Branko Mitić
TomTom GO-510
U ranijim opisima GPS uređaja upoznali smo se sa nekim osnovama navigacionih uređaja i Svetskog sistema pozicioniranja (GPS). Ukratko, svaki navigacioni uređaj ima GPS prijemnik koji, da bi uređaj ispravno radio, u svakom trenutku mora da “vidi” makar 3+1 satelit (koje je davno lansiralo Ministarstvo Odbrane SAD za svoje potrebe – kasnije su ti sateliti odobreni za javnu upotrebu). Tri satelita služe kako bi se ukrštanjem 3 kružna signala najpreciznije moguće odredila lokacija GPS prijemnika (navigacionog uređaja). Veza sa četvrtim satelitom služi kako bi navigacioni uređaj poistovećivao vreme svog časovnika sa atomskim časovnikom na satelitu. Ovo je veoma bitno, jer je atomski tačno vreme ključno u proračunima svake navigacije, a satovi koji se nalaze u konvencionalnim elektronskim uređajima ne pružaju dovoljnu preciznost.
Pred nama je Tomtom Go 510 GPS navigacija koja se po spoljašnosti u potpunosti razlikuje od opisan One Xl navigacije iste kuće. Već na prvi pogled, možemo da kažemo da nam se dimenzije i masa ovog uređaja neće dopasti. Ipak, softver je ono najbitnije kod svake navigacije. Pod softver podrazumevamo menije i lakoću korišćenja, ali i mape. Kvalitet mapa će, svakako, mnogima biti dovoljna stvar jedne navigacije, ali velika konkurencija među proizvođačima ovih uređaja uslovila je da se prilikom njihove izrade obraća pažnja i na najsitnije moguće detalje.
Specifikacija
CPU
400MHz ARM920T
GPS čip-set
SiRF Star 3 GPS
ROM memorija
za mape u vidu SD kartice (1GB)
RAM memorija
64 MB
Memorijski slot
SD/MMC
Ekran
4.0″ TFT osetljiv na dodir
Rezolucija
480 x 272 tačaka
Orijentacija ekrana
u širinu (Landscape)
Batterija
Litijumska baterija bez mogućnosi lake zamene
Kapacitet baterije
? mAh
Trajanje baterije
?
Bluetooth
Da (V2.0)
USB
USB (1.1)
Zvučnik
Da
Izlaz za slušalice
Da (3.5 mm)
Debljina
66mm
Širina
112mm
Visina
81mm
Masa
300 g
Operativni sistem
?
Video plejer
Ne
Pregled fotografija
Ne
Muzički plejer
Ne
Cena
Pakovanje
– Tomtom GO 510
– 1GB SD kartica sa mapama
– torbica za nošenje
– dok
– punjač za automobil
– nosač navigacije
– spoljni mikrofon
– dokumentacija
Tomtom Go 510 je pomalo neočekivanog izgleda i oblika za jednu navigaciju. U odnosu na većinu ostalih navigacija, Go 510 je poput CRT monitor u odnosu TFT monitore. Ova navigacija ima ekran dijagonale 4 inča (10 centimetra) što je malo manje od opisanih Mio C520 i Tomtom One XL, ali smatramo da je tih 4 inča dovoljno da ovaj uređaj ostane u istoj klasi kao i oni sa 4.3-inčnom dijagonalom ekrana.
Fizički kvalitet Go 510 modela je vrlo dobar, iako se ni za materijale ni za završnu obradu ne može reći da je vrhunska. Ipak, ne želimo da budemo pogrešno shvaćeni i da neko pomisli da Go 510 ima lošu spoljašnost, ali da je mogla da bude malo bolja, sigurno jeste. Na prednjoj strani se nalazi taster kojim se Go 510 otkačinje sa postolja. Sa gornje strane nalazi se taster koji služi za uključivanje i isključivanje uređaja.
Leva i desne strana navigacije u potpunosti je prazna.
Sa donje strane vidimo SD/MMC slot, a uz uređaj se dobija SD kartica od 1GB na koju su smeštene mape. Kako Go 510 nema internu ROM memoriju namenjenu smeštanju i čuvanja mapa, sve mape koje želite imati za ovaj uređaj, morate držati na SD kartici. Ovo možda nije najelegantnije rešenje, ali mu nemamo šta zameriti. Zapravo, eventualna interna ROM memorija je iste tehnologije kao i memorija u memorijskim karticama, tako da su razlike u performansama ili male ili neosetne. Sa donje strane uređaja nalazi se velika rupa u koju se smešta nosač navigacije.
Nosač navigacije, predviđen za postavljanje na vetrobran, prilično je dobro urađen, pogotovo u odnosu na onaj viđen na One Xl modelu. Vakum se “aktivira” na principu okretanja i veoma je lak za korišćenje. Orijentacija navigacije na nosaču je takođe dobro urađena i laka za korišćenje. Ono što je zanimljivo, jeste što se na nosaču nalazi četiri konekcije: za spoljnu antenu, punjač za struju, slušalice i mikrofon.
Softver
Tomtom softver se prilično razlikuje u odnosu na Mio koji smo videli na prethodnoj navigaciji. Ne možemo odeleti a da Mio i Tomtom softver ne poredimo sa Windows Mobile i Palm operativnim sistemima. Tomtom softver jeste prilično uprošćen, nije šaren, nema nepotrebne opcije i bez obzira na duplo slabiji hardver, sve se odbija duplo brže nego na uređajima sa Mio softverom, odnosno trenutno.
Pored toga, Tomtom softver je lakši za korišćenje i prihvatljiv i za početnike, dok je za Mio bio potreban solidan period navikavanja. Da se mi pitamo, svaki navigacioni uređaj bi trebalo da bude ovako brz i jednostavan, dok je atraktivnost menija prihvatljiva samo dok se ne narušava lakoća korišćenja i brzina odaziva menija.
Kada je o mapama reč, Tomtom malo zaostaje za Mio konkurencijom. Mape su dobre (Beograd smo probali), ali se ni sami ne sećamo da smo našli neku ulicu u kojoj je moguće izabrati i broj koji će navigacija pomoći da se pronađe.
Kada je o rutiranju (povezivanju meste gde se uređaj nalazi i meste gde ste zadali da vas vodi) reč, Tomtom takođe nije tako dobar kao Mio, ako je reč o Beogradu. Uređaj ne koristi uvek poznate i logične ulice za kretanje kroz Beograd. Ovo ne držanje glavnih ulica i bulevara u gradu ne predstavlja neki veliki problem, osim ako niste prvi put u nekom gradu – u svakom slučaju, navigacija će vam samo pomoći da dođete do cilja, pa i ako vas malo bude vodila nepoznatijim ulicama, nije smak sveta. S druge strane, nadamo se da će s novijim verzijama mapa ove boljke bivati otklonjene.
Dobra stvar oko rutiranja jeste mogućnost izbora najbržeg, najkraćeg i još nekoliko uslova rutiranja. Još jedan primer brzog Tomtom softvera jeste, recimo, što će se rutiranje između Beograda i Lisabona obaviti gotovo trenutno, što na Mio softveru može da potraje i čitav minut. Ne kažemo da je ovo neka presudno bitna mogućnost, ali dovoljno govori o potencijalu i dobroj osnovi jendog ovakvog softvera.
Utisci
TomTom Go-510 uređaj na našem testunije pokazivao nikakve probleme. Signal je na beogradskim ulicama uvek bio prisutan, ali je to i sasvim očekivano za SiRF Star čipset poslednje generacije. Nosač navigacija i sistem za montiranje su dobri i laki za korišćenje, što je još jedna sitnica koja dosta znači i koju pohvaljujemo. Fizičkim aspektom možemo da budemo zadovoljni, ali je on ipak daleko od savršenog. Sam ekran je malo manji od onog na šta smo navikli, dok su dimenzije samog uređaja prilično veće od uobičajenih. Kvalitet kućišta, robusnost i završna obrada su samo dobri, a ne i vrhunski, a sam LCD se odlikuje solidnim prikazom, a kao što smo više puta napominjali, ekrani navigacija nemaju veliku grafičku zahtevnost.
Utisci oko softvera su nas ostavili ravnodušnim. S jedne strane nam se TomTom “osnova” veoma sviđa, jer je veoma laka za korišćenje, interfejs je intuitivan, a sama aplikacija deluje optimizovano, pa nam se čini da bi radila brzo na “bilo kom” hardveru. S druge strane, mape nisu baš detaljno “iscrtane” i sam sistem rutiranja je pomalo trapav. Ipak, ovo ne želimo da uzmemo za zlo, jer će vas svaka navigacija ipak na kraju dovesti do cilja i zato što je budućim verzijama softvera sve to moguće ukloniti. Ne želimo da iko pomisli da je sa softverskog aspekta TomTom GO-510 nezavršen proizvod, daleko od toga, ali bilo bi dobro da malo bolje poznaje brojeve ulica i ulice kojem je uobičajeno putovati automobilom kod nas.
Sve u svemu, TomTom GO-510 ima jasne mane, ali daleko od toga da je nekompletan navigacioni uređaj. Mape bi mogle biti bolje i sigurni smo da će vremenom i biti. Da budemo jasni – već sada se može reći da TomTom ima odlične mape za naše uslove, pogotovo u gradu. “Problem” oko rutiranja zapravo i nije problem, već samo stvar koja se da korigovati tokom unapređivanja mapa, ali i već sada, složićete se, nije problem ako vas navigacija tek ponekad povede ulicom koja i nije baš uobičajena za vožnju. Stoga, ako ste strpljivi da sačekate još preciznije mape i spremi ste da, za sada, ovom uređaju oprostite poneku grešku pri rutiranju, TomTom GO-510 će vam postati veoma drag saputnik.
Za
– lakoća korišćenja i brzina softvera
– vrlo dobre naše mape i solidna rutabilnost…
– bogato pakovanje
Protiv
– velike dimenzije i masa
– ekran bi mogao biti veći
Uređaj na test ustupio Difo.