Zato i ne čudi što Canon u toj klasi ima vrlo široku ponudu. Prvi je na testu bio najjači od njih EF 70-200 f2,8 L IS USM, ultimativno parče metala i stakla, za koga se najokoreliji profesionalci odlučuju bez izuzetaka. Međutim, zbog daleko povoljnijih cena, ostali su zanimljiviji širem krugu korisnika.
Najnoviji od njih je posebno interesantan, a Canon ga u propagandnom materijalu prilično ambiciozno hvali. Ima stabilizator najnovije generacije, za koji se tvrdi da je izuzetno efikasan, zaptiveno telo i poboljšane optičke osobine.
Da li će sve to biti dovoljno da opravda značajno veću cenu u odnosu na vrlo popularan stari model bez stabilizacije, utvrdićemo na BM foto testu.
Osnovni tehnički podaci:
Format slike: pun (full-frame), 24x36mm
Konstrukcija: 20 elemenata u 15 grupa
Minimalni otvor blende: f/32
Raspon ugla gledanja po dijagonali: 34 -12 stepeni
Minimalna fokusna daljina: 1,2m
Maksimalno uvećanje: 0,21 puta (pri 200mm), minimalno polje snimanja112x166mm
Prečnik filtera: 67mm
Zonerica: ET-74
Dimenzije: 76x172mm
Težina: 760 g
Pakovanje:
U skladu je sa L klasom objektiva. Tu je detaljno uputstvo, garantni list, oba poklopca, prikladna kvalitetna zonerica kružnog tipa i meka torbica.
Spoljni izgled i komande
Testiranje ovog objektiva vršeno je na Canonu EOS 30 D, koji je u međuvremenu dobio naslednika, EOS 40 D. Videćemo kakva je kombinacija ovog objektiva sa ovim vrlo popularnim, sada već starim modelom, dok rezultati na novom mogu biti samo bolji.
Po kvalitetu izrade čine odličan par, mada je ovaj objektiv namenjen i profesionalnim zaptivenim telima klase 1 D.
Razlika u boji upada u oči, ali takva je politika Canona.
Spoljni izgled i komande
Optička konstrukcija je vrlo složena. To se ne može pretpostaviti s obzirom na nevelik raspon, ali kao da se nagoveštava iz ovog ugla:
Prednji element, očekivano, ne rotira prilikom fokusiranja, pa je korišćenje polarizacionih filtera nesmetano. Spreda nema nikakvih oznaka, ali robusnost konstrukcije se vrlo brzo uočava. Naime, ovaj objektiv je zaptiven, što se može i vizuelno uočiti, naročito po zadnjem kraju:
Savršeno je izveden. Isto važi i za sve komande, prstenove i prekidače. Otpori prilikom korišćenja su tačno onoliki koliki treba da budu. Osim toga, prekidači su tako dizajnirani da nema ni nehotičnih pomeranja.
Zonerica je odgovarajuća…
…čvrsta i matirana iznutra.
Sa njom izgleda još ozbiljnije:
..a najbolji dojam o ukupnoj dužini se dobija iz ovog ugla:
Stabilizator
Pogled sa strane, osim vrlo kvalitetnog spoljnog finiša, otkriva i nekoliko komandi:
Prvi je selektor raspona fokusa, gde biramo područje fokusiranja od 1,2 ili od 3 metra do beskonačnosti. Ukoliko radimo na daljinama većim od 3m, dobro je držati ga u desnom položaju, jer se skraćivanjem AF raspona omogućava još nešto brži efektivni odziv fokusa.
Drugi je standardni AF/MF prekidač, zatim prekidač kojim uključujemo stabilizator i selektor moda rada. Kao što smo već sretali, u jednom položaju on umanjuje stresanje snimka po obe ose, a u drugom samo po jednoj, čime doprinosi efektnijim panning (sa praćenjem objekta) snimcima.
Testiraćemo snagu stabilizatora…
Isključen:
Uključen:
Drugačiji kadar:
Nema sumnje da je ovaj stabilizator izuzetno snažan. Snimci su napravljeni sa ekspozicijama 0,5-0,6 sekundi, što je oko 20 puta duže od najduže koja se preporučuje u ovakvim situacijama.
Može se zaključiti da dobitak koji unosi stabilizator iznosi čak oko četiri blende, što je današnji apsolutni maksimum.
Nije zgoreg napomenuti da stabilizator punu efektivnost dostiže nekih pola sekunde nakon aktiviranja okidačem. Osim toga, treba voditi računa da nakon puštanja okidača on ostaje aktiviran oko jednu sekundu. To treba imati u vidu prilikom naglog skidanja sa tela tj. treba sačekati tu sekundu, jer u protivnom može doći do oštećenja stabilizatora.
U praksi, to ne predstavlja problem i na te detalje se čovek lako navikne. Da je stabilizator uključen, podseća vas i tiho zujanje iz objektiva, kao i daleko mirnija slika u tražilu.
Rezultati pri dnevnom svetlu
Prvi i najjači utisak koji se stiče u radu sa ovim objektivom je njegova neverovatna oštrina. Na druge dobre karakteristike objektiva L klase smo već navikli, ali uz sve njih (kao i dodatnu zaptivenost), oštrina koju isporučuje ovaj objektiv naprosto bode oči. Siguran sam da je to najoštriji 70-200mm objektiv uopšte.
Povrh toga, sa uključenim stabilizatorom ta oštrina ni najmanje ne opada, što je slučaj kod nekih drugih izvedbi (recimo kod Nikkor 18-200 VR, što možemo videti na ovoj stranici)
Primer:
Najnepovoljniji slučaj, 200mm, f4:
100% crop
Posebno oduševljava što je sve to kombinovano sa ultrasnažnim stabilizatorom.
Portret, zatvoren prostor, blizu 300mm (ekv.), 1/30s:
100% crop:
Pogledajmo i standardne test primere:
70mm
200mm
100% crop
Zaista izuzetni rezultati.
Rezultati u slabo osvetljenim prostorima
Snažan stabilizator daje potpuno novu dimenziju prilikom snimanja iz ruke u slabo osvetljenim prostorima:
1/6 s
100% crop
Portret,1/6 s
1/8s
1/15 s
320mm (ekv.), 1/30s
Evo malo i poznatih lica 🙂
Akciona snimanja pod veštačkim svetlom I
S obzirom na činjenicu da svetlosna jačina ovog objektiva nije među najjačim, on ne predstavlja najbolji izbor za snimanje sporta u slaboosvetljenim dvoranama sa veštačkim svetlom.
Međutim, ako uzmemo u obzir činjenicu da su njegove optičke performanse vrhunske i pri otvorenoj blendi i to na celokupnom rasponu, naslućujemo da se njime mogu postići dobri rezultati i pri takvim okolnostima.
Evropsko stonotenisko prvenstvo u Beogradskoj Areni je prava prilika za takvo ispitivanje:
Najpre par kadrova sa finalnog meča dvojice velemajstora: Timo Boll – Vladimir Samsonov
Napad:
Odbrana:
Iz drugog ugla, napad iz backhend-a:
Kontranapad:
Vidimo da se EOS 30 D kombinovan sa ovim objektivom u ovakvim uslovima – naprosto poigrava.
Michael Maze je ljubimac ženskog dela publike:
… a zbog vrhunskih rezultata, borbenosti i specifičnog temperamenta, Kalinikos Kreanga je veoma omiljen 🙂
U akciji…
…i predahu između setova
Evo i portreta neprikosnivenog evropskog šampiona, jedno vreme prvog na svetskoj rang listi – Timo Boll-a:
Akciona snimanja pod veštačkim svetlom II
Naš najbolji stonoteniser Slobodan Grujić bio je na potpuno drugom kraju Arene..
…ali ovaj objektiv izvlači detalje i tada:
100% crop
Adrian Crisan – Michael Maze:
Osim vrhunskih mečeva, ovo prvenstvo je bila i jedinstvena parada foto-opreme najviše klase:
Oštrina ovog objektiva omogućava da vidimo i najsitnije detalje:
100% crop
Očigledno da se u bolje osvetljenim salama ozbiljno može računati na njega, bez obzira na načelno slabiju svetlosnu jačinu.
Međutim, evo i dva snimka iz druge, slabije osvetljene hale:
U ovakvim slučajevima ekspozicija se približava kritičnim vrednostima neophodnim za zamrzavanje pokreta. Tada je ipak poželjno korišćenje f2,8 varijanti.
Test snimci u teškim uslovima i zaključak
Na dnevnom svetlu, osim oštrine, ovaj objektiv pokazuje i pun spektar prepoznatljivih L boja, kao i brzinu i preciznost AF mehanizma.
Još par portreta:
Posebno raduje što se nikakva izobličenja ne mogu primetiti. Evo snimka koji provocira pojavu hromatskih aberacija:
Najnepovoljniji slučaj, f4:
100% crop
Bez aberacija.
Noć, sa više neprijatnih tačkastih izvora svetla:
Podeskponiran snimak će možda bolje pokazati eventualne refleksije:
Nema ni traga od refleksija, “duhova”, ili bilo kakvih optičkih grešaka.
Konačna ocena
Šta je dobro:
Fascinantna oštrina u celom rasponu
Bez ikakvih optičkih anomalija
Odlična mehanička izrada, zaptiven
Veoma brz i precizan autofokus
Odlična reprodukcija boja
Mala težina
U pakovanju zonerica i futrola
Šta je moglo biti bolje:
Samo svetlosna jačina (ali u slučaju da je veća, cena bi tada zaista “bolela”)
Zaključak
Ovo je jedinstven objektiv. Ne pripada vrhu jedino svojom svetlosnim jačinom, a u svemu ostalom bez dileme je na njemu. Nemojte da vas zavara ono f4 na crvenom obodu, jer po oštrini, zaptivenosti, optičkim i mehaničkim kvalitetima, ovaj objektiv prevazilazi mnoge f2,8 rođake.
Samo oni koji dominantno snimanju akciju pod slabim svetlom imaju bolji izbor u f2,8 varijantama. Za sve ostale, ovo je objektiv snova. Nevelikih dimenzija, lagan, savršenih optičkih karakteristika, zaptiven, otporan i na manje udarce, brz i bez grešaka u radu, kupuje se jednom u životu. A kada na taj način razmislite o njemu, ni njegova cena se ne čini preteranom.
Nebojša Milanović, dipl.el. ing.