Branko Mitić Uklanjanje ogledala iz DSLR aparata u startu su izgleda razumeli samo marketinški stručnjaci. Iz ugla profesionalca ogledalo DSLR aparata je ključni element, dok većina korisnika kompakta ni ne zna šta je ogledalo i koje su njegove prednosti i mane, tako da smo svi bili blago iznenađeni kada smo pre nekoliko godina čuli da će se pojaviti ozbiljni fotoaparati, nalik DSLR, bez ogledala.
Kompakt aparati u opštoj borbi da ponude što manje dimenzije, susreli su se sa problemom malih senzora i objektiva, što je narušavalo kvalitet fotografija i mogućnosti. Određeni krug korisnika želeo je bolje rezultate, ali nije želeo DSLR. Puko povećanje senzora i objektiva povećalo bi dimenzije aparata i u ovoj kategoriji vratilo fotoaparate nekoliko godina u nazad. Bez obzira na visoku tehnologiju i digitalnu eru, kod fotoaparata i dalje važi pravilo da je veće=bolje. Ljudi koji su želeli bolje kompakte, nisu marili za veličinu, ali svaki aparat mora da privuče mnogo širi auditorijum od klasičnih entuzijasta, pa tako povećanje dimenzija nije dolazilo u obzir. Marketinška odeljenja došla su na odličnu ideju: ljudi ne žele “veliki kompakt”, već žele “mali DSLR”. Prvi ovakav aparat ponudio je Olympus, a sada su u igri gotovo sve velike marke, uključujući i Panasonic.
Panasonic G3 je treća generacija aparata bez ogledala. Pre nego što nastavimo da pojasnimo: ni jedan kompakt aparat nema ogledalo – kada kažemo “aparat bez ogledala” mislimo na one aparate koji podsećaju na DSLR – najviše po mogućstvu menjanja objektiva, komandama i veličini senzora… pa samim tim i izgledu. Prethodnik ovog aparata je Panasonic G2, ali G3 nije klasičan naslednik koji se trudi da bude još bolji. Pre svega, Panasonic G3 je jeftiniji i manji aparat od G2, što implicira da je nastup G2 modela bio previše optimističan i previše u teritoriji DSLR aparata ispod 1000e. Između ostalog, G3 pored tehničkih promena ima i manju cenu od G2, koja je oko 100 dolara/evra manja. Preciznu cenu za ovaj aparat ne možemo da vam kažemo, jer tu informaciju nismo dobili od domaće kancelarije, a niti smo ovaj aparat pronašli u bilo kojoj maloprodaji kod nas… u trenutku pisanja teksta.
Tip kartica: SD/SDHC/SDXc Veličina senzora: 17.3 x 13.0 mm (4:3) Bajonet: Micro Four Thirds mount Tip senzora: Live MOS Sensor Efektivni pikseli: 16.0 MP Čišćenje senzora: Supersonic wave filter Format fajlova: JPEG, RAW, MPO (sa 3D objektivom), AVCHD, QuickTime Motion JPEG Odnos stranica: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1 Boje: sRGB, Adobe RGB Maksimalna rezolucija fotografija: 4592 x 3448 Rezolucije video snimaka AVCHD: 1920 x 1080 60i/50i (NTSC/PAL), 1280 x 720 60p/50p (NTSC/PAL) Rezolucije video snimaka MJPEG: 1280 x 720 30fps, 640 x 480 30fps, 320 x 240 30fps Rezolucija tražila: 1,440,000 tačaka Pokrivenost tražila: 100% Korekcija dioptrije: -4 – +4 Tip fokusa: Contrast AF system Mod fokusa: AFS/ AFC/ MF AF mod: Face detection / AF Tracking / 23-area-focusing / 1-area-focusing / Pinpoint / Touch (1- area-focusing in Face detection / AF Tracking / Multi-area-focusing / 1-area-focusing / Pinpoint) Raspon detekcije: EV 0-18 (ISO100) AF lampa: Da Sistem merenja svetla: 144-zone Mod merenja: Intelligent Multiple / Center Weighted / Spot ISO raspon: 160 – 6400 (1/3 EV koraci) Kompenzacija ekspozicije: +/- 5 EV (1/3 EV koraci) Balans belog: Auto / Daylight / Cloudy / Shade / Incandescent / Flash / White Set 1, 2 / Color temperature setting Fino podešavanje: Blue/amber, Magenta/green Boja svetla: 2500-10000K (u koracima od 100K) Brzina zatvarača: 1/4000s – 60s, Bulb Scene: Portrait / Soft Skin / Scenery / Architecture / Sports / Peripheral Defocus / Flower / Food / Objects / /Night Portrait / Night Scenery / Illiminatioms / Baby 1, 2 / Pet / Party / Sunset Video scene: Portrait / Soft Skin / Scenery / Architecture / Sports / Flower / Food / Objects / Low-light / Party / Sunset Tip blica: TL Built-in-Flash, GN10.5 equivalent (ISO 160 ・m), Built-in Pop-up Sinhronizacija blica: manje od 1/160 Korigovanje blica: +/- 2 EV (1/3 EV koraci) Veličina ekran: 3.0″ Rezolucija: 460,000 Pokrivanje ekrana: 100% Trajanje baterije (CIPA): 270 Dimenzije: 115.2 x 83.6 x 46.7mm Masa: 544gKao što smo već rekli, Panasonic G3 je manji aparat od svog prethodnika. Manje dimenzije u ovom slučaju ne znače prednost, jer je očigledno da je Panasonic kod novog modela želeo da uštedi i pomalo koriguje klasu. Najveća razlika u odnosu na Panasonic G2 je nešto tanje telo u osnovi i značajno manji grip. Grip toliko umanjen da G3 u ruci više ne podseća na DSLR aparate kao što je slučaj kod starijeg G2 modela. Ovo ujedno znači da novi G3 fotoaparat na žalost lošije leži u ruci. Telo aparata je urađeno od kombinacije aluminijuma i plastike, gde plastika dominira. Telo je odličnog kvaliteta, a veći deo plastike je “u komadu” što poboljšava čvrstinu aparata i generalni utisak. Plastika je celom površinom matirana, a manje gumene površine nalaze se na gripu i sa zadnje strane gde je mesto za palac. Sa gornje strane primećujemo stereo mikrofon, ali problem može biti što G3 (u odnosu na prethodnike) više nema priključak za spoljni mikrofon.
Okidač se nalazi na dobrom mestu, koliko je to moguće sa ovakvim gripom, veoma je kvalitetan, mek i precizan. Taster za direktno snimanje videa je pomeren u odnosu na G2 zbog manjeg gripa. Sada se nalazi na zadnjoj strani aparata i možemo reći da je dosta dobar, plitak i čini se napravljen tako da se ne klikne slučajno. Zadnji tasteri ne pružaju najbolji osećaj – iako dovoljno veliki, imaju malo veći otpor nego što bismo želeli. Kružni taster je plitak i nije najprijatniji za korišćenje. Navoj za stativ se nalazi u ravni sa objektivom, a aparat ima stopicu za dodatni blic. Ugrađeni blic podiže putem mehaničkog tastera i dovoljno visoko se podiže kako bi se umanjio efekat crvenih očiju, ali i kako bi se izbegle eventualne senke od nekih dužih objektiva. Panasonic G3 sa leve strane ima mini USB priključak koji služi i za transfer fotografija, ali i kao AV video izlaz. Prisutan je i mini HDMI konektor, kao i priključak za daljinsko okidanje, ali G3 nema priključak za dodatni mikrofon.
Tražilo je elektronsko, što znači da je na mestu tražila postavljen mali LCD ekran. Ekran ima izuzetnu rezoluciju od 1.440.000 (sub)tačaka – prevedeno na razumnjiv jezik, ovaj mali LCD ima rezoluciju kao neki smartfon poslednje generacije. Bez obzira na to, osećaj gledanja kroz EVF nije najbolji mogući, ali za to ne možemo kriviti Panasonic, jer nikada nismo mogli da se naviknemo ni na jedan EVF, pogotovo ukoliko ste u skorijem periodu koristili klasičan DSLR. Panasonic G3 ima rotacioni ekran odličnog kvaliteta i rezolucije, sa gotovo perfektnim sistemom za rotiranje ekrana. Kao kod prethodnog modela, ekran je osetljiv na dodir, “resistive” metodom, što znači da neće raditi fino i brzo kao telefoni poslednje generacije, ali će moći da se koristi ukoliko nosite rukavice ili pomoću nekih predmeta. Panasonic G3 u odnosu na prethodnika (G2) ima manje telo, što se direktno odrazilo na ergonomiju. Najveća razlika je u gripu, a grip (rukohvat) je jedna od najvećih prednosti DSLR aparata u odnosu na kompakte. Panasonic je odlučio da kupci G kalse žele manje dimenzije i manju cenu, a da ne mare previše za veličinu gripa. Sa naše tačke gledišta, još od kad je Canon pre šest i po godina smanjio 350D u odnosu na 300D, nije nam jasna kategorija smanjivanja velikih aparata. I dalje je potrebno ove aparate nositi oko vrata, ramena ili u torbici, pa se smanjivanjem dimenzija ne dobija ništa značajno, a gubi se ergonomija. Panasonic G3 u ruci mnogo više podseća na kompakt, nego na DSLR. Ovo jeste mana, ali obzirom da aparat ima funkcionalan ekran osetljiv na dodir, korišćenje na klasičan DSLR način nije ni previđeno. G3 u odnosu na G2 nema točkić za biranje moda fokusa sa leve strane i prekidač za biranje “drive” moda kod točkića sa modovima. Dok nedostatak biranja fokusa na ovaj način ne može da se okarakteriše kao veliki gubitak, “drive” prekidač je jako zgodna stvar i zasmetalo nam je što i Nikon D5100 nema ovaj prekidač, obzirom da ga jeftiniji D3100 ima. Većina opcija bira se putem ekrana osetljivog na dodir, ali klasičan način korišćenja aparata je moguć. G3 ima četiri kursorska tastera za kretanje kroz menije i centralni za ulazak u meni i potvrđivanje opcije. Kada se ne nalazite u meniju četiri tastera, kao što je obično, služe za pojedine opcije – ISO, tačke fokusa, drive i balans belog u ovom slučaju. Panasonic G3 ima još dva tastera koja u startu služe za brzi meni i kao “disp” tastera, ali ovi tasteri mogu biti bilo koja (neiskorišćena) bitna ili manje bitna opcija aparata.
Panasonic G3 u odnosu na G2 nema zaseban taster za pregled dubinske oštrine, ali se ta funkcija može zadati za jedan od dva Fn tastera. Još jedan nedostatak G3 u odnosu na prethodnika jeste nedostatak senzora koji prepoznaje da koristite tražilo, pa je potrebno ručno menjati prikaz sa ekrana na tražilo i nazad. Srećom, Panasonic G3 poseduje nekoliko opcija kako bi što veća količina ljudi mogla da prilagodi korišćenje ekrana i tražila svojim potrebama. Primera radi, moguće je podesiti aparat da se tražilo koristi za kadriranje, a ekran za pregled materijala i podešavanja, potpuno automatski. Bitna stavka u pogledu ergonomije i korišćenja je i ekran osetljiv na dodir. Ekran je resistive tipa, što znači da reaguje na pritisak, a ne na površinski dodir kao kapacitivni ekrani. Ovo znači da nema multitouch opcije i da ekran neće raditi toliko brzo, ali sa druge strane moguće ga je koristiti sa rukavicama, što će dobro doći u predstojećim zimskim danima. Panasonic G3 u teoriji može da se koristi kao DSLR, ali nam se čini da će se tek nova genracija korisnika sa njim osećati udobno. Profesionalci su navikli da DSLR aparat drže na oku i kombinacijom tastera i točkića bez gledanja podešavaju aparat. Panasonic G3 ima loš grip, ne preterano prijatan EVF (koji nije loš, već je teško navići se na bilo koji EVF) i ekran osetljiv na dodir. Ovo znači da će se aparat prilikom podešavanja, a i korišćenja, u ruci držati značajno drugačije nego DSLR, više kao kompakt.
Praktično sva podešavanja je moguće uraditi i putem tastera i preko ekrana. Preko ekrana je korišćenje u osnovi sporije, ali ogroman potencijal ekrana (i aparata) je u tome što je Quick menu u potpunosti moguće prilagoditi individualnim potrebama. Posle određenog vremena navikavanja i prilagođavanja menija, ekran osetljiv na dodir može biti velika prednost. Druga velika prednost ekrana osetljivog na dodir odnosi se na samo snimanje, najviše na direktno određivanje tačke fokusa dodirom na ekran. Kada se na ovo dodaju mnogi modovi fokusa, dobijaju se mnoge mogućnosti. Panasonic G3 ima opciju direktnog fotografisanja putem ekrana, kada nije potrebno pritisnuti okidač, mada to nije praktičan način fotografisanja, osim za statične objekte kada vam je aparat na stativu. Pun naziv kit objektiva koji dolazi sa Panasonicom G3 je Lumix G Vario 14-42 mm F 3,5-5,6 ASPH. MEGA O.I.S.. U pitanju je objektiv klasičnih karakteristika za jedan kit objektiv. 14-42mm je manje od klasičnih 18-55mm za kit, ali su krajnji rezultati isti. Naime, Panasonic G3 ima manji senzor u odnosu na APS-C Canon i Nikon (i Pentax i Sony), pa je samim tim crop faktor veći. Kada se prevede u lajka format ovaj objektiv ima raspon od 28-84mm, što je sasvim u redu za kit objektiv. Svetlosna moć je očekivanih f3.5-5.6 i proizvođači prosto ne žele da vam ponude svetliji u pakovanju sa telom, već je svetlije objektive potrebno dokupiti.
Objektiv je manji od kit objektiva na DSLR aparatima u onoj meri koliko je G3 telo manje od DSLR tela. Objektiv ima optičku stabilizaciju, koja podrazumeva grupu sočiva koja se pomeraju koristeći informacije sa žiroskopa, kako bi se preusmerio put svetla ka senzoru. Prstenovi za zumiranje i fokusiranje su odlično postavljeni. Osećaj prilikom zumiranja i fokusiranja je sasvim dobar. Objektiv je napravljen od plastike dobrog kvaliteta, koja je odlivena gotovo u komadu, što pruža kvalitetan osećaj.
Iako ima slične karakteristike kao kit objektivi sa Nikona i Canona, ovaj objektiv će nuditi nešto više dubinske oštrine, zbog toga što ima manju realnu žižnu daljinu, koja se kod (ne)ostvarivanja DOF-a računa. Ipak, svi kit objektivi imaju premalo otvoren objektiv, da se tek u pojedinim slučajevima može postići mala dubinska oštrina. Ovaj objektiv nudi nešto manji kvalitet fotografija na najvišem otvoru blende, ali već na sledećem koraku rezultati izgledaju dosta dobro.
Panasonic G3 je generalno gledano prilično brz fotoaparat. U poređenju sa kompaktima, može se reći respektabilno brz, dok u poređenju sa DSLR aparatima Panasonic G3 zaostaje, ali minimalno. Detaljnije testiranje otkriva da G3 ipak nije “DSLR bez ogledala”, nego aparat koji se nalazi na pola puta između kompakta i DSLR aparata. Bez obzira na to, ostvareni rezultati su i dalje više nego dobri. Uključivanje aparata: 0,8 s Uključivanje aparata u pregled: ne Isključivanje aparata: 2,5 s Isključivanje aparata iz pregleda: 2,1 s Prelazak iz fotografisanja u pregled: 0,6 s Prelazak iz pregelda u fotografisanje: 0,5 sOd isključenog aparata do prve fotografije: 1,2 s
Panasonic G3 ima isti princip fokusiranja kao kompakt aparati, što znači dve stvari. Zbog većeg objektiva u pojedinim retkim situacijama može se desiti da fokusiranje traje primetno duže nego kod kompakta. Sa druge strane, G3 je značajno brži u odnosu na DSLR aparate kada se kod njih koristi “live view”, obzirom da DSLR aparatima to nije primaran sistem fokusiranja. Ipak, u većini slučajeve G3 će biti brži od kompakta, a klasični DSLR aparati brži ukoliko se koristi klasičan sistem kadriranja i fokusiranja. Panasonic G3 ima nekoliko “rafal” (continuous) modova, među kojima je H mod onaj pravi. U ovom modu Panasonic G3 na našoj kartici (Transcend SDHC 8GB Class 10) ostvarju nešto manje od 4 snimka po sekundi, što je u skladu sa specifikacijama. Brzina fotografisanja je ista bilo za JPEG, RAW ili RAW+JPEG, ali je različito ponašanje bafera i vreme upisivanja na karticu. Prilikom JPEG fotografisanja, u našim uslovima, G3 snimi 7-8 fotografija pre nego što se popuni bafer memorija, aparat nastavlja i dalje da snima brzinom od oko jedne fotografije svake dve sekunde, a kada završite potrebno je oko dve sekunde da se završi snimanje. RAW fotografisanje se odvija istom brzinom, a to važi i za broj snimaka i briznu nakon popunjenog bafera. Ogromna razlika odnosi se na završetak snimanja na karticu, koji je u našem slučaju mogao da potraje skoro 20 sekundi. RAW+JPEG brizna snimanja je ista, ali je količina snimljenih fotografija pre punog bafera u proseku za jednu manja nego u prethodna dva primera. Kada je bafer pun G3 snima jednu fotografiju tek svake treće sekunde, a kompletiranje snimanja na karticu je u našem slučaju znalo da potraje i preko 25 sekundi. G3 ima još dva continuous moda M i L kada se na ekranu vide sve fotografije. U H modu se vidi samo ona poslednja, što može da oteža kadriranje. Postoji i četvrti SH mod koji je značajno drugačiji, ali i prilično brži. U ovom mogu G3 snima čak 20 4MP JPEG fotografija u sekundi. Kvalitet ovih fotografija nije na zavidnom nivo, jer više izgledaju kao izvučeni frejmovi iz video snimka, ali je tako nešto sasvim očekivano za ovu brzinu snimanja kod ove klase fotoaparata. REC
Photo style – stil boje fotogrfija Aspect ration – odnos stranica fotografija Picture size – veličina fotografija Quality – kompresija fotografija Face recog. – meni prepoznavanja lica Focus mode – tip fokusa Quick AF – brzi AF Metering mode – mod merenja svetla Flash – mod blica Red-eye removal – uklanjanje crvenih očiju Flash synchro – blic na početku ili kraju ekspozicije Flash adjust. – jačina blica I.Resolution – opcije “pametne” rezolucije I.Dynamic – opcije “pametne” dinamike ISO limit set – maksimalna ISO vrednost u Auto ISO modu ISO increments – 1 EV ili 1/3 ISO stope Long shtr NR – uklanjanje šuma kod dužih ekspozicija Shading comp. – on/off Ex. tele conv. – korišćenje dela senzora radi postizanja “tele” efekta Digital zoom – digitalni zum Burst rate – brzina “rafal” fotografisanja Auto bracket – podešavanja “bracket” fotografisanja Self-timer – samookidač Color space – sRGB ili AdobeRGB Stabilizer – podešavanje tipa stabilizacije Motion picture Photo style – stil boje videa Rec mode – veličina video snimaka Rec quality – kompresija video snimaka Focus mode – tip fokusa Picture mode – video ili izdvojene fotografije Continuous AF – konstantni fokus Metering mode – mod merenja svetla I.Dynamic – opcije “pametne” dinamike EX. tele conv. – korišćenje dela senzora radi postizanja “tele” efekta Digital zoom – digitalni zum Wind cut – uklanjanje šuma od vetra Mic level disp. – prikazivanje glasnoće zvuka sa mikrofona Mic level adj. – podešavanje glasnoće zvuka sa mikrofona Flicker red. – korekcija treperenja snimka Custom
Cust.set mem. – definisanje podešavanja personalnih memorija Disp./Fn1 – podešavanje Fn1 tastera Q.menu/Fn2 – podešavanje Fn2 tastera Fn button set – lista opcija za Fn1/2 tastere Histogram – uključivanje histograma Guide line – mreža za asistenciju kadriranja Highlight – on/off Expo.meter – merač ekspozicije AF/AE lock – određivanje da li se koristi AE lock, AF lock ili oba AF/AE lock hold – zadržavanje AE/AF lock opcije posle pritisnutog tastera Direct focus area – pomeranje AF tačke kada se koristi jedna tačka Focus priority – da li aparat čeka zaključan fokus pre “okidanja” Shutter AF – on/off AF assist lamp – AF lampa AF+MF – korišćenje ručnog fokusa kada se koristi AF MF assist – uvećanje prilikom MF MF guide – prikaz tačnosti MF LVF disp.style – tip prikaza u tražilu LCD disp.style – tip prikaza na ekranu iA button switch – pritisak ili držanje tastera Movie button – uključivanje/isključivanje tastera za video Rec area – prikaz odnosa stranica za slike ili video Remaining disp. – prikaz preostale memorije za video ili slike Play on LCD – da li se reprodukcija materijala prikazuje na ekranu ili EVF Touch settings – podešavanjae “touch” opcija Touch guide – uputstvo za “touch” Toch scroll – brzina skrolovanja Dial guide – on/off Menu resume – uključivanje povratka menija na poslednji prikaz Pixel refresh – softversko uklanjanje loših tačaka na senzoru Sensor cleaning – čišćenje senzora Shoot w/o lens – omogućavanje “okidanja” bez objektiva Setup Clock set – vreme i datum World time – vreme kod kuće i u destinaciji putovanja Travel date – podešavanje lokacije putovanja Beep – isključen, nizak ili visok Volume – glasnoća zvučnika Monitor – detaljna podešavanja tehničkog prikaza panela ekrana LCD mode – biranje LCD moda Economy – automatsko gašenje Auto review – dužina prikaza neposredno snimljene fotografije USB mode – Picbridge ili PC TV aspect – 4:3 ili 16:9 HDMI mode – 1080i, 720p, 480p Viera link – on/off 3D playback – 3d/2d Scene menu – off/auto Calibration – kalibracija dodira ekrana Language – biranje jezika Version disp. – verzija softvera tela i objektiva No.reset – resetovanje numerisanja fotografija Reset – resetovanje podešavanja Format – formatiranje memorije Playback Slide show – brojna podešavanja za automatsku reprodukciju Playback mode – biranje moda pregleda materijala Title edit – dodavanje tekstualnih komentara u fotografije Text stamp – utiskivanje informacija o fotografiji u nju Video divide – deljenje video snimka Resize – smanjivanje veličine Cropping – isecanje Aspect conv. – promena odnosa stranica Rotate – rotiranje Rotate disp. – rotiranje prikaza prilikom okretanja fotoaparata Favorite – omiljeni snimci Print set – određivanje za štampu Protect – zaključavanje snimljenog materijala Face rec. edit – uređivanje prepoznatih lica Prikaz ekrana
100% JPEG isečci bez obrade.
Sa odličnim rezultatima Nikona D5100 po pitanu šuma mogli smo da se upoznamo u prethodnom testu. Panasonic G3 i Nikon D5100 definitivno nisu ista klasa, ali je ovo odlična prilika da se uporede aparati koji imaju veliki senzor, izmenjive objektive, od kojih je jedan klasičan DSLR, a drugi nema ogledala. Do ISO 400 podešavanja oba aparata imaju odličan nivo detalja i veoma malo šuma. Na ISO 800 se već primećuje da D5100 ima veći senzor i cenu, ali je razlika minimalna i Panasonic G3 se i dalje dobro drži. Ovde ipak počinju da se primećuju problemi za Panasonic G3 (za sve one koji vole da snimaju JPEG). Panasonic G3 ima, ne možemo iskoristiti blažu reč, užasno procesiranje šuma za JPEG. Čak i podrazumevano “0” setovanje previše ubija detalje, dok se može reći da je algoritam koji treba da se nosi sa šumom prilično neinteligentan. “+2” opcija je katastrofalna (što potvrđuje već ISO 1600 setovanje), verovatno najgora ovog tipa koju smo ikada videli, ne uključujte je! Najtoplije vam savetujemo da ne koristite ni “0”, već “-2”. Istina, količina šuma će u ovom slučaju biti veća, ali “-2” podešavanje jedino nudi prirodno preplitanje šuma i detalja za visoke ISO. Bez obzira što “-2” podešavanje nudi najveću količinu šuma, taj šum i dalje nije preveliki za amaterske potrebe. U slučaju da su vam potrebne fotografije za štampu većeg formata (a zaboravili ste na RAW), to znači da verovatno znate nešto o obradi fotografija i biće vam drago što interno procesiranje Panasonica G3 nije uništilo fotografiju. Sve u svemu, bilo da ste amater ili profesionalac, “-2” setovanje za uklanjanje šuma čini se kao jedino logično. 100% JPEG isečci bez obrade.
Za ISO 3200 JPEG setovanje Panasonic G3 i dalje ima respektabilan nivo detalja i relativno malu količinu šuma, pogotovo kada se poredi sa (po ovom pitanju) odličnim Nikonom D5100. Vidi se da G3 nije dobar po ovom pitanju kao D5100, ali su razlike tolike da u većini slučajeva neće predstavljati problem. Pri ISO 6400 setovanju Panasonic G3 već posustaje i čak na “-2” setovanju ima malo detalja, mada moramo reći da se i Nikonu ubrzava pojavljivanje šuma od ovog setovanja. Sve što smo rekli za interno procesiranje šuma na prethodnoj strani, važi i na ovoj i to u još većoj meri. Ovo su setovanja kada je procesiranje bitno za JPEG, na koje na žalost ne možete da se oslonite na Panasonicu G3. Štaviše, kako u ovom slučaju razlika između “-2” i “0” setovanja nije bila prevelika, naslutili smo da G3 ima prejako procesiranje šuma za sva podešavanja za JPEG. Što možemo proveriti na sledećoj strani. 100% isečak fotografije. RAW fajl smo uvezli preko ACR 6.5 softvera i tom prilikom sve vrednosti čišćenja šuma ostavili na 0.
Kao što nije bilo teško da se pretpostavi, RAW fotografije su pokazale prejako procesiranje Panasonica G3 za JPEG. Istina, vidljiva je primetna količina procesiranja i kod Nikona D5100, ali je interno procesiranje Nikona definitivno ispravnije i obrada RAW fajla od strane korisnika lako može da dovede do istih rezultata kao neobrađeni JPEG. Kod Panasonica G3 RAW otvara mnogo veće mogućnosti da se u obradi primeni čišćenje šuma samo onoliko koliko je potrebno – ili možda čak uopšte ne primeni, jer se G3 sasvim dobro drži, čak i do ISO 3200. Nikon D5100 jeste bolji, ali ne značajno. ISO 3200 podešavanje jasno pokazuje šum, ali je količina detalja i dalje dosta dobra, pa se obradom može doći do dobrih rezultata. ISO 6400 podešavanje je već previše i stvaraće probleme za bilo kakve ozbiljnije poslove, bilo da je u pitanju JPEG ili RAW. JPEG fotografije nisu obrađivane. RAW fajlovi su uvezeni u ACR 6.5 i tom prilikom smo sve vrednosti čišćenja šuma ostavili na 0. 100% isečci.
Kod JPEG fotografija G3 primenjuje jako procesiranje na senke, ali možemo reći da se nivo detalja u osvetljenim predelima sasvim dobar, čak i za visoka podešavanja. Što se tiče RAW slika, na prvi pogled se može reći da Panaosnic G3 u odnosu na Nikon D5100 ima prihvatljiviji šum, ali je očigledno da D5100 ima veću količinu detalja. Mogućnosti koje ima Panasonic G3 su sasvim pristojne, ali je ovaj aparat ipak niža klasa u odnosu na D5100. 100% isečci bez dalje obrade, ISO 160/100.
Pri najnižoj ISO vrednosti i dnevnim uslovima, Panasonic G3 se odlično drži u odnosu na D5100, možda čak i bolje u ovoj situaciji. Količina detalja je sasvim dobra, mada G3 previše “lako” napravi podeksponiranu fotografiju (još jedan razlog za RAW). U ovim primerima, podeksponirana fotografija nekada donese bolji kontrast, a nekada manju količinu detalja. Veoma dobri rezultati G3 u poređenju sa većim i skupljim D5100 mogu se ogledaju i u objektivu, koji zahvaljujući manjem senzoru može da bude kompaktniji, pa samim tim i lakši za konstrukciju. RAW fajlove smo uvezli preko ACR 6.5 softvera. Sva podešavanja oštrenja su postavljena na 0, a unutar Photoshopa smo izvršili oštrenje (Unsharp mask: 100, 0.6, 0).
Kao i kod JPEG fotografija i u ovom slučaju Panasonic G3 se odlično pokazao u odnosu na veći Nikon D5100. Istina, G3 u mračnijim predelima ima više šuma nego D5100, ali pruža i veću količinu detalja. Za razliku od polovičnih utisaka kod noćne scene i visokih ISO setovanja, Panasonic G3 se odlično pokazao u dnevnim uslovima kada je osetljivost senzora niska. JPEG fotografije nisu obrađene, dok je RAW obrađen na isti način kao i u prethodnim slučajevima.
Ovaj primer otkriva nekoliko bitnih karakteristika fotografija Panasonica G3. Raw fotografije imaju nešto više šuma nego je očekivano za jedan ovakav aparat pri najnižoj ISO vrednosti. U vezi sa prethodom rečenicom, očigledno je da je JPEG procesiranje prejako u gotovo svim uslovima. Panasonic G3 neretko će podeksponirati fotografiju, to je već rečeno, ali na ovom primeru otkrivamo koliko mračniji delovi fotorafije imaju više detalja u RAW nego u JPEG formatu, što pokazuje značajno veći nivo dinamike koju poseduje RAW snimak (mada je to karakteristično za sve fotoaparate). Standard
Vivid
Natural
Monochrome
Scenery
Portrait
Primeri korekcije boja unutar fotoaparata. Ovo su predefinisani modovi, a moguće je korigovati sopstvene po želji. Off
Low
Standard
High
Na prvi pogled deluje da je u pitanju neka greška, ali nije, jer su iste rezultate dobili mnogi drugi sajtovi. Panasonic G3 zaista ima čudno korišćenje dodatne opcije za dinamiku. Dok se kod mnogih aparata korigovanje dinamike lako primeti, kod Panasonica G3 je jedva primetno ili, u našem slučaju, nije primetno uopšte. iDynamic više služi za “izvlačenje” tamnih predela, dok će malo efekta imati prlikom “peglanja” svetlijih predela fotografija.
160 200 400 800 1600 3200 6400
160 200 400 800 1600 3200 6400
Suštinske stvari u vezi sa kvalitetom fotografija rekli smo na prethodnim stranama. Panasonic G3 ima previše agresivno procesiranje za JPEG. Ovo ne znači da JPEG fotografije treba da isključite u startu, ali potrebno je detaljnije upoznati se sa aparatom kako bi ustanovili da li JPEG zadovoljava vaše prohteve ili ne. Panasonic G3 pruža fotografije sa velikom količinom detalja u dnevnim uslovima pri niskim ISO vrednostima, čak i u JPEG formatu, u šta smo mogli da se uverimo poredeći aparat sa skupljim i većim Nikonom D5100. Pri ISO podešavanju većem od 800 toplo preporučujemo korišćenje RAW format, jer G3 ima ne preterano inteligentno, a vrlo često prejako procesiranje šuma za JPEG. Odnos detalja i šuma je prilično dobar na visokim ISO setovanjima, obzirom na veličinu i rezoluciju senzora. RAW format bi trebalo što češće koristiti. Pored procesiranja šuma na visokim ISO vrednostima, G3 lako zna da podeksponira fotografiju, a ne može se pohvaliti ni dimanikom i bojama za JPEG. G3 prosto nema kvalitetno procesiranje unutar kamere po mnogim pitanjima i zato je dobro držati što više stvari pod kontrolom putem RAW obrade. Pored toga, količina detalja u mračnijim delovima kadra je značajno veća kada se koristi RAW. Sve u svemu, Panasonic G3 nije šampion JPEG-a i “brzih” fotografija direktno iz aparata, ali moguće je ostvariti veliku količinu detalja, dobru dinamiku, boje i nizak nivo šuma… naravno, posle obrade RAW fotografije na računaru.
1920×1080 1280×720
1920×1080
Panasonic G3 ima dosta dobar kvalitet video snimka. U pojedinim situacijama ipak u najvišoj (1920 x 1080) rezoluciji kompresija nije dovoljno kvalitetna. Ovo je problem koji može da zadesi i mnogo ozbiljnije DSLR aparate prilikom video snimka, ali se on nešto češće pojavljuje u ovom slučaju. 1280 x 720 snimak izgleda odlično, ako vam je ta rezolucija dovoljna, mada će i snimak u najvećoj rezoluciji zadovoljiti većinu korisnika. Noćni snimak izgleda vrlo dobro, ali nemojte ponoviti našu grešku i koristite ručni fokus. Generalno gledano, Panasonic G3 je odličan što se tiče automatskog fokusa prilikom snimanja video klipova – mnogo bolji nego DSLR aparati (koji imaju tu mogućnost), ali bez obzira na to, jedini ispravan način za snimanje klipova jeste korišćenje ručnog fokusa. Naravno, ukoliko snimate neku nepredviđenu scenu, verovatno je bolje ostaviti automatiku, ali ukoliko znate scenu i kadar unapred, ručne kontrole su jedini pravi izbor.
U početku su aparati sa izmenjivim objektivima bez ogledala bili veoma slični DSLR aparatima. Razlika je bila u nedostatku ogledala, manjim dimenzijama i drugačijem sistemu fokusiranja. Sada se ova klasa aparata značajno promenila, pa se može reći da G3 manje podseća na neki DSLR čak i u odnosu na svog prethodnika. Panasonic je, nema sumnje, tako želeo jer je “trojci” uskratio određene mogućnosti, ali ponudio manju cenu i dimenzije. Dok je u početku klasa aparata bez ogledala delovala kao “skoro pa DSLR”, sada više deluje kao klasa izuzetno naprednih kompakta. Neka vas ovo ne zbuni i ne uplaši, jer je ova klasa aparata bolja nego ikada. Razmak između kompakta i DSLR-a odlično je popunjen aparatima poput Panasonica G3. Ovakvi aparati su skoro po svim karakteristikama više od kompakta, manje od DSLR – bilo da je u pitanju cena, veličina, kvalitet fotografija, performanse, napredne mogućnosti… Panasonic G3 je odličan aparat, pogotovo za početnike i novu generaciju korisnika fotoaparata. Sa ekranom osetljivim na dodir i zanimljivim menijem, čini se da će se mladi korisnici na njemu najbolje snaći. Međutim, Panasonic G3 može biti i mnogo ozbiljniji aparat, pod uslovom da imate strpljenje. Pre svega, potrebno je dobro upoznati se sa aparatom, odlučiti se koje menije želite u Quick meniju, koje prečice na FN tasterima i naviknuti se na EVF tražilo, koje jeste visoke rezolucije, ali uvek teško za navikavanje. Kada to prebrodite, dolazi pitanje klasičnih foto podešavanja i mogućnosti, koje će pre ili kasnije da vas dovede do potrebe intenzivnog korišćenja RAW formata ukoliko želite vrhunske rezultate. Ukoliko vam ne smeta malo komplikovaniji proces i malo više potrošenog vremena, potencijalne mogućnosti ovog aparata mogu biti velike. Postoje dve velike prepreke kada govorimo o ovom aparatu. Prva je slabija dostupnost, pošto u trenutku pisanja teksta izgleda (skoro) uopšte nije prisutan na našem tržištu, što je stvar koja brzo može biti rešena. Drugi razlog za to leži u izuzetno ozbiljnoj ponudi jeftinih DSLR fotaparata, sa kojima se očekivana cena G3-ke prepliće. Stoga za definitivnu preporuku treba videti kolika će biti cena ovog fotoaparata kada se u većim količinama bude pojavio u prodavnicama. Sigurno da aparati bez ogledala imaju svojih prednosti, ali se ipak čini da DSLR aparati, ma koliko pristupačni bili, imaju veću listu prednosti, pogotovo ukoliko niste početnik. Sve u svemu, Panasonic je, kada govorimo o karakteristikama, odlično pozicionirao ovaj fotoaparat, koji je više nego interesantan novoj generaciji korisnika. Prednosti – vrlo dobra količina detalja na niskim ISO – dobar odnos detalja i šuma do ISO 3200 (ako se koristi RAW) – Full HD video – vrlo dobre performanse – kvalitetan ekran i tražilo – odličan sistem rotacije ekrana – ekran osetljiv na dodir, intuitivne kontrole – dobra brzina fokusiranja Nedostaci – manji rukohvat, lošiji osećaj u ruci – određeni fizički nedostaci u odnosu na prethodni G2 – kvalitetno tražilo, ali teško za navikavanje – prejako JPEG procesiranje – neretko podeksponirane fotografije – slabija obrada boja i dinamike – … što uslovljava čestu potrebu za RAW formatom
Panasonic G3
Treći Panasonic testiran u novom serijalu prikaza na našem sajtu ujedno je i treća generacija naprednih Panasonic aparata (sa mogućnošću menjanja objektiva, bez ogledala). Panasonic G3 iako faktički naslednik G2 modela, nije klasična evolucija, već blago korigovanje kursa, kako bi se zauzelo bolje mesto pod suncem. Svet naprednih kompakta je godinama slabio, kako je cena amaterskih DSLR aparata opadala. Činilo se da su se najbolji kompakti i najslabiji DSLR aparati susreli, ali je tržište pokazalo da između njih ima mesta za fotoaparate koji imaju iste osnove kao DSLR, ali nemaju ogledalo, pa samim tim ni optičko tražilo. Panasonic G3 je predstavnik ove "prelazne" klase