Tegra 4 - Šta nas očekuje?

Tegra 4 - Šta nas očekuje?

Tokom CES-a ove godine, NVIDIA je konačno pričala detaljnije o četvrtoj generaciji Tegre koju kompanija ponoso ističe kao najbrži mobilni procesor na svetu. Ambiciozna najava je svakako učinila da se pažnja medija i javnosi privuče u maksimalnoj meri. Među prvim uređajima koji na sebi nosi Tegra 4 procesor je Project Shield, prenosna konzola koja se bazira na Android OS-u koja deluje prilično inovativno i hardverski izuzetno. Naravno, Tegr

    Sadržaj

      Nebojša Todorović

      Tegra 4 – Šta nas očekuje?

      U startu nije bilo previše informacija vezano za specifikacije, ali kako vreme odmiče neke stvari su se saznale, tako da je moguće dobiti nešto širu sliku o novoj Tegri u ovom momentu. Neke specifikacije čak nisu ni iznenadile. Na primer, osnovu čini četvorojezgarni Cortex A15, uz peto jezgro koje služi za “low-power” operacije. Koncept sa pet jezgara smo upoznali još tokom prethodne generacije, tako da u ovom pogledu zaista nije bilo previše iznenađenja.
       


       

      NVIDIA ovaj pristup naziva “4 plus 1” i suštinski se svodi na to da operativni sistem prepoznaje četiri dostupna jezgra, kao i kod bilo kog drugog mobilnog “quad-core” procesora. Peto jezgro se bavi pozadinskim procesima, koji ne zahtevaju mnogo resursa, čime se automatski smanjuje potrošnja i potreba da neko od ostalih jezgara radi kada je telefon u stanju mirovanja. Tip petog jezgra nije poznat i da li se radi o A15 ili slabijem A7, ali NVIDIA ovu informaciju verovatno neće ni otkrivati. Ipak, na ovaj način sebi daje prednost u odnosu na ostala rešenja samom činjenicom da u marketing materijalima može da izdvoji svoje rešenje kao “4 + 1 core”.
       


       

      Prelazak na Cortex A15, Tegra 4 je u stanju da parira novom Samsung Exynos 5, Qualcommovom Snapdragonu S4, ali i Apple-ovom A6 SoC-u. Jako bitan je bio i prelazak na sitniji proizvodni proces koji je obezbedio nekoliko stvari. Pre svega, nižu potrošnju, ali i zadržavanje slične površine uz daleko više tranzistora, a samim tim i hardverske snage.
       


       

      Treba napomenuti da Tegra 4 ima jako sličnu površinu kao i Tegra 3, ali uz drastično kompleksniji hardver i snažnije specifikacije. Sve je postignuto zahvaljujući TSMC-ovom 28-nanometarskom HPL (High Power, Low Power) proizvodnom procesu. Povećane su i maksimalne frekvencije jezgara, koje iznose 1900MHz, što je uz kontrolisanu potrošnju zaista pohvalno.
       


       

      Ipak, NVIDIA je morala ozbiljno da unapredi grafički segment, jer se upravo za njih tu nalazi adut koji ih stavlja kao zanimljivo rešenje. Tegra 3 je, kako se pokazalo u mnogim testovima, pružala slabije performanse od Cortexa A5X i A6, tako da je mnogo truda uloženo na ovom polju. NVIDIA je očigledno rešila da što više prostora na čipu iskoristi za postizanje što boljih grafičkih performansi.
       

       

      Velika očekivanja…

      Tegra 3 je imala 12 grafičkih jezgara, koji su prikazali pristojnu snagu bez obzira na to da li govorimo o igrama ili hardverskoj akceleraciji, pod uslovom da je softver optimizovan na adekvatan način. Tegra 4, poređenja radi, poseduje 72 jezgra, što je šestostruka vrednost. Verujemo da je NVIDIA želela da se “izvuče” ispred konkurencije, ali i da se potrudi da tu poziciju zadrži na što duže staze.
       


       

      Naravno, postavlja se pitanje da li je išta izmenjeno u pogledu arhitekture grafičkog dela. Ukoliko pogledamo odnos Keplera i Fermija, jasno je da su drastične promene često moguće samo ukoliko se naprave neki kompromisi. Kepler je drastično efikasniji i ima osetno veći broj Stream procesora, ali je Fermi osetno bolji u pogledu hardverske akceleracije odnosno ukoliko se koristi kao GPGPU.
       


       

      Bilo kako bilo, jako nas zanima kako će se novih 72 Core-a pokazati u poređenju sa prethodnom generacijom i da li će se možda nešto promeniti osim performansi. Ukoliko je zadržana identična arhitektura i ukoliko je NVIDIA “samo” uvećala šest puta broj jezgara uz istu ili višu frekvenciju na kojoj radi, možemo očekivati sjajne performanse. U tom slučaju se nadamo da će i Project Shield zaživeti, jer će impresivni grafički prikaz definitivno biti velika prednost Tegre 4.
       


       

      Ukoliko je sve onako kako NVIDIA navodi, Tegra 4 će moći putem tih 72 grafičkih jezgra biti u stanju da pruži pun 1440p encode i decode, kao i dovoljno snage za reprodukciju u 4K rezoluciji. Zvuči zaista zanimljivo i impresivno, pa ostaje samo pitanje kako će se pokazati u praksi. Kada imate sve to u vidu, jasno je da će razvojni timovi imati zaista puno prostora da uvedu mnoge efekte i detalje u svoje igre.
       


       

      Nije izostavljena ni hardverska akceleracija raznih “security” mogućnosti, poput Secure Boot-a, h/w DRM-a, i HDCP. Biće obezbeđena i podrška za USB 3.0, kao i za foto senzore visokih performansi. Kada smo već kod kamere, treba napomenuti da će NVIDIA uvesti i “Always on” tehnologiju za integirsane fotoaparate, kao i korišćenje Tegre 4 za instant HDR fotografije dobijene kroz jednu ekspoziciju. Da bi se ovo bilo izvodljivo implementiran je dvokanalni memorijski interfejs sa podrškom za DDR3L i čipove na taktu od 1600MHz čiji je maksimalni kapacitet 4GB.
       


       

      CEO NVIDIA-e, Jen-Hsun Huang je naveo da je izuetno bitna stavka nove Tegre, implementacija novog LTE modema. Radi se o softverskom Icera i500 modemu koji je sposoban za LTE treće kategorije (100Mbps), WCDMA, HSPA+, EDGE i GSM, dok će se za kategoriju 4 LTE mrežu omogućiti podrška kroz firmware. Kao i ostatak Tegre 4, Icera i500 je izrađena u TSMC.ovom 28nm HKMG proizvodnom procesu.
       


       

      Na kraju, jasno je da NVIDIA puno nade polaže u Tegru 4. To pokazuje i Project Shield konzola koja se temelji upravo na njoj, a moramo priznati da, za sada, Tegra 4 deluje izuzetno kompetentno. Kao i uvek, dobra saradnja sa partnerima će biti jako bitna, kako bi se dobila maksimalna iskorišćenost hardverskog potencijala, a isto tako se nadamo da će biti dovoljno proizvoda koji će biti zasnovani na NVIDIA-inoj tehnologiji. Naravno, tu veliku ulogu igraju i razvojni timovi, a NVIDIA bi mogla da obnovi i poveća aktivnost svog “Meant to be Played” programa putem kojeg bi investirala u developere i dala im motiv za dodatnu optimizaciju.

      Ostani u toku

      Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

      Hvala!

      Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

      Možda vam se svidi