Konkurenti su na spomenutu situaciju dobro odreagovali i vremenom su se Minolta, Canon i Fuji (a potom i ostali) počeli utrkivati na ovom veoma vrućem tržištu. Uspavani Panasonic, koji je važio za starog igrača na ovom polju, takođe se trgao i nastao je opšti “haos”. Iz nepoznatih razloga, Olympus nije ubrzao razvoj aparata sa dugačkim objektivima, štaviše, činilo se da je iz nepoznatih razloga usporio.
Posle puno čekanja konačno smo u prilici da predstavimo ultrazum aparat koji dolazi iz Olympusa. To možda ne bi bilo toliko interesantno da u drugoj polovini 2005. godine Olympus nije lansirao niz modela koji su imali zadatak da razbiju neke stereotipe o Olympusu kao proizvođaču konzervativnih fotoaparata. Posle godinu i po dana od poslednjeg opisa ultrazum aparata iz ove kuće, pogledajmo koliko je SP-500 bolji aparat od svojih prethodnika.
foto kamera
SP-500 ULTRA ZOOM
megapiksela
6.0
rezolucije
2.816 x 2.112, 2.816 x 1.877, 2.592 x 1.944, 2.288 x 1.712, 2.048 x 1.536, 1.600 x 1.200, 1.280 x 960, 1.024 x 768, 640 x 480
raw
da
veličina senzora
1/2.5″
tip senzora
CCD
objektiv
6.3 – 63 mm
objektiv – ekvivalentno 35mm
38 – 380 mm
najveći otvor blende
f/2.8 (w) – f/3.7 (t)
optički zum
10x
digitalni zum
5x
autofokus
TTL Autofocus – tačka, iESP autofocus, Predictive AF, izbor jedne od 143 AF tačaka
af lampa
da
ručni fokus
da
raspon fokusa
60 cm (w) / 2 m (t) – beskonačno
makro
7 cm (w) / 120 cm (t)
kompenzacije ekspozicije
+/- 2 EV u koracima od 1/3
iso osetljivost
Auto, 80, 100, 200, 400
shutter speed (brzina zatvarača)
15 – 1/2000s (Bulb – 8 min.)
white balance (balans belog)
Auto, Overcast, Sunlight, Evening Sun, Tungsten, Fluorescent1, Fluorescent2, Fluorescent3, Custom
korekcija balansa belog
(crveno) -7 – (plavo) +7.
merenje svetla
Digital ESP, spot, centre weighted
modovi blica
Auto, red-eye reduction,
fill-in / on, fill-in & red-eye reduction, off.
domet blica
0.3m – 4.5m (w) / 1.2m- 3.4m (t)
aperature priority (prioritet blende)
da
shutter priority (prioritet zatvarača)
da
manual
da
scene
Portrait, Landscape, Landscape and Portrait, Night Scene, Night & Portrait, Sports, Indoor, Candle, Self Portrait, Available Light Portrait, Sunset, Fireworks, Museum, Cuisine, Behind Glass, Documents, Auction, Beach, Snow, Shot & Select 1, Shot & Select 2
podešavanje kontrasta/oštrenja/zasićenosti boja
da
video klipovi (sa tonom)
320 x 240 (30 fps/15 fps)
self timer (samookidač)
da
tip memorije
xD
količina memorije uz aparat
10 MB – interna
tražilo
EVF – 201.600 tačaka
LCD
2.5″, 115.000 tačaka
live histogram
da
playback histogram
da
konekcija sa računarom
USB 2.0
baterija
4 x AA
trajanje baterija
?
masa
285 g (bez baterije i kartice)
dimenzije
105.5 x 74.5 x 71.0 mm
Pakovanje
– Olympus SP-500 Ultra Zoom
– Traka za nošenje
– 4 alkalne baterije (za jednokratnu upotrebu)
– USB kabal
– AV kabal
– uputstvo za upotrebu
– CD sa programima i drajverima
Dodatna oprema
torbica za SP500 i ostale UZ modele
CLA-4 – adapter za koverzaciona sočiva
TCON-17 – tele konverter
WCON-07 – širokougaoni konverter
Celu listu dodatne opreme možete da vidite na ovoj adresi. Spoljašnjost
Kućište ovog aparata u potpunosti je urađeno od prilično kvalitetne plastike. Završna obrada je precizna, tako da SP-500 ostavlja utisak veoma kvalitetnog uređaja. Kamera u globalu odaje utisak kompaktnosti; svaki deo deluje kvalitetno i postojano. Dimenzije nisu previše velike, ali je rukohvat jasno izdvojen, lepo oblikovan i deluje veoma prijatno u ruci. Sa unutrašnje strane rukohvata nalazi se parče gume koja dodatno doprinosi sigurnijem ležanju u ruci. Zahvaljujući crnoj boji i jednostavnom, ali efikasnom dizajnu, Olympus SP-500 ostavlja veoma pozitivan vizuelan utisak.
Objektiv
Objektiv je bez dileme najbitniji deo svakog fotoaparata, dok je važnost objektiva još veća kod ultrazum aparata. Iako na tržištu postoji nekoliko digitalaca sa 12x optičkim zumom, objektiv na novom Olympusovom pulenu ima optički zum od “samo” 10x. Raspon objektiva izražen u “lajka” formatu je 38-380 mm. Sigurno da bi širi objektiv značajno povećao upotrebljivost ovog aparata, ali bi takav objektiv bio prilično veći, što bi osetno uvećalo dimenzije aparata, ali i njegovu cenu. Moguće rešenje postoji u vidu konvertera koji obara žižnu daljinu na 26.6 mm (u ponudi može da se nađe i tele konverter – “produžuje” objektiv na 646 mm) uz koje je potrebno nabaviti i adapter. Nalik mnogim Olympus-ovim aparatima i na ovom je moguće prilično precizno postavljanje objektiva. Objektiv nema optičku stabilizaciju i to će dobar broj kupaca bez sumnje odbiti od ovog aparata. Naše je mišljenje da se bez optičke stabilizacije lako živi, ali da se njom ipak lepše živi. Zameramo Olympus-u što SP-500 nema spomenutu mogućnost, ali u isto vreme zameramo korisnicima koji ne žele da razmatraju aparate bez stabilizacije. Stabilizacija jeste bitna, ali nedovoljno bitna stvar da vas udalji od aparata ukoliko vam njegove ostale osobine odgovaraju. Kada se aparat isključi, objektiv se uvlači i radi zaštite postavlja se poklopac objektiva.
Mikrofon, AF lampa
Kao i kod svakog drugog aparata, mikrofon služi za snimanje zvuka uz video klipove ili ostavljanje zvučnih poruka uz fotografije. AF lampa služi za osvetljavanje objekata kako bi se uvećala mogućnost za uspešno fokusiranje. Pored svog uobičajenog zadatka, ova lampa ima ulogu i lampe samookidača.
Blic
Blic na ovom Olympus je “pop-up” tipa, što znači da se podiže. Podizanje se inicira ručno, pritiskom na taster, dok se spuštanje obavlja jednostavnim pritiskom na blic. Brojke koje prate blic ugrađen u ovaj fotoaparat prilično su dobre. Domet je 4.5 metara kada je objektiv postavljen u široki položaj, odnosno 3.4 metra kada je objektiv u tele položaju. Iznenađuje da SP-500 nema stopicu na koju može da se priključi spoljni blic.
xD slot
Iza plastičnih vratanca nalazimo mesto za xD karticu. xD je jedini tip fleš memorije koju koristi ovaj fotoaparat. Iako su ove kartice dugo imale epitet skupe i nedovoljno rasprostranjene memorije, možemo slobodno reći da su se stvari promenile na bolje. xD kartice i dalje nisu dostupne i korišćene kao SD, ali svakog dana mogu da se nađu po nižoj ceni, a takođe je sve veći broj “x in 1” čitača koji podržavaju ovaj tip memorije. Uz aparat se dobija 10 MB interne memorije, što je premalo za fotoaparat rezolucije 6 megapiksela, sa podrškom za RAW format. Neophodno je odmah sa aparatom kupiti dodatnu memoriju. Iznad ovih vratanca vidimo konektor za ispravljač za struju – kako bi SP-500 mogao da radi bez baterija, odnosno da se napaja sa mreže.
USB i AV konektor
Jedan konektor na aparatu predviđen je za povezivanje USB (direktno štampanje, prenos fotografija i slično) i Audio-Video (pregled snimljenog materijala na TV-u i slično) kabla.
Zvučnik
Sa desne strane nalazimo zvučnik koji služi za reprodukciju tona sa video klipova ili poruka snimljenih uz fotografije.
Navoj za stativ
Navoj za stativ izrađen je od plastike, što može da predstavlja problem na duže staze ukoliko se često koristi stativ. Međutim, ukoliko je navoj jednako kvalitetan kao i ostatak kućišta, mislimo da ne treba brinuti o njegovoj dugovečnosti. Navoj nije u ravni sa objektivom, a to bi rado poželeli oni koji često snimaju više fotografija i uklapaju ih u jednu panoramsku.
Točkić s modovima
AUTO
AUTO – mod u kome su tek najosnovnija podešavanja dostupna korisniku. Paramtetri ekspozicije, kao i druga napredna setovanja, nisu dostupna, što znači da je mod predviđen za totalne početnike.
P
P mod na prvi pogled deluje kao prilično automatizovan, ali zapravo nije. Sve opcije su dostupne, dok su “samo” otvor blende i brzina zatvarača prepušteni automatici aparata, odnosno – sva ostala setovanja su dostupna.
A
A mod (aperture priority). Korisnik sam određuje jednu od ponuđenih otvora blende, dok nakon merenja scene, aparat, zavisno od ostalih parametara, bira potrebnu brzinu zatvarača (shutter speed).
S
S mod (shutter priority). Ukoliko se koristi shutter priority mod, kontrola širokog raspona brzina zatvarača je u rukama korisnika, dok aparat, zavisno od uslova i ostalih setovanja (pre svega ISO) automatski bira potreban otvor blende.
M
M na točkiću predstavlja potpuni ručni mod, u kome je moguće odvojeno podešavati otvor blende i brzinu zatvarača. Aparat sugeriše ukoliko setovanja odstupaju od, po proceni aparata, idealnih, ali i ne utiče na njih.
Ovo mesto na točkiću rezervisano je za vaša omiljena setovanja. Preciznije, u My Modu je moguće memorisati sva bitna i nebitna setovanja i tako prekratiti vreme za njihova podešavanja – ukoliko često fotografišete u sličnim uslovima.
SCENE
Izbor jedne od predefinisanih scena.
Mod za snimanje video klipova.
Pregled snimljenog materijala.
Ekran
Tokom 2005. godine Olympus je lansirao veliki broj aparata koji su sa sobom donosili brilijantne ekrane. Model SP-500 nije izuzetak. Ekran dijagonale 2.5 inča dobro je došao na bilo kom aparatu, što je Olympus dokazao ugradnjom na MJU seriju, pa tako ne čudi što veliki ekran vidimo i na velikom “bratu”. Ipak, broj tačaka ovog ekrana je “tek” oko 115.000, što nije najbolje ostvarenje koje smo imali prilike da vidimo. Međutim, i pored toga ovaj ekran ostavlja dobar utisak, kako u borbi protiv odsjaja, tako i u mračnim situacijama kada se prikaz posvetljava. To posvetljavanje nije na nivou recimo MJU 800 modela, ali je opet značajno i korisno. Prikaz je tečan u većini situacija, pa tako ovom ekranu može da se zameri jedino niža rezolucija.
Tražilo
Kako bi izbegli poteškoće u konstrukciji optičkog tražila na fotoaparatima sa dugačkim objektivom, proizvođači se odlučuju za postavljanje elektronskog tražila. U pitanju je mali LCD ekran koji prikazuje isto ono što i veliki. Elektronsko tražilo (EVF) u SP-500 modelu ima nešto više od 200.000 tačaka, dok podatak o dužini dijagonale nismo mogli da pronađemo – može da se kaže da je ovaj mali LCD dovoljno velik, ali ne bi smetalo da je još malo veći. Čini se da je veći problem sam oblik tražila, odnosno mesta gde se naslanja oko, koje deluje neugodno, a treba napomenuti da nije prisutno ni podešavanje dioptrije.
Tasteri
Power
Uključivanje / isključivanje aparata.
Zaključavanje ekspozicije. Tokom pregleda, ovaj taster služi za direktno štampanje.
Podizanje blica.
Izbor prikaza između ekrana i EV tražila.
DISP./QUIDE
Ovim tasterom određuje se nivo informacija koje će se prikazivati na ekranu / tražilu. Takođe, ovaj taster služi za odlazak u “Quide” mod koji sadrži neke osnovne informacije i foto tehnike.
QUICK VIEW
Brzi prelazak na pregled fotografija.
Izbor moda blica. Tokom pregleda, ovaj taster služi za pojedinačno brisanje fotografija.
Kursorski taster služi za kretanje kroz menije, podešavanja i slično. OK / Menu taster služi za ulazak i izlazak iz menija, potvrđivanje podešavanja i slično.
Ekran – prikaz
fotografisanja
pregled
Camera menu
Metering mode
Način merenja svetla.
Macro
Uključivanje / isključivanje makro moda.
Drive
Standardan ili brust (fotografisanje sekvenci) način fotografisanja.
ISO
Biranje ISO osetljivosti.
Self timer
Uključivanje samookidača.
Flash exposure compensation
Kompenzacija ekspozicije blica.
Flash syncro
Podešavanja vezana za korišćenje slow sync blica.
Digital zoom
Korišćenje / nekorišćenje digitalnog zuma.
Noise reduction
Uključivanje / isključivanje redukciju šuma prilikom dužih ekspozicija.
AF Mode
Odabir jednog od načina autofokusa.
Focus Mode
Odabir automatskog ili ručnog fokusiranja.
Fulltime AF
Ukoliko je ova opcija uključena, aparat će konstanto fokusirati, čak i kada okidač nije pritisnut do pola.
Panorama
Aktiviranje asistencije za snimanje više fotografija koje se kasnije softverom mogu uklopiti u jednu panoramsku.
Sound recording
Ukoliko je ova opcija uključena, neposredno posle snimljene fotografije, aktiviraće se snimanje zvučnog podsetnika za tu fotografiju.
Timelapse
Ovom opcijom se uključuje automatsko fotografisanje do 99 fotografija u intervalu od 1-60 minuta.
AF Predict
Ukoliko je opcija uključena, aparat predviđa razdaljinu objekata u pokretu i priprema objektiv za fokusiranje.
Picture menu
Quality
Odabir rezolucije i nivoa kompresije.
White balance
Odabir balansa belog.
White balance compensation
Korekcija balansa belog; -5 (red) – +5 (blue) u koracima od po 1.
Sharpness
Podešavanje vrednosti od -5 do +5 u koracima po 1.
Contrast
Podešavanje vrednosti od -5 do +5 u koracima po 1.
Saturation
Podešavanje vrednosti od -5 do +5 u koracima po 1.
Memory menu
All erase
Brisanje svih fotografija.
Memory format
Formatiranje memorije.
Setup menu
All reset
Ukoliko je ova opcija uključena, prilikom svakog uključivanja fotoaparata, sva setovanja biće vraćena na fabrička.
Language
Biranje jezika.
Power on setup
Odabir melodije i sličice prilikom uključivanja aparata.
Power off setup
Odabir melodije i sličice prilikom isključivanja aparata.
Rec view
Podešavanje da li će se i koliko upravo snimljena fotografija prikazivati na ekranu.
Sounds
Podešavanje zvukova koje reprodukuje kamera
Beep
Isključivanje ili podešavanje glasnoće “bipova” koje ispušta kamera.
Shutter sound
Isključivanje ili podešavanje veštačkog zvuka zatvarača
My Mode Setup
Dodatna podešavanja “My Mode” opcije.
File name
Ukoliko je opcija postavljena na reset, prilikom stavljanja nove kartice, imenovanje fotografija će krenuti od nule.
Pixel mapping
Mapiranje (uklanjanje) loših piksela sa senzora.
Monitor brightness
Podešavanje osvetljenosti ekrana.
Date & time
Podešavanje datuma i vremena.
Dual time setup
Korisna opcija ukoliko često putujete.
Units
Odabir jedinicia.
Video out
Odabir Pal ili NTSC standarda.
AF illuminator
Podešavanje da li će se ili ne, koristiti AF lampa.
Short Cut
Prilikom pritiska na Menu taster, u pravi meni se ulazi tek nakon pritiska tastera u desno. Ostala tri tastera predstavljaju prečice, koje se putem ove opcije mogu konfigurisati.
Histogram
Podešavanje histograma.
Frame Assist
Prikazivanje horizontalnih i vertikalnih linija po ekranu koje trebaju da pomognu prilikom kadriranja.
Custom button
Određivanje namene promenljivog tastera sa gornje strane fotoaparata.
Play
Lock
Zaključavanje fotografija.
Rotate
Rotiranje slika.
Slide show
Automatsko listanje fotografija.
Print settings
Opcije za direktno štampanje sa fotoaparata (DPOF).
Recording sound
Snimanje zvučnih poruka uz fotografije.
Edit
Raw Data Edit
Obrada fotografija u RAW formatu unutar aparata.
Resize
Smanjivanje veličine fotografija.
Crop
Isecanje fotografija.
Redeye Fix
Uklanjanje crvenih očiju direktno na fotoaparatu.
Black & White
Prebacivanje fotografije u crno bele nijanse.
Sepia
Prebacivanje fotografije u žuto bele boje (kao kod starih fotografija).
Olympus SP-500 u praksi
Prethodnik ovog aparata C770 Movie bio je najmanji ultrazum aparat u ponudi. SP-500 nije manji od njega, ali mu to nećemo zavesti kao manu. 4 alkalne baterije jesu povećale dimenzije ovog aparata, ali su ujedno povećale i veličinu rukohvat, koji je spolja ergonomski veoma dobro urađen. Ultrazum aparate možete da smanjite za po koji milimetar, ali ih nikada ne možete smestiti u džep od pantalona. Stoga mislimo da je mnogo bolje kod ovih aparata obratiti pažnju na njihovo udobno ležanje u ruci, nego na male dimenzije. SP-500 po tom pitanju zaslužuje pohvale.
Iako Olympus SP-500 u “trkačkim” disciplinama ostvaruje osetno slabije rezultate od jednog MJU800 aparata, ne možemo reći da je ovo spor aparat. Zapravo, komplikovana konstrukcija činila je ultrazum aparate veoma trome. Ta komplikovana konstrukcija prisutna je i na ovom aparatu, ali SP-500 odlazi korak dalje ka poboljšavanju performansi aparata sa dugačkim objektivom. U tabeli možete da vidite rezultate kojih ne može da se stidi niti jedan UZ aparat.
operacija
Olympus SP500
uključivanje aparata u mod za fotografisanje
2.3
uključivanje aparata u mod za pregled
3.1
isključivanje aparaza iz moda za fotografisanje
2.3
isključivanje aparata iz moda za pregled (objektiv uvučen/izvučen)
0.1 / 2.1
prelazak iz moda za fotografisanje na pregled
1.9
prelazak iz pregleda na mod za fotografisanje (objektiv izvučen)
1.5
zumiranje (iz wide u tele)
2.3
od isključenog aparata do snimljene fotografije
3.3
Snimanje sekvenci (continuous) – broj snimanja u sekundi – naša merenja (više = bolje)
Sigurno da na ovom polju SP-500 mora da bude jači, kako bi bio što konkurentniji.
1.56 fps
SP500
Autofokus mogućnosti ovog aparata su dosta dobre. Naravno, kada je reč o ultrazum aparatima prethodnu rečenicu treba uzeti sa rezervom. Do određene granice (~100 mm) SP-500 ostavlja zaista pozitivan utisak prilikom fokusiranja u teškim (mračnim) svetlosnim uslovima. Fokusiranje nije munjevito brzo, ali je uspešno i precizno, što je mnogo bitnije. Preko te granice, a pogotovo na velikim uvećanjima, AF sistem jednostavno nije dovoljno inteligentan da bi u problematičnim uslovima uspešno fokusirao, ali je takva situacija kod gotovo svih UZ aparata. U situacijama sa dovoljno svetla, fokusiranje se odvija brzo, uspešno i precizno, bez obzira na položaj objektiva. Lag okidača može da se okarakteriše kao “srednji”.
Fotografije
Obzirom na doba godine jasno je da su uslovi za snimanje ovih fotografija bili veoma teški. Pored toga, mislimo da se SP-500 sjajno pokazao, nastavljajući koracima C770 modela, koji je pružao odlične fotografije. Problem ultrazum aparata jeste mali senzor, ali prednost ovih aparata jeste veliki objektiv. Veliki senzor ne može da ispravi ono što loš objektiv pokvari, ali veliki i kvalitetan objektiv može da prikrije boljke malih senzora. Šest miliona tačaka na senzoru veličine 1/2.5″ polako, ali sigurno prkosi zakonima fizike, ali dobar objektiv na ovom aparatu je tu da malenom senzoru isporuči što kvalitetnije informacije. Obzirom na rezoluciju i dimenziju senzora, smatramo da su fotografije koje ovaj aparat daje veoma kvalitetne. Izražena mekoća fotografija zaslužna je delimično smanjenom oštrenju tokom procesiranja, delimično čišćenju šum, a takođe tokom procesiranja. I pore toga količina detalja na fotografijama vrlo dobra. Na par fotografija vidljiva je hromatska aberacije, ali obzirom na okolnosti u kojima su snimane fotografije, uveravamo vas da je ta količina aberacije zanemarljiva za jedan UZ aparata. Treba se setiti da je i C770 zahvaljujući ED elementima objektiva bio jedan od najboljih u klasi kada je reč o borbi protiv aberacije i nema razloga da i SP-500 to ne bude. Teški uslovi zahtevali su veoma precizno i pametno merenje svetla, a SP-500 se i na tom polju vrlo dobro pokazao. Ne tako dobro kao što to rade C70 ili C7070 Olympusi, ali u svakom slučaju veoma dobro. Kada je o šumu reč, prisutna je neznatna količina kolornog šuma i na ISO 80 i nemala količina na ISO 400 – i jedno i drugo je neizbežno kod aparata sa malim senzorom. Pored uglavnom dobrih ocena za kvalitet fotografija, SP-500 ipak dobija nešto niže ocene za kvalitet reprodukcije boja.
Utisci
Olympus SP-500 se pokazao kao vrlo dobar aparat, ali nažalost kao aparat koji nekim posebnim osobinama ne može da se izdvoji od konkurencije. SP-500 je dobar, ali je dobra i konkurencija. Stabilizaciju nema i, kao što je rečeno, to će mnoge potencijalne kupce odvojiti od ovog modela. Mi se protivimo otpisivanju ultrazum aparata zbog toga što nemaju optičku stabilizaciju. Jasno je da imanje stabilizacije u svakom slučaju pozitivno, ali je to potrebno dobrano doplatiti.
Kao i svoj prethodnik, SP-500 pruža dosta čiste i odlično izbalansirane fotografije. Za to se može zahvaliti prelepom objektivu koji umnogome prikriva da se ispod “haube” nalazi maleni senzor. U borbi protiv aberacije, najvećeg neprijatelja UZ aparata, SP-500 se dobro drži, iako to neko ne bi rekao na osnovu naših fotografija.
Kao i svakom tehničkom uređaju i ovom mogu da se nađu mane, kao što je nezgodno elektronsko tražilo, manja rezolucija velikog ekrana, sporiji “continious” mod, itd. Ipak mislimo da one dobre osobine ovog aparata nadjačavaju one lošije, pa tako dobra ergonomija, jednostavno korišćenje, prisustvo mnoštva podešavanja, fine AF mogućnosti, itd., izlaze u prvi plan. SP-500 nije dovoljna jak da bi potukao konkurenciju i da bi ga mi olako preporučili, ali je bez sumnje reč o jednom kvalitetnom aparatu, koji ima šta da ponudi i koji lako može da osvoji vaše simpatije.
Aparat na test ustupio Olympus.