Bežično punjenje električnih vozila više nije pusti san, evo i kako

Mreža za punjenje EV je uveliko prisutna u svetu, ali postoje kompanije koje eksperimentišu na nečemu što će biti sledeća velika stvar – bežično punjenje EV

Bežično punjenje električnih vozila više nije pusti san, evo i kako

Zvanični standardi za bežično punjenje električnih vozila objavljeni 2020. godine od strane Društva automobilskih inženjera (SAE) sada su predmet tihog testiranja i razvoja prototipa od strane EV proizvođača. Velika je verovatnoća da će bežično punjenje biti oblikovano prema tehnologiji kompanije WiTricity iz Masačusetsa u SAD, iako i dalje nije poznato šta će tačno biti dostupno i kada.

WiTricity je licencirao svoju intelektualnu svojinu Viferon-u, nemačkom dobavljaču bežičnog EV punjenja, kog je kupila kompanija Tesla u julu 2023. godine. Ova tehnologija bežičnog punjenja prikazana je prošle godine na konferenciji Move America i nagovestila svetliju budućnost za vozače električnih vozila.

Tehnologija bežičnog punjenja predstavlja alternativu standardnim punjačima nivoa 2, koji se obično koriste kod kuće i na javnim parkiralištima. Osnovna ideja je da se energija prenosi između podloge na zemlji i prijemnika unutar vozila putem magnetnog polja. Ovo omogućava bežični prenos energije između tla i vozila, tako da vozači ne moraju više da brinu o preciznom parkiranju iznad punjača.

Kako funkcioniše bežično punjenje?

Energija koja puni bateriju na vozilu, teče od podloge na zemlji do vozila kroz magnetno polje ili dve „magnetno spregnute rezonantne zavojnice”, navodi IEEE. To omogućava bežični prenos energije (WTP) između podloge na zemlji i prijemnika unutar vozila.

Ovaj prijemnik postavlja se u automobil i sakuplja jednosmernu energiju direktno u bateriju”, kaže Ejmi Barzdukas, direktor marketinga u WiTricity. Proizvođači EV morali bi da instaliraju ovaj prijemnik u svoje automobile kao preduslov za bežićno punjenje. Za one koji trenutno poseduju električno vozilo to nažalost znači da bez dodatnih ulaganja neće moći da koriste ovu tehnologiju.

Kako to sve izgleda u praksi, predstavljeno je na Move America konferenciji na automobilu Ford Mustang Mach-E. Test vozač parkirao je vozilo iznad punjača i pritiskom na dugme „initiate charge” (pokreni punjenje) započeo proces bežičnog punjenja, a sve se moglo videti na dodatnom displeju.

Iako postoji mišljenje da je bežično punjenje manje efikasno od kablovskog, tehnologija kompanjie WiTricity osporava tu predrasudu, i sa svim svojim prednostima obećava brže, bolje i efikasnije punjenje električnih vozila. Razlika bežičnog punjenja vozila u odnosu na, recimo, punjenje telefona je i pozicioniranje koje automobil mora da zauzme. Tačnije, uopšte ne mora precizno da bude parkiran iznad podloge za punjenje kako bi sakupio neophodnu energiju.

Još jedna predrasuda je i da bežično punjenje traje duže u odnosu na standardno kablovsko, u ovom slučaju nije ispravna”, dodala  je u nastavku Ejmi Barzdukas.

Bežično punjenje će verovatno biti skuplja investicija

Kada ovaj tip punjača bude dostupan u prodaji, verovatno će biti visokog cenovnog ranga, barem u početku.

Cena će vremenom opadati”, kaže Barzdukas i dodaje da „sprovedena istraživanja po tom pitanju ukazuju da su potrošači spremni na izdatak od još nekoliko hiljada dolara”. Ova tvrdnja ima osnova, s obzirom na studije koje pokazuju da su potrošači spremni na dodatne izdatke za baterije sa poboljšanim performansama. Bežično punjenje moglo bi da bude još jedna opcija za one sa „dubljim džepom”.

Prijavi se na nedeljni Benchmark newsletter
Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

S obzirom na to da će automobilske kompanije morati da integrišu WiTricity hardver u svoja vozila kako bi podržale bežično punjenje, predviđanje kompanije FLO EV Charging je da će kupci EV dodavati ovo kao opciju prilikom odabira željene konfiguracije vozila.

Budućnost bežičnog punjenja električnih vozila

Komercijalna testiranja WiTricity metode bežičnog punjenja trenutno su u toku, pre nego što budu sastvani deo svih EV putničkih automobile. Na CES 2024, WiTricity je najavio sledeći potez – bežične magnetne jastučiće za vozila malih brzina, kao što je recimo vozilo za golf terene, a naći će se u prodaji na leto 2024. godine.

Kompanija takođe istražuje koncept bežičnog punjenja „od vozila do mreže”, takozvani V2G. Ovaj koncept podrazumeva da električno vozilo, osim što prima energiju iz mreže za punjenje baterija, može takođe da deluje i kao izvor energije i da vraća višak u mrežu kada je to potrebno. U suštini, električna vozila mogu da deluju kao pokretni skladišni kapaciteti energije, posebno kada je dostupna energija obnovljiva i kada je potrebno vraćati višak u mrežu.

Govoreći o budućnosti bežičnog punjenja i V2G koncepta, Barzdukas nije otkrila sa kojim partnerima sarađuje WiTricity, osim što je dodala: „Čuli ste za njih”, piše PCMag.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Komentari (0)

Nema komentara 😞

Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!

Pridruži se diskusiji
Možda vam se svidi