Nikon je za poslednje tri godine, do modela D750, predstavio čak osam full-frame DSLR fotoaparata. Međutim, nijedan od ovih fotoaparata nije bio idealno, univerzalno rešenje. Svaki Nikon full-frame DSLR, od D600 do D4S, činio se kao previše specijalizovano rešenje, bilo da je cilj bio ostvariti nisku cenu, brze performanse ili veliku rezoluciju.
D750 kao deveti full-frame DSLR konačno može da ponudi odgovor na pitanje: “koji Nikon DSLR je najbolje univerzalno rešenje.” Mišljenja su podeljena oko toga da li je D750 direktan i veran naslednik modela D700. Mi se nećemo previše obazirati na tu temu i ostavićemo D700 na zasluženo mesto koje mu u istoriji pripada, mada se ovaj fotoaparat i dalje intenzivno koristi na mnogim poljima.
Nikon D750 ima kućište napravljeno od kombinacije magnezijumske legure i “termoplastike ojačane ugljeničnim vlaknima.” Možemo nagađati zbog čega se Nikon odlučio za ovakvo rešenje – to bi mogla biti manja masa, troškovi izrade, ali jedan od glavnih razloga bi mogao biti što D750 u sebi poseduje WiFi modul, koji se po pravilu izbegava u potpuno metalnim telima. Nikon u ruci deluje više nego kvalitetno i svakako bolje od modela D610.
D750 je otporan na vremenske nepogode i ima kućište napravljeno od kombinacije magnezijumske legure i “termoplastike ojačane ugljeničnim vlaknima”
D750 je otporan na vremenske nepogode, mada se uvek treba dobro raspitati šta se pod time podrazumeva, jer je jasno da D750 nije podjednako izdržljiv kao Nikon D4S ili Canon 1D X. Prva stvar koje se primeti kada se D750 uzme u ruke jeste drastično bolji grip nego što imaju modeli D600/D610. D750 na prvi pogled nema značajno deblji grip, ali je sam fotoaparat na tom mestu primetno tanji, što znači da prsti mogu da uđu dublje i više obuhvate aparat, čime se dobija značajno bolji osećaj i ležanje u ruci. Ipak, moramo reći da je po tom pitanju Canon 5D Mark III i dalje u blagoj prednosti.
Sa gornje strane D750 ima uobičajen raspored, koji podrazumeva okidač oko koga se nalazi prekidač za uključivanje fotoaparata, koji ujedno služi i za uključivanje svetla na statusnom mono ekranu. Nikon u ovoj klasi nije eliminisao ugrađeni blic, mada je neophodno koristiti dodatni blic sa pokretnom glavom kako bi se uopšte dobili bilo kakvi rezultati dostojni ovakvog fotoaparata. Sa gornje strane se još nalazi točkić sa modovima ispod kojeg se nalazi još jedan točkić kojim se određuje brzina fotografisanja, korišćenje samookidača ili mirror lock-up opcije. Oba točkića poseduju “blokadu” koja se mora držati kako bi se okrenuli, a donji se okreće nešto teže, što je sigurno namerno urađeno, jer je definitivno niko ne želi da se ovaj točkić slučajno pomeri. Uprkos klasi u kojoj se nalazi, D750 i dalje poseduje scene i efekte, koji imaju svoje mesto na točkiću sa modovima, a tu su i dva mesta gde korisnici mogu da memorišu svoja podešavanja.
D750 ima dva kontrolna točkića, što je obavezno za ovu klasu fotoaparata. Jedan se nalazi odmah ispod okidača sa prednje strane gripa i predviđen je da se koristi kažiprstom, dok se drugi u gornjem desnom uglu tela i predviđen je da se koristi palcem iste (desne) ruke. Ne možemo reći da smo ljubitelji ovakvog rešenja, jer ono definitivno nije preterano udobno i zahteva dosta vremena za navikavanje. Prednji točkić zahteva krajnje neprirodan položaj kažiprsta, nekada do stanja grčenja. Međutim, jasno je da ovakav položaj zahteva određeno vreme za navikavanje, nakon čega bi se utisci popravili, a ne smemo ignorisati ni neka dobra rešenja u interfejsu, kao što je, na primer, biranje ISO vrednosti jednim točkićem ili uključivanje automatskog određivajna ISO vrednosti drugim točkićem.
Sa zadnje strane vidimo uglavnom standardan raspored tastera, gde je jedina slaba karika kursorski taster koji bi mogao biti nešto bolji. Diskutabilan je i položaj ISO tastera koji zahteva korišćenje leve ruke, ali to neće biti problem za one koji već koriste Nikon fotoaparate. Sa zadnje strane još vidimo tražilo koje ima 0,7x uvećanje, što je veličina očekivana za ovu klasu i više nego solidna, a tu je i korekcija dioptrije. Tražilo je uobičajene svetline za ovu klasu, a poseduje uglavnom sve moderne prikaze i neophodne informacije, gde naravno prednjači kvalitetno prikazivanje fokusnih tačaka. OLED panel tražila omogućava i neke napredne prikaze, kao što je horizontalno poravnanje, a ujedno se zbog ovakvog panela informacije bolje vide kada je napolju veoma sunčan dan.
[modul]specifikacija=7969[/modul]
Međutim, glavna atrakcija zadnje strane fotoaparata definitivno je ekran, koji se može rotirati po jednoj osi i to ne bi bilo toliko interesantno da u pitanju nije prvi full-frame fotoaparat koji poseduje ovakav ekran. Ekran se može okretati samo po jednoj osi, skoro po 90 stepeni sa obe strane i ne smatramo da je odsustvo druge ose rotiranja mana, obzirom da će ovakav ekran biti itekako koristan, kako za fotografisanje, tako i za video. Sam ekran ima rezoluciju od 1,2 miliona (pod)tačaka i dijagonalu od 3.2”, uz veoma dobar kvalitet prikaza.
Nikon D750 poseduje dva mesta za SD memorijske kartice, dok na suprotnoj strani aparata nalazimo priključak za daljinski, ulaz za mikrofon, izlaz za slušalice (koji služi za praćenje zvuka koji aparat snima), HDMI i USB konektor.Nikon D750 u radu deluje kao veoma moderan fotoaparat. Živimo u zemlji u kojoj samo oni najuspešniji u svom poslu mogu da se usko specijalizuju, dok ostali moraju da budu otvoreni za razne poslove. Baš zbog toga je mnogima neophodno da fotoaparat bude što je moguće univerzalniji, ne samo za fotografije, nego i za video, što je stavka koju danas zahtevaju sve veći broj ljudi. D750 konačno odgovara na ove zahteve. Da li je D750 najbolji univerzalni DSLR? Vrlo je moguće, ali je sigurno da je D750 najbolje zaokruženi Nikon DSLR. D610 je tu da omogući što manju cenu, D810 najvišu moguću rezoluciju, a D4S vanserijsku izdržljivost i brzinu. D750 nije preterano skup za ono što nudi, uz odličan kvalitet slike, solidnu brzinu od 6,5 fotografija u sekundi, dobru ergonomiju, otpornost na vremenske nepogode, kao i unapređen video mod.
Prvo što nas je obradovalo prilikom otpakivanja D750 fotoaparata jeste značajno bolji grip u odnosu na D610. Fotoaparati na prvi pogled imaju grip iste veličine, ali je telo D750-ice na tom mestu tanje i omogućava da se prsti dublje zavuku i samim tim ostvari bolje držanje. Ležanje u ruci modela D610 se mora okarakterisati kao prosečno, dok je po ovom pitanju D750 značajno bolji, skoro na nivou 5D Mark III konkurenta, a neki će verovatno reći i bolji.
Upravljanje fotoaparatom nije doživelo promene u odnosu na starije Nikon modele, a ni oni koji dolaze sa drugih sistema neće imati previše potrebe za navikavanjem, osim par stavki koje se takođe daju naučiti posle nekoliko dana. Zameramo zbog prikaza statusnih informacija na LCD ekranu sa zadnje strane i smatramo da bi Nikon trebalo da standardizuje prikaz ekrana sa ključnim setovanjima, kako ne bi bilo zbunjivanja u slučaju korišćenja više tela.
Optičko tražilo je veoma kvalitetno, ali moramo reći očekivano od fotoaparata ove klase i cene. Dovoljno je svetlo i veliko, uz prikazivanje ne samo osnovnih, nego i dodatnih informacija koje neće često služiti, ali će ponekad značiti. U tražilu su jasno definisane fokusne tačke, kojih ukupno ima 51. 15 tačaka autofokusnog sistema jesu “cross” tipa i omogućavaju dodatnu preciznost. Činjenica da ove brojke ima i D4S, tako da ne možemo previše kritikovati D750 što je po ovom pitanju nešto slabiji od konkurencije. Tačke autofokusa naravno teže ka središnjem delu i ne pokrivaju ceo kadar, ali je to uobičajeno za full-frame fotoaparate.
Autofokus se može podešavati po želji, pa je tako moguće izabrati jednu tačku, automatsko biranje tačaka od strane fotoaparata, 3D praćenje, automatsko setovanje sa prepoznavanjem lica, kao i grupne fokusne tačke, koje smo po prvi put videli kod modela D4S i D810. Treba precizirati da je opcija prepoznavanja lica moguća i prilikom klasičnog fotografisanja kroz tražilo, što je svakako retkost kod DSLR-ova. 3D praćenje nije novost kod Nikon fotoaparata i koristi se tako što je dovoljno da korisnik u startu fokusira na subjekat, koji će kasnije biti praćen od strane fotoaparata. Ova opcija je korisna ne samo za sportske scene, već i za one situacije kada postoji samo jedna prilika da se uhvati pokret, kada nema dovoljno vremena za menjanje AF tačaka ili moda fokusiranja.
Brzina i pouzdanost fokusiranja su na najvišem mogućem nivou
Ipak, bitnije od svega ovoga jeste brzina i pouzdanost fokusiranja, koji su na najvišem mogućem nivou. D750 ne samo da fokusira brzo (naravno, ovo dosta zavisi od objektiva) i u ogromnom broju slučajeva veoma pozudano, već su i mogućnosti fokusiranja u mračnim uslovima odlične. Podsećamo, D750 poseduje lampu za asistenciju AF sistemu, ali se ona neće moći uvek koristiti (u slučaju nekih diskretnih situacija za fotografisanje), a čak i kada je isključena, D750 će moći da fokusira u veoma mračnim prostorijama. Naravno, potrebno je korišćenje f/2.8 i bržih objektiva kako bi AF sistem radio najbolje moguće. Bitno je napomenuti da Nikon D750 ima najbržu ekspoziciju od 1/4000, što većini korisnika neće smetati. Ipak, oni koji sa najbržim objektivima žele preko dana da koriste najveći otvor blende, mogu se u specifičnim situacijama naći pred problemom. Fotoaparat ove klase bi definitivno trebalo da ima 1/8000 najveću brzinu zatvarača.
Nikon D750 može da fotografiše 6,5 snimaka u sekundi, ali se veličina bafera može okarakterisati kao prosečna, obzirom da je moguće snimiti oko 13 RAW fotografija pre nego što dođe do usporenja, dok se upisivanje na karticu (oslobađanje bafera) takođe obavlja prosečnom brzinom. Nikon D750 je vrlo moguće i najbolji DSLR ove kuće kada je u pitanju snimanje videa, što je posledica toga da je u pitanju novi model. Nikon intenzivno radi na otklanjanju pojedinih problema i nelogičnih rešenja kada je u pitanju snimanje videa, pa je tako svaki sledeći model bolji od prethodnog. D750 poseduje interni mikrofon, ali i ulaz za dodatni mikrofon, kao i izlaz za slušalice, putem kojeg se kontroliše zvuk koji se snima.
Brzine snimanja videa koje su na raspolaganju su 60p, 50p, 30p, 25p i 24p, a 60p setovanje omogućava usporenje u montaži bez gubitka kvaliteta od 2x ukoliko se koristi 30p timeline, do 2,5x u slučaju 24p snimanja. Kod videa je poželjno koristiti ručno setovanje okidača i blende, premda je nekada moguće (ili neophodno) ostaviti automatsko određivanje ISO vrednosti, a posebno nam se dopalo što je u slučaju Auto ISO setovanja moguće vršiti kompenzaciju ekspozicije na klasičan način, čak i u M modu. Još jedna ispravka u odnosu na prethodne Nikon DSLR-ove kada je u pitanju video jeste mogućnost menjanje blende direktno iz video moda, što nije bilo moguće na većini starijih Nikon DSLR-ova. Konačno, tu je prikazivanje tzv. zebri, koje ukazuju na delove kadra koji su preeksponirani, mada fokus piking na ekranu nije dostupan.Optički Low Pass filter je postao veoma bitna tema u fotografskom svetu poslednjih nekoliko godina. Ovaj filter služi kako bi umanjio određene anomalije na fotografijama. Međutim, sa porastom rezolucije koja (razumljivo) nije praćena povećanjem senzora, ovaj filter je u određenim situacijama počeo da pravi probleme, pogotovo za one koji žele da izvuku maksimalnu rezoluciju iz fotografija. Ponuda fotoaparata bez ovog filtera je veoma bitna za Nikon. Nikon D800E je na neki način tretiran kao fotoaparat koji ne poseduje ovaj filter, iako ga jeste imao, mada je on imao značajno manji uticaj na konačnu oštrinu i realnu rezoluciju fotografije. D7100 nema ovaj filter, kao ni novi D810.
Nikon D750 je ispred popularnog Canon 5D Mark III kada je kvalitet fotografija u pitanju, što nije teško uvideti
U slučaju Nikon D750, filter je i dalje prisutan, što je očekivano, obzirom da fotoaparat, kao što smo mnogo pute spomenuli, pretenduje da bude najbolji univerzalni Nikon DSLR, ali i više od toga. To znači da maksimalna količina detalja neće biti izvučena iz ovog senzora, ali to ne mora da znači ništa loše i za takve specifične namene bi ipak bilo najbolje koristiti D810 ili neki sličan fotoaparat.
AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 28mm, 1/320, f9, ISO 100
Nikon D750 pruža odličan kvalitet fotografija sa svojom rezolucijom od 24MP. Naravno, ukoliko se upari sa adekvatnim objektivom. Mnogi će se zapitati kakav je po ovom pitanju u poređenju sa Canon 5D Mark III fotoaparatom i nije teško uvideti da je D750 ispred popularnog Canona. Razlike nisu značajne, ali se mogu primetiti. Kada je reč o korišćenju visokih osetljivosti senzora, može se reći da je D750 i u ovom slučaju minimalno bolji od 5D Mark III fotoaparata, ali se ta razlika pretežno zasniva na većoj količini detalja koju isporučuje senzor, nego na boljim performansama u situacijama sa slabim svetlom. Ova dva fotoaparata su na ovom polju veoma slična, da je van isceniranih testova skoro nemoguće primetiti razlike. Što se tiče procesa uklanjanja šuma koji aparat primenjuje na JPEG fotografije, možemo konstatovati da Canon radi nešto agresivnije, ali i uspešnije, dok Nikon izgleda bolje u slučaju neobrađenih RAW fajlova.
AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR, 105mm, 1/500, f5.3, ISO 100
Jedna od glavnih karakteristika modernih Nikon fotoaparata koji koriste Sony senzore, jeste i dinamički raspon, odnosno potencijal za iskorišćavanje dinamičkog raspona. Prevedeno na praktički jezik, to znači (u većini slučajeva) mogućnost izvlačenja detalja iz senki. Veoma mračnih senki. Obavezno je koristiti RAW fajlove, ali to ćete, pretpostavljamo, svakako i činiti ukoliko se odlučite za kupovinu ovakvog fotoaparata. Na donjem primeru smo grubo pokazali šta RAW fajl Nikon D750 fotoaparata može da trpi. Naravno, ne preporučujemo da na ovaj način obrađujete fotografije, odnosno da vam ovako izgleda finalni rezultat, već smo samo želeli da pokažemo koliko se daleko može ići. Ljubitelji HDR fotografija u većini slučajeve neće ni morati da prave više snimaka.
Nikon AF-S NIKKOR 18-35mm f/3.5-4.5G ED, 18mm, 1/125, f5.6, ISO 100, +1 EV
Nikon D750 pruža veoma dobar kvalitet videa. Bitnije od toga, ispravlja neke prethodne greške koje su bile prisutne na Nikon DSLR-ovima i svakako postaje ozbiljna naprava za snimanje videa. Do sada smo aparat najviše poredili sa Canon 5D Mark III fotoaparatom, a za video to moramo posebno učiniti, obzirom da je poznato koliko je 5D3 popularan za ovu namenu. D750 se odlično drži i u globalu nudi minimalno oštriju sliku. Ipak, kada ta oštrina postane “moire,” ta anomalija više upada u oči nego kod Canon 5D Mark III fotoaparata, obzirom da Canon uslovno rečeno zadržava jednobojni “moire,” dok kod Nikona on više podseća na aberaciju. D750 se nešto slabije drži što se tiče visokih ISO vrednosti za video. Zapravo, do ISO 6400 video izgleda više nego pristojno, ali se kod vrednosti 12.800 dešava značajan pad i snimak će retko biti upotrebljiv, dok u slučaju 5D Mark III fotoaparata, video snimljen pri ISO 12.800 i dalje ima šuma, ali ceo proces obrade i kompresije deluje značajno bolje iskontrolisan, što omogućava upotrebljiv video za određene namene. Bez obzira na spomenuto, Nikon D750 je izuzetan fotoaparat za video i vrlo verovatno najbolji Nikon DSLR za ovu namenu.
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 12.800, JPEG
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 12.800, RAW
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 25.600, JPEG
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 25.600, RAW
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 51.200, JPEG
Nikon D750 (levo), Canon 5D Mark III (desno), ISO 51.200, RAWNikon D750 je baš onakav fotoaparat kakav smo ga najavili. Veoma dobar na svim poljima. Pravo univerzalno rešenje koje neće imati problema da se suoči sa bilo kojim profesionalnim fotografskim izazovom. U pitanju je veoma dobro zaokružen DSLR, koji zapravo nije ni toliko skup, pogotovo kada se pogleda šta nudi i ako ga kupuju oni koji sa fotoaparatom zarađuju.
D750 je naš omiljeni Nikon DSLR, bez ikakve dileme, ali kako se on poredi sa konkurentima? Ili bolje rečeno direktnim konkurentom Canon 5D Mark III fotoaparatom. Za one koji koriste Nikon, D750 je bez dileme bolji fotoaparat. Oni koji koriste Canon neće moći a da ne primete određene stavke u kojima je Nikon D750 bolji. Ima stavki u kojima je i Canon očigledno bolji, ali su za mnoge stvari u praksi izjednačeni. Za neutralnog posmatrača, Nikon D750 će verovatno biti malo bolji, zbog nešto više detalja na fotografijama, novijeg datuma proizvodnje, ali i niže cene. Mada vas upozoravamo da je velika greška, pogotovo u ovoj klasi, gledati samo telo i tako donositi odluku, već se mora posmatrati ceo sistem.
D750 je naš omiljeni Nikon DSLR, bez ikakve dileme
Ostaje da vidimo kakvo će stanje stvari biti kada Canon predstavi 5D Mark IV, koji možemo očekivati uskoro, mada nema garancija da će se on uskoro i pojaviti. Međutim, ne verujemo da je Nikon previše mislio o Canonu kada je pravio D750. Cilj su bili postojeći korisnici Nikon fotoaprata, koji će sigurno biti prezadovoljni. D750 je odličan za one neodlučne, pošto donosi najbolje iz skoro svih kategorija. Odličan je izbor za one koji žele da pređu sa DX na FX tela, moramo da konstatujemo da je D750 dovoljno bolji od D600/D610 fotoparata da bi vlasnici isth mogli da razmotre apgrejd, a nema sumnje da će i vlasnici starih D700 fotoaparata biti presrećni. Nakon osam full-frame DSLR-ova poslednje generacije koji su bili previše specijalizovani, Nikon konačno nudi odlično univerzalno rešenje. Nadamo se samo da nije prekasno. Mada, nikada nije prekasno za odličan fotoaparat kao što je Nikon D750.
Prednosti
– odličan kvalitet fotografija- odličan autofokus- vrlo dobre performanse- unapređen grip- WiFi- mogućnost korišćenja visokih osetljivosti senzora- pokretni ekran- kvalitetno i informativno tražilo- izuzetan dinamički raspon
Nedostaci
– bafer je srednje veličine, kao i brzina pisanja na karticu- video se neproporcijalno kvari posle ISO 6400- najbrža ekspozicija od 1/4000- “samo” 15 AF tačaka “cross” tipa
Uređaj na test ustupio Refot.