Početkom 2005. godine Olympus je predstavio je E-300 koji se svojim izgledom razlikovao od bilo kog SLR aparata viđenog u skorije vreme. Zbog toga što svetlost od ogledala do oka nije putovala kroz prizmu na vrhu kamere, već putem sistema ogledala, E-300 je uspeo da bude za “sprat” niži od drugih SLR aparata i tako je posedovao osetno manje dimenzije. Ipak, E-300 nije postigao neki značajan uspeh na sceni jeftinijih digitalnih SLR aparata, ne zato što je bio loš aparat, već zato što atipična konstrukcija nije bila prihvaćena kako treba. “Dežurni kritičari” lako su se vezivali za slabiju ergonomiju, lošije tražilo, šumovite fotografije pri većim brzinama senzora, a neretko je jedna od stavki bila i da je E-300 ružan fotoaparat. Ređe se spominjao kvalitet fotografija koji je bio bliži višoj, nego klasi u kojoj se E-300 nalazio, supersoničnom filteru koji je čistio senzor od prašine, kao i tome da je E-300 nudio prilično dobar odnos cene i kvaliteta. Ipak, nije sve tako crno i ne verujemo da je Olympus sa E-300 zabeležio i cent gubitka – daleko od toga, pa tako ne čudi što su ljudi iz Olympusa bili itekako “zagrejani” za pravljenje naslednika.
Taj naslednik nosi naziv E-330 i predstavljen je krajem januara 2006. godine. Pored promena uobičajenih za jedan model naslednik: po principu promeniti “svuda po malo”, E-330 je doneo i jednu mogućnost do sada ne viđenu na SLR aparatima, a u pitanju je živi prikaz na ekranu. Na koji način je implementirana ova mogućnost u jedan SLR aparat i da li je to jedina stvar na koju se E-330 oslanja ili je generalno dobar fotoaparat, možete pročitati u nastavku teksta.
Specifikacija
foto kamera
Olympus E-330
megapiksela
7.5
rezolucije
3136 x 2352, 2560 x 1920, 1600 x 1200, 1280 x 960, 1024 x 768, 640 x 480
raw
da
veličina senzora
17.3 x 13.0mm
tip senzora
Live MOS
kompatibilni objektivi
ZUIKO DIGITAL, FourThirds System lens.
autofokus
TTL
broj tačaka
3
izbor tačke
automatski ili ručni
način fokusiranja
Single AF, continuous AF, manual focus, single AF + MF, and continuous AF + MF
af lampa
blic kao AF lampa
kompenzacije ekspozicije
+/- 5 EV u koracima od 1/3, 1/2 ili 1
iso osetljivost
Auto, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600
shutter speed (brzina zatvarača)
60 – 1/4000s
bulb
8 min.
white balance (balans belog)
Auto, Lamp 1 (3000K), Fluorescent 1 (4000K), Fluorescent 2 (4500K), Fluorescent 3 (6600K), Daylight (5300K), Cloudy (6000K), Shade (7500K), Custom
merenje svetla
Digital ESP, centre-weighted average, spot, Highlight and shadow based spot metering
modovi blica
Auto, Red-eye reduction, Slow syncro with red-eye reduction, Slow syncro, 2nd curtain slow syncro, Fill-in, Off.
priključak za spoljni blic
Olympus hotshoe
aperature priority (prioritet blende)
da
shutter priority (prioritet zatvarača)
da
manual
da
scene
Portrait, Landscape, Landscape & Portrait, Night Scene, Night Scene & Portrait, Firework, Sunset, Macro, Nature macro, Sports, High Key, Low key, Document, Beach & Snow, Underwater macro, Underwater wide, Panorama, Candle, Children, Image Stabilizor
podešavanje kontrasta/oštrenja/zasićenosti boja
da
video klipovi (sa tonom)
ne
self timer (samookidač)
2s ili 12s
tip memorije
CF I / II, xD
količina memorije uz aparat
–
tražilo
optičko
LCD
2.5″, 215.250 tačaka
live histogram
ne
playback histogram
da
konekcija sa računarom
USB 2.0 Full speed
baterija
BLM-1 li ion
trajanje baterija
400 fotografija (CIPA standard)
masa
550 g (bez baterije i kartice)
dimenzije
140 x 87 x 72 mm
Pakovanje
– E-330 telo
– 14-45mm 1:3.5-5.6 objektiv
– BLM-1 punjiva Li-ion baterija
– BCM-2 punjač
– trka za nošenje
– USB kabal
– Video kabal
– Olympus Master (aplikacija na CD-u)
– osnovno uputstvo
– potpuno uputstvo (na CD-u)
Na testu smo imali standardno kit pakovanje sa objektivom uobičajenih specifikacija. Na ovoj adresi možete da pogledate u kakvim sve pakovanjima možete nabaviti E-330.
Tehnologija
TTL Optical Porro Finder
Kod SLR aparata svetlost se odbija od glavno ogledalo i odlazi do prizme koja dovršava dovođenje svetla do tražila, odnosno oka korisnika. Kod TTL Optical Porro tražila, kakvo imaju E-300 i E-330 Olympusi, svetlost se od glavnog ogledala ne odbija na gore, već u stranu i sistemom ogledala putuje levom stranom aparata, dok konačno ne stigne do tražila. Spomenuti sistem ogledala, između ostalog, zaslužan je za postojanje mogućnosti za implementiranje Live View (živi prikaz) opcije. Istina, jedna od većih zamerki “starog” E-300 Olympus SLR-a jeste bila tražilo, koje je bilo mračnije i manjih dimenzija u odnosu na konkurente i u odnosu na očekivanja kupaca.
Live view
Kao što je rečeno, E-330 je prvi SLR koji ima u potpunosti implementiranu mogućnost živog prikaza na LCD ekranu (neki modeli ranije su imali neke elemente živog prikaza, ali nikada potpuni). E-330 dovodi sliku na ekran pre nego što je ona snimljena na dva načina (A mod i B mod). U A modu sve je, tako reći, nepromenjeno u aparatu i svetlost koja putuje od ogledala do ogledala na tom putu nailazi na mali CCD senzor koji služi samo da bi na ekranu mogao da bude prikazan živi prikaz. U ovom modu, autofokus je moguć, merenje svetla je normalno, korišćenje optičkog tražila je moguće, prikaz na ekranu pokriva 92% onoga što će se eventualno snimiti, odziv okidača je trenutan, prikaz dubinske oštrine nije reprezentativan, a preview dubinske oštrine je moguć putem odgovarajućeg tastera. U B modu, ogledalo se podiže i zatvarač se otvara i koristi se glavni senzor aparata (Live MOS) za živi prikaz. Zbog toga što je ogledalo podignuto, a zatvarač otvoren, B mod ima svojih mana i prednosti. Autofokus nije moguć (samo ručni fokus), merenje svetla ne radi sve do samog momenta fotografisanja, korišćenje optičkog tražila nije moguće (zbog podignutog ogledala), prikaz na ekranu prikazuje upravo ono što će se eventualno fotografisati (100%, naspram 92% kod A moda), fotografisanje nije trenutno, već mora da prođe određeno vreme (oko 1 sekunda), da bi se zatvarač zatvorio i ogledalo vratilo na svoje mesto, pre nego što počne proces fotografisanja, prikaz dubinske oštrine je ispravan, a B mod poseduje i mogućnost 10x uvećanja prikaza, radi preciznijeg manuelnog fokusa. Naravno, korišćenje živog prikaza predstavlja mogućnost i ovaj aparat se ponaša kao i bilo koji drugi SLR, kada je ova mogućnost isključena.
SuperSonic Wave Filter
Jedna od zanimljivosti na Olympus SLR aparatima skorijeg datuma jeste i supersonični filter koji se nalazi između senzora i zatvarača. Filter služi da kao bedem od padanja prašine i prljavštine na senzor. Svaki put kada se aparat uključi, filter vibrira 35.000 puta u sekundi i sa njega spadaju prašina i prljavština na lepljivu traku koja se nalazi ispod (kako se prašina ne bi vratila nazad na senzor). Ne može se reći da se na ovaj način rešavaju sve brige oko prljanja senzora, ali nema sumnje da supersonični filter u Olympus aparatima značajno doprinosi održavanju senzora čistim i bezbrižnijem menjanju objektiva, pogotovo na terenu i lokacijama koje nisu apoteka.
E-500 poseduje “FourThirds” mesto za montiranje ZUIKO Digital objektiva. Listu objektiva možete da pogledate na ovoj adresi.
Kućište Olympus E-330 tela urađeno je u potpunosti od plastike. Međutim, u pitanju je plastika veoma visokog kvaliteta. Završna obrada je takođe na visokom nivou i celo telo deluje prilično čvrsto, postojano i kvalitetno. Moramo priznati da smo bili iznenađeni ergonomijom u prvom dodiru sa aparatom, jer se na osnovu fotografija to nije moglo otkriti, a nije tajna da iskustvo sa E-300 modelom nije ulivalo previše nade. Rukohvat je na novom modelu produžen, obložen boljim i prijatnijim materijalima, a napredak je osetan i sa zadnje strane aparata, gde se palac udobnije smešta i gde su tasteri pravilno raspoređeni. Za razliku od E-300, E-330 deluje kvalitetno i udobno kako i SLR aparat bilo koje klase treba da bude.
Spoljašnjost
Objektiv
Suština postojanja SLR aparata jeste jednostavnost izmene objektiva na tim aparatima. Zapravo, tela i objektivi se razvijaju potpuno odvojeno, što doprinosi postojanju većeg broja objektiva nego li aparata, što je dobro, jer svaki fotograf ima potrebu za minimum 2-3 objektiva (nekada je ta brojka mnogo veća), a zakoni fizike jednostavno onemogućavaju pravljenje jednog objektiva koji će zadovoljiti sve zahteve. Baš zbog svega ovoga, ne možemo reći da Zuiko Digital 14-45 mm objektiv “pripada” E-330, već je to samo objektiv koji dolazi u standardnom pakovanju sa objektivom. Zuiko digital 14-45 mm ima raspon ekv. lajka formatu 28-90 mm, a svetlosna moć je f3.5-5.6, što su uobičajene brojke za kit objektive. Izrada objektiva iako ne senzacionalna, jeste pristojna. Zum prsten i zumiranje je glatko i u vezi sa tim nemamo nikakvih zamerki, dok je prsten za fokusiranje i generalno osećaj ručnog fokusiranja na nešto nižem nivou. Zamerku moramo uputiti na nepostojanje skale udaljenosti, što otežava stvari prilikom ručnog fokusiranja. Što se tehničkih detalja tiče, objektiv je sačinjen od 12 elemenata koji se nalaze u 10 grupa i teži oko 285 grama.
Kao i svi SLR aparati niže klase, E-330 ima ugrađen blic. Kada se blic podigne, udaljen je 40 mm od objektiva, što je osrednji rezultat (poređenja radi, blic na Olympusu E-1 je udaljen čak 53 mm). Blic može da sinhronizuje do brzine zatvarača 1/180. E-330 nema odvojenu AF lampu, već se koristi blic kao asistencija AF sistemu u mračnim situacijama. U takvim slučajevima blic “strobuje”, ali mora se ručno podignuti, ukoliko već nije.
Sa desne strane aparata vidimo gumenu zaštitu iza koje se nalazi USB i AV konektor. Kod tražila vidi se i mali točkić za podešavanje dioptrije. USB konekcija je 2.0 Full Speed specifikacije, što znači da je kompatibilna sa 1.1 i 2.0 standardom, ali da je brzine samo koliko i 1.1 standard.
Sa desne strane nalazimo vratanca iza kojih se nalaze slotovi za memorijske kartice. E-330 kao i svaki Olympus u poslednjih nekoliko godina, ima slot za xD karticu. Pored toga, ovaj aparat ima i slot za CF (I i II) kartice, kao gotovo svaki digitalni SLR aparat.
Navoj
Metalni navoj za stativ nalazi se u ravni sa objektivom – baš onako kako se očekuje od jednog SLR aparata.
Hot shoe
Jedan SLR aparat teško bi mogao da se zamisli bez stopice za priključivanje eksternih bliceva. Na E-330 mogu da se priključe blicevi iz serije “E System” Olympusovih bliceva. Ukoliko je priključen jedan od ovih bliceva, odvija se stalna komunikacija sa podešavanjima u aparatu, pa je tako sa aparata moguće vršiti zum kontrolu ili korišćenje blica za redukciju crvenih očiju ili “slow sync” blic. Naravno, moguće je i priključenje “trećih” bliceva, ali je onda potrebno ručno podešavati te bliceve.
Točkić s modovima
M
M na točkiću predstavlja potpuni ručni mod, u kome je moguće odvojeno podešavati otvor blende i brzinu zatvarača.
S
S mod (shutter priority). Ukoliko se koristi shutter priority mod, kontrola širokog raspona brzina zatvarača je u rukama korisnika, dok aparat, zavisno od uslova i ostalih setovanja (pre svega ISO) automatski bira potreban otvor blende.
A
A mod (aperture priority). Korisnik sam određuje jednu od ponuđenih otvora blende, dok nakon merenja scene, aparat, zavisno od ostalih parametara, bira potrebnu brzinu zatvarača (shutter speed).
P
P mod na prvi pogled deluje kao prilično automatizovan, ali zapravo nije. Sve opcije su dostupne, dok su “samo” otvor blende i brzina zatvarača prepušteni automatici aparata.
Portrait
Snimanje portreta.
Landscape
Snimanje pejzaža.
Macro
Makro mod.
Sport
Snimanje brzih scena.
Night Scene
Snimanje noćnih scena.
Scene
Izbor jedne od scena: Firework, Sunset, Macro, Nature macro, Sports, High Key, Low key, Document, Beach & Snow, Underwater macro, Underwater wide, Panorama, Candle, Children, Image Stabilizor
E-330 ima ekran već viđen na E-500 modelu i, čini nam se, već korišćen na drugim Olympusovima aparatima. U pitanju je, bez dileme, i dalje jedan od najboljih LCD ekrana ikada ugrađen na bilo koji digitalni fotoaparat. Ima dijagonalu od 2.5 inča i rezoluciju od čak 215.250 tačaka. Pored toga, ekran poseduje prilično širok ugao gledanja, a ima i zaštitni premaz, koji se bori protiv refleksije. Takođe, ovo je prvi ekran na SLR aparatima, kojem može da se menja položaj (videti animaciju iznad). Kada smo ranije opisivali Olympus aparate koji imaju pokretne ekrane rekli smo da nam se ne dopada ovakav mehanizam za pomeranje ekrana i ostaćemo pri tom stavu i da smo na aparatima drugih kuća viđali bolje načine promene položaja ekrana.
Kada je o živom prikazu reč, nije sve tako sjajno. U situacijama sa jakim svetlom (po danu) prikaz uspeva da održi pristojan kvalitet, ali se kvalitet smanjuje zajedno sa smanjenjem intenziteta svetla. Ukoliko je “Live View Boost” opcija uključena, onda će se osvetljenost prikaza održavati uz značajno povećanja šuma na ekranu, pa će čak prikaz postajati i crno-beli, kako bi prikaz bio koliko-toliko svetao. Ukoliko je spomenuta opcija isključena, ove pojave se neće dešavati, ali će zato osvetljenost živog prikaza zavisiti od osvetljenosti scene.
Dial
Točkić koji zapravo ima opciju tastera “levo” i “desno”, s tim što omogućava najrazličitija podešavanja na aparatu, znatno brže od korišćenja kursorskih tastera, dok i njegova dostupnost doprinosi bržem radu sa ovim aparatom.
Tražilo
Kao što je rečeno, E-330 ima Optical Porro tražilo, koje u startu baš i ne obećava neke posebne rezultate. Nažalost, E-330 ima prilično malo tražilo, a u odnosu na E-300 ovo je ovoga puta i nešto mračnije, zbog jednog ogledala koje je moralo da pretrpi izmene kako bi svetlost mogla da dođe do malog CCD senzora i kako bi A mod živog prikaza (ranije opisano u tekstu) bio moguć. Gumeni uložak oko tražila moguće je skinuti radi korišćenja dodataka.
Live view taster
Sa zadnje strane aparata nalazi se taster koji služi za odabir načina živog prikaza (opisano ranije u tekstu).
Meni
fotografisanje
pregled
parametri
ISO osetljivost
balans belog
opcije sa bojama
blic
kompenzacija blica
način merenja
AF mod
veličine fotografija
Card setup
Brisanje fotografija ili formatiranje kartice.
Custom reset setting
Odabir ličnog resetovanja podešavanja.
Picture mode
Biranje foto efekata.
Gradiation
Kontrola dinamičkog opsega.
Image quality
Biranje veličine fotografija i kompresije; korišćenje RAW i TIFF kompresije.
Exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije.
Noise reduction
Redukcija šuma na dužim ekspozicijama.
White balance
Balans belog.
ISO
ISO osetljivost.
Metering
Način merenja scene.
Flash mode
Biranje moda blica.
Flash exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije blica.
Drive
Uključivanje samookidača ili snimanja sekvenci (continuous)
AF mode
Biranje načina fokusiranja
AF
Biranje tačke fokusa.
WB BKT
“Bracket” za balanse belog.
AE BKT
“Bracket” za ekspoziciju.
FL BKT
“Bracket” za blic.
MF BKT
“Bracket” za fokus.
Anti-shoock
Ostavljanje ogledala otvorenog (1-30s) kako
Slide show
Automatska reprodukcija snimljenih fotografija.
Image rotation
Rotiranje fotografija.
Edit
Korigovanje fotografija na samoj kameri.
DPOF print marking
Obeležavanje fotografija za štampanje na DPOF kompatibilnom štampaču.
Copy all
Kopiranje fotografija sa jedne memorijske kartice na drugu.
ISO step
Biranje ISO “koraka”: 1EV ili 1/3 EV.
ISO boost
Omogućavanje korišćenja ISO osetljivosti većih od 400.
ISO limiter
Podešavanje maksimalne moguće ISO osetljivosti prilikom korišćenja Auto ISO moda.
EV step
Biranje EV “koraka”: 1/3EV, 1/2EV, 1EV.
All WB
Precizno podešavanje WB setovanja.
HQ
Definisanje kompresije fotografija za HQ podešavanje.
SQ
Definisanje veličine fotografija i kompresije za SQ podešavanje.
Manual flash
Uključivanje / isključivanje ručnog određivanja snage blica.
Flash/exposure compensation
Vezivanje kompenzacije ekspozicije za snagu blica.
Sync speed
Određivanje sinhronizacije za eksterni blic: 1/60 – 1/180 sec.
Auto flash pop-up
Uključivanje / isključivanje automatskog podizanja blica na aparatu.
Live View Boost
Posvetljavanje live prikaza.
Dial
Definisanje korišćenja funkcijskog točkića.
AEL/AFL
Definisanje moda fokusa prilikom zaključavanja ekspozicije (AEL) i fokusa (AFL).
AEL/AFL memo
Pamćenje AEL i AFL opcije.
AEL Metering
Način merenja svetla prilikom korišćenja opcije zaključavanja ekspozicije (AEL).
Qucik erase
Ukoliko je ova opcija uključena, prilikom brisanja fotografija, aparat neće pitati za potvrdu, već će je trenutno obrisati!
RAW+JPEG erase
Brisanje JPEG-a, RAW-a ili celih RAW+JPEG kombinacija.
Custom button
Određivanje funkcije Custom tastera.
My mode setup
Memorisanje ličnih podešavanja.
Focus ring
Definisanje smera rotacije prstena za fokusiranje.
AF illuminator
Korišćenje blica kao AF lampe.
Reset lens
Release Priority S
Da li će kamera snimiti fotografiju pri “single AF” modu iako fokus nije zaključan.
Release Prority C
Da li će kamera snimiti fotografiju pri “continuous AF” modu iako fokus nije zaključan.
Frame Assist
Okviri za asistenciju pri kadriranju.
Date/time
Podešavanje vremena i datuma.
CF/xD
Biranje memorijskog slota.
File name
Resetovanje numeracije fajlova nakon promene kartice.
Edit filename
Oblikovanje naziva fajlova.
LCD brightness
Podešavanja osvetljenje LCD ekrana.
Language
Biranje jezika.
Video out
Biranje video standarda za TV izlaz.
Beep
Uključivanje / isključivanje “bip” tonova.
Rec view
Podešavanje da li će se i koliko upravo snimljena fotografija prikazivati na ekranu.
Sleep
Definisanje posle koliko vremena će aparat otići u stanje mirovanja.
Autp power off
Definisanje posle koliko vremena će se aparat isključiti.
Button timer
Screen
Podešavanja početnog ekrana.
Ctl panel color
Biranje boje menija.
Priority set
Opcija kojom se definiše da li je “yes” ili “no” ponuđeno kao prva opcija prilikom ovakvih operacija.
USB mode
Biranje USB moda (Auto, storage, control, easy print, custom print).
Color space
sRGB ili AdobeRGB
Shading comp.
Doprinosi smanjivanju zamračenih ćoškova.
Pixel Mapping
Sakrivanje hot piksela.
Cealning mode
Podizanje ogledala kako senzor bio dostupan za čišćenje.
Firmware
Update i pregled firmawarea.
E-330 u praksi
Na našim sajtovima nije izašao test Olympus E-300 fotoaparata, ali je opšte mišljenje o ovom aparatu dobro poznato i teško da bilo koji zaljubljenik u foto igračke može da zaboravi (negativan) kontakt sa ovim aparatom. Srećom, E-330 generalno deluje kao bolji aparat. Da bi bilo koji SLR aparat poželeo da dobije epitet “dobar” mora da ima odličnu ergonomiju, a E-330 to zaista ima. Po našem mišljenju, ovaj aparat u ruci leži odlično, najviše zahvaljujući dobro oblikovanom i dovoljno velikom rukohvatu. Zadovoljni smo što Olympus nije napravio grešku nekih konkurenata, koji su, bez i malo pameti, smanjili dimenzije aparata i narušili ergonomiju i udobnost korišćenja (nećemo vam reći da mislimo na Canon i model 350D).
Kada je o performansama reč, E-330 se drži prilično dobro, osim kada govorimo o vremenu potrebnom za uključivanje aparata. Kao što smo ranije rekli, svaki put kada se aparat uključi, supersonični filter se aktivira i uklanja prašinu sa senzora, što drastično produžava vreme potrebno za uključivanje E-330-ice. Naše mišljenje jeste da je uključivanje ovog filtera svaki put kada se aparat uključi nepotrebno i da bi mnogo bolje bilo da se supersonični filter uključuje na određeni vremenski period (na jedan ili dva dana) ili svaki put kada se menja objektiv. Nadamo se da Olympus čuje naše kritike i da će na nekim sledećim modelima ili čak novim verzijama firmwarea za postojeće modele, reorganizovati ovu, inače prilično korisnu, opciju.
operacija
uključivanje aparata u mod za fotografisanje
2.5
uključivanje aparata u mod za pregled
–
isključivanje aparaza iz moda za fotografisanje
0.2
isključivanje aparata iz moda za pregled
0.2
prelazak iz moda za fotografisanje na pregled
0.1
prelazak iz pregleda na mod za fotografisanje
0.1
zumiranje (iz wide u tele)
–
od isključenog aparata do snimljene fotografije
3.3
Što se fokusiranja tiče, E-330 jeste bolji od svih DSC aparat koji smo probali (što je i očekivano), ali nam se i dalje čini da tu nije sve kako bi trebalo. Naravno, jasno da je fokusiranje u situacijama sa dovoljno ili osrednje svetla, prilično brzo i veoma precizno i za jedan SLR aparat to ne treba ni spominjati, ali “problemi” nastaju teškim (mračnim) svetlosnim uslovima. Iako bolji od E-500, ni E-330 nas nije oduševio u, istina, teškim situacijama za fokusiranje. Da li je problem u kit objektivu, AF sistemu ili blicu (koji “strobovanjem” predstavlja lampu za asistenciju AF sistemu) ne možemo tačno da kažemo. Da ne dođe do zabune, ukoliko nikada niste videli SLR aparat, E-330 će vas fascinirati svojim AF mogućnostima (kao i bilo koji drugi SLR), pa čak ni iskusni korisnici neće primetiti neke probleme (osim da bi bilo dobro da je kit objektiv malo brži), ali se ne bi ljutili za bolje mogućnosti fokusiranja u teškim svetlosnim uslovima.
Fotografije
Sve fotografije su snimljene u najvišoj rezoluciji i najfinijoj kompresiji, pri ISO 100, osim ako drugačije nije naglašeno. Veličina fotografija je između 4.5 i 5 MB.
Kada je o fotografijama reč, može se reći da im nedostaje oštrine, kako zbog slabijeg oštrenja tokom procesiranja (moguće korigovati u samoj kameri), tako i zbog objektiva koji ipak samo služi da popuni pakovanje. Sa druge strane dinamika fotografija je dobra, reprodukcija boja je dobra, ali uvek treba očekivati više. Interno procesiranje je očigledno okrenuto ka stvaranju fotografija koje će se više dopasti “običnim” korisnicima. Slabosti procesiranja vide se i prilikom snimanja na visokim ISO osetljivostima, kada interni alogritam ne može da se na pravi način izbori sa šumom, pa E-330 na visokim ISO osetljivostima pruža fotografija sa većim nivoom šuma nego konkurentski aparati. Međutim, ukoliko ste iskusni korisnik, sa E-330-icom možete ostvariti fantastične rezultate snimanjem u RAW formatu i kasnijim konvertovanjem, kako na polju generalnog unapređivanja fotografija, tako i na polju smanjivanja šuma na visokim ISO osetljivostima.
Utisci
Iako pompezno najavljivan, E-330 kao pojava deluje pomalo čudno za sve ljude koji temeljnije prate dešavanja na foto sceni. E-330 predstavlja aparat osnovne SLR klase, koji svojom cenom nalazi skoro na pola puta do više klase SLR aparata. Naime, E-330 je osetno skuplji od već opisanog E-500 modela, a u odnosu na taj aparat, donosi “samo” Live View opciju. Naravno, Live View opcija predstavlja revoluciju na sceni SLR aparata, ali i tu se može postaviti pitanje da li je to ono što je korisnicima potrebno. Naravno, pre nekoliko godina, SLR aparate su manje-više imali samo (polu)profesionalci, ali je danas priča drugačija. SLR digitalni fotoaparati su znatno jeftiniji, a obustavljanje proizvodnje i razvoja prosumer aparata, nateralo je napredne amatere da zakorače u SLR vode. Baš zbog toga, Live View opcija može da bude jedan od glavnih aduta u prodaji ovog aparata, ali pitanje koliko će ljudi izabrati E-330, naspram jeftinijeg E-500 modela ili konkurenata iz Canona i Nikona.
Sa druge strane, pogrešili bi kada ne bi rekli da smo zaista uživali tokom testiranja i korišćenja ovog aparata. Oblik aparata i ležanje u ruci su prilično dobri, kontrola je na visokom nivou, dostupnost podešavanja i lakoća korišćenja su za svaku pohvalu. Čak nam ni slabije tražilo nije previše smetalo. Sve kontrole na aparatu su bile jednostavne, dostupne i logično organizovane. Sve je delovalo ozbiljno i profesionalno, iako je ovo aparat koji pripada klasi koju proizvođači vole da zovu “amaterska SLR”. E-330 je zaista kvalitetan aparat, ali je to i već opisani E-500. Istina, Live View opcija nije mala stvar, ali čini nam se da iskusniji korisnici nisu spremni da izdvoje dodatna sredstva za tu opciju (uvek će se radije opredeliti za još jedan objektiv). Da pisac ovih redova treba svojim parama da kupi Olympus SLR, to bi sigurno bio E-500, ali to ne znači će E-330 skupljati prašinu u rafovima, već je očigledno okrenut nekoj novoj generaciji SLR korisnika, koja se tek razvija. Na kraju krajeva, iako se bez Live View opcije lako živi, nije tajna da je ova opcija neretko veoma korisna i čini nam se da Olympus sa E-330-icom igra baš na tu kartu (pa još ako cena ovog aparata malo opadne…).
Aparat na test ustupio Olympus