Opis igre: Bastion

Bastion je prvenac (i to kakav) nezavisnog Supergiants Games tima, koji se prošlog jula pojavio na Xbox Live servisu i oduševio mnoge igrača. Mesec dana kasnije stigao je i PC port, koji je takođe planuo na Steam-u, držeći prvo mesto po prodaji nekoliko dana nakon izlaska. Bastion je postao mala igra oko koje se podiglo mnogo buke, baš kao što je to bio slučaj sa fantastičnom platformom Limbo. Za razliku od pomenute, ova nam je nekim čudom promakla. Ipak, to smo morali da nadoknadimo, jer ovaj biser jednostavno ne zaslužuje da prođe nezapaženo. Zato smo smo instalirali poslednju verziju i krenuli sa igranjem koje se pretvorilo u pravo uživanje

Milan Jović  
Još jedna sličnost sa igrom Limbo, odnosi se na sam početak ove jedinstvene avanture, u koju se upuštate scenom dečaka koji se budi u svom krevetu, da bi saznao da njegov svet rasparčan na komade, u bukvalnom smislu. Sve što je preostalo su mali lebdeći komadi nekadašnjeg Cealondia grada koji je devastiran Calamity kataklizmom koja je skoro sve stanovnike pretvorila u statue i za sobom ostavila svakojake kreature. U pitanju je svet koji se na interesantan način dinamično vraća u prvobitno stanje svakim korakom dečaka. Tako ćete iz izometrijske perspektive posmatrati kako se ulice, mostovi i tlo pod nogama oko vas ponovo izgrađuju poput lego kocki – ciglu po ciglu, stepenik po stepenik, a sve zahvaljujući malom komadu Bastiona koji dečak nosi na leđima. Na igraču je da ovu sposobnost iskoristi kako bi prikupio magične fragmente (Core kristali) razbacane po rasparčanom svetu i odneo ih na jedino bezbedno mesti – Bastion lebdeće ostrvo, kako bi ga ponovo izgradio i na njega evakuisao preostalo stanovništvo ili Cealondia gradu vratio stari sjaj. Zato je Bastion neka vrsta baze operacija koju prikupljenim fragmentima dečak konstantno nadograđuje i otključava brojne mogućnosti koje direktno utiču na iskustvo i izvođenje.  
 
Tako se ispod minimalistične prezentacije i jednostavnog hack & slash izvođenja skriva iznenađujuće bogat i raznolik sadržaj i duboko RPG iskustvo koje pruža veliku slobodu za profilisanje stila igranja. Izvođenje je prilično jednostavno – iz izometrijske perspektive vodite bezimenog dečaka po uskim, strogo linearnim nivoima sa puteljcima koji “niču” oko vas, a koji vode do lokacija koje kriju vredne predmete i Core fragmente. Usput morate da se obračunate sa interesantnim i raznolikim neprijateljima koji vas napadaju u grupama ili pojedinačno. Ovi monstrumi su prilično opaki, pa je od ključne važnosti prvo eliminisati one najopasnije. U zavisnosti od situacije, “najopasniji” nisu nužno i najsmrtonosniji, ali vas mogu hendikepirati (na kraktko zarobiti i usporiti) i omogućiti onim snažnijim da vas se dočepaju i brzo dokrajče.  
 
Mnogi neprijatelji su zapravo žive i nežive nepomične tvorevine koje vas konstantno bombarduju raznim projektilima koji mogu biti prilično smrtonosni, pa je uvek dobra odluka rešiti se prvo njih. Za te potrebe može poslužiti i štit (Shift taster) koji efikasno odbija projektile, a ujedno služi i kao sredstvo za smrtonosan kontra napade (ovo zahteva dobre reflekse). U napetim situacijama i žešćim makljažama Space taster postaje neizbežan za bacanje u stranu, izbegavanje napada, pa i brzo bežanje. U svoj toj gužvi morate paziti na rupe u tlu i uske puteljke iza kojih je provalija u koju ćete često propadati. Na svu sreću, igra će vas vratiti baš onde gde ste stali, a jedini penal je oduzimanje malog parčeta skale zdravlja.  
 
Iz Bastiona u razoreni svet ispod putujete vazdušnim katapultom (precizbije – padate). Lokacije i nivoi koje mali dečak posećuje u svojoj avanturi  se prilično razlikuju, kako vizuelno, tako i u izvođenju. Tako ćete u nekim morati da budete brzi kako ne bi izgubili tlo pod nogama koje nestaje za petama, dok vas na putu čeka gomila neprijatelja. Sa druge strane, tu su deonice na malim letećim trajektima na kojima morate da sačuvate živu glavu od neprijatelja koji nadiru i koji vas bombarduju sa svih strana, dok pritom pazite da vam noga ne sklizne sa ivice. Tu su još i brojne slične situacije i zamke koje vam igra sprema, a koje uživanje održavaju na konstantno visokom nivou.  
 
Dečak ima na raspolaganju dva oružja koja može da nosi sa sobom i jednu specijalnu “tehniku”.  Ova tehnika može biti specijalni potez koji nanosi mnogo više štete, može poboljšati efikasnost nekog oružja ili čak imati ulogu trećeg oružja trećeg oružja (poput bombi i mina). Njihovim aktiviranjem troši se jedan tonik (crna bočica), koji poput napitaka za obnavljanje zdravlja prikupljate od palih neprijatelja i uništavanjem raznih predmeta. Na isti način se snabdevate i  kristalima koji su sredstvo za kupovinu predmeta, napitaka i materijala za “budženje” oružja.  
 
Arsenal je podeljen na hladna i vatrena oružje. Hladna oružja su svedena na malj, mačetu i koplje. Malj ima nešto sporiji napad, ali je prilično smrtonosniji od mačete koja je odlična za brzo seckanje velikog broja slabašnih neprijatelja. Koplji je odlično za probatanje snažnih neprijatelja iz malo veće daljine, ali je daleko sporije od mlataranja mačetom na primer. U “ranged” grupi možete da očekujete strelu, automatski ispaljivač strelica, dual wield revolvere, “musketaru” i druga. Nišanjenje i nizanje hitaca mišem je daleko lakše i prijatnije nego na džojpedu, zbog čega su ova oružja na PC-u osetno upotrebljivija. Sve alatke su efikasne u određenim situacijama i protiv određenih (grupa) neprijatelja, pa prava kombinacija može znatno olakšati posao.  
Oružja je moguće unaprediti u pet novoa, a svaki se sastoji od dve prednosti od kojih samo jedna može biti aktivna. Kod hladnih oružja ova unapređenja se uglavnom odnose na štetu koju nanose i na verovatnoću zadavanja kritičnog udarca, dok kod vatrenog oružja imaju uticaj na preciznost, broj projektila u šaržeru i brzinu punjenja (reload). Dobra stvar je da vam igra dozvoljava da ova prednosti menjate po želji, što se oseti i u praksi. Pored trošenja pozamašne količine kristala, preduslov za unapređivanje oružja su određeni predmeti (Materials) koje skupljate ili kupujete.  
 
Otključavanjem novog oružja, na mapi sveta postaju dostupne raznolike challenge misije u kojima možete koristiti samo jedno oružje. Tako na primer u nekim je potrebno izaći na kraj sa desetinama neprijatelja u što kraćem vremenskom roku, dok druga od vas traži da poskidate što više stacionarnih meta dok i ono malo čvrstog tla iza vas nestaje sve brže u ambis. Na kraju nivoa, u zavosnosti od uspeha, igra otključava kavez sa jednom od nekoliko nagrada, koje mogu biti neki koristan tonik, tehnika, idol (koji je opisani u pasusu ispod) ili materijal za poboljšavanje nekog oružja. Povremeno, dečak će pasti u san i odlutati na nivoe koji predstavljaju drugi vid challenge misija. Ovde je potrebno preživeti talase sve opakijih neprijatelja, gde svaki za sobom ostavlja pozamašnu količinu kristala. Što duže ostanete na nogama, probudićete se sa više kristala u džepu.  
 
Osim tonika koje trošite na pecijalne tehnike u borbu, tu su i korisni napitci koje ne konzumirate, već ih stavljate u slotove koje ste otključali klasičnim “levelovanjem”. Ovi tonici (brendi, burbon,…) unapređuju različite atribute, pa tako mogu povećati skalu zdravlja, omogućiti vam da nosite više health napitaka, tonika i slično. Ona što je naročito interesantno je način na koji možete uticati na težinu igre, a koji ne podrazumeva promenu opcije iz menija. Naime, igra koristi sistem Idola odnosno bogovskih predmeta koje možete aktivirati u svetilištu. Svaki predmet poboljšava neke osobine neprijatelja, ali istovremeno nagrađuje igrača bonus iskustvenim poenima i kristalima koje neprijatelji ostavljaju za sobom. Tako je igraču data velika sloboda da po potrebi “šteluje” težinu između nivoa.  
 
Gde god krenuli i šta god uradili, kroz celu igru igrača prati “mudar” glas naratora koji komentariše svakin potez igrača, na način koji nas podseća na glasno razmišljanje Brus Vilisa i Miki Rurka u filmu Sin City. Sva dešavanja na ekranu narator pomno prati i periodično otkriva detalje o priči umesto vas. To znači da nećete morati da slušate druge likove, gledate cut-scene ili čitate dnevnike i knjige kako bi otkrili vašu ulogu u celoj priči. Sve to je pretočeno u reči naratora koji ima komentar na gotovo svaki vaš potez, što nam se izuzetno dopalo, u meri da smo pomislili da je zaista živ i da nije baš sve skriptovano. Tako na primer, za koja god oružja da se odlučite, glas nevidljivog lika će prokomentarisati tu kombinaciju nekom interesantnom rečenicom. Sa druge strane, tu su i po malo sarkastični komentari kao u momentima kada padnete sa ivice na primer. Ideja da neko “prepričava priču” u igri nam se izuzetno dopala, naročito što je to u Bastion-u odlično realizovano. Primetili smo da je nekim igračima ovaj način prezentovanja priče iritantan, pa takvi mogu da ga ućutkaju u opcijama. Ipak, ovim potezom priča gubi smisao i igra postaje nedorečena i manje atmosferična.  
 
Još jedna blistava strana igre je vizuelni stil, grafika i kolorit koji su nešto sveže i originalno. Svet je na fantastičan način oživljen jarkim, pastelnim bojama i sićušnim detaljima kojima obiluje svako parče zemlje. Ovaj stil odlično dočarava kontrast između sićušnih ostataka nekada živog i živopisnog sveta koje dečak pokušava da spase i jezive, mračne praznine koja želi da ga u potpunosti proguta. Zvučna podloga je podjednako impresivna i upečatljiva. Melanholična muzika ne samo da je prijatna za slušanje, već se dinamično prilagođava i drastično menja sa dešavanjima na ekranu, što snažno utiče na raspoloženje i emocije igrača.  
 
Vizuelno, Bastion je pravo remek delo, ali i sjajna avantura sa originalnim načinom pripovedanja priče, bogata raznolikim sadržajem, ali i igra koja vam daje gotovo neograničenu slobodu da je “pripitomite” svojim potrebama i sebe počastite iskustvom kakvo priželjkujete. Jednom kada je završite, velika je šansa da ćete poželeti da joj se vratite sa svim oružjima i tehnikama koje ste otključali prvim prelaženjem. Dodatni motiv mogu biti i “achievement-i” koji su vam promakli tokom prvog prelaženja ili legendarni “tjureti” iz Portal igara, koji se u igri pojavljuju kao korisno oružje, odnosno specijalna tehnika.
Ocena: 89
 
Kvaliteti:
– Prelep umetnički / vizuelni stil – Neograničene mogućnosti za kreiranje lika i stila igre – Gomila oružja i dodataka koje možete otključati – Bogat sadržaj i raznolike challenge misije – Originalan način pripovedanja priče – Odlična muzika koja se intenzivno prilagođava dešavanjima na ekranu
Nedostaci:
– Mogla je biti duža – Iako ublaženo na mišu i tastaturi, gađanje brzih meta u pokretu je često nemoguća misija zbog izmometrijske perspektive, odnosno nemogućnosti percepcije njihovog položaja
Sajt / Steam
Platforma: PC / Xbox360
Minimalni hardverski zahtevi (PC verzija):
OS: Windows XP / Vista  / 7 CPU: 1.7 GHz Dual Core Video karta: sa 512 MB i podrškom za Shader Model 2.0 RAM: 2 GB HDD: 1 GB prostora
Igrano na:
OS: Windows 7 x64 CPU: Intel Core i5 2500k na 4.2 GHz Video karta: NVIDIA GeForce GTX 460 1GB RAM: 4 GB Konekcija: Cable, 6 Mbit / 512 Kbit

Ostani u toku

Prijavi se na newsletter listu i jednom nedeljno cemo ti poslati email sa najnovijim testovima i vestima iz sveta tehnologije.

Hvala!

Uspešno ste se prijavili na na naš newsletter! Proverite vaš email nalog kako bi potvrdili prijavu.

Možda vam se svidi