Mesto trenutno poslednje vožnje šampiona Formule E Antonija Feliksa da Koste je centar za proizvodnju automobila u Štutgartu, koji je dom kompanija Porsche i Mercedes. Međutim, nigde nećete videti točkove koji se okreću jer se zapravo radi o digitalnom simulatoru – stacionarnom kokpitu za testiranje vozila koji replikuje vožnju, u ovom slučaju Da Kostinog trkačkog automobila Porsche u klasi Formula E, koji kao takav može da unapredi električna vozila.
„Mnogo verujemo da je simulator vrlo blizak pravom automobilu”, komentarisao je Da Kosta za TNW.
Mladi Portugalac je 2013. godine bio na putu da debituje u Formuli 1, sve dok njegov tim nije doneo kontroverznu odluku da zaposli još jednog vozača. Kada su se za njega jedna vrata zatvorila, druga vrata automobila su se otvorila. Formula E trebalo je da lansira prvi sport sa net-zero sertifikatom, a jedan od timova je želeo da vidi Da Kostu kao njihovog vozača.
Uspon Formula E trkačkog sveta
Kada je Portugalac ulazio u ovaj svet, električni automobili bili su sumnjiva atrakcija, zato što su dva automobila bila potrebna da se završi trka.
„Sanjao sam da ću se trkati sa 1000 konjskih snaga, a onda sam se našao za volanom nečega što ima manje od 200 KS, a još moram i da zamenim automobil usred trke da bih je završio, jer baterija nema dovoljan domet”, govori počecima ovaj „električni trkač”.
Međutim, električna vozila su postajala sve popularnija i Formula E je imala priliku da ubrza njihov napredak. Današnji timovi Formule E imaju samo jedan automobil, koji ima četiri puta veću snagu od originalih modela. U periodu usporavanja razvoja Formule 1, napredak električnih vozila samo se ubrzavao.
Stalna potraga za dodatnom brzinom dovodi nas do softvera. Vozači redovno dobijaju digitalne nadogradnje za svaki aspekt svojih automobila, od zupčanika, preko snage do obrtnog momenta. Bukvalno sve promene prilikom rada motora beleži softver koji unosi podatke o vožnji u memoriju kako bi kasnije bile unapređene performanse vozila.
Jedna velika šansa za ubrzanje vozila dolazi čak i od usporavanja istog. Naime, na svakoj stazi, softver može da definiše svaki ugao pojedinačno i u skladu sa tim koordiniše kočenje prednjeg i zadnjeg dela automobila. Postoje trenuci kada je na stazi velika vrućina ili pada kiša, što degradira gume vozila, a softver takođe prilagođava ravnotežu automobila nastalim uslovima, piše The Next Web.
„Čak i kada sam u trci sa automobilima koji jure 300 km/h, moram da nastavim razmišljanje o softveru i kako mogu da koristim mozak automobila da mi pomogne da idem još brže dok se trkam”, kaže portugalski šampion.
Formula E nije samo pobeda u trkama. Proizvođači automobila koriste staze za razvoj tehnologija. Francuska marka DS Automobiles uporedila je ovaj sport sa „laboratorijom na otvorenom”. Ova jedinstvena test matrica takođe je privukla BMW, Mercedes, Porsche i Nissan.
„Brendovi iz svih krajeva sveta učestvuju u Formuli E”, kaže dalje da Kosta. „Kada se takmičite, prisiljeni ste na brže učenje i evoluciju”.
Ta evolucija često se prenosi na komercijalna električna vozila. Jaguar je, na primer, prilagodio softver za efikasnost trkačkih automobila kako bi povećao domet svog I-Pace SUV-a za 10 posto. Nissan je, sa druge strane, koristiio analizu sa trkačke staze kako bi utrostručio kapacitet baterije. Najnoviji automobili Formule E obećavaju više nivoe efikasnosti, a više od 40 posto energije koju koriste tokom trke dolazi od regenerativnog kočenja.
„Svaki put kada kočimo, vraćamo energiju u automobil”, dodaje dalje Da Kosta.
Na stazi, električna vozila pružaju pravo uzbuđenje. Dobar primer za to su prve četiri trke ove sezone kada su četiri prva mesta osvojili različiti vozači, što može da pokaže da je Formula E konkurentnija od Formule 1, u smislu same akcije na stazi. Kao primer za to je podatak koji se odnosi na prošlogodišnji Monako e-Prix koji je imao neverovatnih 116 preticanja, a timovi Formule 1 u Monako GP su imali samo 22 preticanja tokom trke.
„Naš trkački automobil je najefikasniji na svetu”, kaže Da Kosta i dodaje da njegova strast prema Formuli 1 ostaje nepromenjena, ali da je vrlo optimističan u vezi sa budućnošću EV.
„Verujem da neko ko je rođen danas, nikada neće znati kako je voziti automobil sa benziskim motorom, a tranzicija na električnu mobilnost če se dogoditi na vrlo prirodan način”, dodao je za kraj da Kosta.