Vodonik je sledeća velika stvar – BMW, Honda i Hyundai rade na automobilima na „hidrogen“

Ova tehnologija auto-industrije će sazrevati uz komercijalna vozila, a potom će uslediti program putničkih automobila koja kao pogonsko gorivo koriste vodonik

Vodonik je sledeća velika stvar – BMW, Honda i Hyundai rade na automobilima na „hidrogen“

Na nedavnom CES 2024 sajmu održanom u Las Vegasu, dominirali su modeli za učenje jezika, AI pomoćnici u kolima i impresivni zabavni displeji koji su tu da bi upotpunili unutrašnjost vozila koja će se koristiti u budućnosti. Međutim, kada se prašina malo slegla ponovo je u fokusu bila tema gorivnih ćelija koja koriste vodonik kao pogonsko gorivo.

Hyundai, globalni lider u prodaji vozila na vodonik, čiji se štand na sajmu vrteo oko teme hidrogena, istakao je svoju predanost čistoj energiji, proizvodnji vodonika iz otpada poput plastike i biomase, kao i pokretanju teških teretnih vozila na vodonik. Njihov viši potpredsednik Mark Frejmuler, na CES izložbi je naglasio važnost vodonika u industriji „teške robe” ističući da ovakva tehnologija odgovara zahtevima velikih kamiona, čije će informacije biti od velike važnosti za buduća putnička vozila.

Kompanija Hyundai ima najveći udeo na svetskom tržištu u prodaji vozila na vodonik jer je među prvima počela da ulaže u tehnologiju vodonika kada je i lansirala Nexo model automobila 2018. godine. Uz njega, takođe nudi i model XCIENT Fuel Cell kamion koji može da pređe i do 400 kilometara sa samo jednim punjenjem goriva.

Međutim, Hyndai nije jedini u ovoj sferi. Kompanija Honda, rani zagovornik tehnologije gorivnih ćelija na vodonik, takođe vidi vodonik kao ključni faktor u budućem transportu teške robe. Predsednik ogranka Honda Motor Europe, Inoe Kacuši naglasio je da su automobili na gorivne ćelije sledeća faza auto-industrije. Kacuši je još i dodao da infrastruktura i cena vodonika ograničavaju njihovu širu upotrebu. Ipak, Honda se i dalje fokusira na istraživanja u tom pravcu.

Kao što smo ranije već pisali, vodonične gorivne ćelije i vodonik kao pogonsko gorivo kod motora sa unutrašnjim sagorevanjem (SUS) nisu isto.

Naime, gorivne ćelije koriste vodonik za proizvodnju električne energije koja putem elektromotora pokreće automobil. Sa druge strane, vodonik iz hidrogen-peroksida (H2O2) kao pogonsko gorivo kod SUS motora direktno se ubrizgava u cilindre motora i dalje, putem mehaničkih sklopova, pokreće automobil. Eksploziju u cilindrima izaziva smeša vodonika (H2) i vazduha, a kao nusprodukt sagorevanja dobija se čist kiseonik (O2). Ne računajući sunce i vetar, ovde je u pitanju eksploatacija najčistije energije.

Tako je najavom da će od 2027.godine vodeća fabrika u Minhenu proizvoditi isključivo električna vozila, ali zadržavajući fleksibilnost za alternativna goriva, automobilski gigant BMW je takođe potvrdio da vodonik, ali kao gorivo ostaje važna alternativa. Milan Nedeljković, član upravnog odbora BMW kompanije, istakao je važnost održavanja fleksibilnih pogona u fabrikama, posebno za vodonik, zbog njegovog potencijalnog doprinosa u tehnologiji čiste energije, prenosi TechRadar.

Rukovodioci kompanija Honda i Hyundai postavili su 2040. godinu kao orijentacioni vremenski okvir za masovno usvajanje putničkih vozila na vodonik, uz pretpostavku da će infrastruktura za punjenje goriva postići kritičnu masu, a da će cena tehnologije postati prihvatljiva. Ovo tako, usmerava napore oba proizvođača na istraživanje vodonika za teška komercijalna vozila, dok ne isključuju potencijalnu budućnost za putničke automobile.

Uprkos obećanjima o tehnologiji čvrstih baterija sledeće generacije kod klasičnih električnih vozila, vodonik nudi prednost povećanog dometa i bržeg punjenja goriva, što može predstavljati ključnu ulogu u industriji i transportu teške robe. Kada tehnologija vodonika sazri, a infrastruktura dostigne visok nivo iskorišćenosti, vodonik će postati još jedan izbor za potrošače i proizvođače automobila, omogućavajući ostvarivanje ciljeva nultih emisija štetnih materija u atmosferu.

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Komentari (38)
  1. pravda za litijum!

  2. jocasylver

    I ja sam pre za vodonik nego za litijumske baterije

  3. Alister

    Blondie approwed !

  4. hedgehog

    TNG i metan nisu zanimljivi...

  5. Aleksandar_038

    Ma naravno, samo da zeznemo zakone fizike i eto nas, svi ćemo da furamo na vodonik :)

    Uz mali problem, ne daj Bože nekog čukanja, ode sve u vražju mater... Bolje na plutonijum da vozimo, stabilniji je, sigurniji, više energije daje...

    S druge strane, očigledno da je tehnološki proboj po pitanju kapaciteta baterija izostao. A bez njega, automobili na struju su fensi šarena laža.

  6. hedgehog

    Pa realno vozila na gas su po meni najekološkija, ta priča o električnim vozilima izgleda kao da struje ima svud, samo ubereš koliko ti treba.
    Ukratko, loži se ugalj da se proizvede struja, a posle se voziš na njoj, da ne pričam koliko je proizvodnja baterija "čista".
    E sad što nekom pomenuti gasovi ne odgovaraju, pa bi da izmisle rupu na saksiji...

  7. faxcool

    Uz mali problem, ne daj Bože nekog čukanja, ode sve u vražju mater... Bolje na plutonijum da vozimo, stabilniji je, sigurniji, više energije daje...

    Toyota godinama unazad radi na ovoj tehnologiji i milione su uložili da bi se ovi problemi sredili. Na dobrom su putu da reše, ako već nisu, jer se i drugi proizvođači angažuju oko toga. Izgleda da nema ništa bez SUS motora na duge staze, zato je fokus bačen na hidrogen kao na najbolji mogući kompromis između eko priče i motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

  8. NShappy

    Ako već bude vodonik, sigurno neće biti SUS motori, već gorive ćelije. Više puta su efikasnije nego SUS motor.

    I sada dostupni automobili na H2 su uglavnom na gorive ćelije.

  9. Aleksandar_038

    Toyota godinama unazad radi na ovoj tehnologiji i milione su uložili da bi se ovi problemi sredili. Na dobrom su putu da reše, ako već nisu, jer se i drugi proizvođači angažuju oko toga. Izgleda da nema ništa bez SUS motora na duge staze, zato je fokus bačen na hidrogen kao na najbolji mogući kompromis između eko priče i motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

    Na dobrom putu su da reše tačno šta?

    Da su iole blizu rešenja, do sad bi i Tesla ulagala milijarde u vodonik.

    Nije problem ni u motoru, problem je u skladištenju vodonika kao pogonskog goriva. Jako nestabilan, jako zapaljiv, a da bi bio u tečnom stanju mora da se skladišti pod pritiskom. Loša kombinacija za gradske ulice.

    Ne kažem da je nemoguće, samo da smo prilično daleko od rešenja za to još uvek.

    S druge strane, verujem da je taj put izgledniji nego struja, pošto i pored milijardi uloženih u struju, energetska gustina baterije nije ni na 1/10 stare dobre nafte...

  10. faxcool

    Na ovo mislim :


    View image at the forums


    Toyota's Water-Cooled Hydrogen Combustion Engine Is Proof Of Its Commitment To A Hydrogen-powered Future

    Toyota's patent-pending water-cooled hydrogen combustion engine paves the way for high-performance alternatives to electric vehicles.


    View image at the forums

    www.topspeed.com

    Bila je i prošle godine reportaža u emisiji SAT na ovu temu kada su posetili fabriku u Japanu i ispratili patente.
    Ogromne pare se ulažu u razvoj, videćemo koliko će biti produktivno.

  11. Roy Fokker

    Da su iole blizu rešenja, do sad bi i Tesla ulagala milijarde u vodonik.

    I da postoji rješenje, Musk je previše tvrdoglav, po njemu je vodonik "glupost" i to je to.
    A jesu veliki problemi, posebno proizvodnja (i dalje treba previše struje da bi se izdvojio vodonik), transport i distribucija (izuzetno je eksplozivan i potrebne su neuporedivo veće mjere nego s naftnim proizvodima).

  12. NShappy

    Vodonik nije sam po sebi gorivo. Vodonika nema nigde da se eksploatiše ili rafiniše, već se mora proizvoditi.
    U praksi, vodonik je samo način da energiju nekako "akumuliramo" i "prenesemo" sa jednog mesta na drugo.
    Mi negde trošimo neku energiju, proizvodimo vodonik, koji se lageruje/transportuje/pretače, a onda u vozilu u gorivim ćelijama konvertuje u el. energiju, da tera točkove.

    Trenutno nema ekološki i ekonomski prihvatljivog načina da se vodonik proizvodi na mass principu. Svi trenutno dostupni načini proizvodnje vodonika su ekološki loši, osim elektrolize gde trošimo, gle čuda, električnu energiju (a onda vodonik->cisterna->cevi->pumpa->auto->goriva ćelija->i opet struja...)

    Sistemi lagerovanja, transporta, točenja vodonika, pa i sama vozila na vodonik su ubedljivo najskuplja i najkompleksnija opcija od svih koje se spominju.
    Komplentu transportnu industriju pretabati da se kotrilja na H2 je višestruko složenije i skuplje nego da sve ide na struju.
    Plus ostajanje monopola na H2 u rukama velikih kompanija...

  13. hedgehog

    Blago onom ko ima nalazišta prirodnog gasa...

  14. zeljo024

    Ovi tradicionalni proizvodjaci automobila svi redom su u fazonu "samo da se sacuva nas presveti motor sa unutrasnjim sagorevanjem".
    Kina nadmudrila kompletan kolektivni zapad sa pravcem u kojem ce ici automobilska industrija, ovi nemaju nikakav konkretan odgovor nego samo zamazuju oci kojekakvom nevidjenom evolucijom sus motora.
    Prekasno su oni skapirali da je Kina zagospodarila tehnolgijom, sirovinama, proizvodnim kapacitetima i svime ostalim za proizvodnju elektricnih automobila.

  15. Lanikor

    Bukvalno svi zivi furaju EV pricu, nije Kinez jedini napravio EV.

    Mora svuda da bude ova famozna rec "Zapad"...

  16. RingeRaja

    I ovde, a i na drugim mestima vidim krajnje nekritičan i vrlo subjektivan stav...zapad "protiv" istoka i obrnuto.

  17. Novac protiv novca.

  18. Space Beer

    Vodonik nije sam po sebi gorivo. Vodonika nema nigde da se eksploatiše ili rafiniše, već se mora proizvoditi.
    U praksi, vodonik je samo način da energiju nekako "akumuliramo" i "prenesemo" sa jednog mesta na drugo.
    Mi negde trošimo neku energiju, proizvodimo vodonik, koji se lageruje/transportuje/pretače, a onda u vozilu u gorivim ćelijama konvertuje u el. energiju, da tera točkove.

    Trenutno nema ekološki i ekonomski prihvatljivog načina da se vodonik proizvodi na mass principu. Svi trenutno dostupni načini proizvodnje vodonika su ekološki loši, osim elektrolize gde trošimo, gle čuda, električnu energiju (a onda vodonik->cisterna->cevi->pumpa->auto->goriva ćelija->i opet struja...)

    Sistemi lagerovanja, transporta, točenja vodonika, pa i sama vozila na vodonik su ubedljivo najskuplja i najkompleksnija opcija od svih koje se spominju.
    Komplentu transportnu industriju pretabati da se kotrilja na H2 je višestruko složenije i skuplje nego da sve ide na struju.
    Plus ostajanje monopola na H2 u rukama velikih kompanija...

    Na papiru, elektroliza strujom iz solarne energije i skladištenje vodonika jeste dobro rešenje. Nisi ograničen na kratke periode i nestabilnost izvora (sunca), a ne trebaju ti tone litijuma ili čega već za baterije za skladištenje, i radni vek takvih postrojenja je duži (slično kao i sa postojećim petrohemijskim fabrikama)
    Ali da, trenutno je to skupa i neisplativa opcija (zbog efikasnosti procesa i svojstva vodonika kao goriva). I male su šanse da će u bliskoj budućnosti biti značajno jeftinije. S druge strane, to ti je najsigurnije rešenje, jer su resursi dostpuni, ako ne svima, a onda većini (zemalja/populacije). Naravno, nije sve u vodi i suncu, treba tu još dosta toga, ali u znatno manjoj meri.

  19. Marti Misterija

    Ovi tradicionalni proizvodjaci automobila svi redom su u fazonu "samo da se sacuva nas presveti motor sa unutrasnjim sagorevanjem".
    Kina nadmudrila kompletan kolektivni zapad sa pravcem u kojem ce ici automobilska industrija, ovi nemaju nikakav konkretan odgovor nego samo zamazuju oci kojekakvom nevidjenom evolucijom sus motora.
    Prekasno su oni skapirali da je Kina zagospodarila tehnolgijom, sirovinama, proizvodnim kapacitetima i svime ostalim za proizvodnju elektricnih automobila.

    Kad ti vidim avatar, jasno mi je na koje stvari se lozis i u kakvom svetu fantazija zivis.
    Ovaj post kao da je direktno sa (ne)Srecne televizije, vecernji, udarni termin. :)

  20. Do sad me i nije nešto preterano zanimalo dokle su stigli sa razvojem EV i prateće infrakstrukture koja je potrebna za to, ali od skora mi na YT svakodnevno iskaču vesti o tome kako je u USA EV balon pukao i trenutno mnoge firme imaju na stanju vozila za pola godine do godinu dana i niko ne pokazuje preteran interes da ih kupi. Herz prodaje petinu svoje EV flote, vredne više milijardi dolara, jer su troškovi održavanja preveliki i neisplativa su za dugoročnu eksploataciju. Tako da je očigledno da su političari po običaju preuranjeno počeli da forsiraju EV agendu i da ne postoji zemlja koja je u stanju u narednih desetak godina da većinski pređe na EV.
    Da li će u doglednoj budućnosti da bude nekog napretka na polju baterija i punjača, to ne znam, ali nije loše da se traže alternativna rešenja, ako EV agenda pukne.

  21. Hertz je privatna firma u kojoj je neki nesposobni imbecil od menadžera doneo ekonomski lošu odluku, ili je uzeo novac da bi oštetio firmu u kojoj radi. Nema nikakve veze sa političarima.

  22. Kako političari nemaju veze, ako najavljuju planove da do 2035. zabrane prodaju vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem?

    Činjenica je da vlasnici električnih automobila prijavljuju 80 % više kvarova u poređenju sa vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem. Da ne pričamo o problemima sa mrežom punjača koja je potrebna da isprati potpun prelazak na električna vozila. Očigledno je da tehnologija još nije spremna da postane većinski vid transporta, a ni infrastruktura se ne razvija potrebnom brzinom.

  23. PanonskiNS

    Više bih voleo da standardizuju ćelije u baterijama automobila, kao što je i gorivo standardizovano. I zatim da se omogući "punjenje" Električnih automobila sipanjem napunjenih baterijskih ćelija i i zbacivanjem praznih. To bi moglo prilično brzo da se odigra u odnosu na ovo kako danas pune auto.
    I pumpe da imaju podzemna skladišta/punionicu ćelija. Na taj način nema potrebe za cisternama. Ćelije koje su ispod nivoa kvaliteta se odvoje za reciklažu itd. Na kraju će pobediti ono gde se najviše ulaže u tehnologiju i marketing a ne šta je najbolje.

  24. Lanikor

    Ima fore do 2035. (a pomerice verovatno kao sto i sve pomere zbog xyz razloga) a do tad svako bira gde hoce da bude na ovom grafiku

    Ukratko, nema sekiracije


    View image at the forums

  25. Nema potrebe @PanonskiNS , sad se najbrži ev pune 350km za 20min, a da sipaš gorivo, odeš u toalet i platiš na kasi na 700km u konvencionalan auto, pod uslovom da te ne zažulja dupe ili bešika 7 sati, ti treba 10 minuta. Brzina punjenja će da se udvostruči za najdalje 5g, a ovo brzo punjenje će da se spusti u niže segmente.

    Izvor podatak iz 2022: https://electrek.co/2022/07/08/fastest-charging-evs/

    Sve govori u prilog najprostijem konceptu, baterija i elektromotor, ali neka rade na svemu. Trenutno ništa od tog ne može da se obistini komforno, sem Tesla da se vozi, ali meni je taj trend jasan.

  26. zeljo024

    Kad ti vidim avatar, jasno mi je na koje stvari se lozis i u kakvom svetu fantazija zivis.
    Ovaj post kao da je direktno sa (ne)Srecne televizije, vecernji, udarni termin. :)

    Nepostovanje predaka je prvi znak nemorala! Aleksandar Sergejevic Puskin.
    Za razliku od tebe ja se moram podsetiti sta je to televizija.
    Moj savet svakome je "manje druzenja sa osobama koje gledaju televiziju".
    Kod tebe je to toliko daleko otislo da cak znas i nadimak neke odredjene televizije.

  27. Aleksandar_038

    Više bih voleo da standardizuju ćelije u baterijama automobila, kao što je i gorivo standardizovano. I zatim da se omogući "punjenje" Električnih automobila sipanjem napunjenih baterijskih ćelija i i zbacivanjem praznih. To bi moglo prilično brzo da se odigra u odnosu na ovo kako danas pune auto.
    I pumpe da imaju podzemna skladišta/punionicu ćelija. Na taj način nema potrebe za cisternama. Ćelije koje su ispod nivoa kvaliteta se odvoje za reciklažu itd. Na kraju će pobediti ono gde se najviše ulaže u tehnologiju i marketing a ne šta je najbolje.

    Ovo je jedino rešenje za EV, koliko se meni čini (doduše, nije da sam neki reper :) ).

    Mnogo su se EV razvijala kao "kopije", po dizajnu i osobinama, klasičnih automobila sa SUS motorom.

    Standardizovana baterija, koja može da se zameni na svakoj pumpi, posao od cirka par minuta. Pumpe onda dopunjavaju baterije natenane. Nema potrebe za "superbrzim punjačima" i kilovotima na sve strane - stara dobra standardizacija će da završi posao.

    Nažalost, ne vidim kako to da se desi na današnjem tržištu - paradoksalno, možda će ogromne finansijske nedaće da nateraju velike auto koncerne da se udruže i krenu u tom pravcu.

  28. NShappy

    Ideja swapable baterija se provlači od prvih iole modernijih EV-a. Čak je i Tesla eskperimentisala sa tom idejom.
    Bila je kompanija koje je krenula sa battery swap stanicama, ali je bankrotirala.

    Imajte na umu da baterija za EV iole upotrebljivog kapaciteta može da ima i par stotina kg.
    Nije to da je baš plug-and-play.

    ...

    Za one koji ne prate ceo forum, imamo podugačku i bogatu temu o EV: https://forum.benchmark.rs/threads/elektro-i-samovozeci-automobili.479688/

    Prežvakako je svašta.
    I neobično je koliko je veliki otpor prema EV.
    Generalno, nemoguće je voditi smislen razgovor.

  29. RingeRaja

    Meni je glavno pitanje ekološko, nisu performanse.
    Nemam ništa protiv tehnologija i toga koji će izvor energije da prevlada kao dominantan, dogod zadovolji kriterijum minimalnog zagađenja životne sredine.
    SUV motor je veliki zagađivač, tu spora nema, ali ne vidim neku bolju alternativu, osim vodonika, ali on za sada ima par nepremostivih problema, da bi zaživeo.
    Baterija? Ne bih rekao dao je “zelenija” od nafte, postupak proizvodnje prilično zagađuje sredinu.
    TNG? U paketu je sa konvencionalnim gorivima što se tiče zagađenja.
    Metan? Ovo je kudikamo manji zagađivač (raspada se na ugljen-dioksid i vodenu paru), ali je zbog efekta staklene bašte isto loše rešenje.
    Vodonik se nameće kao najbolje rešenje, barem dok ne naprave mini komercijalne fuzione reaktore kao dr Brown u povratku u budućnost.😀

  30. hsv.stoned

    I neobično je koliko je veliki otpor prema EV.

    Meni je neobično koliko ima obrazovanih ljudi, koji su tako olako i sa oduševljenjem prihvatili celu tu kvaziZeLeNu EV priču.
    Razmem da je net svima dostupan, i da postoje grupacije svakakvih ekstremnih zaveraša/paranoika (otuda verovatno otpor prema bilo kakvoj negativnoj kritici EV-a, međ' obrazovanim osobama), ali cela ova lažnozelena EV propaganda je jedno ozbiljno vređanje inteligencije.

  31. PanonskiNS

    Ideja swapable baterija se provlači od prvih iole modernijih EV-a. Čak je i Tesla eskperimentisala sa tom idejom.
    Bila je kompanija koje je krenula sa battery swap stanicama, ali je bankrotirala.

    Imajte na umu da baterija za EV iole upotrebljivog kapaciteta može da ima i par stotina kg.
    Nije to da je baš plug-and-play.

    Ok da ne ulazim mnogo dublje dalje, ali bankrotirala bi i pumpa koja radi swap celog rezervoara goriva. Koliko modela auta ima i kojih sve rezervoara, nemoguće bi bilo. A glupo se fokusirati na jedan model auta. Treba se fokusirati na malo deblje crevo koje ima input i output baterijskih ćelija i koje se zabode u auto. I onda se kroz jednu cev dovlače napunjene ćelije u auto a kroz drugu odlaze iz auta u skladište. Znači isto kao danas što se koristi pumpa, svi znaju šta treba raditi. Koncept poznat. Oproban za mase.

  32. Aleksandar_038

    Ok da ne ulazim mnogo dublje dalje, ali bankrotirala bi i pumpa koja radi swap celog rezervoara goriva. Koliko modela auta ima i kojih sve rezervoara, nemoguće bi bilo. A glupo se fokusirati na jedan model auta. Treba se fokusirati na malo deblje crevo koje ima input i output baterijskih ćelija i koje se zabode u auto. I onda se kroz jednu cev dovlače napunjene ćelije u auto a kroz drugu odlaze iz auta u skladište. Znači isto kao danas što se koristi pumpa, svi znaju šta treba raditi. Koncept poznat. Oproban za mase.

    Kako to misliš da ćelije idu kroz malo deblje crevo? :) :) :)

    Teško će to da ide :)

    Upravo sam zato i rekao "standardizacija" - umesto da svaki EV proizvođač gura svoj tip baterije i svoje posebno pozicioniranje, da se ta stavka standardizuje i da je ista (ili barem postoje dve - tri varijante kod svih) i da onda pumpa to može da menja bez problema. Ako bi morali da se prilagođavaju svakom proizvođaču, od toga nema ništa.

    Zvuči suludo, ali celokupna industrija počiva na standardizaciji i dogovorenim principima, nema razloga da ovde bude drugačije.

    Ili to, ili revolucija na polju baterija, koja evo samo što nije.

    Opet. činjenica je da je sistem EV + baterija najjednostavniji mogući u svakom smislu, tako da je možda i vredan truda. Ali je smer pogrešan, krenulo se od ekskluzivnih modela nalickanih tonom opreme, umesto od bazičnih modela koji će prvo da uđu u svet logistike (kombi, taksi i slično) pa onda da dođu do pojedinaca kad infrastruktura to bude mogla da isprati.

  33. PanonskiNS

    Kako to misliš da ćelije idu kroz malo deblje crevo? :) :) :)

    Teško će to da ide :)

    Spoiler content hidden.

  34. Električna vozila su sad na stepenu razvoja na kom su motori sa unutrašnjim sagorevanjem bili pre drugog svetskog rata. Još tu ima dosta dečijih bolesti koje treba ispeglati, i sa svakom novom generacijom je vidan veliki napredak, ali baš zato i ne može još da se standardizuje da svi koriste istu bateriju, kad svaka firma razvija i unapređuje baterije i dalje. Standardizacija je moguća tek kad se dođe do nekog stepena razvoja tehnologije gde će se baterije nekog proizvođača pokazati kao najbolje i drugi proizvođači prihvate da im je isplativije da i oni koriste takve batrerije, nego da i dalje pokušavaju sami da razviju nešto novo i bolje. Kao što su za punjače mnogi već prihvatili Teslin model kao najbolji i to je de fakto postao standard.

  35. Aleksandar_038

    Spoiler content hidden.

    Ne mogu ćelije da se slažu baš tako u bateriji, nije to tetris :) A i kad stigneš do tog nivoa standardizacije baterije, onda bi lakše bilo da baterije budu izmenjive, bez zezancije sa pumpom. I to može da bude više manjih baterija, ili jedna od 200 kg za koju će hidraulika neka da se pobrine.... Ovo tvoje rešenje bi bilo doduše najpribližnije stanju koje imamo danas sa gorivom, ali kažem - nisam siguran da je to pravi put razmišljanja kad su baterije u pitanju.

    Električna vozila su sad na stepenu razvoja na kom su motori sa unutrašnjim sagorevanjem bili pre drugog svetskog rata. Još tu ima dosta dečijih bolesti koje treba ispeglati, i sa svakom novom generacijom je vidan veliki napredak, ali baš zato i ne može još da se standardizuje da svi koriste istu bateriju, kad svaka firma razvija i unapređuje baterije i dalje. Standardizacija je moguća tek kad se dođe do nekog stepena razvoja tehnologije gde će se baterije nekog proizvođača pokazati kao najbolje i drugi proizvođači prihvate da im je isplativije da i oni koriste takve batrerije, nego da i dalje pokušavaju sami da razviju nešto novo i bolje. Kao što su za punjače mnogi već prihvatili Teslin model kao najbolji i to je de fakto postao standard.

    I to je tačno. Možda to i dođe vremenom, možda je suviše rano za to.

  36. NShappy


    View image at the forums
    Nisam plaćen da smislim tehničke detalje ali evo na primer. Dve cevi koje su spojene jedna ispod druge da ovakva ćelija može da se kreće njima u oba smera. To ne mora biti savitljivo crevo nego potpomognuto servo motorima da korisnik lako podigne do svog rezervoara i ubode sa pumpe. I onda je do samog proizvođača auta kako će tačno da se kreću ćelije po skladištu u podu auta. Da li kao zmija na nokia telefonu ili drugačije ali bitno je da brzo ulaze na jedan otvor i izlaze na drugi. Kao punjenje šaržera. I naplata da ide po komadu pa ko ima veći auto i više ćelija, on plati više normalno.

    Pobogu i zaboga, da li troluješ ili toliko ne razumeš kako funkcioniše bilo kakav battery pack?!?

    Baterije se u EV pakete pakuju u veoma složenim kombinacijama rednih i paralelnih veza, sa komplikovanim battery managment sistemom koji u dužem vremenskom periodu prati svaku pojedinačnu ćeliju i koji prema tome dozira punjenje i pražnjenje pojedinih segmenata battery pack-a, sa punktovanim (varenim) kontaktima zbog veoma velikih struja koje se mogu javiti u ćelijama, sa sistemom hlađenja i grejanja baterija (većina ozbiljnih EV ima tečni sistem za regulaciju temperature paketa baterija (sve sa antifrizom))...

    Pa nisu baterije kamenje da ih možeš u komadima natrpati u skladište.
    Niti su par stotina pa i hiljada ćelija tek tako redno vezane "kao zmija".

  37. Meni je neobično koliko ima obrazovanih ljudi, koji su tako olako i sa oduševljenjem prihvatili celu tu kvaziZeLeNu EV priču.
    Razmem da je net svima dostupan, i da postoje grupacije svakakvih ekstremnih zaveraša/paranoika (otuda verovatno otpor prema bilo kakvoj negativnoj kritici EV-a, međ' obrazovanim osobama), ali cela ova lažnozelena EV propaganda je jedno ozbiljno vređanje inteligencije.

    Zašto kvazi zelena politika?
    Evropska Unija je defakto najčistiji /najekološkiji najzdraviji naseljeni deo planete .

    Električna vozila su samo nastavak te politike i učiniće gradove i prostore u kojima se koriste još čistijim.

    E sad, što to na žalost nije dobro za crne rupe na mapi Evrope i rupe na persijskim tepisima Evrope je sasvim druga priča i narod na tim prostorima je sam izabarao svoju politiku koja defakto nije zelena.

    Ne razumem šta je tu kvazi kada je u pitanju EU i razvijeni svet?

  38. Spoiler content hidden.

    Ako mogu da budu i inteligentne pa da se same ubacuju i slobodno mesto?

    Ne može to, uopšte ta zamena neće nikad da se desi. Baterije na uspešno isprojektovanim modelima traju koliko i automobil, crkavaju posle 400-500 hiljada km i to parcijalno, rešava se popravkom baterije, ne zamenom čitave.

Pridruži se diskusiji
Komentari su zatvoreni.
Možda vam se svidi