Za manje od nedelju dana, najveći igrači mobilne industrije će se okupiti u Fira de Barcelona kongresnom centru, spremni da predstave najnoviju generaciju svojih mobilnih uređaja na MWC sajmu. Prethodnih godina to je podrazumevalo sve od najava flegšip telefona Samsunga i LG-a (Bog da mu dušu prosti), pametnih satova, pa čak i predstavljanje prvog HTC VIVE seta.
Ovih dana, stvari deluju drugačije nego ranije, jer i pored onog “World” u imenu, MWC Barcelona deluje daleko fokusiraniji na Evropu, piše TheVerge. Globalno tržište pametnih telefona nikada i nije baš bilo jedinstveno, ali u aktuelnom trenutku Amerika i Kina ponekad deluju kao zasebne celine u odnosu na ostatak sveta. To MWC stavlja u vrlo neobičnu poziciju.
Ovo najbolje ilustruje ono što očekujemo od kompanija Honor, Xiaomi i Realme:
- Honor — Internacionalno predstavljanje Honor Magic VS, savitljivog telefona koji je u Kini objavljen još u novembru.
- Xiaomi — Internacionalna objava Xiaomi 13 serije, koja je u Kini predstavljena pre dva meseca.
- Realme — Najava Realme GT3 koji je nedavno objavljen u Kini kao GT Neo 5.
U sva tri slučaja kineski proizvođači zapravo ponovo objavljuju telefone koji su već predstavljeni na matičnom tržištu. Pritom, ova “globalna” predstavljanja se najverovatnije neće odnositi na SAD čije mobilno tržište nastavlja da bude podela monopola između kompanija Samsung i Apple. I dok Samsung nije davao nikakve naznake o novitetima na sajmu, Apple nikada i nije ozbiljno učestvovao na ovom tipu događaja, kao da ne želi da se druži sa “ostalom decom”.
Tržište se promenilo
U poređenju sa vremenom od pre desetak godina, kineski brendovi sve više dominiraju globalnim tržištem. Finska Nokia i Južnokorejski LG su 2012. bili drugi i treći najveći proizvođači mobilnih telefona, a danas su ili na marginama prodaje u slučaju prvog, ili deo istorije u slučaju drugog. Tržišni prostor koji je ostao upražnjen su zauzele kineske kompanije kao što su Xiaomi i BBK Electronics (u čijem su vlasništvu brendovi kao Oppo, Vivo i OnePlus).
Uprkos internacionalnom uspehu, ovi kineski brendovi su imali problema da se probiju na tržištu SAD, a nije da nisu pokušavali. Honor i njihova bivša matična kompanija Huawei pokušavali su do par godina, dok Oppo i njihov podbrend OnePlus nastavljaju da prodaju uređaje na američkom tržištu, iako se njihov poslednji model Oneplus 11 ne prodaje ni kod jednog većeg mobilnog operatera. Lenovo je još i jedini koji predstavlja kakvu-takvu alternativu kompanijama Apple i Samsung, a tu je i TCL koji baš i nema veliki tržišni udeo.
Kinesko tržište
Ipak, važnost kineskih proizvođača je toliko porasla da je redovna pojava da svoje telefone predstavljaju najpre u Kini, koji zatim možda dočekaju i globalnu objavu koji mesec kasnije. Kina nije samo domaći teren za ove kompanije već i veoma profitabilno tržište koje zahteva prioritet, kao što je u prošlogodišnjem intervjuu objasnio CPO kompanije Oppo, Pit Lau. “Videli smo važnost kineskog tržišta i shvatamo da je neophodno investirati puno kako bi se borili sa surovom konkurencijom na ovom tržištu”, rekao je Lau, objašnjavajući odluku kompanije da OnePlus 10 Pro bude dostupan u Kini pre nego na zapadu.
Značaj dobrog softvera
Softver je takođe bitan razlog zašto se kinesko tržište toliko razlikuje od ostatka sveta. Uprkos broju Android telefona koji se prodaju u Kini, nijedan od njih ne dolazi sa Google mobilnim servisima i Google Play prodavnicom. To je rezultovalo softverskim ekosistemom kojim dominiraju lokalni igrači kao što su Tencent i ByteDance koji se puno razlikuje od onoga što je dostupno globalno.
Kako je to objasnio Honor CEO Džordž Žao, kompanije su u prilici da sarađuju sa lokalnim developerima kako bi se aplikacije optimizovale za nove formate poput savitljivih telefona. “Imamo veoma dobre odnose sa kineskim kreatorima aplikacija”, rekao je Žao. Rezultat je kinesko tržište savitljivih uređaja sa znatno boljim softverskim ekosistemom i kompanije kao što su Xiaomi i Vivo na tom tržištu prodaju savitljive uređaje koji još uvek nisu objavljeni van granica Kine.
Internacionalno, situacija sa savitljivim telefonima i aplikacijama za njih podseća na dilemu “kokoška ili jaje”, gde jedno čeka drugo, čak i pored napora koje u tom domenu ulažu Google i Samsung.
SAD
Na suprotnom kraju spektra imamo SAD, gde svega nekoliko proizvođača može priuštiti proboj na tržište, a kamoli za ozbiljno takmičenje na njemu. Primera radi, Nothing, čiji je CEO Karl Pei bio potpuno iskren pri objavi svog Phone 1 i razloga zbog kojih je tek sada u prilici da pokuša ulazak na tržište. “Kada napravite telefon za američko tržište, morate raditi sa mobilnim provajderima i implementirati neke od njihovih opcija na svoj operativni sistem”, rekao je Pei u intervjuu za Inverse. “Do sada nismo imali resurse kako bismo to izveli”.
Njegov doskorašnji OnePlus kolega Pete Lau je aludirao na slične probleme koje je opisao kao “duži razvojni put softvera neophodan za prekookeanska tržišta”, zbog čega OnlePlus mora proći brojna tehnička odobrenja od strane mobilnih operatera kako bi dobio dozvolu za prodaju svojih uređaja. Zbog toga kompanije preferiraju da objave uređaje poput OnePlus 10 Pro u Kini pre nego što ih donesu i na ostala tržišta.
Vredi se prisetiti i da je Huawei bio u prilici da pretekne i Apple i Samsung u trenutku kada je vlada SAD uvela sankcije kineskom gigantu i praktično ubila konkurentnost njihovih telefona van matičnog tržišta. S obzirom na ovo, kineske firme verovatno i nisu previše rade da se oslanjaju na Američko tržište.
MWC u sredini
Sve pomenuto stavlja MWC Barcelona zaglavljen u sredini, sa najavama telefona koji su već objavljeni u Kini, a koji verovatno neće nikada ugledati svetlost dana u SAD. Ovo doduše nisu loše vesti za Evropu gde nije baš da su kineski telefoni dostupni u punom kapacitetu, ali objava uređaja poput Oppo Find N2 Flip i Honor Magic VS sugeriše da su kineski brendovi spremni da ovom tržištu pruže šansu. Pritom, Evropa i dalje koristi sve prednosti Google servisa.
Naravno, neće baš sve na MWC biti “već viđeno, ali u Kini”, daleko od toga. Evo stvari na koje treba obratiti pažnju:
- OnePlus će predstaviti novi koncept uređaj baziran an OnePlus 11, koji ima svetleće plave linije koje kompanija opisuje kao krvne sudove.
- Huawei nije objavljivao planove, osim da će ovo biti njihova “najveća godina” na sajmu. Primera radi, prošle godine su prikazali MatePad Paper sa e-Ink ekranom.
- Honor planira najavu potpuno novog Magic5 Pro pored internacionalnog predstavljanja Magic VS savitljivog modela.
- HMD — kompanija koja proizvodi Nokia telefone će takođe biti na sajmu, ali još uvek nije jasno šta bismo od njih mogli da vidimo na MWC.
Sajmovi poput Mobile World Congress-a su uvek bili ogledalo industrije koju predstavljaju, a u 2023. to znači da događajem dominiraju kineski brendovi koji iz različitih razloga nemaju prođu na tržište SAD. Evropljani će zato biti preplavljeni opcijama, što su za nas svakako dobre vesti.
Odlično, baš sam se prijatno iznenadio. Sajt je fantastičan.