Nije tako daleko vreme kada su svi digitalni fotoaparati bili preskupi i nedostupni. Međutim vreme je faktor koji se kod tehničkih uređaja, a pogotovo fotoaparata ne može predvideti. Od kako je pre gotovo dva veka Joseph Nicéphore Niépce prikazao svetu prvu fotografiju, ništa se nije promenilo u finalnom proizvodu – fotografiji. Umetnici su oduvek na fotografisanje gledali kao “slikanje svetlom” i nije ih interesovalo da li je sprava kojom fotografišu poslednji krik tehnike svog vremena, sve dok je radila svoj posao. I dok je cela istorija fotografije za umetnike i one koji se tako osećaju bila jedna melodrama, dotle je inženjere koji prave fotoaparate bila prava noćna mora. Ne samo da konstruktori fotoaparata decenijama nisu imali mira, već se čini da se razvoj fotoaparata svakodnevno ubrzavao, te da je poslednjih par godina taj razvoj dostigao hiper stanje. U početku se mislilo da će smeštanje elektronskog senzora umesto filma biti jedina krupna promena, ali se ispostavilo da su kompjuterski čipovi i elektronska kola preuzeli i digitalnu fotografiju, što se pokazalo kao dobro rešenje…
Olympus je odlučio da unese još inovacija i krajem septembra 2005. godine predstavio je SLR aparat E-500. E-500 je predstavljen godinu dana posle E-300 modela, koji je u osnovi bio dobar SLR, ali ga je neuobičajeni dizajn uskratio od nekih značajnijih uspeha. Pored toga, cela serija ZUIKO Digital objektiva nije bila dovoljno velika. Godinu i kusur dana kasnije situacija se promenila i Olympusov pulen izgleda, što unutra, što spolja, onako kako treba da izgleda jedan digitalni SLR aparat, dok na listi objektiva u ponudi ne možete da nađete da nešto fali.
Specifikacija
foto kamera
Olympus E-500
megapiksela
8.0
rezolucije
3264 x 2448, 3264 x 2448, 3264 x 2448, 3264 x 2448, 3200 x 2400, 2560 x 1920, 1600 x 1200, 1280 x 960, 1024 x 768, 640 x 480
raw
da
veličina senzora
17.3 x 13.0mm
tip senzora
CCD
kompatibilni objektivi
ZUIKO DIGITAL, FourThirds System lens.
autofokus
TTL
broj tačaka
3
izbor tačke
automatski ili ručni
način fokusiranja
Single AF, continuous AF, manual focus, single AF + MF, and continuous AF + MF
af lampa
blic kao AF lampa
kompenzacije ekspozicije
+/- 5 EV u koracima od 1/3, 1/2 ili 1
iso osetljivost
Auto, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600
shutter speed (brzina zatvarača)
60 – 1/4000s
bulb
8 min.
white balance (balans belog)
Auto, Lamp 1 (3000K), Fluorescent 1 (4000K), Fluorescent 2 (4500K), Fluorescent 3 (6600K), Daylight (5300K), Cloudy (6000K), Shade (7500K), Custom
merenje svetla
Digital ESP, centre-weighted average, spot, Highlight and shadow based spot metering
modovi blica
Auto, Auto FP, Manual, Red-Eye
priključak za spoljni blic
Olympus hotshoe
aperature priority (prioritet blende)
da
shutter priority (prioritet zatvarača)
da
manual
da
scene
portrait, landscape + portrait, night + portrait, child, beach & snow, sport, landscape, night scene, fireworks, sunset, macro, high key, low key, candle, museum, documentst.
podešavanje kontrasta/oštrenja/zasićenosti boja
da
video klipovi (sa tonom)
ne
self timer (samookidač)
2s ili 12s
tip memorije
CF I / II, xD
količina memorije uz aparat
–
tražilo
optičko
LCD
2.5″, 215.250 tačaka
live histogram
ne
playback histogram
da
konekcija sa računarom
USB
baterija
Li-Ion, BLM-1 ili LBH-1
trajanje baterija
400 fotografija (CIPA standard)
masa
435 g (bez baterije i kartice)
dimenzije
129.5 x 94.5 x 66 mm
Pakovanje
– Olympus E-500 telo
– Olympus ZUIKO Digital 14-45 mm 1:3.5-5.6 objektiv
– BLM-1 punjiva lithium-Ion baterija
– BCM-2 punjač za bateriju
– Traka za nošenje
– USB kabal
– Video kabal
– Olympus Master – CD sa softverom i drajverima
– Osnovno uputstvo
– Kompletno uputstvo (na CD-u)
Napomena da se ovakvo pakovanje dobija uz “E-500 kit”, te da je moguće kupiti telo (uz propratnu opremu) bez objektiva, kao i “DZK kit” u kome pored 14-45 mm objektiva, stiže i 40-150mm 3.5-4.5 objektiv.
Spoljašnost
Olympus E-500 u plastičnom kućištu krije čvrstu metalnu konstrukciju. Kvalitet plastike je na veoma visokom nivou, dok je završna obrada savršeno precizna. Iako spada u “entry level” klasu digitalnih SLR aparata, E-500 ostavlja sjajan fizički utisak. Rukohvat je dovoljno veliki, udoban, precizno dizajniran i obložen materijalom koji štiti od klizanja.
E-500 poseduje “FourThirds” mesto za montiranje ZUIKO Digital objektiva. Listu objektiva možete da pogledate na ovoj adresi. Senzor je te veličine da je faktor isecanja 2x, tako da sve dužine objektiva treba duplirati, kako bi se dobili podaci ekvivaletni 35 milimetarskom formatu.
Za razliku od E-300 modela, E-500 ima blic koji se automatski podiže kada je to potrebno (ali je ovo mogućnost moguće isključiti). Kada je blic podignut, nalazi se čak 53 mm od objektiva. Olympus nije objavio podatke o dometu ovog blica, ali je smo tokom korišćenja ustanovili da je blic prilično jak. E-500 nema odvojenu AF lampu, ali tu funkciju obavlja blic. Za razliku od nekih aparata, moguće je ne koristiti blic kada on ima funkciju AF lampe. E-500 poseduje stopicu (Hot Shoe) za povezivanje eksternih Olympus (FL-20, FL-36, FL-50) bliceva ili nekih drugih, uz napomenu da je te “druge” bliceve potrebno ručno podešavati prilikom fotografisanja. Olympus E-500 sinhronizuje blic do 1/180s brzina.
Self lampa i IC
Ispod natpisa E-500 nalazi se lampa koja treperi prilikom korišćenja samookidača. Takođe, ovo je senzor za daljinski upravljač koji se nalazi na listi dodatne opreme.
14-45 mm kit objektiv
Objektiv koji se dobija uz uobičajeni E-500 kit nosi očekivane oznake za objektiv ove namene. Kao što smo rekli, faktor isecanja je 2x, tako da prevedeno u “lajka” format ovaj objektiv ima raspon od 28-90 mm. Najveći otvor blende iznosi F3.5 u širokom i F5.6 u tele položaju, dok je najmanji otvor blende F22. Izrada objektiva nije senzacionalna, ali deluje kvalitetno, dok je ergonomija na vrlo dobrom nivou. Činjenica da prilikom ručnog fokusiranja ne pomerate sočiva, već samo govorite elektronici objektiva da to čini, nije toliko zabrinjavajuća, koliko nedostaje prikaz trenutne udaljenosti fokusa.
Sa leve strane aparata pored alke za kačenje trake, ispod gumene zaštite, nalazimo i univerzalni USB i konektor za Video kabal.
Sa desne strane vidimo drugu alku i vratanca prosečnog kvaliteta ispod kojih se nalaze slotovi za xD i CF (I i II) memorijske kartice. Kako su CF jeftinije od xD kartica, a kako su one kvalitetnije i brže od xD kartice, te kako se E-500 ne dobija nikakav vid memorije, toplo savetujemo kupovinu neke CF kartice od makar 512 MB.
Sa donje strane aparata, ispod ne preterano čvrstih vrata sa mehanizmom za zaključavanje, nalazi se BLM-1 baterija.
Navoj za stativ
Navoj za stativ je metalan i nalazi se u ravni sa objektivom – baš onako kako se očekuje od jednog SLR aparata.
Dial
Točkić koji zapravo ima opciju tastera “levo” i “desno”, s tim što omogućava najrazličitija podešavanja na aparatu, znatno brže od korišćenja kursorskih tastera, dok i njegova dostupnost doprinosi bržem radu sa ovim aparatom.
Točkić s modovima
M
M na točkiću predstavlja potpuni ručni mod, u kome je moguće odvojeno podešavati otvor blende i brzinu zatvarača.
S
S mod (shutter priority). Ukoliko se koristi shutter priority mod, kontrola širokog raspona brzina zatvarača je u rukama korisnika, dok aparat, zavisno od uslova i ostalih setovanja (pre svega ISO) automatski bira potreban otvor blende.
A
A mod (aperture priority). Korisnik sam određuje jednu od ponuđenih otvora blende, dok nakon merenja scene, aparat, zavisno od ostalih parametara, bira potrebnu brzinu zatvarača (shutter speed).
P
P mod na prvi pogled deluje kao prilično automatizovan, ali zapravo nije. Sve opcije su dostupne, dok su “samo” otvor blende i brzina zatvarača prepušteni automatici aparata.
Auto
AUTO – mod u kome su tek najosnovnija podešavanja dostupna korisniku. Paramtetri ekspozicije, kao i druga napredna setovanja, nisu dostupna, što znači da je mod predviđen za totalne početnike.
Portrait
Snimanje portreta.
Landscape
Snimanje pejzaža.
Macro
Makro mod.
Sport
Snimanje brzih scena.
Night Scene
Snimanje noćnih scena.
Scene
Izbor jedne od scena: portrait, landscape + portrait, night + portrait, child, beach & snow, sport, landscape, night scene, fireworks, sunset, macro, high key, low key, candle, museum, documentst.
Tražilo
Kako LCD ekrani kod SLR aparata služe za pregled fotografija, tako se fotografisanje vrši uz pomoć optičkog tražila. Nažalost, tražilo na Olympus E-500 je manje nego što smo očekivali, što definitivno nije za pohvalu. U početku stičete utisak da gledate kroz tunel, dok sve deluje bolje posle procesa navikavanja, ali i dalje ostaje mišljenje da je E-500 morao da ima veće tražilo. Tražilo poseduje korekciju dioptrije. Desno unutar tražila nalazi se mali mono LCD ekran koji sadrži potrebne informacije o bitnim podešavanjima aparata.
Ekran
Veliki LCD ekran sa zadnje strane aparata, kao što smo od Olympusa u poslednje vreme navikli, jeste sjajan. Dijagonala je čak 2.5 inča, a rezolucija 215.000 tačaka. Prikaz na ekranu je svetao i oštar, dok problem ne predstavlja ni korišćenje aparata pod jakim svetlom, jer ekran poseduje sloj protiv refleksije.
Ekran – prikaz
Opcije i podešavanja
balans belog
korekcija boja
foto efekti
blic
kompenzacija eks. blica
merenje svetla
biranje AF načina
biranje AF tačke
samookidač i “continious”
sRGB ili Adobe RGB
oštrenje
kontrast
kontrola dinamičkog opsega
zasićenost boja
veličina i kompresija fotografija
Card setup
Brisanje fotografija ili formatiranje kartice.
Custom reset setting
Odabir ličnog resetovanja podešavanja.
Picture mode
Biranje foto efekata.
Gradiation
Kontrola dinamičkog opsega.
Image quality
Biranje veličine fotografija i kompresije; korišćenje RAW i TIFF kompresije.
Exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije.
Noise reduction
Redukcija šuma na dužim ekspozicijama.
White balance
Balans belog.
ISO
ISO osetljivost.
Metering
Način merenja scene.
Flash mode
Biranje moda blica.
Flash exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije blica.
Drive
Uključivanje samookidača ili snimanja sekvenci (continuous)
AF mode
Biranje načina fokusiranja
AF
Biranje tačke fokusa.
WB BKT
“Bracket” za balanse belog.
AE BKT
“Bracket” za ekspoziciju.
FL BKT
“Bracket” za blic.
MF BKT
“Bracket” za fokus.
Anti-shoock
Ostavljanje ogledala otvorenog (1-30s) kako
Slide show
Automatska reprodukcija snimljenih fotografija.
Image rotation
Rotiranje fotografija.
Edit
Korigovanje fotografija na samoj kameri.
DPOF print marking
Obeležavanje fotografija za štampanje na DPOF kompatibilnom štampaču.
Copy all
Kopiranje fotografija sa jedne memorijske kartice na drugu.
ISO step
Biranje ISO “koraka”: 1EV ili 1/3 EV.
ISO boost
Omogućavanje korišćenja ISO osetljivosti većih od 400.
ISO limiter
Podešavanje maksimalne moguće ISO osetljivosti prilikom korišćenja Auto ISO moda.
EV step
Biranje EV “koraka”: 1/3EV, 1/2EV, 1EV.
All WB
Precizno podešavanje WB setovanja.
HQ
Definisanje kompresije fotografija za HQ podešavanje.
SQ
Definisanje veličine fotografija i kompresije za SQ podešavanje.
Manual flash
Uključivanje / isključivanje ručnog određivanja snage blica.
Flash/exposure compensation
Vezivanje kompenzacije ekspozicije za snagu blica.
Sync speed
Određivanje sinhronizacije za eksterni blic: 1/60 – 1/180 sec.
Auto flash pop-up
Uključivanje / isključivanje automatskog podizanja blica na aparatu.
Dial
Definisanje korišćenja funkcijskog točkića.
AEL/AFL
Definisanje moda fokusa prilikom zaključavanja ekspozicije (AEL) i fokusa (AFL).
AEL/AFL memo
Pamćenje AEL i AFL opcije.
AEL Metering
Način merenja svetla prilikom korišćenja opcije zaključavanja ekspozicije (AEL).
Qucik erase
Ukoliko je ova opcija uključena, prilikom brisanja fotografija, aparat neće pitati za potvrdu, već će je trenutno obrisati!
RAW+JPEG erase
Brisanje JPEG-a, RAW-a ili celih RAW+JPEG kombinacija.
Custom button
Određivanje funkcije Custom tastera.
My mode setup
Memorisanje ličnih podešavanja.
Focus ring
Definisanje smera rotacije prstena za fokusiranje.
AF illuminator
Korišćenje blica kao AF lampe.
Reset lens
Release Priority S
Da li će kamera snimiti fotografiju pri “single AF” modu iako fokus nije zaključan.
Release Prority C
Da li će kamera snimiti fotografiju pri “continuous AF” modu iako fokus nije zaključan.
Date/time
Podešavanje vremena i datuma.
CF/xD
Biranje memorijskog slota.
File name
Resetovanje numeracije fajlova nakon promene kartice.
Edit filename
Oblikovanje naziva fajlova.
LCD brightness
Podešavanja osvetljenje LCD ekrana.
Language
Biranje jezika.
Video out
Biranje video standarda za TV izlaz.
Beep
Uključivanje / isključivanje “bip” tonova.
Rec view
Podešavanje da li će se i koliko upravo snimljena fotografija prikazivati na ekranu.
Sleep
Definisanje posle koliko vremena će aparat otići u stanje mirovanja.
Autp power off
Definisanje posle koliko vremena će se aparat isključiti.
Button timer
Screen
Podešavanja početnog ekrana.
Ctl panel color
Biranje boje menija.
Priority set
Opcija kojom se definiše da li je “yes” ili “no” ponuđeno kao prva opcija prilikom ovakvih operacija.
USB mode
Biranje USB moda (Auto, storage, control, easy print, custom print).
Color space
sRGB ili AdobeRGB
Shading comp.
Doprinosi smanjivanju zamračenih ćoškova.
Pixel Mapping
Sakrivanje hot piksela.
Cealning mode
Podizanje ogledala kako senzor bio dostupan za čišćenje.
Firmware
Update i pregled firmawarea.
Olympus E-500 u praksi
Iako je kućište ovog aparata urađeno od plastike utisak koji E-500 ostavlja jeste za svaku pohvalu. Pored toga, rukohvat je dovoljno veliki i udoban, precizno dizajniran, a i prevučen je materijalom koji će da umanji klizanje iz ruke. E-500 ima manju masu, ali i veće dimenzije od suparničkih aparata iz klase. Manja masa u određenoj meri je uvek dobrodošla, ali smatramo da trend smanjivanja SLR aparata (ko je rekao Canon 350D?) nema puno smisla. Glavnu ulogu kod ovih aparata igra objektiv i objektivi za ove aparata ne mogu i ne smeju da budu mali, pa tako ukoliko smanjite telo aparata, dobijete samo lepše brojke na papiru, ali i lošiju ergonomiju u praksi. Pohvale za nešto manju masu, ali pre svega za optimalne dimenzije i odlično ležanje u ruci, uz zamerku da za E-500 nema “battery grip”.
Olympus E-500 je ostvario sjajne rezultate gde bitnu ulogu ne igra vreme uključivanja aparata. Naime, prilikom svakog uključivanja aparat prolazi kroz proces čišćenja senzora od prašine što oduzima većinu vremena.
operacija
Olympus E-500
uključivanje aparata u mod za fotografisanje
2.8
uključivanje aparata u mod za pregled
3.0
isključivanje aparaza iz moda za fotografisanje
0.2
isključivanje aparata iz moda za pregled
0.1
prelazak iz moda za fotografisanje na pregled
0.5
prelazak iz pregleda na mod za fotografisanje
0.1
od isključenog aparata do snimljene fotografije
3.1
Snimanje sekvenci (continuous) – broj snimanja u sekundi – naša merenja (više = bolje)
2 fps
SP500
Zapravo, brzina snimanja sekvenci ovog Olympusa iznosi 2.5 fotografije u sekundi, a naša merenja nisu mogla da pokažu bolje rezultate, jer smo bili ograničeni slabijom memorijskom karticom. 2.5 fotografije po sekundi jeste dobar rezultat, ali čini se da bi jedan SLR aparat morao na ovom polju da bude još bolji.
Kada je reč o fokusiranju, situacija jeste odlična, ali ne i fantastična, kako se od jednog SLR aparata očekuje. Fokusiranje je u situacijama sa dovoljno i ne baš dovoljno svetla, sa kit objektivom veoma brzo i precizno. Problem nastaje kada je potrebno fokusirati u relativno mračnim uslovima, koji uglavnom ne predstavljaju problem aparate iz klase, kada se blic u ulozi AF lampe ne snalazi baš najbolje. Iako smo očekivali da E-500 pod “romantičnim” osvetljenjem bez problema zaključava fokus, to ipak nije slučaj. U 95% slučajeva E-500 će fokusirati brzo i precizno, dok će za onih ostalih 5% morati da se koristi neki od eksternih Olympus bliceva koji sadrže lampu za asistenciju AF sistemu. Lag okidača je na profesionalnom nivou i teško ga je registrovati.
Fotografije
Sve fotografije su snimljene u najvećoj rezoluciji i najfinijoj kompresiji uz ISO 100, osim ako nije drugačije naznačeno. Veličina fajlova je između 4.44 i 5.51 MB
Pomalo je nezahvalno pričati o kvalitetu fotografija jednog SLR aparata. Pre svega, svi ovi aparati imaju senzore znatno veće nego i najveći senzori u DS (običnim) kamerama, tako da je druga osnovna prepreka ka kvalitetu fotografija takođe izbegnuta. Prva prepreka je izbegnuta upotrebom velikih i kvalitetnih objektiva. Kod “običnih” aparata objektiv igra glavnu ulogu po pitanju kvaliteta fotografija, ali kod SLR aparata objektiv igra dvostruko bitniju ulogu u kvalitetu fotografija. Kada se setimo da je osnovna odlika ovih fotoaparata mogućnost montiranja najrazličitijih objektiva, onda je jasno zašto je nezahvalno pričati o kvalitetu fotografija. Takođe, bezbroj podešavanja unutar samog aparata značajno utiče na finalan izgled fotografije. Ono o čemu može da se priča, jeste nivo šuma na visokim ISO osetljivostima i po tom pitanju Olympus E-500 ne može da se pohvali. Iako nivo šuma nije zabrinjavajući i iako je mnogostruko niži nego kod “običnih” fotoaparata, ma koliko oni kvalitetni bili, neosporno je E-500 po ovom pitanju (malo) iza konkurencije. Obzirom da su svetlosni uslovi prilikom snimanja ovih fotografija bili dosta teški, suzdržaćemo se od preteranih komentara i ostaviti vam da pogledate primere, ukoliko već niste upoznati sa kvalitetom fotografija ovog aparata. Mi ćemo ukratko zaključiti da E-500 uz par neprimetnih nedostataka, pravi odlične fotografije i sa izuzetno malim nivoom šuma (do ISO 400), te da je 14-45 mm objektiv koji se dobija u kit pakovanju, dosta boljeg kvaliteta nego što smo očekivali.
Utisci
E-500 je definitivno prevazišao probleme koje je E-300 imao sa izgledom i ergonomijom. E-500 iako spada u klasu pristupačnih SLR aparata, od starta deluje prilično kvalitetno i ostavlja pozitivne utiske. Čini se da Olympus nije želeo samo da opravda cenu, već je hteo da ode korak dalje i korisnicima ponudi kvalitetno upakovan proizvod, na šta će oni pozitivno reagovati. Mi definitivno jesmo.
Ono što nam se nije dopalo na ovom aparatu jeste tražilo, nepostojanje malog mono LCD ekrana koji će omogućiti da se veliki LCD isključi i tako znatno uštedi bateriju, kao i otprilike 2 sekunde više za startovanje aparata, za šta treba da okrivimo sistem za čišćenje prašine sa senzora. Ono što nam se dopalo jeste praktično sve ostalo na ovom aparatu. Dobra rezolucija i dobra reprodukcija boja, ergonomija, mnoštvo opcija, preciznih podešavanja, “sitnica” koje su se do sada viđale samo na profesionalnim SLR aparatima, itd.
Lista ZUIKO Digital objektiva postala je prilično obimna i iako je stara tek nekoliko godina, slobodno može da stane rame uz rame sa istorijskim Canon, Pentax, Minolta ili Nikon listama objektiva.
E-500 od početka ostavlja utisak kvalitetnog i zaokruženog proizvoda, kojim, ponavljamo, Olympus nije hteo samo da opravda cenu, nego i da zadobije poverenje kupaca. Istina, pomalo je teško odlučiti se za Olympus u SLR segmentu pored Canona i Nikona, ali E-500 jednostavno iznenađuje svojom vrednošću, odnosno onim što nudi za svoju cenu. Čini se da je E-500 definitivno povoljna kupovina u ovom segmentu, ali će to biti tek delimično dovoljno. Ukoliko posedujete kolekciju Nikon ili Canon objektiva, verovatno ćete se odlučiti za D50 ili 350D, međutim, ukoliko želite da kročite u SLR vode, a “naoružani” ste samo velikom željom, Olympus E-500 jeste sjajna prilika za to.
Aparat na test ustupio Olympus.