ovaj objektiv na D5100 ima raspon 27-82.5mm u “lajka” formatu.
Objektiv je napravljen od plastike standardnog kvaliteta za jedan kit objektiv. Upakovanost objektiva je dosta dobra, a položaj zum prstena odličan. Sa druge strane, osećaj prilikom zumiranja nije najbolji i nije ni blizu nekim skupljim objektivima. Osećaj je, slikovito objašnjeno, kao da mehanizam nije dobro podmazan, odnosno kao da je u njega upalo koje zrnce peska.
Fokus prsten je postavljen skroz napred, što nije baš ugodan pložaj. Osećaj rotacije prilikom fokusiranja je dosta dobar, mada će položaj smetati ukoliko imate nešto veće prste. Dužina hoda fokusa je nešto niža od proseka.
Objektiv ima mehaničku stabilizaciju – VR. Pošto je u pitanju kratak objektiv, stabilizacija će najčešće služiti u situacijama snimanja dužih ekspozicija “iz ruke”, kao što možete videti na našem primeru.
Što se tiče optičkih karakteristika objektiva, može se reći da “kit” nije razočarao. Boje su zadovoljavajuće, kao i kontrast, a dobra je vest da se kvalitet fotografija zadržava sa gotovo svim podešavanjima blende. Ipak, kako D5100 ima veoma dobar sensor, upozoravamo vas da ćete biti razočarani vašim kit objektivom ukoliko na D5100 stavite neki ozbiljan objektiv. To je sasvim normalno – ali je i normalno da dobar objektiv košta kao celo telo, a obično i više. Brzine osnovnih operacija je irelevatno meriti na D5100 jer se gotovo sve odvijaju trenutno. Najveće usporenje dešava se kada se koristi Live view, odnsono kada se kadriranje/fokusiranje vrši preko ekrana. U ovom slučaju D5100 je sporiji od većine kompakta, što je i očekivano, ali i zbunjujuće/razočaravajuće za nekoga ko ne zna kako DSLR fuknkcioniše (i zašto treba gledati kroz tražilo). Moguće je ubrzati fotografisanje iz Live view moda tako što ćete koristiti ručni fokus i to značajno. Sa druge strane, Nikon D5100 je jedan od najbržih aparata kada je u pitanju gledanje “kroz ekran”. Primera radi, Canon 600D je znatno sporiji i neretko ima problema sa fokusiranjem. Mada bi ovaj način fotografisanja trebalo izbegavati kad god je to moguće (ne samo kod D5100, nego inače), može se reći da se D5100 dobro pokazao za jedan DSLR. Pored toga, Nikon se potrudio da doda nekoliko opcija fokusiranja u Live view modu karakterističnih za kompakte.
Kada je reč o performansama DSLR aparata, najbitnija je brzina “rafala” (Brust ili Continuous mod) i ponašanje aparata. Čak i ukoliko se bavite statičnom studijskom fotografijom, dobro je znati da vaš DSLR može da “puca” veći broj slika u sekundi… za svaki slučaj. Prilikom testiranja koristili smo Transcendovu 8GB Class 10 karticu. Prilikom JPEG snimanja D5100 može da snimi praktično neograničen broj fotografija. Čak i ako popunite bafer negde oko stote slike, neposredno posle toga moguće je odmah nastaviti sa novim rafalom. Brzina snimanja je oko 4fps ili tačnije, po našim merenjima, 3.82fps. Što se tiče RAW formata, brzina je faktički ista kao za JPEG – 3.81fps po našem merenju. Moguće je snimiti 14-16 fotografija pre nego što se popuni bafer. Sa punim baferom D5100 nastavlja da snima brzinom od 1.1fps. Potrebno je oko 14 sekundi, u slučaju našeg testiranja i kartice, da se bafer isprazni.
RAW+JPEG snimanje se odvija jednako brzo kao i prethodna dva moda. Bafer se u našem slučaju napunio posle 10 fotografija, a aparat u tom slučaju nastavlja da snima po dve veoma brze fotografije (standardnom brzinom) na svake dve sekunde. Potrebno je oko 15 sekundi do završetka snimanja na karticu. Brzina i performanse fokusiranja su dosta dobre i možemo reći da se situacija znatno popravila u odnosu na pre nekoliko godina kada je gotovo normalno bilo da fokusiranje jeftinijih DSLR aparata sa kit objektivom bude ne baš sjajno. Naravno i dalje izrazito crni ili beli objekti predstavljaju problem, i dalje ćete bez nekog posebnog razloga ponekad imati omašen fokus na fotografijama, ali to je sasvim normalno za DSLR.
Image quality – kompresija fotografija Image size – veličina fotografija White balance – balans belog ISO sensitivity – osetljivost senzora Release mode – način okidanja Focus mode – mod fokusa AF-area mode – AF predeo Metering – merenje svetla Active D-Lighting – uključivanje istoimene opcije Auto bracketing – fotografisanje sa +/- podešavanjima Set Picture Control – biranje različitih podešavanja za boju Exposure compensation – korigovanje ekspozicije Flash compensation – korigovanje ekspozicije blicem
Delete – brisanje fotografija Playback folder – prikazivanje fotografija iz foldera Playback display options – informacije o fotografiji prilikom pregleda Image review – On/Off Rotate tall – prikazivanje “portret” fotografija uspravno Slide show – slideshow podešavanja DPOF print order – markiranje za štampu
Reset shooting menu – resetovanje menija snimanja Storage folder – određivanje foldera Image quality – kompresija fotografija Image size – veličine fotografija White balance – balans belog Set Picture Control – biranje različitih podešavanja za boju Manage Picture Control – detaljno podešavanje setovanja za boju Auto distortion control – korigovanje izobličenja na osnovu modela objektiva Color space – sRGB ili Adobe RGB Active D-Lighting – uključivanje istoimene opcije HDR – fotografije visoke dinamike Long exposure NR – uklanjanje šuma kod fotografija duge ekspozicije High ISO NR – podešavanje nivoa uklanjanja šuma kod visokih osetljivosti ISO sensitivity settings – osetljivost senzora Release mode – način okidanja Multiple exposure – pravljenje više fotografija od dve ili tri ekspozicije Movie settings – video podešavanja Interval timer shooting – automatsko fotografisanje u intervalima
AF-C priority selection – određuje da li fotoaparat mora da ima zaključan fokus pre okidanja Built-in AF-assist illuminator – On/off AF lampe Rangefinder – uključivanje asistencije ručnog fokusiranja EV steps for exposure cntrl – 1/3 ili 1/2 EV koraci Shutter-release button AE-L – On/Off AE zaključavanja kada je okidač pritisnut do pola Auto off timers – podešavanja automatskog isključivanja Self-timer – podešavanje samookidača i broja fotografija Remote on duration – dužina trajanja remote opcije Beep – Off, low, high ISO display – prikazivanje ISO vrednosti u tražilu File number sequence – sekvenca numerisanja fotografija Exposure delay mode – uključivanje 1s odlaganja fotografisanja radi smanjenja vibracija Print date – datum na fotografijama Flash cntrl for built-in flash – mod podešavanja ugrađenog blica Auto bracketing set – AE, WB ili ADL “bracket” Assign FN button – Fn taster Assign AE-L/AF-L button – funkcija AE-L/AF-L tastera Reverse dial rotation – suprotni mod rotacionog tastera Slot empty release lock – okidanje kada aparat nema memorije Reverse indicators – položaj + i – indikatora
Format memory card – formatiranje memorije Monitor brightness – osvetljenost ekrana Info display format – prikaz info ekrana Auto info display – On/off Clean image sensor – čišćenje senzora Lock mirror up for cleaning – zaključavanje ogledala za ručno čišćenje Video mode – Pal ili NTSC HDMI – HDMI podešavanja Flicker reduction – 50 ili 60 Hz Time zone and date – vremenska zona Language – jezik Image comment – komentari fotografija Auto image rotation – automatsko rotiranje fotografija Image Dust Off ref photo – referentna fotografija za softversko uklanjanje prašine GPS – GPS podešavanja Firmware version – verzija softvera kamere Prikaz ekrana
100% JPEG isečci bez obrade
U ovom kadru, do ISO 400 podešavanja je irelevatno ne samo uklanjanje šuma, nego i samo podešavanje ISO vrednosti. Na ISO 800 se pojavljuje šum, odnosno primećuje se niži nivo detalja, ali čišćenje šuma i dalje ne igra veliku ulogu. Na ISO 1600 JPEG čišćenje šuma počinje da ima efekta, ali ova dva aparata i dalje zadržavaju respektabilan nivo detalja i veoma malu količinu šuma. 100% JPEG isečci bez obrade
Na ISO 3200 podešavanju oba aparata i dalje pružaju fantastične rezultate. Pored male količine šuma, čišćenje unutar kamere radi veoma dobro, uz naravno neizbežno gubljenje detalja. Iznenađuje način na koji interno procesiranje D5100 u svim situacijama uspeva da izbegne šum na nebu. Zavisno od ISO podešavanja i stepena uklanjanja u šuma, deluje kao da je Nikon D5100 u veoma maloj prednosti u odnosu na 600D. Ipak, mora se priznati da Canon ima izuzetno prirodno i “iskreno” procesiranje, mada se može reći da D5100 nije daleko. Na kraju se mora reći da D5100 u foto-finišu pobeđuje, mada ima korisnika koji će više voleti kako Canon JPEG fotografije izgledaju pri visokim ISO osetljivostima. Ovo je dobra vest za Nikon, obzirom da je Canon nekoliko godina bio nepobediv što se tiče performansi pri visokim ISO osetljivostima. 100 isečak fotografije. RAW fajl smo uvezli preko ACR 6.5 softvera i tom prilikom sve vrednosti čišćenja šuma ostavili na 0. Ostavljena je “camera settings” vrednost oštrenja.
Ovakav način preciznije otkriva mogućnosti ova dva aparata pri visokim ISO osetljivostima. Do ISO 1600 Nikon D5100 čak ima malo više kolornog šuma od Canona 600D. Ipak od 3200 i većih vrednosti Nikon D5100 pokazuje pravo lice, mada rezultati bez obrade nisu ni blizu tako dobri kao JPEG (gde je primenjeno automatsko procesiranje unutar fotoaparata). Canon 600D se trudi da zadrži što više detalja, ali ima veliku količini šuma gde je crno nebo. Nikon D5100 ima bolji balans, mada zaista ne beži (?) daleko od 600D. Pri 12,800 podešavanju Canon gubi kontrolu što se tiče šuma, ali Nikon gubi kontrolu što se tiče boja generalno (više puta primećeno). Canon nema 25,600 podešavanje. JPEG fotografije nisu obrađivane. RAW fajlovi su uvezeni u ACR 6.5 i tom prilikom smo sve vrednosti čišćenja šuma ostavili na 0. Ostavljena je “camera settings” vrednost oštrenja. 100% isečci.
Iako je na oba aparata bilo isključeno procesiranje JPEG šuma, oba aparata su pružila odlične rezultate i izrazito malu količinu šuma. Ipak, dnevne fotografije mogu da zavaraju, tako da ne primetite koliko je detalja izgubljeno, pa u svakom slučaju ne treba previše komotno shvatiti podizanje ISO vrednosti.
I u ovom slučaju vidimo sličnu situaciju. Pri ISO 3200 deluje kao da će Nikon da se odvoji od Canona, međutim pri ISO 6400 600D opet deluje za nijansu bolje. U ovom slučaju ISO 12,800 ne izgleda ni malo bolje u korist Nikona, dok Canon 600D (i dalje) nema ISO 25,600 podešavanje. 100% isečci bez dalje obrade, ISO 100
U ovom poređenju, Canon 600D je u blagoj prednosti u odnosu na D5100. Canon nema više detalja, ali ima bolju dinamiku i veoma žive boje. Ove boje se možda neće svima dopasti, jer Canon gotovo da vuče na filmski efekat. Ipak, mora se priznati da Canon fotografije jasno izgledaju bolje i to najviše zbog bogatije dinamike. Zameramo što 18-55 kit objektiva Canona ima više aberacije u odnosu na kit objektiv istih karakteristika za Nikon. RAW fajlove smo uvezli preko ACR 6.5 softvera. Sva podešavanja oštrenja su postavljena na 0, a unutar Photoshopa smo izvršili oštrenje (Unsharp mask: 100, 0.6, 0).
Sve što smo rekli za JPEG, važi i ovde, s tim što 600D ima i nešto veću rezoluciju, što u veličini slike, što efektivnu. Nikon D5100 i dalje nudi odlične rezultate, ali Canonova fina obrada boja i dinamika je sjajna. Nikon D5100 JPEG vs RAW. JPEG fotografije nisu obrađene, dok je RAW obrađen na isti način kao i u prethodnim slučajevima
Prave razlike između JPEG i RAW formata teško se vide dok se ne počne sa obradom. Ono što se u ovim i prethodnim primerima takođe ne vidi jeste da je moguće izvući odličnu dinamiku iz 14bitnih RAW fajlova Nikona D5100. RAW u svakom slučaju pruža bolju podlogu za oštrenje, uklanjanje šuma i korigovanje dinamike. Off
Low
Normal
High
Extra-high
Nikonova Active D-Lighting opcija radi odličan posao. Pogledajte samo prvu i poslednju fotografiju. Na prvoj je nebo “izgorelo”, dok je na poslednjoj skoro celo tu. Naravno, to ne znači da treba uvek koristiti Extra-high opciju, jer fotografije neretko mogu da izgledaju nerealno, ali shodno potrebama i afinitetima, neke slabije Active D-Lighting opcije slobodno možete da razmotrite, pogotovo ako preferirate JPEG. Standard
Neutral
Vivid
Monochrome
Landscape
Ovo su samo predefinisani modovi, a unutar aparata možete detaljno podesiti parametre po želji i potrebama. Naravno, svako ovo podešavanje će imati manje ili više efekta zavisno od scene koja se snima. Black-and-white, Sepia
Cyanotype, Skylight
Warm filter, Red intensifier
Green intensifier, Blue intensifier
Cross screen, Soft
Color outline, Color sketch
Selective color, Quick retouch
Primeri efekata obrade već snimljenih fotografija unutar fotoaparata.
100 200 400 800 1600 3200 6400 12,800 25,600
100 200 400 800 1600 3200 6400 12,800 25,600
Kao što se moglo očekivati, Nikon D5100 pruža isti kvalitet fotografija kao jači i skuplji D7000, jer je u pitanju isti senzor. Senzor je poslednje generacije i ponaša se odlično u većini situacija. Najbolje se pokazao pri (veoma) visokim ISO osetljivostima kada su rezultati sjajni. Na testu smo imali samo 18-55 kit objektiv, koji jeste dobro rešenje za svoju cenu i amaterske potrebe, ali nema sumnje da bi uz neki bolji objektiv D5100 pokazao još bolje rezultate. D5100 se može podesiti na dovoljno načina kako bi onima koji preferiraju JPEG omogućio dobre fotografije. Pre svega se misli na dinamiku, pomoću nekoliko setovanja D-lighting opcije. Međutim, pravi rezultati stižu sa 14-bitnim RAW fajlovima, koji pružaju velike mogućnosti za dalju obradu i izvlačenja maksimuma iz fotografija.
1920×1080@25 1920×1080@24 1280×720@25 1280×720@24
1920×1080@25
Nikon D5100 ima veliki potencijal prilikom snimanja videa. Podrazumeva se da imate određeno znanje i osećaj, jer proces nije toliko automatizovan kao kod fotografisanja. D5100 poseduje određena automatska podešavanja za snimanje videa, ali bi bilo bolje da ekspoziciju i fokus držite pod kontrolom, jer je to jedini ispravan način prilikom snimanja video klipova. D5100 pruža 24 i 25 (30 za NTSC) fps modove za video, što je veoma bitno, uz 1920 x 1080 i 1280 x 720 rezoluciju. Aparat može da snimi video iz bilo kog moda, putem posebnog tastera, ako je pre toga uključen Live view prikaz. Prilikom snimanja videa, moguće je pritisnuti okidač do pola, čime će aparat popraviti fokus, mada je naš savet da koristite ručni fokus prilikom snimanja videa, ne zato što je ova opcija loša, već zato što ručno pomeranje fokusa deluje ispravno kada su u pitanju video klipovi. Nikon D5100 nudi odličan kvalitet video snimaka uz značajno poboljašanje kvaliteta zvuka u odnosu na prethodne modele. Šteta je što ovaj aparat ima mono mikrofon, ali je dobra vest da postoji priključak za spoljni mikrofon. Prilikom noćnih snimaka, nije lako odrediti ekspoziciju, ali je to olakšano uz zahvaljujući niskom nivou šuma na visokim ISO osetljivostima. Može se reći da je Nikon D5100 sve bitne zadatke uradio odlično. Popunjena je rupa između jeftinijeg D3100 i skupljeg D7000 modela. Ispravljene su neke greške sa D5000 prethodnika, najviše ona vezana za ekran koji je bio nespretno postavljen, a sada se nalazi na pravom mestu. Nikon D5100 je pokazao i odlične video mogućnosti, što je danas obavezna stavka kod DSLR fotoaparata. Povrh svega, D5100 se fantastično suprostavio Canonu 600D i to “u gostima”. Nizak nivo šuma na visokim osetljivostima je nešto što je iznenadilo i nas i Canon, a isto se može reći i za video kvalitet (uz određena ograničenja što se tiče kvaliteta zvuka).
Nikon D5100 više nego dobro opravdava svoju cenu, ali ne može se reći da je savršen aparat. 90% mana spomenuli smo u delu “Ergonomija i komande” i to je po nama najveći problem. Ne preostaje nam ništa drugo nego da mislimo da Nikon namerno neće da ponudi udobno delo i brze kontrole, kako bi nas naterao da makar razmišljamo o onim skupljim telima. Za veličinu šake koju vidite na slici (koja je, recimo, nešto veća od prosečne muške šake) D5100 ne leži dovoljno dobro u ruci – ni blizu dobro kao Canon 600D. Drugi problem koji je srodan sa ovim odnosi se na kontrole. Kružni kontroler retko se koristi tokom podešavanja (tek za par opcija), dok je brzim putem moguće promeniti samo tri najosnovnije opcije. Za mnoge stvari potrebno je ući u meni (koji jeste pri ruci, ali opet zahteva više klikova nego što je zaista potrebno), nekada i previše duboko u meni. Nikon D5100 nije od onih aparata koji možete udobno koristiti na oku, jer je za mnoga podešavanja potrebno gledati veliki ekran i ulaziti u menije i podmenije. Što se ovih stavki tiče, D5100 prilično zaostaje u odnosu na direktnog konkurenta – Canon 600D.
Bez obzira na određene propuste, D5100 je aparat koji se bez razmišljanja može preporučiti svima, čak i ako ne pripadate Nikon taboru. Novi senzor i kvalitetnije procesiranje omogućavaju odličan kvalitet fotografija i jako nizak nivo šuma. Kit objektiv, ma koliko bio dobar za svoju namenu, ne može ni blizu da izvuče detalja koliko ovaj senzor može da ponudi. Aparat ima dovoljno finih podešavanja za one koji ne vole RAW, ali sa druge strane 14-bitni RAW nudi ogroman potencijal. Šteta je što D5100 nije ergonomski bolji, jer onda teško da bismo imali šta bitno da zamerimo. Bez obzira, D5100 je pravo osveženje u DSLR ponudi Nikona i težak konkurent Canonu i ostalima. Prednosti – odličan kvalitet fotografija – nizak nivo šuma – odličan ekran – kvalitetno kućište (za klasu) – odlične peformanse – veliki nivo podešavanja za bolji JPEG – vrlo dobar kvalitet videa – vrlo dobar AF sistem (za klasu)
Nedostaci
– manji grip – dostupnost opcija i podešavanja – rotacioni kontroler nije dovoljno iskorišćen – pojedini bagovi prilikom živog prikaza – raspored pojedinih tastera Uređaj za potrebe testiranja ustupila kompanija “Refot“
Nikon D5100
Nikon će pokušati da kompletira svoju ponudu pristupačnih DSLR aparata sa modelom D5100. D5100 ima nekoliko zadataka, a prvi je da napravi jasnu formaciju u nižoj-srednjoj klasi, najviše između D3100 i D7000 modela. Pored toga, D5100 treba da isprati poslednje trendove u svetu DSLR fotoaparata, koje zahteva nova generacija korisnika. Treći zadatak koji se očekuje da D5100 ispuni jeste da ispravi propuste sa D5000 modela - D5000 je bio i dalje jeste dosta dobar fotoaparat, ali zbog određenih razloga nije bio preterano voljen i popularan. Povrh svega, D5100 mora da se pokaže kao veoma dobar za snimanje videa i zvuka po svim pitanjima, jer je to vruća tema u DSLR svetu