Komercijalni letovi preko Atlantika mogli bi da se odvijaju brzinom većom od 2400 kilometara na čas jer NASA istražuje mogućnosti da napravi (nadzvučni) supersonični putnički avion.
Naime, njen istraživački mlaznjak X-59 dizajniran je da putuje brže od zvuka dok ujedno prigušuje prateći zvučni udar. NASA sada istražuje da li bi ovu tehnologiju mogla da primeni i na buduće komercijalne avione, omogućavajući letove poput relacije London – Njujork za samo 90 minuta, piše SkyNews.
Do ovakvog projekta američka svemirska agencija došla je kroz pokretanje misije Quesst iz 2016. godine. Ona je tada pokrenuta prvenstveno da bi dizajnirala avion sa tehnologijom koja smanjuje glasnoću zvučnog udara, odnosno onoga što čujemo na zemlji kada avion probije zvučni zida.
Zvučni udari su toliko moćni da je upravljanje avionima koji mogu da ih proizvedu zabranjeno iznad naseljenih mesta. Projekat je potom rezultirao pomenutim mlaznjakom X-59, sličan avionu Concorde koji može da leti brzinom od 1507 km/h na visini od skoro 17 hiljada metara bez stvaranja neprihvatljivog nivoa buke.
Agencija se nada da će već sledeće godine moći da obavi probne letove iznad američkih gradova kako bi prikupila podatke o reakciji lokalnog stanovništva na zvuk.
Ove nedelje istraživački centar Glenn u okviru agencije otkrio je da istražuje slučaj za supersonično putovanje, potencijalno omogućavajući da mlaznjak preleti Atlantski okean brzinom između 2400 i skoro 5000 km/h.
Današnji veliki avioni lete okvirnom brzinom od oko 965 km/h, a let od britanske prestonice do Njujorka u proseku traje oko osam časova. Sada su, međutim, kompanije u koje spadaju i Boeing i Rolls-Royce ugovorile sa agencijom da osmisle potencijalnu mapu puta kako bi supersonična komercijalna putovanja postala stvarnost. Naravno, tu spadaju i koncepti dizajna za supersonične putničke avione.
Novo istorijsko supersonično poglavlje
Najava agencije dolazi samo nekoliko nedelja nakon što je X-59 sa gradilišta premešten na takozvanu liniju leta, odnosno, prostor između hangara i piste u fabrici firme Lockheed Martin u Kaliforniji. Ova firma je inače testirala borbeni avion kojim upravlja veštačka inteligencija.
Ova kompanija dobila je ugovor vredan 236,3 miliona američkih dolara za izgradnju ovog mlaznjaka, a sada je započela seriju zemaljskih testova uoči potencijalnog probnog leta kasnije ove godine.
Predstavnici misije Quesst kažu da je njen tim „spreman da napiše novo poglavlje u istoriji supersoničnog leta“. Novi avion bi išao Concorde tragovima, odnosno prvog supersoničnog aviona na svetu. On trenutno drži rekord za najbrži komercijalni let između Njujorka i Londona obavivši ga za samo dva sata, 52 minuta i 59 sekundi tokom 1966. godine.
Ipak ovi avioni su prizemljeni 2003. pošto su operateri koji su ih koristili – British Airways i Air France krivili za pad potražnje i povećane troškove održavanja.
Poslednji ovakav avion poleteo je tri godine nakon što se let Concorde 4590 koji je izvodio Air France srušio u hotel ubrzo nakon poletanja iz Pariza. Tom prilikom poginulo je 109 ljudi sa leta i još četvoro na zemlji.
Izgleda da čovečanstvo tada i dalje nije bilo spremno za ovakvu tehnologiju u komercijalnoj upotrebi. Sada, uz agenciju NASA, ovakve supersonične putničke letove istražuju United Airlines zajedno sa startapom Boom Supersonic, ali i Virgin Galactic koji je predstavio dizajn za supersonični putnički avion 2020.