Chatbot koji je napravila kompanija OpenAI uz finansijsku podršku Microsofta je jednako impresionirao i šokirao svojim mogućnostima da odgovori na pitanje, napiše kod ili esej, iznosi argumente u pravnim procesima i još puno toga.
Posle inicijalnog oduševljenja, ovakve mogućnosti su nam neminovno dale i jednu brigu – kako će veštačka inteligencija uticati na naše poslove? I dok se priča o tome kako će nam veštačka inteligencija preuzeti posao polako otima kontroli, stručnjaci kažu da stvar nije baš tako jednostavna.
Oduzimanje poslova ili kreiranje novih?
Kratak odgovor na to da li će veštačka inteligencija neke od nas ostaviti bez posla je apsolutno “Da”. Razvoj AI tehnologije joj omogućuje da postiže sve više i to će neminovno uticati na poslove koje trenutno obavljaju ljudi, piše CNBC.
Fizičke mašine, softverski sistemi i kombinacija hardvera i softvera su u stanju da obavljaju sve više zadataka usled upliva veštačke inteligencije, pa je sve više moguće, ali i ekonomski isplativo prebaciti veći udeo posla koji obavljaju ljudi na mašine.
Neki poslovi su naravno “ranjiviji” od drugih, naročito oni gde se jedna radnja ponavlja ili koji su bazirani na specifičnom setu pravila koja određuju šta se i kako radi. S druge strane, poslovi na kojima se zadaci često menjaju i zbog toga zahtevaju prilagođavanje i fleksibilnost je znatno teže zameniti tehnologijom.
Poslovi sa jakim ljudskim elementom, poput npr. terapeuta će teško biti zamenjeni mašinama, kao i oni koji zahtevaju dobre veštine u ljudskim odnosima.
Novi poslovi na horizontu
Zabrinutost oko cele priče ne iznenađuje i inicijalni strah gubitka posla je potpuno prirodan. Ipak, treba imati par stvari na umu. Najpre, slične promene su se dešavale i ranije, npr. početkom industrijske revolucije ili popularizacijom personalnih računara. Sve to je menjalo način na koji ljudi rade, kao i poslove koje obavljaju. Tačno je da je određena radna mesta učinilo nepotrebnim, ali i da danas ne možemo zamisliti život bez mašina i računara.
Ovaj proces traje stotinama godina i istorija pokazuje da se umesto poslova koji se gube usled nove tehnologije pojavljuju novi, kao i da pojava novih tipova robe i usluga usled novih tehnologija zapravo utiče na to da novih poslova bude više nego onih koji odlaze u zaborav.
Ako ih ne možeš pobediti, pridruži im se
Veštačka inteligencija i proizvodi bazirani na njoj su i dalje limitirani i daleko smo od momenta “pravog AI-a”. Svi modeli koji se trenutno koriste rade po principu predviđanja pravog odgovora u skladu sa datim setom podataka. Dobar deo onoga što AI radi je sintetizovanje postojećeg znanja sa konkretnim ciljem, a to je daleko od kreiranja novog znanja.
Stoga je trenutno, umesto veštačke inteligencije koja nam otima poslove, znatno realniji scenario ljudi koji rade uz pomoć veštačke inteligencije. Prilika za upotrebu AI-a za poboljšanje ljudskog rada je znatno više od poslova koje AI može obavljati samostalno. Mnoge kompanije počinju koristiti veštačku inteligenciju kao podršku zaposlenima i radi unapređenja njiove efikasnosti.
Upotreba AI alata omogućuje kompanijama da rekonfigurišu radna mesta i minimizuju vreme koje zaposleni provode na repetativnim zadacima, ostavljajući im više vremena za strateško razmišljanje. Za uspeh će biti neophodno da se kompanije adaptiraju, edukuju zaposlene, pomognu im da unaprede svoje veštine ili steknu nove, kao i da usvoje okvire upotrebe veštačke inteligencije na odgovoran način.
Iako AI algoritmi i tehnologija bazirana na njima neće odmah preuzeti ljudske poslove, sigurno je da će vrlo brzo postati njihov obavezan deo.
Nema komentara 😞
Trenutno nema komentara vezanih za ovu vest. Priključi se diskusiji na Benchmark forumu i budi prvi koje će ostaviti komentar na ovaj članak!
Pridruži se diskusiji